LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?

Lees meer
25-10-2012 13:03 #119447 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Jojo,

Jij hebt dus effectief je Stromberg omgebouwd tot LPG throttle body, ik neem aan dat je de naald ook verwijderd heb. Je hebt dan wel een throttle body met een hoop overbodige onderdelen die wel slijten. Dus, tenzij je hem - afhankelijk van het aantal km's dat je rijdt - al (meerdere keren) gereviseerd hebt, kan je je afvragen hoe lekdicht dat ding nog is na 15 jaar .... En op benzine kan je dan dus niet meer rijden, dus heeft die benzinetank geen nut meer.

LPG tanks koppelen mag, ja, maar net als jij hecht ik aan een (nagenoeg) vlakke laadvloer en heb ik al een reservewiel rechtop staan in de laadruimte - daar wil ik dus niet nog een tank bij.

APK/RDW : heb ik verder ook geen bezwaren kunnen vinden (maar nu begrijp ik tenminste waarom ze die vraag stellen ..)

Zo moeilijk is wat ik voorstelde niet, eigenlijk 3 onderdelen :
1) grotere tank
2) throttle body
3) eenvoudig 'closed loop' systeem
die je op zich ook los van elkaar kan zien (een throttle body zonder 'closed loop' systeem, maar met conventioneel mengstuk, is effectief een conventioneel LPG systeem, dat jij ook hebt, dus dat 'closed loop' systeem zou ook later geïnstalleerd kunnen worden).

Ik ga me eerst maar 'ns concentreren op die tank - want zonder een oplossing daarvoor ga ik waarschijnlijk ook niet in de rest investeren ....!

Afhankelijk van òf, en hoeveel, marge Lars heeft aangehouden, heb ik al grotere tanks gevonden. Maar ik heb nu geen mogelijkheid om dat na te meten - dat duurt helaas nog wel even.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Robert van Es (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
25-10-2012 14:21 #119448 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Volgens mij is het verhaal voor de APK redelijk simpel.
Over het algemeen geldt hierbij de stelregel: als het aanwezig is, moet het werken.
Neem als voorbeeld een mistlamp; als die gemonteerd zit kan je als opmerking/afkeur krijgen als die het niet doet. Zit die er niet, dan is er niets aan de hand.
Als je al het benzinegebeuren wegsloopt (en er dus ook geen mogelijkheid is dat benzine in het milieu kan stromen) zou er volgens mij geen wolkje aan de lucht hoeven te zijn.
Misschien wel zo makkelijk bij je vaste garage eens na te vragen (daar zitten de pratische kenners toch?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2012 14:33 #119449 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Bij het brandstofsysteem is dat net iets anders.
De auto moet kunnen rijden op de hoofdbrandstof zoals vermeld staat op het kenteken.
Verder geldt (bron: Regelgeving APK keuringseisen )

Indien de motor van de personenauto is uitgerust met meer dan één brandstofsysteem, wordt de controle uitgevoerd wanneer de motor wordt gevoed met de hoofdbrandstof zoals deze is vermeld in het kentekenregister. Het tweede brandstofsysteem wordt eveneens gecontroleerd indien het mogelijk is de motor op de tweede brandstof te laten draaien. Indien controle van het tweede brandstofsysteem niet mogelijk is, wordt dit vermeld op het keuringsrapport.

De eisen die hieraan gesteld worden zijn:

1. Alle onderdelen van brandstofsystemen van personenauto’s moeten veilig zijn en deugdelijk zijn bevestigd. Indien sprake is van corrosie is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.
2. Brandstofsystemen mogen geen lekkage vertonen.

Op zich hoef je dus niet al het benzine gebeuren weg te slopen. Leidingen mogen best blijven zitten. Zonder benzinetank of mogelijkheid om om te schakelen zal het toch al niet mogelijk zijn om de motor op de tweede brandstof te laten draaien. Maar als je alles wegsloopt is er inderdaad formeel maar sprake van één brandstofsysteem, dus kunnen ze ook niet moeilijk doen als de toch niet gebruikte leidingen roestig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2012 00:51 #119469 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Ik blijf dit topic volgen, echter vraag ik mij of wat het budget is om een 'simpele throttle body met closed loopsysteem te monteren. Alleen een lambdasonde kost al 80euro. Laat staan de rest van het motormanagement.

