Aluminium Radiator

Lees meer
26-04-2015 21:40 #150813 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Aluminium Radiator
Voor koelproblemen moet je eens praten met de heer Torenvlied van Blaak radiateurs. ( www.blaak.com )
Dan hoor je ook de nadelen van een dure aluminium radiateur. Staan overigens wel op eBay voor circa €300,00 uit China.
Een goed ontkalkte B18/20 koelt perfect met een tropenradiateur. Ook de snelle boys.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
26-04-2015 21:56 #150814 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Aluminium Radiator

"Arno Pfennings" schreef:
Joost,

Heb je een tempteer die de juiste waarde aan geeft...indien ja...welke temp was het max?


Even uit mijn hoofd, de fan slaat aan bij 85gr en uit 80gr (in te stellen in de ECU)
De temp word gemeten in de uitgaande slang van de kop aan de achterkant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2015 02:59 #150820 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aluminium Radiator
De temp sensor zit aan het ene eind van de cilinderkop de termosstaat aan het andere eind.
Wat je wilt weten lijkt mij de temp van het water na de termosstaat, is dit 80 a 85 gr dan lijkt mij dat er niets mis is met de koeling.
Is de onderste slang (aanzuig) koud?
Wat er wel mis kan zijn dat er iets in de cilinderkop niet goed is, dat te weinig circulatie door de cilinderkop is en je daardoor een hogere temp aanduiding krijgt.
Volgens mij zit er in de cilinder kop een verdeelpijp, zit dat nog wel goed.
Vervuiling ik er van uit dat je daar al op gecontroleerd heb.
Wat ook nog kan zijn is een fout in de cilinderkoppakking, de gestenste gaten dichten te veel de koelkanalen af waardoor je minder circulatie doorje cilinderkop krijgt effect is de temp na de termosstaat wel goed maar aan het meetpunt te warm.

Dus ik zou eerst de temp van het water na de termosstaat eens meten is dit goed dan is er iets met de verdeelpijp niet goed of de koppakking.

Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2015 09:09 #150822 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator

De temp sensor zit aan het ene eind van de cilinderkop de termosstaat aan het andere eind.
Wat je wilt weten lijkt mij de temp van het water na de termosstaat, is dit 80 a 85 gr dan lijkt mij dat er niets mis is met de koeling.


Is inderdaad nog goed

Is de onderste slang (aanzuig) koud?


Die is wel kouder maar dat hoort toch ook zo te zijn? Wat is het ideale temperatuurverschil tussen boven en onderkant van de radiator?

Volgens mij zit er in de cilinder kop een verdeelpijp, zit dat nog wel goed.
Vervuiling ik er van uit dat je daar al op gecontroleerd heb.


Verdeelpijp IN de kop??? :roll: :?: Lost here...
Vervuiling is er overigens niet

Wat ook nog kan zijn is een fout in de cilinderkoppakking, de gestenste gaten dichten te veel de koelkanalen af waardoor je minder circulatie doorje cilinderkop krijgt effect is de temp na de termosstaat wel goed maar aan het meetpunt te warm.

Dus ik zou eerst de temp van het water na de termosstaat eens meten is dit goed dan is er iets met de verdeelpijp niet goed of de koppakking.


Goed dat je het noemt. De voorste 2 gaten in de pakking zijn idd deels afgedekt door de metalen pakking (waar het overigens niet makkelijk is om even die gaten aan te passen.

Ik ga nog eens meten

Groet

Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2015 10:43 #150825 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
Arno,

Er zit inderdaad een waterdistributiepijp in de kop : kijk even in het onderdelenboek onder --> motor --> cylinderkop, onderdeelnummer #418466 (plaatje in de club OnderdelenShop bij dit onderdeel is overigens verkeerd ....).

Uit je andere draadjes meen ik te begrijpen dat je nu de volgende samenstelling hebt :
- standaard mechanische fan, 4-blads
- electrische fan, vòòr de radiateur
- standaard radiateur
- oliekoeler
en dat je eerder al een tropenradiateur uitgeprobeerd hebt, maar die na stomme pech weer hebt moeten verwisselen voor de oude.

Als dit nog steeds de huidige set-up is en de temperatuur lijkt nog steeds te hoog, gaat een dure alu radiateur of 5- danwel 6-blads fan daar niets aan veranderen ......

Je hebt (ruim) voldoende koelingscapaciteit.

Eén mogelijkheid (lijkt flauw, is het niet - is mij overkomen met m'n allereerste auto) is dat de electrische fan die voor de radiateur zit, verkeerd aangesloten is (suction, i.p.v. blowing) : dan vormt zich a.h.w. een luchtkussen voor de radiateur en koelt die niet meer. Is gemakkelijk te controleren.

(Er zijn fans die alleen kunnen blazen of zuigen, er zijn er ook die aanpasbaar zijn door de schoepen om te draaien en weer andere ..... kunnen zowel blazen als zuigen, door simpelweg de + en de - om te wisselen. Bij die laatsten is het gemakkelijk om ze verkeerd aan te sluiten, heb ik dus helaas zelf moeten ondervinden).

Zo niet dan is het gegarandeerd een circulatieprobleem en moet je het zoeken in de dingen die Johan al aangegeven heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
27-04-2015 12:33 #150831 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Aluminium Radiator

Wat ook nog kan zijn is een fout in de cilinderkoppakking, de gestenste gaten dichten te veel de koelkanalen af waardoor je minder circulatie doorje cilinderkop krijgt effect is de temp na de termosstaat wel goed maar aan het meetpunt te warm.
Dus ik zou eerst de temp van het water na de termosstaat eens meten is dit goed dan is er iets met de verdeelpijp niet goed of de koppakking.


Goed dat je het noemt. De voorste 2 gaten in de pakking zijn idd deels afgedekt door de metalen pakking (waar het overigens niet makkelijk is om even die gaten aan te passen.


Voor zover ik weet is die gedeeltelijke afdekking van de gaten door de pakking er altijd, bij alle pakkingen, koppen en blokken, en is het om een bepaalde reden zo gedaan. Het aanpassen van de pakking is dus geen goed idee, ook al omdat de pakking hierdoor verzwakt en kan gaan lekken.

Het los zitten van de verdeelbuis in de kop ben ik ook zelf al tegengekomen en zou ik dus eerst nakijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2015 13:19 #150833 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Hoi Rob,

De fan draait goed om.
Die buis is niet makkelijk te vinden in de documentatie, wel hier op ebay:


... 1650013717

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2015 13:27 #150834 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Ha!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2015 13:39 #150835 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
Je was me voor, had net plaatje gekopieerd ...

Dat is 'm - hier nr 3 - # 418466 - is hetzelfde voor B18 en B20.

Wat je hier niet op ziet is dat er gaatjes in die pijp zitten, om het 'koude' koelwater min of meer gelijkmatig over de kop te verdelen.

Heb volgens mij ooit op dit forum een foto gezien van een waterdistributiepijp die ook los had gelegen en kuis verrot was, maar die kan ik nu niet terugvinden (forum is geniaal, maar de zoekfunctie is dat helaas niet ....)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2015 18:47 #150837 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Wat metingen gedaan:

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.