kantelbeugels en amazon combi project

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
08-06-2015 20:15 #152012 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Laatste tijd erg druk met van alles behalve de ama, wordt een beetje geleefd en ben nog aan het oefenen met "nee" zeggen.
Kan dus helaas weinig voortgang melden :oops:

Trekhaak netjes gestraald en gespoten, Leve de collega's uit de spuiterij :-)

Bijlage:


Achteras eerst maar eens van cardanolie voorzien, was helemaal uit elkaar geweest, je zult het maar vergeten.......

Bijlage:


Verder een hoop troep opgeruimd in container en oud-ijzer-bak, wat ziet mijn oog? ; een mooie bumper, overgebleven na montage van een trekhaak.
Mmm, zal wel niet de radius zijn van dat stukje blik onder de achterklep van mijn combi??
Toch maar even vergelijken voor de zekerheid;

Bijlage:


Lijkt niet gek, even alle overbodige stukken er af jassen met plasmasnijder;

Bijlage:


Blijkt voor 98% overeen te komen qua radius.
Als ik daar nu eens een strook RVS op verlijm met carrosseriekit :-)

Bijlage:


Wordt vervolgd, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-06-2015 21:03 - 14-06-2015 11:13 #152086 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Eindelijk weer wat kunnen doen aan de ama, motorkap onder handen genomen;

Bijlage:




Was gaan roesten, vooral over de lijn waar het voorste motorkaprubber van binnen tegen aan drukte/schuurde.



Bijlage:





Maar ook allerhande plekjes denkbeeldig recht boven het motorblok......



Bijlage:




Ach, dacht iemand in de afgelopen 49 jaar, we baggeren er gewoon teer tegenaan...........liet zich heel moeilijk verwijderen.
Een flinke hoeveelheid spoelthinner heeft echter gewonnen van de teerzooi.



Omdat er voor in de neus ook onbereikbare roest zit en de spuiter per sé niet wil stralen dacht ik een keer rustyco uit te proberen;



Bijlage:




Bijlage:





Bijlage:




Goed dik in de gel gesmeerd en daarna afgedekt met folie;



Bijlage:





Bijlage:




Tussendoor geschuurd,geborsteld en de gel ververst en doorgeroerd met kwast op de slechtste plekken.



Ander klusje gedaan, zodat de rustyco z'n werk kan doen, trekhaak gemonteerd en buitenvulset met nieuwe slang door de kofferbak geboord en beschermd met doorvoertule.


Bijlage:




Bijlage:




Gasdichte kast via slang rond 30mm verbonden met onluchtingspijpje door vloer van de RVS "kofferbakbodem"



Bijlage:




Flexibele hogedrukslang voor de vloeibare LPG voorzien van een passende koppeling;



Bijlage:






Bijlage:




Aan het einde van de dag de kap flink gestoomcleaned, zie hier het resultaat;


Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik er iets meer van verwacht had, diverse collega's merkten ook op dat je met alle gekrab en geborstel zónder rustyco ook al een heel eind
gekomen was met ontroesten :-) en ja, eerlijk is eerlijk die gedachte bekroop mij ook.
Ach ja, je probeerd het een keer en doet ervaring op met een produkt zullen we maar zeggen.

Gelukkig was het vrijdag lekker warm en heeft de zon nog een uurtje op de motorkap geschenen om alle vocht er uit te dampen.
O ja, ik moet wel zeggen dat de rustyco echt helemaal tot in de porien werkt als je zelf eerst geschuurd hebt tot de materiaaltoppen beginnen te glimmen, m.a.w. als je schuurt tot je 75%
blank materiaal ziet doet de gel de rest.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2015 21:48 - 13-06-2015 21:58 #152089 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Alle bij tegelijk met een update bezig :) Die inbouw van het gas en je trekhaak zijn wel erruug strak jan echt heel mooi.
Deze week heb ik een paar dagen vrij, heb vandaag het spruitstuk van de GT weg gebracht om te laten vlakken ( mij vrouw is naar Pinkpop....heb ik dus Volvopop tijd :) ). Dat gaan we dus weer inbouwen en als het mee zit gaat de koets weer in het spit zodat ik aan het chassis kan beginnen. Genoeg plannen dus...eind van de week weer een update en dan zien we wel wat er echt gelukt. :) :)

