kantelbeugels en amazon combi project

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
14-04-2015 22:45 #150484 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hallo Frans,

Dat is voor mij ook een eer ;) in eerste reactie zeg ik alleen nee.
Allereerst houd ik de zondag als rustdag in ere en dat gaat niet lukken in zo'n weekend.
Bovendien is het zo dat ik bijna alle beschikbare tijd in de combi steek en zo'n weekend met de nodige voorbereidingen neemt dan weer een aardige hap uit de vrije tijd.
Ik gun me zelfs geen tijd voor de kofferbakverkoop (als deelnemer) terwijl ik voor de aanvulling van het budget best wat zou kunnen verhandelen :)




Vandaag ATV, dus maar weer aan het werk er mee;

Misschien kan iemand zich nog herinneren dat mijn gemodificeerde draagarmen zo goed als over de grond sleepten........
Dat is het nadeel van voor de vuist weg werken.
Ik heb die lange Koni's er weer af gehaald en er Bilsteins voor in de plaats gekocht (gebruikte van Peugeot 205).
Gelijk maar een paar steunen gefabriceerd die onder de (schroefbare) schotels komen.
Schotels heb ik schroefbaar gemaakt om later makkelijk nog wat te kunnen veranderen, ooit moeten er luchtbalgen op komen met hoogteregeling etc.



Bijlage:





Schokbrekerophanging blijft nu een stuk beter boven het wegdek.



Bijlage:




Het blijft een maf gezicht die beschermhoezen "op z'n kop" lekker inwaterend.......



Bijlage:




En STUG !! als ik nu op de achterzijde druk voel je wel verschil, hoop dat het comfort nog ietsje gehandhaaft blijft.


Bijlage:




In de ribbelbuis voor gelijk wat draden getrokken;


Bijlage:




10mm2 rood voor koelvinnen
bruin voor verstralers en de rest voor reserve / toekomstige uitbreiding.



Bijlage:



Ook hier draad voor verstralers, claxon en 7 reservedraden.



Verder nog wat uitgeboord aan gebroken bouten in motorkap etc. en om is de dag :-)


groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-04-2015 16:32 #150609 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Zaterdag nog even bezig geweest met ama-klusjes.
De adapter die het gasklephuis met het spruitstuk moet gaan verbinden moet voorzien worden van getrapte gaten.
Dan kunnen daar inbusbouten in verzonken worden zodat daar weer boven op het gasklephuis gemonteerd kan worden.
Omdat op dit forum ook wel eens topics lopen over draai-en freesbankjes ga ik er van uit dat er enige werktuigbouwkundige interesse is.
De getrapte gaten kan je boren met een getrapte boor die een neus heeft voor de centrering en een frees-kraag welke het gat dan getrapt uitfreest.
Aangezien ik zo'n boor niet heb maar wel een freesje 13mm en een draaibankje......


Bijlage:



Bovenste foto toont draaibankje met gedemonteerd beitelsupport / slede en i.p.v. dit support een haakse hoeksteun.



Bijlage:




Bijlage:




Centreren gaat vrij simpel, ik heb gewoon een boor in de klauwplaat gespannen en de hoeksteun doorboord.



Bijlage:




Daarna steek je de boor een stukje door de steun en kan je het werkstuk daar op centreren, lijmtangen er op, boor er uit trekken en frezen maar.



Bijlage:



Stel dat je een sleuf gefreesd wilt hebben dan kan dat natuurlijk ook vrij simpel, gewoon het beitelsupport zo ver verdraaien als nodig en je krijgt in het horizontale deel een mooie sleuf.

Het eindresultaat, 4 getrapte gaten 8,5mm >> 13mm ;



Bijlage:




groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
25-04-2015 15:46 #150750 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Vandaag wat gewerkt aan elektra;

Bijlage:





Voorbeeld van de ledjes die straks aan geven of er ook daadwerkelijk spanning staat op een zekering.
Aanvankelijk wilde ik het zo schakelen dat de led juist oplichtte als een zekering defect is, bij nader inzien vind ik het wel praktisch te zien of er juist spanning staat op de "afgaande" kant van de zekering.


