- Berichten: 317
Aluminium Radiator
- jo jo (GAST)
- Offline
- Elite-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 317
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Bovendien, als je de huidige 76C thermostaat pas bij 95/100C in het pannetje 6 mm open zag staan, betekent dat dat ie in de motor nooit zover open is geweest, want de retour temp bij cylinder 1 was 89C.......
Ik zou eerst maar eens een andere 76C thermostaat op de kop tikken en de temp metingen, zowel los in een pannetje heet water als in de motor gemonteerd, herhalen ......
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
www.are.com.au/feat/techt/thermostat.htm
Het onderste plaatje zou dus bij warme motor het pijpje in de motor moeten dicht duwen. Als dit niet gebeurd heb je slechtere koeling omdat de motor warme vloeistof krijgt. Dit checken is natuurlijk niet even mogelijk.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Wat wel treffend is, is dat de 76C eigenlijk ALTIJD het pijpje in het blok nagenoeg af sluit terwijl de 82C dit niet doet en dus werkt zoals het hoort.
Wel is het zo dat het schijfje van de 82C vast op de as zit en het schijfje van de 76C iets over de as kan schuiven, maar hoe dan ook ligt die van de 76C heel kort op het buisje.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Ik denk echter dat als die 82C thermostaat ook pas bij 98C volledig open is, die ook niet goed is .....
De link die JoJo eerder plaatste werkte bij mij maar 1x en geeft sindsdien een foutmelding ("Error: Infinite login loop detected" ??), maar daar was dacht ik sprake van een 82C die wel al bij 87C volledig open was.
Zo'n thermostaat is er niet alleen om de motor in staat te stellen zichzelf snel op te warmen, maar moet er daarna voor zorgen dat de temperatuur zo constant mogelijk blijft .... dat gaat niet als het verschil tussen begin openen en volledig open 16C is. Wellicht dat dat bij hele grote V8 motorblokken waaraan Amerikanen en Australiers gewend zijn anders is (?), maar bij een B18/20 gaat dat niet lukken. Tegen de tijd dat ie eindelijk helemaal open is (98C) zit je aan het andere einde van het blok al ver boven de 100C - da's niet helemaal de bedoeling.
Vergelijk met de 'voeler' thermostaten van electrische fans : Kenlowe bijv zit op 3C hysteresis, sommige anderen op 5C.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.