LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?

Lees meer
20-10-2012 13:45 #119308 door Rob Vijgenboom
Onderstaand een gedachte kronkel waar ik graag commentaar op zou hebben om te zien of ik 'de plank niet helemaal mis sla', c.q. dingen over het hoofd zie ......

Ik heb een combi met B20, 2 Strombergs + LPG.

Werkt op zich goed (nadat ik de carburateurs had gereviseerd, want ze waren zo lek als een mandje), wel wat lastiger afstellen natuurlijk. Op benzine is de auto best snel, op LPG gaat het wat tammer - maar dat is logisch, want 2 carburateurs op LPG hebben geen/nauwelijks effect. Tot zover niks bijzonders.

Toch lijkt er iets onlogisch te zijn.

Ik wil op LPG rijden vanwege de kosten, en rij slechts af en toe op benzine - eigenlijk om 2 redenen :
a) beperkte actieradius op LPG
Zo'n 53 ltr LPG ringtank op de plaats van het reservewiel (combi) is leuk, maar netto 43 ltr geeft in de praktijk ca 350 km actieradius, en op lange afstanden als je je voet heel erg stil houdt en niet te hard rijdt heel misschien 400 km. Dat vind ik niet voldoende .... Ik heb elders op het forum gevonden dat je door de benzinetank ca 5 cm te laten zakken wellicht een 67 ltr (bruto) tank kunt plaatsen, maar da's nog steeds geen enorme verbetering (100 km extra.....)
b) ondanks dat bij het rijden op LPG de naalden in mijn carburateurs opgetrokken worden, hebben die carburateurs toch smering nodig : LPG is nu eenmaal schraal en die gaskleppen en gasklepasjes worden er anders niet beter op.

Kortom : in de praktijk rij ik de LPG tank leeg en dan verder op benzine naar de volgende pomp, alleen maar vanwege de beperkte actie radius op LPG, en om de carburateurs 'in stand te houden'......

Daarbij komt nog dat het toenemende ethanol percentage in benzine ook niet geweldig schijnt te zijn en SP98 steeds slechter te verkijgen zal zijn (in Frankrijk kun je langs de autoroutes tegenwoordig op veel plaatsen slechts SP95-E10 krijgen ......).

Je kunt je dus afvragen of je wel lekker bezig bent en het niet beter is om gelijk die hele benzine zooi (-tank, -pomp, carburateurs) er uit te halen, en 100% LPG te gaan rijden.

Ombouwen naar LPG injectie met alle bijkomende electronica gaat mij veel te ver. Mijn streven is zoveel mogelijk KISS ....

DUS waarom niet :
1) carburateurs vervangen door een gasklephuis (throttle body)
Bijvoorbeeld Kronenburg ( kms.vankronenburg.nl/products/throttle-bodies-2/single-body/ ) of Jenvey ( www.alons-autosport.nl/gasklephuizen.htm )
2) op de plaats waar normaal gesproken de injector geplaatst wordt, een slangnippel plaatsen voor aansluiting van LPG
Dan ben je gelijk van het venturi mengstuk af dat alleen maar een beperking veroorzaakt (o.k., niet als je de mengstukjes van TinusTechniek gebruikt ....). Het LPG wordt wel NA de gasklep toegevoerd, hetgeen bij een 'open loop' systeem geen goed idee is,
3) een 'closed loop' systeem toepassen
Gebaseerd op TPS (throttle position sensor), RPM en lambda
Bijvoorbeeld de Leonardo van AEB (de Pegaso van BiGas en Millenium van OMVL zijn hieraan identiek : worden met eigen label geleverd onder OEM licentie van AEB). Er zijn natuurlijk nog andere systemen, kijk bijvoorbeeld op : www.tinleytech.co.uk/index.html ==> System Upgrades).
OK, dit is niet helemaal 'KISS' meer, maar zo ingewikkeld lijkt het me nu ook weer niet (zie bijvoorbeeld : www.diy-lpg.co.uk/articles/files/tuning-closed-loop.html , site van Simon Hobson, die als je vragen hebt heel behulpzaam blijkt),
4) een zo groot mogelijk LPG tank
5) een geschikt gesloten luchtfilter, bijvoorbeeld een Volvo luchtfilter voor een enkele Stromberg carburateur
Ben op dit forum al genoeg problemen met die mooie open K&N sport filters tegen gekomen, die zou ik dus graag willen vermijden.