Bijlage:




Bijlage:



Verder beetje aan het opruimen geweest, oude carrosserie verzaagd,en in oud-ijzerbak gegooit nadat ik de te bewaren delen er nog uit gezaagd heb.


prettig weekend, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
09-05-2015 20:28 #151219 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Eindelijk weer tijd gehad om wat te prutsen met de combi;

De achterklep ligt in de spuiterij om uitgedeukt te worden;

Bijlage:




Met een soort puntlasapparaat wordt er een trekstift in het diepste gedeelte van de deuk vastgehecht,



Bijlage:




Waarna een trekmechanisme de deuk omhoog trekt terwijl het apparaat zich afsteunt op het plaatwerk rondom de deuk;


Bijlage:



Bijlage:




Als je het snel zegt stelt het niets voor maar het autoplaatwerk is een vak apart.
Gewoon volplempen met plamuur en dan gladtrekken is er niet bij, mijn collega wil er zo weinig mogelijk plamuur aan "besteden".


Elektra nog wat verder uitgewerkt maar dat levert verder geen nieuw e plaatjes meer op.
Ook nog even aan de gang geweest met het motorblok, kaal geschuurd en geschilderd met brantho-korrux.



Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




Brantho Korrux kan aangebracht worden over roest heen, het doet een beetje denken aan hammerite.
Natuurlijk moet alle losse roest verwijderd en de boel stof-en vetvrij zijn.
Voor verdere info, zie datablad.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2015 22:54 #151232 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Genieten weer Jan! Mooie gereedschappen heb je voorhanden en tof dat je alles zo mooi in woord en beeld vastlegt. Dan geldt niet perse, al doende leert men, maar ook al lezende leert men.
RAL 3020 dus voor de motor ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-05-2015 19:30 #151242 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dank je Lars, ik ben erg verwend met zo veel gereedschap en ruimte, dat mag zeker vermeld worden.
Wat die Ral 3020 betreft; die komt aardig in de buurt van de kleur die op mijn blok zat.
Op het forum lijkt de kleur iets "oranjer" dan in mijn schuur.
Als je een proefstrookje wilt op een staalplaatje dan doe je maar even een PB-tje met je adres.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2015 09:28 #151254 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan, fantastisch werk, maar even terug komen op een eerder berichtje :

10mm2 rood voor koelvinnen


Wat ben je hier van plan ? Hoeveel Amp gaan die koelvinnen wel niet trekken ? :shock:

(tenminste, ik neem aan dat je met koelvinnen een electrische fan voor de radiator bedoeld, en toch niet van plan bent om de Ama combi tot koelauto om te bouwen :mrgreen: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2015 15:12 #151255 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic kantelbeugels en amazon combi project
Altijd handig als je accukabels te kort zijn.. :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
12-05-2015 20:12 #151282 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
@Rob, haha, een koelauto gaat het niet worden, ik ben meer van standkachels :lol:
Maarre, de koelvinnen die ik heb zijn origineel in een Fiat Ducato afgezekerd met 2x40A
Als ik dan even uit ga van 80A gezamelijk bij 12V en dat even intik bij een draadcalculator kom ik al richting de 10mm2.
Natuurlijk is 80A geen realiteit, met een 6mm2 kabel had het ook gelukt.

Alleen; 10mm2 had ik nog een paar meter van liggen, en misschien zet ik nog wel een compressortje ergens voorin omdat ik in de toekomst luchtvering achter wil maken............

@JoJo, startkabelaansluiting kan "gewoon" via de achterklep waar de accu staat.
Mocht dat helemaal vol liggen dan motorkap open en +klem op startmotorrelais, -klem op blank stuk van de motor.
Maar ik snap dat het een geintje was.(hoewel moderne bestelwagens met de accu op onbereikbare plek vaak wel een +pool op afstand hebben, zo gek is je opm. dus nog niet)

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2015 20:47 #151285 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan,

Helder - het feit dat je ze al hebt liggen maakt ongetwijfeld dat je ze ook wil gebruiken. ;)

In alle andere gevallen zou ik zeggen : kijk 'ns naar een moderne fan van bijv Spal of Comex (Revotec) - de meest recente modellen vreten maar 7 A (nominaal - dus meer bij opstarten).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.