Aluminium Radiator

Lees meer
25-04-2015 22:22 #150776 door Arno Pfennings
Aluminium Radiator is gemaakt door Arno Pfennings
Ik heb nu de originele radiator gemonteerd en voorheen ook een zgn tropenradiator met beiden hetzelfde resultaat in koeling...nog te heet (95C) en dat met een elektrische ventilator erbij en een lagere temp thermostaat.

Op zoek naar de ultimate koeling...aluminium radiator? En dan een die de ruimte die er is maximaal benut...maar waar is de beste te krijgen en hoeveel % extra koeling mag je verwachten?

Hoe kun je bijv aan deze komen (in de buurt)?

swedishops.com/portfolio/radiator-front-view/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2015 02:37 #150781 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Aluminium Radiator
Best Arno, probeer deze eens.
www.aluminium-radiateur.nl/
Ik rijdt in de Filippijnen met een tropenradiator en een oliekoeler op mijn auto.
Ik heb een mechanische ven, reden dan heb je ook circulatie onder je motorkap en dat heb je nodig.
Met een electriesche fan is de circulatie onder de motorkap een stuk minder.
Ik zou als ik jou was eens op zoek gaan naar een zes wieks fanblade en deze monteren, je zult zien dat er meer circulatei onder de motorkap komt en dit is ten voordele van je koeling.
Rijdt maar eens een keer zonder motorkap zul je zien dat je koeling goed blijft.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2015 09:06 #150783 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Hoi Johan,

Heerlijk om de voorstellen te lezen die aansluiten bij mijn vermoeden van ventilatie onder de motorkap ;)

In een onlangs gekocht boek werd dit ook genoemd en als makkelijk oplossing werd het maken van sleuven in de motorkap genoemd :shock:

Ik ga er eens naar kijken en proeven mee draaien

Thx!

Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2015 09:25 #150784 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Deze bijvoorbeeld? Heeft er wel maar 5


www.volvokv.nl/index.php?page=sh ... Itemid=163

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2015 10:06 #150785 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
Circulatie onder de motorkap : dat is één van de redenen waarom ik altijd zou proberen de electrische fan achter de radiateur te zetten (suction fan), i.p.v. ervoor. Bij de Amazon is er weliswaar bijzonder weinig ruimte, maar met een extra platte fan moet dit mogelijk zijn (mits de mechanische fan verwijderd is).

Maar met jouw vermogen heb ik dacht al eens eerder gesuggereerd dat je ook aan een oliekoeler zou moeten denken ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2015 14:34 #150794 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Aluminium Radiator
Een aluminium radiateur is tamelijk kostbaar. Je zou eerst nog eens de combinatie van elektrische fan met een mechanische zesblads fan kunnen proberen.
Overigens vind ik het wel een bijzonder probleem, ook al is de motor dan opgevoerd. Hoe is de temperatuur gemeten? Met de meter die op de foto van je instrumentenpaneeltje is te zien? Is deze aangesloten op het originele meetpunt achter op de motor? En heb je een en ander ook voorgelegd aan Ben Flierman, die je blok heeft opgebouwd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2015 14:50 #150795 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Dag Gert,

De meter is inderdaad aangesloten op het originele punt, maar het kan zijn dat hier de temp hoger is dan de rest van het blok zoals ik ook al eens met een IR meter heb gezien.

Groet

Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
26-04-2015 20:41 #150808 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Aluminium Radiator
Vandaag toevallig met mijn B21 turbo (opgeboorde B20) naar Groningen op en neer gereden ongeveer 400km.
Snelheid tussen de 110 en de 135/140km.
Koeling geen centje pijn met een gewone kleine originele radiator.Bij een stop hoor je de electrische fan aanslaan en even later weer afslaan. Verbruik was overigens 1:8,4 op LPG.

Met mijn vorige blok B18 had ik ook altijd een koel probleem zelfs toen de turbo er nog niet op zat, hij liep niet warm maar meter verdween vaak ik het dashboard en dat gaf een onbehagelijk gevoel.
Met dit blok is dat niet terwijl de koeling hetzelfde is gebleven! rara kanariepiet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2015 21:24 #150810 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Joost,

Heb je een tempteer die de juiste waarde aan geeft...indien ja...welke temp was het max?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2015 21:24 #150811 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
tempteer? temp thermometer dus ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.