wat heb jij vandaag gedaan

Lees meer
08-07-2012 18:58 #115493 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic wat heb jij vandaag gedaan
Hoi Boele,

Het is eigenlijk niet moeilijk, alleen oeverloos saai en veel werk waarbij het stof (en fijne metaaldeeltjes) je om de oren (en dus je longen in) vliegt zodat bril en stofmasker ABSOLUUT noodzakelijk zijn.
Het klinkt misschien stom, maar gezien de hoeveelheid werk moet je beginnen met een uiterst secure inspectie op scheurtjes.
Bij onzekerheid kan een revisiebedrijf de kop afpersen. Bij twijfel: neem een andere kop.
Een gewone motor kan misschien nog wat lijden, maar als je voor vermogenswinst gaat heb je een onberispelijke kop nodig.
De klepgeleiders moeten er beslist uit zijn, anders is het een zinloos avontuur. De klepzittingen moet je laten zitten om het bed hiervan niet accidenteel te beschadigen. Ik begin met een gestraalde kop, die vervolgens in de ultrasoonreiniger is geweest. Ook dan weer inspectie waar de grootste gietfouten zitten. Deze moet je eerst wegwerken met een zogenaamde olijffrees (verschillende vormen van slank tot breed en duur: rond de € 40,00). Hierbij moet je echt de kop kennen en weten hoe ver je kan gaan met het wegnemen van materiaal. Als het op het oog glad is ga ik verder met een lamellenslijper. Beide bewerkingen doe ik met een pneumatische slijper. Ik vind een Dremel een heerlijk apparaat, maar met luchtaandrijving krijg je meer toeren. Vooral de frees kan bij te laag toerental gaan "dansen" en afgrijselijke schade maken.
Omdat gietijzer aan de lucht al roest waar je bij staat, wrijf ik de kanalen die klaar zijn altijd met wat vet in. Mocht je er aan willen beginnen neem dan aub eerst een oude kop om op te oefenen. Het laten doen is kostbaar gezien de tijd die er in gaat zitten. (ik ben goedkoop, heb 30 jaar ervaring, maar heb niet alle tijd van de wereld)

Teun


"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2012 18:58 #115494 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic wat heb jij vandaag gedaan
foto2


"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2012 19:00 #115495 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic wat heb jij vandaag gedaan
foto 3 laat het inlaatkanaal na een eerste bewerking zien. De fijne putjes gaan er met een lamellenslijper uit.


"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2012 19:07 #115496 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic wat heb jij vandaag gedaan
gister en vandaag samen met de opa's onze werkplaatsje overhoop gehaald en alle beplating en balkjes (2 en 3tjes) losgehaald van wand en plafond. Want de verhuurder gaat over 2 weken de werkplaats slopen en een nieuwe en veel grotere plaatsen. En aangezien we de binnen afwerking goed konden gebruiken voor de nieuwe werkplaats moest dus de opel admiral eruit en konden we gaan demonteren. Dan zie je hoeveel spullen en troep je hebt. Mooi moment om te gaan ruimen.

ff een foto zoals het was in mooie tijden.





zoals het er nu bij staat.





de opa's (slopers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2012 19:27 #115497 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic wat heb jij vandaag gedaan
foto 4 Drie van de vier kanalen bewerkt.

Om gelijk Arjan te beantwoorden: de stromingsleer zegt dat op het grensvlak de stroming circa nul is. De randen moeten dus superglad zijn. Het effect kan je meten op een zogenaamde flowbank. Gezien de vorm van de B20-kanalen en de klep en klepgeleider (die als het ware in de wind staat) is er werveling genoeg. Ook de vorm van de verbrandingskamer zorgt daar voor.

Als laatste: ook de slopers gefeliciteerd met een gezellige zondag. Ik voel mij ernstig verwant!

Teun


"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2012 21:26 #115498 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic wat heb jij vandaag gedaan
Mischien slim om voor Teun toch een apart topic te maken.
Vind het toch wel erg interessant en zonde om zomaar ff weg te stoppen.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-07-2012 14:18 #115520 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic wat heb jij vandaag gedaan
Afgelopen weekend in de schuur waar mn onderdelen liggen maar eens een stelling gebouwd.
Het moet nog verlengd worden, maar de tijd en sommige materialen waren op :O





En zojuist bezig geweest om het informatieboekje van het 164 register over D-jetronic in te scannen voor de documentatie.

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2012 15:51 #115591 door tom molenhoek
Beantwoord door tom molenhoek in topic wat heb jij vandaag gedaan
Ik ben nog steeds op kantoor aan het werk, dus saai saai saai!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2012 16:36 #115593 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic wat heb jij vandaag gedaan

"tom molenhoek" schreef:
Ik ben nog steeds op kantoor aan het werk, dus saai saai saai!


Dan moet je een andere baan zoeken! ;)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2012 16:51 #115594 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic wat heb jij vandaag gedaan
Vandaag nog wat aan de vloerplaat van de ama gelast en de boel vast in de strijkkit gezet. Ben nu bezig de steunen van de spatlappen voor in de POR15 te zetten om te zien of dit goed spul is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.