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-06-2015 21:56 #152090 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha die Rob,

Ben ook druk aan het tikken ja, moet jouw verhaal ook nog even lezen zo, mijn nieuwsgierigheid is in elk geval al weer gewekt :lol:

De zaterdag;

Maar liefst 2 collega's helpen mee, van alles wordt onderhanden genomen, motorkap, radiateur en o ja, de versnellingsbak......



Bijlage:


Die vlieger ging niet op, verkeerde keerring, flens aandrijfas is te dik voor deze keerring.
Of correcter gezegd :D keerring te kleine binnendiameter voor flens.
Moet dus nog even omgeruild worden.

EDIT, juiste maat is 39,4 x 52 x 9 , dat is Volvo onderdeel 942350




Bijlage:



Net als de jaarringen van een omgezaagde boom iets over de leeftijd vertellen heeft ook deze motorkap zo zijn verhaal ;)


Bijlage:



Radiateur, had ik al een sensornippel op gesoldeerd, wordt nu netjes zwart gemaakt.


Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2015 11:23 #152130 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Jan, weer mooi werk (en dat verveelt nooit)

Over die gasaansluiting.. bij de trekhaak onder mijn amazon heb ik precies op die plek de aanhangerstekker zitten. Die (kunststof) stekker heeft al zo vaak de grond (drempels, denk ik) geraakt dat het beugeltje al flink verbogen is en de stekker zeker een centimeter weggesleten is. Terwijl de stekker niet eens op het laagste punt zit. Zit de aansluiting bij de combi hoog genoeg dat je dat risico niet loopt? Ik hoop het wel, want zou zonde zijn om dit aan te moeten passen, zit er net zo keurig in.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-06-2015 22:24 #152141 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Eric,

Bedankt voor je opbouwende woorden en meedenken.
Als ik de foto zo eens terug kijk van de buitenvuller-plaatsing kan ik mij helemaal voorstellen dat die gedachte bij je opgekomen is!

De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik nu ook twijfel :o auto staat op de zaak dus ik zal morgen eens kritisch kijken.
Mocht het kritisch zijn dan zal ook de trekhaak zelf over de drempels rossen......
In dat geval maak ik gewoon een RVS ski / slijtplaat schroefbaar op de bouten van de trekhaak.

wordt vervolgd, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2015 23:55 #152142 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan, ik volg met veel bewondering en belangstelling je verrichtingen.
Ben zelf bezig met de complete restauratie van een katterug en lees daarom met interesse de ups en downs van andere clubgenoten die tegen dezelfde problemen aanlopen.
Ik ben nu zo ver gevorderd dat ik kan gaan denken aan het terug plaatsen van de radiateur. Ik zag dat jij die opnieuw gespoten hebt. Mijn vraag dus, met welke lak heb je die gespoten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-06-2015 21:21 - 02-09-2015 21:12 #152155 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
@ Eric, vandaag gekeken en geconcludeerd dat;

-de foto een beetje vertekend, het laagste punt van de buitenvuller en de trekhaak ligt nog net een paar mm boven de bodem van de kofferbak, op de foto lijkt het alsof de buitenvuller er onder uit steekt.

-het toch wel wenselijk is de vuller te beschermen tegen onheil en dat ga ik dus ook doen in de vorm van een rvs "ski".

Bijlage:



Te meer omdat ik aan de voorzijde al verlagingsveren heb en de achterzijde ook nog ga verlagen..... :o
Goed opgelet dus Eric, bedankt daarvoor.

@Jan, leuk te lezen dat je de verschillende verslagen volgt, soms heb je geen idee wie er allemaal "meekijkt".

