Belangrijke Algemene Leden Vergadering

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
16-03-2013 21:17 #124848 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Belangrijke Algemene Leden Vergadering
De uitslag was dat de vernieuwing een klein beetje vertraagd wordt ingezet. Volgens alle leden was de intentie voor de vernieuwing goed, alleen het gepresenteerde plan was nog niet af. Daarom is er tijdens de BALV nog niet gestemd.

En is er aan de (nieuwe/ aangevulde) vernieuwingscommissie de opdracht mee gegeven om de gegeven kritiekpunten en onduidelijkheden verder uit te werken. Dit zal tijdens de ALV? Gepresenteerd worden en dan eventueel over gestemd worden.

Persoonlijk denk ik een dat dit een verstandige beslissing was.

Ook was het een ontzettende gezellige middag waar een leuke nababbel was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2013 09:26 #124860 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Belangrijke Algemene Leden Vergadering
Dank voor de update.
Hoe was de opkomst? Groot genoeg?
Is er wel gestemd over het makkelijker omarmen van de digitale weg voor stemmen etc?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2013 10:48 #124866 door Niek Deuze
Beantwoord door Niek Deuze in topic Belangrijke Algemene Leden Vergadering
Nee, ook op dat punt werd er veel (onterechte naar mijn mening) twijfel uit gesproken.
Er werd door een groep uitgesproken dat bestaande situatie, stemmen bij lijfelijke aanwezigheid op de ALV, gehandhaafd moest blijven.
Dit zou het begrip en de discussie ten goede komen. Daar is mij gisteren weinig van gebleken.
Gelukkig wel verstandige dingen gehoord, met name door dhr Funcke en Scholing, waardoor er duidelijk is dat er door mensen met een lange historie in de vereniging nog wel het belang van vernieuwing voor de voorgang van de club te zien.
Ook al kan dat wel eens stroken met de eigen visie. Mijn respect voor deze heren!

Amazon Combi B20 - 1965

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2013 17:04 #124890 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic Belangrijke Algemene Leden Vergadering
Ik was er gisteren ook.

Persoonlijk ben ik ook tegen digitaal stemmen. Er zijn wel degelijk goede argumenten om daar tegen te zijn. Van veel leden is geen juist e-mail adres bekend en er zijn leden die zelfs helemaal geen computer hebben. (De regios versturen nog steeds papieren nieuwsbrieven naar personen zonder e-mail)

De discussies zoals van gisteren toonden duidelijk aan dat over complexe onderwerpen zoals bestuurlijke vernieuwing goede voor lichting en toelichtingen noodzakelijk zijn om een wel overwogen stemming te kunnen doen. Zelfs juristen begrepen de bedoeling van de voorgestelde statuten niet. Het moet echt simpeler. Geen A, B of C commissies of verschillende soorten clubjes binnen de club.

Natuurlijk zijn er op dit forum discussies over geweest, maar ik denk dat het aantal leden dat dit forum regelmatig bezoekt maar een klein deel van het totale ledenbestand omvat. Bovendien kan je afvragen of dat representatief is voor alle leden. Ik denk van niet.

Het is goed dat een bredere werkgroep zich nu op de vernieuwing gaat storten. Ook een aantal leden met kritiek op het eerdere voorstel zitten daar nu in. Kortom de hele discussie was zeer waardevol en bewijst naar mijn mening dat digitaal stemmen voor dit soort complexe beslissingen geen optie is.

Wel kan het bestuur natuurlijk makkelijk digitale enquêtes gebruiken om de stemming bij de leden te polsen, en gebaseerd daarop voorstellen te doen.

Leo
Lid 00351

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-03-2013 17:55 #124894 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Belangrijke Algemene Leden Vergadering

"Leo Staats" schreef:

Persoonlijk ben ik ook tegen digitaal stemmen. Er zijn wel degelijk goede argumenten om daar tegen te zijn.

Er zij ook goede argumenten om daar voor te zijn!

