Aluminium Radiator

Lees meer
30-04-2015 11:26 #150952 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Aluminium Radiator
Huh, rendement is toch hetzelfde als vermogen.....
Het is toch niks voor niks dat de formule 1 met 120/130 graden koelvloeistof rijd ?
Misschien in het uiterste kritische geval dat je pingelgrens iet vroeger komt te liggen met hogere temp.

Of zie ik iets over het hoofd ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2015 15:07 #150958 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
rendement kan ook economisch zijn...meer km uit een liter...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2015 14:09 #150995 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Ha! Zaterdag dus even de 5blad fan erop zetten....NOT!....veel te weinig ruimte om de boutjes te kunnen aandraaien. Zal toch niet echt de radiator uit moeten om dat ding te monteren hoop ik?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2015 14:11 #150996 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Het komt door de opstaande rand van die fan en aangezien de waterpomp op een vaste plek zit en de radiator ook...zal die laatste eruit moeten maar ik vraag mij af of het ook het geval is voor de modellen waarvoor de fan eigenlijk bedoeld was (140 en verder?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2015 17:16 #150999 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
De FAN geplaatst EN de thermostaat eruit. Proefritje:

Piekwarmte bij rijden 80C-85C en bij stilstand gaat het richting 90C.

De extra FAN zal niet erg veel bijdragen denk ik (tijdens het rijden) en moet het dus de thermostaat zijn.
Als de thermostaat namelijk wel op de juiste temperatuur open gaat (en dat is zo) dan kan ik alleen bedenken dat de ruimte die de thermostaat maakt in geopende toestand beduidend te klein is en je iets zou moeten hebben met een grotere slag zodat het debiet toeneemt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2015 19:52 #151001 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Boeiend onderzoekje.

Piekwarmte zonder thermostaat en met mechanische FAB bij rijden 80C-85C en bij stilstand gaat het richting 90C.
Piekwarmte MET 76C thermostaat en met mechanische FAB bij rijden 90C-95C en bij stilstand gaat het richting 100C.

Door de mechanische Fan is er een temperatuursdaling van 5C
Bij de maximale koeling (met mech FAN en zonder thermostaat) is de temp 80C-85C

Zonder mechanische FAN en zonder thermostaat zou het 85C-90C moeten worden....ideaal gebied.

De thermostaat heb ik los in een pannetje kokend water getest en de boel gaat progressief open (geleidelijk verder open met de temperatuurverhoging en niet met een sprongetje ergens).

DUS...Als de Thermostaat normaal voldoende open zou gaan om de geproduceerde waterpomp flow door te laten dan zou het moeten lijken op de situatie zonder Thermostaat. Bij het verwarmen van deze 76C thermostaat zag ik hem pas noemenswaardig open staan bij 95/100C (ca. 6mm). Dan staat deze bij de bedoelde 76C een stuk minder open en begrenst het mogelijk de flow teveel.


Wat het onder de streep gaat worden (denk ik) een nog koelere thermostaat....maar aangezien er geen koelere bestaat dan 76C (Toch?) wordt het een gaatje boren in de thermostaat zodat er een "offset" stroming ontstaat en er bij vol open, meer vloeistof kan vloeien..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2015 19:58 #151002 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2015 20:11 #151003 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
Boeiend:

www.tridon.com.au/products/Trido ... thermostat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2015 20:40 #151006 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Aluminium Radiator
www.speedwaymotors.com/Tech/cool ... ation.html

The Thermostat
The thermostat's function is to control the minimum operating temperature of your engine. It’s typically designed as an encapsulated wax-based, plastic pellet heat sensor that will swell as heat increases. The temperature rating on the thermostat will indicate the temperature at which it should begin to open. Typically it’s fully open 20*F higher than its rated temperature. For example: a thermostat rated at 180*F is fully open at 200*F.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2015 22:00 #151008 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aluminium Radiator
In ieder geval lijkt het nu bevestigd dat er te weinig koelvloeistof door de radiator circuleert ....

Bij het verwarmen van deze 76C thermostaat zag ik hem pas noemenswaardig open staan bij 95/100C (ca. 6mm)


Ik heb het nooit getest, maar ...... een 76C thermostaat die pas bij 95/100C volledig open staat ? - lijkt mij niet goed ....

Zo'n ding moet natuurlijk wel een bepaalde 'hysteresis' hebben, anders zou ie open/dicht staan te klapperen. Maar van een 76C themostaat zou ik verwachten dat ie bij 76C begint te openen, en bij een paar graden hogere temperatuur volledig open is, zeg bijv 79C. Ik kan me niet voorstellen dat dat pas bij 95/100C zou zijn.

Dus ipv te gaan zoeken naar een 'high flow' thermostaat, zou ik eerst kijken of je een nog andere 76C thermostaat te pakken kan krijgen en die ook 'ns testen (een 82C thermostaat kan natuurlijk ook, als je die hebt liggen - het gaat er eerst om naar de delta T tussen begin openen en volledig open te kijken).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.