LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?

Lees meer
22-10-2012 22:27 #119383 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
@ k den besten :
Wat bedoel je precies met een 'standalone brandstofsysteem' ??

Mijn idee voor conversie naar 100% LPG is toch een vorm van 'standalone brandstofsysteem' ?? Of bedoel je iets heel anders :?:

@Daan & Zon
Carburateurslijtage - hoewel wel genoemd - was niet het onderwerp van deze thread - daar is al veel over gemeld elders op dit forum. Ik moet nu noodgedwongen af en toe op benzine rijden vanwege de beperkte actieradius LPG - ongeacht of je het er wel of niet mee eens bent dat dit bijkomende voordelen heeft voor het behoud van de carburateurs. Ik denk van wel - ieder beetje smering is meegenomen - maar dat wordt daarna als je weer op LPG rijdt weer snel teniet gedaan, daarin heb je gelijk. Webers hebben weer andere slijtagedelen op LPG (vlotternaald) - het is dus een illusie om te denken dat Webers op LPG beter zijn. Waar het om gaat is dat conventionele carburateurs (ongeacht merk/type) vele onderdelen hebben die je op LPG niet gebruikt, maar die wel slijten en problemen kunnen veroorzaken. Bij een throttle body heb je uitsluitend een gasklep, gasklep-as en bypass kanaal met stelschroef (voor stationair toerental), en ze zijn bovendien van RVS - dus minder slijtgevoelig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2012 22:48 #119388 door k den Besten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2012 22:53 #119389 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Ik ben erg te spreken op 'traditionele' LPG op het D-jet systeem. Alle randapparatuur heb je er niet voor nodig, alleen de trigger contacts in de verdeler (als ik het goed heb). Je kan dus eenvoudig het benzineverhaal weglaten. Als je wilt een backfire-klep inbouwen (hoewel ik me geen backfires meer kan heugen...). Een inlaatspruitstuk heb ik nog wel voor je! Mengstuk erop en gaan.
Mijn LPG installatie is zó gemaakt, dat hij start op benzine. Dat is goed voor het benzinesysteem, maar niet echt (of echt niet) nodig. Als ik mijn 123/LPG klep weer terugheb, werkt het nóg wat mooier.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2012 10:19 #119404 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
@ k den Besten :

Die FA23 ecu van KMS had ik nog niet bekeken.
Maar let wel : dit is een ecu voor een (modern) injectiesysteem ! Aanzienlijk complexer (moet ik nog wel verder bestuderen) en duurder.
Eigenlijk wil ik gewoon mijn simpele conventionele LPG verdamper handhaven ..... dan heb jet alleen een 'closed loop' systeem nodig (bijv AEB Leonardo = LPG regelklep met Lambda sensor en TPS) en throttle body met appendages (tenminste, dat denk ik, maar dat was de hele reden om deze discussie te beginnen - om te kijken of ik daarbij niets 'over het hoofd zie' !). Die AEB Leonardo is/lijkt makkelijk in te stellen en heeft maar een paar parameters (nadat je het ding wel eerst een aantal 'vaste' gegevens verteld hebt over het aantal cylinders, type Lambda sensor, type TPS, etc.)

@Rob Spoon :
Ik neem aan dat jij dus een B20E of B20F hebt met D-jet injectie ...... Ik heb een B20 met carburatie .....
Ja, 123/LPG concept is prima :) ! Maar omdat jij eerder meldde dat de 123/LPG unit uit productie gaat, noemde ik hier de Leonardo van AEB, identiek principe als 123/LPG maar gebruikt een TPS ipv motor vacuum, en is daarom meer geschikt icm een throttle body (waar je standaard eenvoudig een TPS op kunt plaatsen), dan een carburateur. Kan bovendien met alle typen Lambda sensors werken. Maar inderdaad, als je al een injectiesysteem op je motor hebt dat goed functioneert, is (/was :( ) 123/LPG icm een mengstuk een uitstekende oplossing. Ik ben niet bekend met het D-jet systeem - ik neem toch aan dat het iets meer is dan alleen een inlaatspruitstuk (en is een B20E/F kop ook niet anders ?) Uiteindelijk vermoed ik dat er niet veel verschil is tussen een D-jet (waar je alle benzine onderdelen van weglaat) en een throttle body ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2012 10:24 #119405 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?