Voor de radiateur heb ik Brantho Korrux 3in1 gebruikt, dat had ik toevallig nog in een spuitbus staan.
Hittebestendig, kan in elk geval 120 graden aan tot wel 300 afh. van de kleur, bron;

www.reynchemie.com/branthokorrux ... =6&taal=nl

Maar er zijn vast en zeker meer lakken die goed houden en hittebestendig zijn.
Ik heb er trouwens voor gekozen de lamellen niet mee te spuiten, dat komt de warmteoverdracht (denk ik) niet ten goede.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-06-2015 21:06 - 02-09-2015 21:12 #152215 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Motorkap is helemaal kaal gehaald met schuurmachine, is nu geplamuurd en inmiddels ook gespoten.


Bijlage:



Spuiter heeft me verwenst wegens de kwaliteit van de spatborden, hij had er zo veel werk aan dat nieuwe kloppen uit blik bijna nog sneller was :-)



Bijlage:




Vandaag vrije dag gehad, thuis maar eens aan de gang om de B20 netjes te maken, rechterzijde had ik afgelopen winter al gedaan, nu links;



Bijlage:




Met een ouderwetse B&D boormachine en een aantal modellen freesjes doe je snel een hoopwerk;



Bijlage:




Bijlage:




Naast de freesjes ook m'n zoon's nep-dremel geleend en met schuurhulsjes geexperimenteerd;



Bijlage:




Als kleine schuurhulsjes goed werken dan werken grotere ook vast wel fijn (toolstation.nl slechts een tientje voor het hele koffertje)

Bijlage:





Om te zorgen dat ik er goed bij kan moesten de bougies er natuurlijk uit, alleen hoe zorg je dat er via de bougiegaten niet het hele blok vol slijpsel komt......
Gewoon bougies afzagen en in de kern een kruiskopje lassen :-)


Bijlage:




Beetje kwasten met brantho-korrux 3in1



Bijlage:




Carter moest ook nog uitgezaagd worden (dacht ik) maar dat viel mee, schommelplaat heeft al de goede maat voor de oliepomp.


Bijlage:




Vroeger keken ze nog niet op een paar gram en/of een paar euro, toen werden er nog echte carterschroefdraden gemonteerd.



Bijlage:




Tegenwoordig is het een omgevouwen kantje met wat wazige draad er in.



Pan geschuurd om de grove straal-structuur een beetje af te vlakken.



Bijlage:





En dan de eerste laag er gelijk op.



Bijlage:





Oliedruksensor adapter (had ik paar weken geleden gemaakt) om sensor evenwijdig aan motorblok te laten lopen, anders zit uitlaatpijp in de weg.



Bijlage:




Bijlage:




Nu we het toch over olie hebben; ik had een nieuwe oliepomp besteld en ik had de indruk dat er vrij veel vrije slag tussen de tandwielen zat.
Oftewel, speling :-( Toch maar even open geschroefd, meten is weten. Gelukkig was het dik in orde, slechts 0,12mm ruimte tussen de tanden.


Bijlage:



Bijlage:




Dichtschroeven,



Bijlage:




En zeefje er weer voor, wachtend op montage (en versterkingsringetje op sleufasje)



Bijlage:



Prettig weekend, groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2015 09:16 #152220 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Jan, de vaart zit er weer in....gereedschappen maken de man, leuk om dit project te volgen.
Ik zat te kijken naar je LPG aansluiting en vind deze plak zo midden onder de wagen erg kwetsbaar, je hebt wel de trekhaak daar, maar bij een aanrijding loop je grote kans dat het wordt geraakt.
Heb je overwogen om de aansluitnippel te plaatsen in de rechter reflector ?. Dat is optisch veel mooier.
Dan kun je hem ook erg mooi wegwerken en kun je voor het laatste deel een rubber slang gebruiken en is minder kwetsbaar want dat geeft wel mee.
Er zit natuurlijk een afsluitklep in de LPG tank maar wellicht brengt dit je nog op een idee....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.