wat heb jij vandaag gedaan

Lees meer
28-01-2017 22:17 #166335 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic wat heb jij vandaag gedaan
Ga ik proberen bedankt voor de tip, en idd bij mp had i het laatst ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2017 22:44 #166336 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic wat heb jij vandaag gedaan
Hartstikke goed bezig, wij hebben ook een spit gemaakt, na een aantal pogingen hebben we geleerd en dat wil ik met je delen.
Kijk eens naar ons spit





Belangrijk is om op een slimme én stevige manier de beide houders met elkaar te verbinden.
We hebben gekozen voor een kruislings verlopende versteviging laag, voordeel is dat je met lassen je de schenen niet stoot of kan vallen over deze.
Ook een versteviging naar het aspunt, om zo weinig mogelijk lracht in de body te latenkomen.
Denk eraan de vorm van de body te behouden door balken in te lassen, als er veel/dragende delen zijn verwijderd

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2017 23:38 #166337 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic wat heb jij vandaag gedaan
Hoi Ed, welke maat koker profiel heb jij gebruikt? Ik gebruik 50 x 50 mm x 3mm. En idd altijd uitkijken als je dragende delen gaat vervangen. Ik heb niet gekozen voor een ring verbinding aan de onderkant mede zoals jij al schrijft dat dit alleen maar in de weg zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2017 00:11 #166338 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic wat heb jij vandaag gedaan
Voor de Fiat zal het niet zo veel uitmaken, maar voor die Admiraal wel.
ik bedoel de krachten die op de body komen, door aan beide staanders 45 graden L-profiel ter versteviging in te lassen én de kruislings verlopende rechthoek profielen, is het spit stijf en zullen er zo min mogelijk krachten op de body staan.
We hebben aan beid kanten grote lagers gebruikt, natuurlijk van SKF, en je kunt de wagen heel gemakkelijk draaien.
Hier onder zie je het lager, hoogte is zodanig dat de body 360 graden kan draaien in het spit



Ook mooi te zien de ingelaste dwars verlopende balk voor, hier staat hij op een schragenstel.
We hebben gekozen voor 5 zwenkwielen, het geheel laat zich gemakkelijk verrollen door één persoon.
We hebben verschillende maten en profielen gebruikt, gewoon wat we nog hadden liggen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2017 09:46 - 29-01-2017 09:48 #166339 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic wat heb jij vandaag gedaan
Voor de admiral maak ik deze, ik heb nog luchtbanden liggen.

www.gereedschapbestellen.nl/media/catalo...0/50.40.75medium.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2017 11:27 #166341 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic wat heb jij vandaag gedaan
Deze ook gezien, maar vind die niet goed.
Er zijn overigens een aantal versies te koop.
Mijn argumenten zijn;
Veel krachten op de body, die de neiging krijgt om door te zakken.
Ook die stang onderlangs zit in de weg en draagt nauwelijks bij aan de stijfheid van het spit.
Zo'n lange stang onder aan maakt dat bij het verrijden er veel beweging ontstaat, die worden dus door de body 'gebufferd' en dat wil je absoluut niet.

De draaibare wieltjes zijn prima, niet van het goedkoopste merk bij de Action betrekken, luchtbandjes kunnen lek gaan door ijzerdeeltjes die er natuurlijk liggen.
Als je wil kan ik wat detailfoto's maken, ga er vanmiddag naar toe

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2017 11:36 #166342 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic wat heb jij vandaag gedaan
Voor de opel is het puur een manier van transporteren en roteren en ik maak de bevestiging op de punten waar de opel ook zijn ophanging heeft zitten. Bij de opel hoef ik niet te lassen aan de bodem dus de stijfheid blijft gegarandeerd. De spit wordt een hulpmiddel om de bodem te ontdoen van tectyl en voor de stralen en spuiter is het ook een hulpmiddel. Ik ben niet bang voor de krachten op de body. Een auto staat immers ook wel is met 1 wiel op de stoep en dan zou hij daar ook niet tegen kunnen, en wat dacht je tijdens het rijden op slechte wegen.

Maar input is altijd welkom hoor geen probleem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2017 17:41 #166349 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic wat heb jij vandaag gedaan
Ok dat snap ik, maar als je meerdere Volvo's wil restaureren, loont het de moeite om effort in het ontwerp van het spit te steken.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2017 18:25 #166352 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic wat heb jij vandaag gedaan
Nou ik laat het ff bij de opel en de fiat. De volvo 245 hoeft gelukkig niet in het spit. Als die klaar zijn ben ik een paar jaar verder en dan wordt de werkplaats een ruimte om ze te stallen. Maar wie weet komt er nog is een echte klassieke volvo. Een duett lijkt mij wel wat. En dan weet ik je te vinden Ed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2017 18:49 #166354 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic wat heb jij vandaag gedaan
Vandaag met vrouwlief naarde ij-hallen op het ndsm terrein geweest. NDSM staat voor Nederlandse dok en scheepvaart maatschappij. Daar staan gigantische bakstenen loodsen waar schepen werden gebouwd tot begin jaren tachtig. Nu is het bedrijvigheid van kleine bedrijfjes en veel kunstenaars. 1 keer in de maand is daar een vlooienmarkt en kun je daar lekker ouderwets struinen naar spullen.

We hebben een oud benzine blik, houten kratje en een oude houten klos gekocht.

Eenmaal thuis de houtkachel van binnen deels gedemonteerd want hij trok voor geen meter meer, niet zo verwonderlijk want boven op de na verbrander lag een laag waar je u tegen kon zeggen. 3 feb komt de schoorsteen veger het kanaal vegen en dan kunnen we weer hout stoken. Mis het wel hoor die warmte van de houtkachel en het is tegen mijn principe om de cv ketel weer aan te hebben. Hout is gratis ;) gas niet :S

Ook nog even de radiator in de bijkeuken en in de keuken weer aangesloten, waren al 3 jaar niet aangesloten door schilderwerk en ja als je de houtkachel altijd aan hebt staan heb je ze ook niet nodig.

Daarna ff de buurman geholpen met zijn douchemengkraan die had lekkage. Wie gaat er nou op zondag om 17:00 uur zijn douchemengkraan vervangen mijn buurman dus. Dus de loodgieter Rene kon aan de bak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.