Enige nadelen die ik vooralsnog kan bedenken zijn :
- voor liefhebbers van originaliteit zijn dit soort wijzigingen 'vloeken in de kerk', maar daar zit ik niet zo mee (die wijzingingen bedoel ik natuurlijk ....)
- op het web kan je horror stories vinden over bevroren LPG verdampers bij lage temperaturen 's winters en de noodzaak om dan op benzine te kunnen starten en wegrijden. Is mij nog nooit overkomen : de mijne start altijd goed, ook bij vorst, dus daar lig ik ook niet wakker van
- LPG is in sommige landen minder goed verkijgbaar, maar waar ik kom wel, is dus ook geen probleem.

Commentaar ? Ideëen ? Fouten in deze gedachtekronkel ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2012 15:08 #119311 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
men kan aan de voordelen van uitsluitend op lpg rijden nog dit toevoegen, tenminste als
de motor daarvoor eerst aangepast is:

omdat lpg een veel grotere klopvastheid heeft als benzine-98, nml. +-115, kan compressie
verhoogd worden, waardoor verbruik gelijk komt aan dit van benzine, zie bijgevoegde foto
van oud document (hoop dat dit nog net leesbaar is). Misschien is dit achterhaald, en kan
men tegenwoordig met injectie hetzelfde bereiken, nml. gelijk verbruik als met benzine?

Bijlage rijdenoplpg.jpg niet gevonden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2012 21:15 #119344 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Beste R. Vijgenboom,

Wat is het budget? Ik ben met iets vergelijkbaars bezig, echter dan dampgasinjectie EN benzine-injectie. Dit kan natuurlijk ook goed op een injectiekop gemaakt worden.

Alleen LPG heb je niet persé een TPS voor nodig. Als je puur trottlebodies maakt/koopt met daarachter een LPG venturi, ben je ook klaar.

Ik vind benzine nog steeds fijn voor het geval dat de LPG tank leeg is. Op benzine rijden mijn Combi en 144 niet lekker, maar ze volstaan als piggyback. Een tank verkleinen/verplaatsen naar 5L zou voor mij volstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2012 11:32 #119355 door Jan Soetens (GAST)
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Als je op benzine rijden alleen als backup gebruikt zou ik aanraden over te stappen op lang houdbare benzine. Bijvoorbeeld die van Aspen, makkelijk verkrijgbaar en als je het nodig hebt heb zit je niet met verouderde benzine waar de auto niet of slecht op loopt.

Een voorraadje van 5 liter maakt ook niet echt uit dat de benzine dan 3 Euro/liter kost.


Groetjes,
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2012 13:31 #119358 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Dank voor jullie reacties.-

@Boele :

Budget : graag zo bescheiden mogelijk ;)
Injectie systemen worden mij te complex en te duur. Het gaat mij niet om 'tuning', maar gewoon om een zo makkelijk mogelijk (zelf) te onderhouden auto te hebben, met een fatsoenlijke actieradius .... Eén throttle body met LPG is gemakkelijker te onderhouden en af te stellen dan 2 carburateurs met benzine+LPG. Bovendien zijn die throttle bodies van RVS, en veel minder slijtgevoelig dan de messing gaskleppen, - asjes, etc., in carburateurs.

