wat heb jij vandaag gedaan

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-05-2015 10:07 #151781 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic wat heb jij vandaag gedaan

"Lars Rengersen" schreef:
Bij deze van mij ook maar eens een bijdragen in het topic "wat heb jij vandaag gedaan" (of eigenlijk gisteren).

Muurverwarming aanleggen, de eerste groep zit er inmiddels op

Wordt een leem muur en qua CV een laag temperatuur systeem.

Klinkt wel mooi, maar als je ooit eens een schilderijtje wilt ophangen dan? ;)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-05-2015 10:28 #151782 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic wat heb jij vandaag gedaan

"Erik Ciesluk" schreef:
Klinkt wel mooi, maar als je ooit eens een schilderijtje wilt ophangen dan? ;)

Dat moet dan op een andere muur ;)
Of natuurlijk met een rails bovenaan (al vind ik dat niet mooi).
Daarnaast zijn er ook speciale papiervellen die je op je muur kunt leggen.
Als de verwarming aan is, verkleurt dat dan precies daar waar de slangen lopen.
Zo kun je dan alsnog een gat boren als je dat zou willen zonder de slangen te raken.

• Erik van Hilten
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-05-2015 22:43 #151800 door Erik van Hilten
Beantwoord door Erik van Hilten in topic wat heb jij vandaag gedaan
Ik heb ook al tien jaar vergelijkbare muurverwarming in de woonkamer (beide muren) met leemstuc. Heerlijk, en voor de schilderijen hebben we gewoon zo'n rail aan de bovenkant laten meestucken.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2015 13:19 #151811 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic wat heb jij vandaag gedaan
Lars,

Je weet dat als je volledige rendement wilt hebben van vloer en muur verwarming de kachel in de winter maanden niet uit kan, oftewel je kan tijdens je afwezigheid niet de thermostaat op +5 vorstbeveiliging zetten. De rede is nl dat beton en stuuk werk afgekoeld veel langer nodig heeft om op te warmen dan een conventioneel systeem met bijvoorbeeld radiatoren. Dat is 1 van de redenen waarom ik niet in mijn werkplaats dit aangelegd heb. Dit betekent dus als je er niet bent evengoed de ketel de boel staat te verwarmen. Zonde in mijn ogen. Ook al kost een kuub gas maar gemiddeld 0,71 cent op langer termijn zit je aan een flinke gasrekening. Mijn thermostaat gaat uit en de installatie is afgevuld met glycol dus bevriezen doet ie niet. Als ik met -10 in de werkplaats kom is het daar +5 ongeveer. Maar met een 30 min is de boel op temperatuur van 18 graden. De 20 cm dikke piepschuim muren houden de boel lekker warm daarna. Merk trouwens nu in de zomer dat piepschuim ook de boel lekker koel houdt trouwens.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2015 13:34 #151812 door Lars Rengersen

"René Minnebo" schreef:
oftewel je kan tijdens je afwezigheid niet de thermostaat op +5 vorstbeveiliging zetten.

Dank voor je input. Dat begrijp ik geloof ik maar ten dele.
Dit kan toch gewoon prima? Dan zal de vloer iets warmer zijn dan de lucht erboven, maar uiteindelijk blijft het wel vorstvrij.
Wel is de keerzijde dat ik het als ik er eenmaal ben niet even snel naar 15 graden stook, maar dat vind ik niet zo erg. Als ik dat toch wil kan ik altijd even (elektrische) bijverwarming plaatsen voor die paar dagen per jaar dat het buiten echt koud is én ik wil sleutelen. Bovendien zal de vloer als eerste opwarmen, dus dan is de kou uit het gereedschap wat je erop legt en is het lekker liggen sleutelen ondanks dat de omgevingstemperatuur nog frisjes is.
Of zie ik iets over het hoofd?

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2015 21:48 #151836 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic wat heb jij vandaag gedaan
Om profijt te hebben van vloer verwarming moet je de thermostaat bijvoorbeeld thuis op 20 of 21 graden houden. Als je in je werkplaats maar 50 % van de tijd er bent en je hebt je thermostaat op +5 staan is de boel zo ver afgekoeld dat het heel veel gas en tijd kost om de boel op temperatuur te krijgen. Jij moet eerst beton opwarmen ik alleen maar lucht. Jij zult dus in de wintermaanden je thermostaat op bijvoorbeeld 18 graden moeten houden want dat is een mooie temperatuur om in te werken.

Dus nadeel vloer verwarming. Lange opwarm tijd als je de thermostaat elke keer laag zet. Hoger gas verbruik voor zowel elke keer opwarmen en of het bijhouden van de temperatuur als je de thermostaat op 18 Gr houd maar er te weinig bent om er profijt van te hebben.

