Aluminium Radiator

Lees meer
05-05-2015 08:07 #151075 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Cavitatie...Dat is al aangepakt dmv een kleinere krukaspoulie. De test zonder thermostaat geeft aan dat het debiet voldoende zou moeten zijn in deze configuratie. Een 82C thermostaat voldoet niet, gisteren nog eens een rondje mee gereden...100C :shock:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2015 09:53 #151076 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
Da's natuurlijk niet verbazingwekkend .... als ie pas bij 98C volledig open is :? : dat gaat nooit werken !

Maar laten we nu eerst maar eens de meetresultaten afwachten met de thermostaat die je besteld hebt (aangenomen dat die past).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2015 11:13 #151078 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Aluminium Radiator
Van Gunnar Axelsson een e-mail ontvangen over de koeling van zijn B20tc 16V motor, zie hieronder.
Een aantal vragen blijven onbeantwoord, maar hij nodigt mij uit om langs te komen in Zweden, dan kan ik alle onderdelen bekijken... Wellicht beschouwt hij mij als een potentiële koper :mrgreen:
Interessant vwb dit topic is dat er blijkbaar gebruik gemaakt wordt van een 74 gr. thermostaat.

To guarantee sufficient cooling,the waterjacket in the cyl.head is designed for crossflow direction of the water.
The water is forced out of the head between the exhaust valves and seats.
The water is collected on top of the ex. ports in a waterpipe with thermostat housing. Seen on the ex. side of engine.
Thermostat STD. Volvo B230 74 Deg.
The heat conductibility for iron B20 std head is 40-50, for aluminium 170-175 Kcal/hm Deg. C

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2015 11:43 #151081 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Volgens mij komt hij met een 74C thermostaat weg vanwege de goede warmtegeleiding van de aluminium kop. Zijn er al eerste gebruikers/kopers gesignaleerd zodat we first-hand ervaringen kunnen checken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2015 12:47 - 06-05-2016 10:28 #151084 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
Goede warmtegeleiding van aluminium zal zeker een factor zijn.

Maar ook het crossflow principe : de "waterdistributie pijp" is weliswaar niet zichtbaar op de foto, maar de afvoerzijde wel - zit hier aan de buitenkant (was mij eerder niet opgevallen) :




Gevolg is een gelijkmatigere temperatuurverdeling. Dat kan je met een standaard B20 blok met interne waterdistributie pijp en centrale afvoer nooit bereiken.

De kachel retour waterpijp lijkt op dezelfde plaats aangesloten te zijn - dus standaard mechanische waterpomp (niet duidelijk zichtbaar) ?

Het zou wel aardig zijn om ook te weten bij welke temperatuur die 74C B230 thermostaat volledig open is .... want daar draait het volgens mij om.

Ondertussen moet al die hitte nog wel onder de motorkap vandaan en moet de radiator gekoeld worden .... dat doen ze blijkbaar met een eenvoudige 4-blads mechanische fan.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2015 15:32 #151364 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
De thermostaat is binnen en ik heb meteen de boel maar eens gekookt :D ;)

71C
High Flow
Opening/Lengte

25C 0mm/ 32mm
71C 1mm/ 33mm
80C 3mm/ 35mm
90C 7mm/ 43mm
95C 8mm/ 44mm
100C 8.5mm/ 44mm

Wat je ziet buiten dat het een 71C exemplaar is, is dat de boel bij 90C nagenoeg maximaal open staat.
Ook is duidelijk dat de onderste plaat die het pijpje in het blok dicht gaat duwen dit bij 80C-85C doet en hierdoor het circuit naar beneden wordt afgesloten en alles via de radiator gaat.

Lijkt beter uit te zien.

Eerst wachten op de tuimelaarasbouten en dan kan ik eens gaan rijden om de thermostaat uit te proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2015 19:13 #152628 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
De motor heeft zijn nieuwe kop en voor de eerste keer een ferme testrit gemaakt om de temperatuur te checken. Keurig tussen 80-90 graden! ;)
De grote doorstroom thermostaat werkt zoals verwacht...en dus geen tropenradiator nodig (die overigens nog aan de kant staat met helaas een klein gaatje tussen de lamellen voor iemand die een reparatiepoging wil wagen tweedehands van eigenaar te wisselen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2015 19:49 #152630 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Aluminium Radiator
Merkwaardig dat gedoe met temperatuurmetingen. Ik lees het vaker.
Nu met de hoge buitentemperaturen en met een standaard 4 blads mechanische ventilator en een wat bredere radiator heb ik nog steeds geen enkel probleem. Zelfs in de file blijft de temperatuur prima als ik zo nu en dan even op het gas trap om de ventilator wat harder te laten draaien.
Doorstroming van het systeem zou een probleem kunnen zijn?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2015 21:23 #152634 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Doostroming van de thermostaat. In zijn maximaalstand is het nog een te grote restrictie in het geval van een iets heter opgevoerd blok. Doorstroom van de rest van het systeem is meer dan voldoende

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
22-08-2015 12:12 #153590 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Aluminium Radiator
Op Ebay worden aluminium radiateurs aangeboden, volgens mij voor een goede prijs. $ 265,-.
Zoek op 'Volvo Amazon' en vink aan 'Free international shipping.
Check wel of er nog belasting betaald moet worden.

Of klik op www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... 5573.m1684

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.