kantelbeugels en amazon combi project

Lees meer
20-06-2015 10:56 #152222 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Jan,

Prachtige foto's weer. Je bent zeker lekker bezig en ik geniet iedere keer weer van je aandacht voor detail en mooie oplossingen. Ik ben heel benieuwd hoe het er uit komt te zien als hij af is, maar weet uit ervaring dat ieder stukje dat 'af' is een klein feestje is.
Ga zo door en hou ons vooral op de hoogte :D

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2015 11:09 #152224 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kantelbeugels en amazon combi project
Interessante update wederom, Jan. Een blok zo grondig kaal maken heb ik nog nooit iemand zien doen. En dan die vondst om bougies door te zagen en er kruiskopjes op te lassen, alleen maar om de laatste vierkante millimeter gietijzer nog efficiënt van verf te kunnen ontdoen... :o Enerzijds geniaal, anderzijds grenst het aan doorschieten, kortom de echte “Bochove-touch”! ;) Ik kijk nu al uit naar het volgende weekend...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
20-06-2015 18:44 #152228 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Ed, Gerben en Gert,

Bedankt voor jullie opbouwende woorden en (eveneens) opbouwende kritiek. ;)
Ik heb zeker de topics bekeken waarin je ziet hoe een vul-aansluiting wordt weggewerkt in de reflector, alleen heb ik juist de naden van de carrosserie onder achterlichten wegens corrosie dichtgelast en de spuiter heeft die inmiddels helemaal strak gemaakt.
Grote kans dat ik de reflectors geen eens terug plaats. (ik heb aan de trekhaak al steunen gelast om ónder de bumper lampjes met geïntegreerde reflectoren te plaatsen) De lampjes omdat ik graag goed zichtbaar ben voor achterop komend verkeer, de reflectors omdat het gewoon een APK-eis is, hoewel mijn combi nog maar 1 keer APK hoeft en daarna nooit meer .

De kwetsbaarheid is een punt, is terecht ook al eerder aangehaald en ik neem daar nog een maatregel voor.
De hoeveelheid gas die zal ontsnappen bij een aanrijding is niet veel meer dan de hoeveelheid die ontsnapt als je de gasslang afkoppelt bij het tankstation.

Mijn grootste argument om de vuller daar te plaatsen is dat het lekker hufterproof is bij het tanken.
Sommige vulpistolen zijn zo lomp en zwaar dat je ze haast vast moet blijven houden tijdens het tanken om je carrosserie niet uit te buigen.
Maar ik was meer een dieselaar en zie ik leeuwen en beren op de weg die er niet zijn.

Tenslotte, wat de neiging naar "doorslaan" betreft (zie opm. Gert); dat is juist gediagnosticeerd, ik sta al onder behandeling maar soms ontsnap ik even aan de aandacht van mijn therapeut en ga ik zulke dingen doen als bougiegaten afstoppen :lol:

Vanmorgen alleen de stekkerdoos van de trekhaak nog aangesloten en van eigen zekeringen voorzien. (daar gaan we weer Gert :oops: ) De 4 relais, die nog niet aangesloten zijn zitten er voor de toekomst, luchtvering etc..

Bijlage:


groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2015 20:13 #152231 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kantelbeugels en amazon combi project

"Jan van Bochove" schreef:
Tenslotte, wat de neiging naar "doorslaan" betreft (zie opm. Gert); dat is juist gediagnosticeerd, ik sta al onder behandeling maar soms ontsnap ik even aan de aandacht van mijn therapeut en ga ik zulke dingen doen als bougiegaten afstoppen :lol:

Haha, was niet negatief bedoeld hoor. Wat overbodig is en wat niet bepaalt een ieder uiteraard voor zichzelf. Het oprekken van de grenzen bezorgt ons in jouw geval alleen maar interessant lees- en kijkvoer, dus ga vooral zo door!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
20-06-2015 20:17 #152232 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Geen zorgen Gert, ik had het ook zeker niet negatief opgevat. :lol:

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-06-2015 22:32 #152403 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
.


Vandaag geen gesleutel aan de combi maar aan vrachtwagens want ik heb weekend-dienst.
voordeel is wel dat ik even wat met de servicebus kan verhuizen; motorblok vanuit m'n krappe schuurtje naar de zaak waar de combi staat.



Bijlage:




Op de terugweg de versnellingsbak maar meegenomen, moet een andere keerring in en een snelheidssensor op gemonteerd;




Bijlage:



De tellerbak heb ik afgelopen winter een begin mee gemaakt als voorbereiding op project electronische teller;

kantelbeugels en amazon combi project


Snelheidssensors heb je in allerhande uitvoeringen, met kabel volkomen mechanisch zoals origineel op de ama's, met een hall-sensor ( nl.wikipedia.org/wiki/Hall-sensor )zoals de afgebeeldde zwarte of met een tussenzetstuk zoals afgebeeld. Die laatste schroef je tussen de kabel en heeft een inwendige opnemer die een snelheidssignaal opwekt.
Ik ga gebruik maken van de zwarte hall-sensor die uit de achteras van mijn 240 diesel komt.
Deze sensor "leest" de tanden van het kroonwiel en geeft dan een snelheidssignaal aan de teller, de teller versterkt het signaal t.b.v. de cruisecontrol.
Omdat ik de teller van de combi ook elektronisch gestuurd maak én een cruisecontrol wil, gebruik ik dus alle componenten die zo door Volvo zijn gecombineerd.
Onderstaand wat detailfoto's van de sensor met de onderdeelnrs. van volvo en vdo



Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:



De versnellingsbak lekt ook wat uit het alu kapje boven de uitgaande as, dat kapje herbergt de schakelstangen en de achteruitrijschakelaar.