Ik zou persoonlijk als ik dit hoor kiezen voor een TT gasmengstuk met een enkele Stromberg en open luchtfilter. En verder zorgen dat de compressie omhoog gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2012 11:49 #119478 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
@lars :

Dank - duidelijk verhaal - dus geen RDW/APK probleem.

@Boele :

Ja, gratis is dit spul allemaal niet. Budget : nog in detail uit te zoeken, maar globaal :
throttle body : € 160 (KMS)
appendages + TPS : € 90 (stelpost)
AEB + software : ca € 250 (Tinley Tech, UK)
Lambda sensor : € 60 - 100 (afhankelijk narrow - wide band, merk, etc)
LPG tank + installatie materiaal : weet ik pas als ik 'm gevonden heb ;)

Vergeet niet dat er in jouw voorstel ook kosten zijn :
enkele Stromberg B20 (rev./ruil) € 325 (als je 'm nog kan vinden .... ik zie ze alleen nog op de website van Dries B.)
Tinus Techniek mengstuk : € 35
LPG tank : idem, zie boven

(natuurlijk zou je in jouw voorstel de achterste - die met choke - van mijn set dubbele Strombergs kunnen hergebruiken, maar het is een originele Volvo set. Die hou ik dus liever bij elkaar : uit de opbrengst daarvan kan ik dan e.a. (deels) financieren :) . Bovendien heb ik liever een throttle body dan een carburateur - zie al mijn voorgaande reacties.)

In beide gevallen komt er nog shipping, luchtfilter en enkel spruitstuk bij.

Een throttle body is dus zeker niet duurder dan een carburateur. De enige extra kosten zijn voor het 'closed loop' systeem (dat je natuurlijk ook i.c.m. een Stromberg zou kunnen toepassen....)

Open luchtfilter i.c.m. LPG zou ik niet doen (ook niet ic.m. een TinusTechniek mengstuk) : is al genoeg over geschreven.
Compressie verhogen : kan, maar 'tuning' was nooit mijn bedoeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2012 12:09 #119480 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Ik bedoel het ook niet in de zin van tuning, maar in de zin van rendement.
De Combi van ons loopt met 13bar op de cilinders 1:9,5km. Ik geef toe dat ik er maar zelden harder dan 130kmh mee rijdt. Mijn 140 heeft 11bar op de cilinders en loopt 1:7,5km met in weze dezelfde setup.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2012 19:23 #120842 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Ik heb eindelijk de tijd gehad om de reservewielbak en benzinetank eens goed na te meten, zoals Lars eerder suggereerde.

Reservewielbak :
opening in laadvloer is ca 79,5 x 65,0 cm (B x D)
hoogte tot bovenzijde laadvloer ca 20 cm (klein verschil tussen voor- en achterzijde ... ca 0,5 cm)
hoogte tot rand onder laadvloer ca 17,5 cm

Vandaar dat Lars eerder meldde dat de maximale diameter 65 cm is : hij wil z'n benzine tank behouden en ruimte winnen door de benzinetank te laten zakken. Dan moet de LPG tank via de bovenzijde geplaatst kunnen worden, dus max diameter 65 cm.

MAAR : de interne maten van de reservewielbak zijn ca 86,5 x 73,0 cm (B x D)
Dus als je de benzinetank helemaal weg laat, en de LPG tank van onderen kunt plaatsen, kan je zonder in de laadvloer te zagen een grotere tank plaatsen.

De benzine tank is hangend in/onder de reservewielbak geschroefd en gekit, maten ca 73 x 56 cm (B x D).
Hoogte voorzijde is ca 11 cm, achterzijde ca 7 cm (afhankelijk van waar je meet).
De voorkant van de benzinetank valt niet samen met de voorkant van de reservewielbak.
Aan de achterzijde in de reservewielbak zit op ca 6 cm van de benzinetank-bevestiging de dwarsbalk van mijn Volvo trekhaak, met uit-stekende bouteinden en moeren.

Als je dus de benzinetank weg zou halen en de ontstane opening in de reservewielbak bodem rond uit zou slijpen (zo ver mogelijk naar voren) ben ik ervan overtuigd dat je onderlangs een 680 x 300 tank moet kunnen plaatsen. Wellicht dat de trekhaak opgeofferd moet worden, maar die gebruik ik toch nooit. En er ontstaan gaten in de reservewielbak bodem rond de nieuwe LPG tank, want de bovenzijde van de benzinetank is rechthoekig, en de LPG tank rond - daar moet dus wel wat aan gedaan worden ....