"R. Vijgenboom" schreef:
Uiteindelijk vermoed ik dat er niet veel verschil is tussen een D-jet (waar je alle benzine onderdelen van weglaat) en een throttle body ?


Daar heb je wel gelijk in!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2012 11:04 #119406 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Het is inderdaad veel duurder om dat systeem te monteren lijkt me. Het beeld dat je nu schetst lijkt me wel mooi, kun je niet even bellen naar een bedrijf dat AEB onderdelen verkoopt zoals lpgonderdelenshop.nl. Zij kunnen je denk ik wel adviseren, bouwen zelf in maar verkopen ook sets voor mensen die zelf inbouwen (ben er zelf ook mee bezig voor andermans auto)
Ze zijn tot nu toe altijd behulpzaam geweest ;)

Het lijkt me een mooie oplossing, tot nu toe rij ik ook altijd op gas omdat mijn carb. gereviseerd moet worden. Dus ik ben benieuwd naar je updates en eventuele aandachtspunten. Het is natuurlijk helemaal mooi om zelf dubbele spruitstukken te maken met 2 trottlebodies.

Nog een vraagje; :oops: Komen er dan per cilinder aanvoerleidingen voor lpg of alleen op de trottlebody zelf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2012 13:55 #119409 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
2 throttle bodies heeft niet zoveel zin. Immers bij een conventioneel LPG (damp-)gas systeem - dus geen injectie - wordt de hoeveelheid LPG/lucht mengsel (mede) bepaald door het motorvacuum. Door 2 throttle bodies te plaatsen verdeel je hetzelfde motorvacuum over die 2 - dat heeft geen voordeel, maar maakt het afstellen wel moeilijker (net zo goed als bij m'n huidige set-up met 2 Strombergs er op LPG weinig voordeel is; op benzine daarentegen wel !). Eén throttle body van voldoende diameter (45 mm) moet meer dan voldoende zijn ....

De LPG aansluiting loopt gewoon naar de throttlebody, waarbij je m.i. 2 opties hebt :
a) ofwel een conventioneel mengstuk dat je tussen luchtfilter en throttle body plaatst (dus net als bij een carburateur),
b) ofwel op de plaats waar normaal een injector in de throttle body geplaatst wordt simpelweg een slangnippel (of hoe je dat ook noemt) plaatsen. Die KMS throttle bodies schijnen standaard voorgeboord te zijn voor een injector; op plek moet dan draad ingetapt worden en een slangnippel (i.p.v. een injector) ingeschroefd worden. Vervolgens sluit je daar LPG op aan.

In de slang komend van de LPG verdamper zou dan in dit geval de AEB Leonardo klep met stappenmotor komen, op de plaats waar voorheen die grote stelschroef zat (identiek aan 123/LPG, alleen heeft AEB de electronica in een apart los kastje zitten, dat je op enige afstand (zoveel mogelijk spatwatervrij) kan plaatsen.

Mijn gedachten gaan naar optie b), want bij a) geven die venturi mengstukken alleen maar een extra vernauwing; bovendien moet je dan wel eerst een voor de betreffende throttle body geschikt mengstuk zien te vinden !

Wel wordt bij b) het LPG toegevoerd NA de 'vlinder'klep in de throttle body. Dat zou bij een 'closed loop' systeem geen probleem mogen zijn lijkt mij, mits zo'n systeem de hoeveelheid LPG maar snel genoeg aanpast (op basis van RPM, TPS en Lambda waarde). Ik heb bij geen enkel system specificaties kunnen vinden hoe snel/vaak (per seconde ?) de stappenmotor die de LPG toevoerklep regelt aangepast wordt ....

