Aluminium Radiator

Lees meer
03-05-2015 03:32 #151012 door jo jo (GAST)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2015 03:35 #151013 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Aluminium Radiator

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2015 08:57 #151014 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Ook al is die helemaal open...dan kan de doorstroming te weinig zijn voor een getuned blok...kennelijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2015 09:13 #151015 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
Dat hoeft niet zo te zijn, want als de 76C thermostaat op tijd helemaal open gaat, krijgt het blok ook minder kans om te ver op te warmen .....

Bovendien, als je de huidige 76C thermostaat pas bij 95/100C in het pannetje 6 mm open zag staan, betekent dat dat ie in de motor nooit zover open is geweest, want de retour temp bij cylinder 1 was 89C.......

Ik zou eerst maar eens een andere 76C thermostaat op de kop tikken en de temp metingen, zowel los in een pannetje heet water als in de motor gemonteerd, herhalen ......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2015 09:26 #151017 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
:D Tempereteer is de uitspraak in hogere kringen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2015 11:32 #151019 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Ik kwam nog wat info tegen mbt dubbelwerkende thermostaten:

www.are.com.au/feat/techt/thermostat.htm

Het onderste plaatje zou dus bij warme motor het pijpje in de motor moeten dicht duwen. Als dit niet gebeurd heb je slechtere koeling omdat de motor warme vloeistof krijgt. Dit checken is natuurlijk niet even mogelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2015 13:11 #151021 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Met de thermometer, een pannetje en een schuifmaat enkele metingen gedaan aan de 76C en de 82C thermostaat:

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2015 13:15 #151022 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Het is dus inderdaad zo dat de doorlaatopening bij de thermostaattemperatuur erg gering is en bij de hogere (98C) temperatuur vol open is. Beiden hebben een max opening van 7mm (alleen ter vergelijking en absolute waarde heeft geen betekenis hier.

Wat wel treffend is, is dat de 76C eigenlijk ALTIJD het pijpje in het blok nagenoeg af sluit terwijl de 82C dit niet doet en dus werkt zoals het hoort.
Wel is het zo dat het schijfje van de 82C vast op de as zit en het schijfje van de 76C iets over de as kan schuiven, maar hoe dan ook ligt die van de 76C heel kort op het buisje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2015 14:40 #151023 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Weet iemand een thermostaat van 60-65C te vinden voor een B20?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2015 16:41 #151032 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
Die vindt je niet bij het VOD of de bekende leveranciers, maar wel in de Volvo Penta wereld ....

Ik denk echter dat als die 82C thermostaat ook pas bij 98C volledig open is, die ook niet goed is .....

De link die JoJo eerder plaatste werkte bij mij maar 1x en geeft sindsdien een foutmelding ("Error: Infinite login loop detected" ??), maar daar was dacht ik sprake van een 82C die wel al bij 87C volledig open was.

Zo'n thermostaat is er niet alleen om de motor in staat te stellen zichzelf snel op te warmen, maar moet er daarna voor zorgen dat de temperatuur zo constant mogelijk blijft .... dat gaat niet als het verschil tussen begin openen en volledig open 16C is. Wellicht dat dat bij hele grote V8 motorblokken waaraan Amerikanen en Australiers gewend zijn anders is (?), maar bij een B18/20 gaat dat niet lukken. Tegen de tijd dat ie eindelijk helemaal open is (98C) zit je aan het andere einde van het blok al ver boven de 100C - da's niet helemaal de bedoeling.

Vergelijk met de 'voeler' thermostaten van electrische fans : Kenlowe bijv zit op 3C hysteresis, sommige anderen op 5C.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.