Bijlage:




Op de foto's is wel te zien hoe subtiel en doeltreffend de achteruitschakelaar werkt; een simpel veertje dat bij inschakelen van de achteruit massa maakt via de schakelstang R



Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:





Vervolgens maak ik een busje waar de hall-sensor in gemonteerd gaat worden. Busje wordt straks op een nog te fabriceren steuntje gelast.
Eens even in de voorraad kijken wat menigeen rommel vind maar voor mij uitgangsmateriaal vormt om een busje te draaien.......



Bijlage:





Bijlage:





Bijlage:




Hier het busje waar de sensor in moet komen,



Bijlage:




globaal in de positie zoals ik hem hebben wil.


Bijlage:





Aankomende week tussen de bedrijven door een steuntje fabriceren, wordt vervolgt, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2015 12:59 #152492 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Jan,

Leuke update weer! Ga je meerdere tanden in de flens maken, of gewoon 1 inkeping?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
02-07-2015 00:09 #152535 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Eric,

Grappig dat je het vraagt, ik had je vraag al even vluchtig gelezen, liep er vandaag tussen de drukte nog wat over te denken en ineens schiet mij iets te binnen;

Ik wil eigenlijk de 4 bouten "lezen" en toen dacht ik vandaag; volgens mij zitten die bouten niet op een gelijkmatige steek van 4x 90 graden..........
Dus ik moet even iets in de software aanpassen in termen van gemiddelde nemen van twee opvolgende waarden of steeds de volgende waarde negeren.
Natuurlijk zou ik ook gewoon een puls-ring kunnen fabriceren die een regelmatig patroon heeft.

Ik denk er dus nog even rustig over na :) , in elk geval bedankt voor je opm.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
04-07-2015 14:09 - 04-07-2015 14:14 #152596 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Vanmorgen maar weer eens naar de zaak met het "tijdelijke autotje" de Ford Fiesta.........(overbrugging tussen 240 en combi)


Bijlage:




Ding kwam gisteren voor de 3e keer op rij zonder reparatie door de APK, eigenlijk ben ik knettergek denk ik wel eens dat ik een auto van 50 jaar (combi) zoveel aandacht geef.

Maar ja, oude volvo's hebben gewoon wat, t'blijft toch trekken.

Begonnen met het schoonschuren van de vriesplaten-gaten, niet in de boormachine maar met de hand, voor je het weet ben je aan overmaats doppen toe :-)


Bijlage:




Toen gereinigd met thinner en een streep siliconenkit er in die extra bestand is tegen koelvloeistof;



Bijlage:



Bijlage:



Natuurlijk is dat rijkelijk te veel dus even met een schrapertje er langs;



Bijlage:



Plaatje (dat uiteraard ook goed ontvet is) in het gat en een paar flinke klappen zetten de zaak vast.


Bijlage:



Bijlage:



Hoe zou het er nu van binnen uit zien??



Bijlage:




De camera voor holle ruimten moet daar maar eens even om een hoekje kijken;

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
04-07-2015 14:10 #152597 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Het rechtse deel op de wazige foto is de vriesplaat, dan zie je naar links een mooi rupsje kit en dan het vlak dat er wat gespikkeld uit ziet de cilinderwand.


Bijlage:



En nog een wazig plaatje waar je een sliertje kit ziet dat zichzelf weer aan het vriesplaatje heeft gehecht 9hopelijk :-) )


Bijlage:



Dan is vervolgens de oliedruk-sensor aan de beurt, beetje hydraulic seal op de tapse draad en monteren maar;


Bijlage:



Bijlage:



Filter er op


Bijlage:



En dan het in- en uitlaatspruitstuk monteren, losse pakkingen (die ik nodig heb) zijn samen nog duurder dan cpl. set dus maar een cpl. set laten komen;


Bijlage:



Bijlage:



Beetje kopervet aan de draadeinden 5/16



Bijlage:



Draadje opzuiveren voor het nwe. draadeind


Bijlage:




Natuurlijk liggen de pasvlakken van de 2 spruitstukken totaal niet in hetzelfde vlak.........


Bijlage:



Dus dan maar een paar dikke ringen M8 een beetje afknippen on der de hefboom-plaatschaar


Bijlage:




Dat komt beter in de buurt


Bijlage:




Het kan nóg gekker, hier zijn zelfs 2 halve ringen nodig !!



Bijlage:




Waterpomp pasvlakken schoonschuren en ontvetten


Bijlage:



Juiste ringen op de juiste plaats zetten, even kijken, 2 maal voor de pijpen, 2 maal voor de cil.kop verbinding.


Bijlage:



Pompbouten draaien wat zwaar, dat is in elk geval een teken dat de twee rubbertjes goed klemmen tegen de cil.kop.
Om de bouten makkelijk te draaien en de klemming maximaal te krijgen de pomp iets "geholpen" met een lijmtang.


Bijlage:



Ik ga afsluiten met een tip, misschien bekend, misschien nieuw ?;


Als je klaar bent met spuitbusje verf even de spuitkop verwijderen en tegengesteld doorspuiten met remmenreiniger.
Nooit meer verstopte kopjes.



Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.