Ik ben nog niet zo ver ....... er moet nog van alles uitgezocht worden :
- aansluiting gaspedaal kabel op throttle body
- aansluiting chokekabel op throttle body (op LPG heb je weliwaar geen echte choke, maar een licht verhoogd toerental na koude start is 'swinters toch wel noodzakelijk)
- aansluiting throttle body op standaard Volvo inlaatspruitstuk (eventueel adapterplaat nodig / maken ?)
- aansluiting dicht (Volvo of ander) luchtfilter op throttle body (wederom : eventueel adapterplaat nodig / maken ?)
- voor mij wellicht nog het belangrijkste : is het mogelijk qua diameter om de grootste Stako ringtank van 102 ltr te plaatsen (in een combi - op de plaats van het reservewiel en de benzintank) ? (hoogte mag geen probleem zijn als benzinetank weg is) - moet ik nameten ....
- RDW : kan dit allemaal zonder herkeuring o.i.d. ?
etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2012 23:19 #119426 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Voor mijn combi ben ik ook op zoek geweest naar een gastank voor op de plek van het reservewiel.
Maten waar ik toen naar zocht was een max. diameter van 65 en een max. hoogte van 25 cm.
Dit omdat ik de benzinetank (verlaagd) wil behouden. Jij zult dan meer hoogte beschikbaar hebben.
Helaas niet meer qua diameter want die ruimte is er niet tussen de balken.
(Wellicht zelf even nameten, het kan zijn dat ik met die 65cm marge heb gehouden.)

Als je 100% op LPG gaat rijden (wat geen gek idee is als je zeker weet dat je nooit leeg komt te staan), kun je zoals al geschreven is ook je compressie verhogen. Daarvoor is het late type cilinderkop het meest geschikt. Er wordt er nu toevallig een aangeboden op Marktplaats, zie link.marktplaats.nl/608616778
Die hebben iets hoger liggende koelkanalen en lenen zich dus beter voor wat meer vlakken.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een stand-alone dampgas injectie systeem. OMVL XXI is volgens mij wel een mooi systeem.
Zie www.omvlgas.it/eng/pdf/OMVL_DREA ... 0bassa.pdf
Geen ervaring mee, maar daar heb ik me wel eens op georiënteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2012 10:22 #119429 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Lars,

Dank voor de reactie.-

Diameter moest ik inderdaad nog nameten : 65 cm is geen goed nieuws :(
Dat beperkt de (ring-)tank (althans, bij Stako) tot 77 ltr (bruto, 61,6 ltr netto). Da's weliswaar zo'n 19 ltr meer als m'n huidige tank, maar dan moet ik nog eens goed nadenken of e.a. wel zinvol is ......

Ik weet niet of er nog andere tank leveranciers zijn die hogere tanks maken ?

(Heb tot nu toe alleen een andere Pools fabrikant gevonden - Grodkowskie - die hebben nagenoeg dezelfde afmetingen als Stako....)

OMVL Dream : ja, mooi, maar valt voor mij in de categorie te complex om zelf te installeren/onderhouden (als je al de software van OMVL te pakken kunt krijgen !). Uitgangspunt voor mij was 'Keep It Simple Stupid' - een Lambda sensor, RPM en TPS vallen nog wel te overzien als je maar een paar parameters hebt om in te stellen. Zodra er nog een hele batterij sensoren bijkomen (HAL, MAP, temperatuur, etc) en software met tabellen, zijn er voor mij een beetje teveel parameters om mee te 'spelen'.... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2012 01:56 #119442 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Waarom moeilijk doen als t makkelijk kan?
Enkele stromberg er op zetten (zoals je al zei 2 stuks helpt op gas toch niet echt)
De bus waar de naald inzit in de bovenste positie fixeren (lees gaatje in huis boren en een schroefje er in om maximaxle lucht/gas doorstroming te waarborgen) De benzine vertraagd de slijtage op je asjes echt niet.
Actieradius vergroten ... je mag gastanks (laten) koppelen.
Voor APK hoeft een auto niet op gas te lopen ,monteur moet t alleen vragen zodat ie op keuringsrapport kan zetten dat hij dat niet gekontroleerd heeft en hij ingedekt is als er benzinelekkage's optreden.
Mijn ama combi rijdt zo al zeker 15jaar rond (helaas nog niet met de dubbele gastank de vlakke laadvloer vindt ik prettiger dan de extra actieradius (bovendien kom ik dan ook nog vaak genoeg bij de pomp om aan m'n nicotine behoefte te voldoen ;-) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.