Het zou zelfs kunnen zijn dat een 720 x 300 tank ook past, hoewel ik vermoed dat er dan wel erg weinig 'vlees' achter de reservewielbak overblijft ;) (en de verticale wanden van de reservewiel bak moeten wel behouden blijven ivm stijfheid carrosserie ......). Echt zeker zijn / exact opmeten kan pas als de bestaande LPG tank verwijderd is .....

Uitgaande van max 680 x 300 mm, heb ik de volgende mogelijkheden gevonden :
- Stako 680 x 270, 4-gats valve plate, 'full toroïdal', bruto 80 liter
- GZWM 680 x 300 ZTW, 1-gats multi-valve in het midden, midden dus open, bruto 88 liter (*)
- GZWM 680 x 300 ZTP, 1-gats multi-valve, 'full toroïdal', bruto 94 liter (*)
- Irene, 680 x 300, 1-gats multi-valve, 'full toroïdal', bruto 108 liter
('full toroïdal' will zeggen ring tank met midden gevuld)

De beide GZWM tanks van 680 mm zijn nieuw en staan nog niet op hun web-site (info e-mail GZWM).

Dit zijn allen Poolse tanks; er zijn nog andere leveranciers (o.a. WVM (Nederlands) en Prakto (Belgisch)) maar die leveren alleen op bestelling en niet direct aan eindgebruikers).

Het verschil in volume van de Irene tank 680x300 lijkt mij opmerkelijk groot : zo staat het op hun web-site, maar dat moet nog wel gecontroleerd worden !

108 liter is interessant ...... ruim 86 liter netto, geeft ca 700 km actieradius 8-) (uitgaande van vebruik 1:9 en 10% reserve - je hebt immers geen benzine meer !).

Heeft iemand ervaring met 1-gats multi-valve tanks :?: ergens heb ik gelezen dat een 1-gats multi-valve tank langzamer vult dan een 4-gats tank, maar zijn er nog andere nadelen ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2012 20:01 #120843 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
Zo wat een maten! Een tekening zou wonderen doen. Je weet dat een LPG tank 250mm van de grond, wegdek af moet blijven?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2012 21:47 #120854 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?

"Rob Spoon" schreef:
Zo wat een maten! Een tekening zou wonderen doen. Je weet dat een LPG tank 250mm van de grond, wegdek af moet blijven?


Komt het gewicht niet teveel naar achteren dan? Is inderdaad een flinke tank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2012 11:22 #120857 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG : waarom überhaupt nog benzine, en niet 100% LPG ?
@Rob Spoon :

Nee, ik dacht dat de enige eis was dat de tank niet onder het laagste punt van de auto mag komen ?

Hoe dan ook, lijkt mij geen probleem, want kijk maar naar de maten : de reservewielbak is inwendig 17,5 cm hoog, de benzinetank (voorzijde) 10 cm hoog, dus totaal is al 27,5 cm ...... Die 2,5 cm extra voor een 680x300 tank zal het probleem toch niet zijn .... ?

Een tekening waag ik mij nog niet aan : met de huidige tank op z'n plaats is het lastig (lees onnauwkeurig) meten. Een echte maattekening is pas te produceren mocht ik het project uit willen voeren en de huidige tank eruit is (In de praktijk zal nog wel wat creativiteit nodig zijn, want ik heb ride levellers (oppompbare schokdempers, en behalve de krik zit ook het compressortje in de reservewielbak ....)

@Boele :

Nee, mijn huidige tank is 650 x 200 (WVM, 53 liter). De nieuwe tank zou 680 mm zijn, die extra 3 cm in diameter komt meer naar voren (voorzijde benzinetank valt niet gelijk met voorzijde reservewielbak, dus daar kan je het beste die extra 3 cm uit de bodem van de reservewielbak slijpen. Aan de achterzijde wil je dat zo min mogelijk : daar moet je zoveel mogelijk 'vlees' behouden ivm stijfheid carrosserie (zeker als de trekhaak behouden zou kunnen blijven ... ;) ). Gewicht : ja zo'n 50 ltr LPG extra + iets zwaardere tank; maar vergeet niet dat de benzinetank vervalt (en dus ook 45 liter benzine), dus zoveel extra gewicht is het niet....



MAAR : waar zijn de experts met ervaring met 1-gats multi-valve tanks ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.