Voordeel. Lekkere warmte vanaf de grond.

Ik hoop je zo meer duidelijkheid te hebben verschaft over vloerverwarming. Kijk ze passen het wel toe bij bedrijven en werplaatsen maar daar zijn elke dag mensen en dan heb je dus profijt van je vloerverwarming want dan is het in oktober 1 keer de boel opwarmen wat een dag kan duren soms en dan zal de ketel het op minder dan halve kracht bij kunnen houden als alles in het gebouw op temperatuur is. Daarom is het voor een werkplaats zoals jij en ik hebben een vloer verwarming niet echt geschikt. Daarom heb ik dus gekozen voor een cv ketel met radiatoren.

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2015 23:27 #151838 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic wat heb jij vandaag gedaan
Ik heb de Amazon weer eens uitgelaten in mijn tweede rally dit kalenderjaar.
Geen rally van de competitiekalender, maar het minste aantal strafpunten van een veld van 120 deelnemers waarvan sommigen normaliter sportklasse rijden is een pluim op de hoed van mijn dochter, de navigator.
De start was bij Zonnestraal in Hilversum, ooit opgezet als sanatorium op antroposofische basis, de architectuur is wereldberoemd in deskundige kringen.
Tegenwoordig schijnt het meer bekendheid te genieten als het witte huis uit " Gooische vrouwen ".
Dat wist ik weer niet...
We mochten ook op de foto met ene Nance; leuk voor haar, haha!
Heb inmiddels opgezocht hoe ik haar zou moeten kennen, quod non. Heeft ze eindelijk een foto waar ik op sta...

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Bijlagen:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-06-2015 14:26 #151880 door Lars Rengersen

"René Minnebo" schreef:
Om profijt te hebben van vloer verwarming moet je de thermostaat bijvoorbeeld thuis op 20 of 21 graden houden. Als je in je werkplaats maar 50 % van de tijd er bent en je hebt je thermostaat op +5 staan is de boel zo ver afgekoeld dat het heel veel gas en tijd kost om de boel op temperatuur te krijgen. Jij moet eerst beton opwarmen ik alleen maar lucht. Jij zult dus in de wintermaanden je thermostaat op bijvoorbeeld 18 graden moeten houden want dat is een mooie temperatuur om in te werken.

Dus nadeel vloer verwarming. Lange opwarm tijd als je de thermostaat elke keer laag zet. Hoger gas verbruik voor zowel elke keer opwarmen en of het bijhouden van de temperatuur als je de thermostaat op 18 Gr houd maar er te weinig bent om er profijt van te hebben.

Dank voor je toelichting. Ik begrijp je verhaal en kan me voorstellen dat het zo werkt als je het er 18 graden zou willen hebben.
Ik vind 10 graden al prima om in te sleutelen, zeker als de vloer warm is/wordt.
Met een kwakkelwinter zoals we die afgelopen jaar hadden wordt het überhaupt niet beneden de 7 graden binnen.
Mocht ik ook snelle warme lucht willen, kan ik altijd een heater er even bij zetten.
Uitgaand van het feit dat ik niet warmer dan 10 graden hoef als ik even ga klussen, vraag ik me af of het wel meer gas kost.
Door gebruik te maken van vloerverwarming als primair systeem, wordt het een geheel laag temperatuur systeem. Met andere woorden de ketel temperatuur kan omlaag naar zeg 30 graden en daarbij haalt hij z'n hoogste rendement.
Dus jij hebt inderdaad snel warme lucht, maar hebt daar ook veel heter water voor nodig met een lagere efficiency van de ketel.

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-06-2015 20:18 #151926 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic wat heb jij vandaag gedaan
Afgelopen week in de avonduren een mooie originele blaupunkt autoradio gekocht die mijn 1969 radio vervangt. De nieuwe heeft heel uitzonderlijk 5 :shock: FM voorkeuzedrukknoppen en dat heb op internet nog nergens gezien.
MET origineel amazonfrontje. Veel reparatiewerk, contactpin DINaansluiting was binnenin afgebroken en de antenneaansluiting was ook gaar.
Dat in orde gemaakt en vanavond de "geheime" AUX ingang gemaakt dat op de DIN wordt aangesloten. IPOD opgeborgen en met een geheim schakelaartje kan ik nu kiezen tussen radio of MP3 ;) . Slimme gasten die van Blaupunkt om zo'n aansluiting al aan te brengen.

Voor wie ook een blaupunkt heeft met DINaansluiting (mono) dan staat hier beneden het schemaatje. Voor de stereo uitvoering heb je een ander schema nodig.

Bijlagen:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-06-2015 20:21 #151927 door Lars Rengersen
Nice! Nou ben ik ook wel benieuwd naar de radio zelf.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD