mijn 144 net 40 nu stuk
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-09-2013 15:20 #132183
door Willy De Baere
4 jaar lijkt mij wel heel kort om muurvast komen te zitten.
Revisie is in dit stadium zeker nog niet noodzakelijk!: men zegt dat ook nog heel goede motoren vast kunnen komen
te staan indien die niet regelmatig, bvb. om de paar maanden, wat rond gedraaid worden, al is het met de hand.
Probeer daarom eens wat meer kracht op vliegwiel uit te oefenen dmv lange hendel, voor suggestie hoe, zie foto.
Komt er nog beweging in, dan kan motor dmv batterij en startmotor verder rond gedraaid worden, en de olie verspreid.
Beantwoord door Willy De Baere in topic mijn 144 net 40 nu stuk
"Gert Vegter" schreef:
... Helaas is de motor vast gaan zitten na meer dan 4 jaar niet te zijn gebruikt (hoewel wel een enkele keer eens rondgedraaid met de hand), dus dat zal wel op een revisie uitdraaien, vrees ik.(
4 jaar lijkt mij wel heel kort om muurvast komen te zitten.
Revisie is in dit stadium zeker nog niet noodzakelijk!: men zegt dat ook nog heel goede motoren vast kunnen komen
te staan indien die niet regelmatig, bvb. om de paar maanden, wat rond gedraaid worden, al is het met de hand.
Probeer daarom eens wat meer kracht op vliegwiel uit te oefenen dmv lange hendel, voor suggestie hoe, zie foto.
Komt er nog beweging in, dan kan motor dmv batterij en startmotor verder rond gedraaid worden, en de olie verspreid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-09-2013 16:31 #132185
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic mijn 144 net 40 nu stuk
Juist de betere motoren hebben meer kans vast komen te zitten: hoe meer speling de zuigers in de cylinders hebben hoe minder iets vliegroest etc. op de zuigerwanden de zuigers vasthouden. Natuurlijk wel belangrijk dat de motor droog was, en daarbij bedoel ik vooral in de verbrandingsruimtes: niet maar kort laten lopen en dan eruit halen of tussendoor eens even starten want dan is de motor niet warm genoeg geworden en gaat hij eerder vast zitten. Op deze manier ken ik motoren die tientallen jaren zonder problemen gestaan hebben. Met de hand ronddraaien is goed. Als een motor vast zit helpt het ook wel eens wat diesel op de zuigers te laten lopen en in te laten trekken, daarna niet alleen in 1 richting proberen rond te draaien maar zeker in het begin iets heen en weer. Als de zuigers halverwege staan is het trouwens makkelijker het motor ronddraaien te starten dan als ze op hun uitersten staan.
succes, Rudi
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
19-09-2013 19:30 #132188
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic mijn 144 net 40 nu stuk
Er komen nu goed bedoelde reacties die echter wel compleet "off topic" zijn... Misschien heeft de moderator hier een oplossing voor? Eventueel kan ik een afzonderlijk topic aanmaken. Stef Ekkes zal deze 'vervuiling' niet op prijs stellen, neem ik aan.
De desbetreffende sloop-144 heb ik in april 2009 aangeschaft met als doel de nog prima motor en automaatbak over te zetten in mijn Amazon. Die 144 heb ik destijds nog wel op eigen kracht naar huis kunnen rijden (met rokende remmen), een afstand van 25 km, maar de motor heeft daarna nooit meer gelopen (één dag na aanschaf bleken de startmotor en het stuurslot/contactslot al kapot...). De motorolie is kort daarna ook afgetapt, maar door omstandigheden zijn motor en bak pas voorjaar 2013 uitgebouwd, waarna de 144 door Stef is overgenomen. Al die tijd heeft de auto buiten gestaan, terwijl van het blok alle aangebouwde zaken onder de motorkap waren verwijderd, dus de vochtige buitenlucht had vrij spel in het motorinterieur. Met het papier dat ik in alle openingen had gestopt, hebben muizen een ravage aangericht (misschien ligt er wel een dood exemplaar bovenop een zuiger...). Ca. tweemaal per jaar heb ik de motor met de hand rondgedraaid, maar het laatste jaar werd dit steeds lastiger (en dus ook steeds vaker geprobeerd), totdat het niet meer wilde.
Motorolie, kruipolie, cola, dieselolie op de cilinders via de bougiegaten had vrijwel geen effect.
De tip van Willy valt helaas af want daartoe moet eerst de koppelomvormer nog van het blok af. De bevestigingsbouten zijn echter alleen 1 voor 1 bereikbaar via de opening voor de startmotor in de achterplaat van het blok door het vliegwiel te draaien. Maar die zit dus vast...
De desbetreffende sloop-144 heb ik in april 2009 aangeschaft met als doel de nog prima motor en automaatbak over te zetten in mijn Amazon. Die 144 heb ik destijds nog wel op eigen kracht naar huis kunnen rijden (met rokende remmen), een afstand van 25 km, maar de motor heeft daarna nooit meer gelopen (één dag na aanschaf bleken de startmotor en het stuurslot/contactslot al kapot...). De motorolie is kort daarna ook afgetapt, maar door omstandigheden zijn motor en bak pas voorjaar 2013 uitgebouwd, waarna de 144 door Stef is overgenomen. Al die tijd heeft de auto buiten gestaan, terwijl van het blok alle aangebouwde zaken onder de motorkap waren verwijderd, dus de vochtige buitenlucht had vrij spel in het motorinterieur. Met het papier dat ik in alle openingen had gestopt, hebben muizen een ravage aangericht (misschien ligt er wel een dood exemplaar bovenop een zuiger...). Ca. tweemaal per jaar heb ik de motor met de hand rondgedraaid, maar het laatste jaar werd dit steeds lastiger (en dus ook steeds vaker geprobeerd), totdat het niet meer wilde.
Motorolie, kruipolie, cola, dieselolie op de cilinders via de bougiegaten had vrijwel geen effect.
De tip van Willy valt helaas af want daartoe moet eerst de koppelomvormer nog van het blok af. De bevestigingsbouten zijn echter alleen 1 voor 1 bereikbaar via de opening voor de startmotor in de achterplaat van het blok door het vliegwiel te draaien. Maar die zit dus vast...
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-09-2013 15:07 #132218
door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic mijn 144 net 40 nu stuk
Geen probleem hoor jongens dat het off topic gaat. Zo lang het gezellig blijft.