TPS is nodig voor (sommige) 'closed loop' systemen .... ( zo werkt 123/LPG met vacuum, maar weer anderen - zoals de Leonardo van AEB - hebben TPS nodig)

Als je tank leeg is heb je zowel op benzine als op gas een probleem : op=op. OK, als je benzine op is, kan je nog met een jerrycan naar een pomp lopen, met LPG wordt dat 'wat' lastiger ;) . Dus als je naar 100% LPG zou converteren, dan is het in ieder geval zaak om de bestaande 'benzine' meter in het dashboard op de LPG tank aan te sluiten en die - net zoals bij rijden op benzine - goed in de gaten te houden. (Die "benzine'meter aansluiting is wel iets om uit te zoeken, want de LPG tankzenders zijn per merk/installatie verschillend - dwz werken met een ander signaal - maar het kan wel. Huke Basart heeft een benzine + LPG 'duo meter' oplossing - de (benzine-)helft daarvan kan je dan dus weg laten).

@Jan :
Ik gebruik benzine dus niet als (gewenste) 'back-up', maar puur als noodzaak om mijn (benzine) carburateurs in stand te houden en omdat de actieradius op LPG te klein is. Ik wil echter liever helemaal niet op benzine rijden .... Dus als de actieradius voldoende kan worden vergroot, heb ik geen benzine meer nodig !


Maar terug naar het concept : het gaat mij niet zozeer om de voordelen van benzine+LPG, maar meer of het concept (technisch) kan werken !

Verder valt er nog te denken aan regelgeving (RDW) :
op het kenteken wordt alleen LPG vermeld, ook als de auto voor zowel benzine als LPG geschikt is, dus zou ik verwachten dat conversie naar 100% LPG geen probleem is en dus ook geen herkeuring nodig is (MAAR : bij de APK vragen ze me iedere keer of de auto ook op benzine loopt, hoewel ze dat niet controleren ...... Waarom vragen ze dat dan ?)

Mvg,
Rob Vijgenboom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2012 15:03 #119361 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Rob,

Als het niet teveel mag kosten, werken bovenstaande opties denk ik niet. Goedkoopste oplossing is dan de 80%vlotter te fixeren waardoor je hem tot 100% kan vullen. Scheelt je 20% en is een half uur werk + een tie-wrap.

Ja, er zijn boe-verhalen dat LPG uit moet kunnen zetten, de 80% vlotter zit er niet voor niets op, er zijn echter ook vele lpg-rijders die de vlotter gefixeerd hebben, en nooit problemen hebben ondervonden. De tank zal niet uit elkaar spatten, er zit immers een overdrukventiel op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2012 18:51 #119372 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Boele,

Er is nogal een (financieel en technisch) verschil tussen LPI+benzine injectie en hetgeen waaraan ik dacht ..... 8-)
Die throttle body, TPS, AEB Leonardo, grote ringtank, etc etc, zijn ook niet gratis maar wel veel minder dan ombouwen naar volledig injectiesysteem met Megasquirt o.i.d., en bovendien denk ik technisch simpeler zelf te installeren en te onderhouden !

Tank zal inderdaad niet ontploffen als je de 80% vulbegrenzer blokkeert, en 53 liter bruto=netto is meer dan 43 ltr netto, maar eigenlijk dacht ik dus meer aan de grootste stako ringtank (102 liter = 82 liter netto) ...... (moet nog wel nagaan of dat qua diameter past, maar qua hoogte is er in ieder geval geen probleem als de benzintank weg is).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2012 18:58 #119373 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Wat vind je eventueel van een standalone brandstofsysteem? Volgens mij kost dat rond de 500 euro bij KMS.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
22-10-2012 21:10 #119376 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Rob, ik heb sterke twijfels bij de theorie dat een carburateur in betere conditie blijft bij het af en toe een stukje op benzine rijden. Van rijden op LPG slijt een carburateur zeker harder, maar die slijtage verloopt niet langzamer als je af en toe wat kilometers op benzine maakt.

Een voordeel van af en toe op benzine rijden is hooguit het in de gaten kunnen houden van de staat van de carburateurs, zodat je niet plotseling (en als het slecht uitkomt) erachter komt dat je auto niet meer normaal rijdt op benzine.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2012 21:18 #119377 door Zon
Ik dacht dat bepaalde carburateurs niet (of minder ?) slijten omdat ze niet met een naald werken. Bv een Weber?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.