LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?

Lees meer
11-11-2013 23:54 #133900 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Beste Rene, waarom bouw je in de holle ruimte achter je reservewiel geen klein rond benziene tankje met de vuldop aan de zijkant van de auto.
Dit is toch een loze ruimte.
Heb je altijd wat benziene om op te rijden in geval van nood.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2013 09:48 #133907 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Bij mij past er 48 liter netto in de tank, en daar kan ik max. zo'n 350 km mee rijden.. Dus met 90 liter 1000km rijden gaat niet lukken, eerder richting de 700km als je auto wat zuiniger is dan die van mij.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2013 12:31 #133913 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Dat is ook altijd mijn uitgangspunt geweest :

Stel dat je netto 90 liter hebt, dan moet je een forse reserve aanhouden (zonder benzine ;) ), dus zeg 80 liter bruikbaar, 1:9 = ruim 700 km - en daar zal ik heel tevreden mee zijn 8-)

En zonder benzine (die bovendien betrekkelijk snel verouderd met het toenemende percentage ethanol) met alleen één carburateur als gasklephuis is alles nog eenvoudiger af te stellen en te onderhouden, dus zal ik blij zijn als ik daar vanaf ben 8-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2014 15:49 - 23-03-2014 17:11 #138968 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
In Februari heb ik eindelijk tijd gehad om de installatie van de nieuwe tank af te maken.

Vlakke laadvloer :



Nieuwe vulslang :



Vulopening achter de benzinedop (daardoor superkorte vulslang van slechts 50 cm) :



Nadeel hiervan is natuurlijk dat je altijd met een verlengstuk moet werken, omdat een LPG tankpistool niet door de 'benzine' vulopening past. In mijn geval is dat echter niet erg omdat ik de auto in de toekomst toch in het buitenland ga gebruiken - en of je nu alleen een adapter plaatst of een adapter met verlengstuk maakt natuurlijk niets uit.

Waar ik van tevoren niet goed over nagedacht had is dat je dan de oude LPG-vulopening niet meer nodig hebt. Dat gat dicht (laten) maken en overspuiten is waarschijnlijk duurder dan de hele tank ombouw !



Al met al heel tevreden met het resultaat; enige puntje van kritiek was het afdekkapje van de Tomasetto multi-valve dat van pvc is en slechts met drie clipjes/haakje vastzit :( . Omdat ik verwachtte dat binnen de kortst mogelijke tijd te verliezen heb ik hier maar een tie-wrap om heen gezet.

Eerste tankbeurt bij een tank waar ik in het verleden ook altijd weinig kon tanken (lage pompdruk ?) gaf 86 liter.

(Dat zou met de 80% vulbegrenzing in principe overal gelijk moeten zijn, maar de praktijk wijst anders uit. Met mijn oude tank van 53 liter bruto kon ik in het verleden tussen de 42 en 51 liter tanken ! Bij deze pomp was dat in het verleden altijd ca 42 liter, dus heb ik goede hoop dat er in de nieuwe tank bij andere pompstations wat meer dan 86 liter in gaat .... :) )

Het enige dat nu nog rest is de LPG tankzender aan de 'benzine' meter in het dashboard koppelen. Had ik wel voorbereid, maar kwam ik niet meer aan toe - moet dus wachten totdat ik weer in NL terug ben. Daarna volgt de volgende fase - wat aanpassingen onder de motorkap 8-)

2 dagen later naar de APK keuring geweest. APK keurmeester merkte wel op dat het allemaal erg nieuw was, en zei dat "ze" het wel heel erg netjes ingebouwd hadden. Ik heb onmiddelijk bevestigd dat "ze" dat inderdaad hadden, en dat dat vooral kwam omdat ik "ze" de hele tijd op de vingers gekeken had - dat laatste is nog waar ook :D







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
23-03-2014 16:21 #138970 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Mooi verhaal en mooie plaatjes, het ziet er zeker keurig uit, dat hebben "ze" zeker mooi gemaakt :lol:
Slim om dat gewoon mee te spelen.

Ik ben ook bezig op 100% LPG over te gaan en heb (omdat ik toch aan het lassen ben het benzinedop-gat dichtgelast).
De vulslang wil ik naast de trekhaak laten uitkomen, links van de trekhaak de vulslang, rechts de aanhangwagenstekkerdoos.
Dan maakt het niet meer uit aan welke kant van de tankzuil ik ga staan,( met m'n 240 diesel heb ik aan heel wat tankpistolen staan trekken omdat die slangen soms wel erg kort zijn aan de pomp)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2017 08:49 #169461 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
In het kader van de gewichtsverdeling van de batterijen in mijn elektrische combi: hoe is het rijgedrag van de auto op het moment dat je net volgetankt bent?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2017 10:47 - 05-06-2017 10:53 #169464 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Lars,

Geen enkel probleem ! Zowel met lege laadruimte als zwaar beladen prima.

Ik heb natuurlijk wel de benzine tank verwijderd (en met 45 L benzine), dus het verschil is minder groot dan jij in jouw topic over je electrische combi verondersteld.

Verder moet ik wel vermelden dat ik oppompbare Monroe load adjuster heb (met ingebouwde compressor).

(PS : merkwaardig : wilde een link naar jouw topic plaatsen, maar dat werkt niet meer ..... ?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2017 10:52 #169465 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Dank!
Ik kwam op een gewicht van 86 kg bij een volle tank gas in jouw geval.
Ook ik ga geheel zonder benzinetank, maar er komt bij mij 150 kg bij, nog wel wat meer dus.

Ik heb nivomat schokbrekers in de planning en andere veren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2017 10:57 #169466 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Wat voor veren ga jij plaatsen ?

(mijne zijn oud en staan op mijn wensenlijstje om te vervangen, maar ben er nog niet helemaal uit want er zijn diverse heavy duty veren op de markt - verschillend qua dikte verenstaal en hoogte .....)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2017 11:21 #169467 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Veren ben ik nog niet over uit.
Ik vond dit wel een nuttige uiteenzetting www.hulpverenshop.nl/c-1270466/help/

Anders dan bij een gastank is mijn auto altijd even zwaar onafhankelijk van hoeveel energie ik nog bij me heb.
Daarmee kan ik denk ik beter gaan voor een veer met een permanent en constant zwaardere veer.

Bij een gastank zou ik denk eerder gaan voor progressieve veren (die stugger worden naarmate je zwaarder belast dus als je tank voller is).

Wat dan wat is in de handel moet ik nog even uitzoeken.
Nordicar heeft Progressieve veren in hun shop shop.nordicar.com/nl-nl/volvo-parts/acht...rogressief-1835.html
Dries HD veren www.volvoklassiekerswebshop.nl/set-hd-ve...zon-combi-p-576.html
De club heeft verzwaard www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/17...gory_pathway-2429478
En Scandcar noemt het extra zwaar (HD) volvoonderdelen.com/Amazon-220/Achteras/...xtra-zwaarHD-602142/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.