Aluminium Radiator

Lees meer
29-04-2015 07:42 #150901 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
Ja, bovendien lijkt mij de temperatuurverdeling over de kop nog zo gek niet : 85 C --> 88 C (resp 89 C --> 95 C aan uitlaatzijde).

Ik zou echter verwachten (heb het nooit getest !) dat bij deze temperaturen de thermostaat wagenwijd open staat (ongeacht of je nu de standaard thermostaat van 82C hebt of die van 77C), en zelfs al sluit die niet 100 % af, dan zou bij benadering 90% over de radiateur moeten stromen en slechts 10% direct retour het blok in.

De metingen suggereren echter dat het nu precies andersom is.....

Als die redenering juist is, dan is het dus òf de thermostaat òf de thermostaat kan niet vrij bewegen (een of andere obstructie ?).

Dus zou ik het eerst hier zoeken alvorens naar de waterdistributiepijp en de koppakking te kijken.

Om iedere mogelijkheid uit te sluiten - wellicht ver gezocht : het thermostaathuis op een vroege B18 verschilt van die op de latere B18 (en B20), in ieder geval in diameter van de slang die naar de radiator gaat (1" en 1,25"). Ik heb ze nooit in het echt naast elkaar gezien, maar zouden die ook intern (ruimte) kunnen verschillen ? En zou een thermostaat van een later model wel volledig vrij kunnen bewegen in een vroeger model thermostaathuis ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2015 10:39 #150904 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Aluminium Radiator
Ga eens rijden zonder thermostaat, kijk wat er dan gebeurt en voer vervolgens dezelfde metingen desnoods nog eens uit. Dan weet je in ieder geval of daar al dan niet het probleem zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2015 18:08 #150916 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Hoi Rob,

Het thermostaathuis en slang heb ik 2 weken vervangen door de B20 variant en deze laatste is idd groter mbt de slangaansluiting. Ruimte voor de thermostaat lijkt hetzelfde aangezien het beugeltje van de thermostaat hier gewoon in moet passen en dan is het goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2015 18:10 #150917 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator

Ga eens rijden zonder thermostaat, kijk wat er dan gebeurt en voer vervolgens dezelfde metingen desnoods nog eens uit. Dan weet je in ieder geval of daar al dan niet het probleem zit.


Ga ik doen...

Maar een andere vraag...kan iemand eens eenzelfde IR meting doen aan zijn blok? Wellicht zijn mijn waarden normaal en heeft nagenoeg niemand het echt gemeten (dan met het oorspronkelijke dashboardmetertje met zijn groen en witte vlak)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2015 18:59 #150919 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Aluminium Radiator
Als,ik dit lees, dan bekruipt mij het gevoel of het meten van de variatie van de koelvloeistoftemperatuur wel interessant is.
De olietemperatuur daarentegen boeit mij meer.
Niet voor niks heeft de 1800 de water én olietemperatuur centraal in het dashboard zitten, een groot verschil met de Amazon.
Wat ik zie gebeuren is dat bij gewoon rijden op 80 km wegen de olietemperatuur nauwelijks beweegt, echter op de snelweg bij snelheden boven de 130 zie ik de watertemperatuur op de vertrouwde plek staan, maar de olietemperatuur komt ook in beweging en staan ze mooi naar elkaar te wijzen en dat geeft een rustig gevoel.
ergo; wat gebeurt er met de olietemperatuur in jouw motor en is een oliekoeler niet een beter investering ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2015 19:42 #150920 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Ed, Oliekoeler zit erin....olietempmeter net weer niet :|

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2015 21:38 #150927 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Aluminium Radiator
Dus je koelt iets waarvan je niet weet hoeveel je het koelt? ;-)


Overigens ben ik wel ervaringsdeskundige van een Aluminium radiateur. Koelt ontzettend goed! Ik had in het begin iedere keer een overkokende motor door een slechte thermostaat, nieuwe gekocht, en opgelost.
Ik had overigens geen chinatown exemplaar, maar een van DeWitts Radiators. Doen ook veel Chevy's etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2015 21:58 #150929 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
Misschien goed om even wat temperatuurmetingen die ooit door Joost gedaan zijn (zie www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?lasta...7b2b38b839ad#p100629 in herinnering te roepen :

........................................................................................Onderkant Bovenkant (edit : radiator)
Net na opwarmen van de motor tijdens het rijden meter in het midden.......17gr........60gr
Radiateur bedekt meter staat net na het midden.................................70gr........82gr
Radiateur bedekt meter net in het laatste witte vlak.............................80gr........89gr
Meter geheel rechts...................................................................90gr........96gr
Nadat meter geheel rechts stond gaan rijden en na ongeveer 5min............18gr.........64gr
Stationair lopen meter net uit het midden.........................................63gr.........76gr
Stationair in het midden van het groene vlak.....................................78gr..........83gr


Bij sommige van deze metingen is de thermostaat (82C) niet open, dus dat zegt niet alles. Maar interessant is zeker wel :

Meter geheel rechts...................................................................90gr........96gr


Nu neem ik aan dat bij Arno's metingen met 100 C bij de temperatuursonde de meter (in het instrumentenpaneel) ook bijna geheel rechts stond ..... dan zou dus in de radiator een duidelijk hogere temperatuur gemeten moeten worden dan 75/55C (boven/onder) !

Vandaar dat ik vermoed dat er (veel) te weinig circulatie over de radiator plaatsvindt ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2015 22:18 #150930 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Aluminium Radiator
Even een zijspoor, ik lees veel 82 graden thermostaten, waarom geen 90 graden, rendement vd motor ligt dan hoger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2015 10:53 #150951 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Rob, bij hogere temp zal het rendement hoger liggen maar bij lagere temp is de performance hoger ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.