Van veel leden is geen juist e-mail adres bekend en er zijn leden die zelfs helemaal geen computer hebben. (De regios versturen nog steeds papieren nieuwsbrieven naar personen zonder e-mail)

Het klopt dat er veel leden zijn zonder geldig E-mail adres, van ongeveer 3000 leden is er een mailadres bekend wat werkt, dit wil nog niet zeggen dat ze allemaal nog gebruikt/gelezen worden.
Een aantal regio's stuurt inderdaad nog papieren nieuwsbrieven rond, dat is natuurlijk mooi, maar in Oost doen wij dat al een paar jaar niet meer.
Voor de kleine groep die echt geen PC heeft kun je altijd een familielid, buur, vriend of kennis inschakelen, en wil je dit ook niet dan is er altijd nog het blad

De discussies zoals van gisteren toonden duidelijk aan dat over complexe onderwerpen zoals bestuurlijke vernieuwing goede voor lichting en toelichtingen noodzakelijk zijn om een wel overwogen stemming te kunnen doen. Zelfs juristen begrepen de bedoeling van de voorgestelde statuten niet. Het moet echt simpeler. Geen A, B of C commissies of verschillende soorten clubjes binnen de club.

Mee eens, het was een beetje abracadabra!
Mijn mening is dat er een soort regio of register is. over de vorm, rechten, mogelijkheden kun je discuseren, als het maar een soort is.
De een zal dan wat meer vrijheden willen, of een register ALV willen houden, allemaal prima zolang iedereen maar dezelfde mogelijkheden heeft.

Natuurlijk zijn er op dit forum discussies over geweest, maar ik denk dat het aantal leden dat dit forum regelmatig bezoekt maar een klein deel van het totale ledenbestand omvat. Bovendien kan je afvragen of dat representatief is voor alle leden. Ik denk van niet.

Een ALV waar een nog kleiner deel van de leden komt is ook niet representatief is voor alle leden!
Daarom denkt ik dat digitaal stemmen ook mogelijk moet zijn.
Hoe en in welke vorm zal nog onderzocht moeten worden.

Het is goed dat een bredere werkgroep zich nu op de vernieuwing gaat storten. Ook een aantal leden met kritiek op het eerdere voorstel zitten daar nu in. Kortom de hele discussie was zeer waardevol en bewijst naar mijn mening dat digitaal stemmen voor dit soort complexe beslissingen geen optie is.

Mee eens dat de discussie waardevol was, dat de werkgroep uitgebreid wordt vind ik ook een goede zaak, als het voor ons niet juristen maar duidelijk uitgelegd kan worden!
Digitaal stemmen voor dit soort complexe beslissingen is naar mijn mening nog steeds mogelijk.

Wel kan het bestuur natuurlijk makkelijk digitale enquêtes gebruiken om de stemming bij de leden te polsen, en gebaseerd daarop voorstellen te doen.

Hier zullen we inderdaad meer gebruik van moeten maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2013 18:19 #124896 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Belangrijke Algemene Leden Vergadering
Het jongerenregister was goed vertegenwoordigd met zo'n 12 jongeren uit heel het land. Een uurtje voor de lunch hebben wij een eerste meeting gehad en elkaars auto bekeken. Erg leuk iedereen nu eens in het echt te zien in plaats van digitaal.

Er was een totale opkomst van 75 mensen en daarnaast waren er nog zo'n 35 machtigingen. Genoeg leden dus om beslissingen te nemen, echter was er teveel kritiek op de statuten dat er besloten is om helemaal niet te stemmen. Jammer, want iedere jongeren had de moeite genomen om een machtiging te regelen.

Om nog even te reageren over het digitale stemmen;

bij veel leden is geen juist e-mail adres bekend

Dit is simpel op te lossen door een oproep in het VKM te zetten om een goed e-mail adres door te geven. Doe je dit niet, dan is dit je eigen keus. Met het digitaal stemmen bereik je wel een breder publiek. (800 ingevulde enquêtes in plaats van 75 aanwezigen op een balv) De drempel om even een enquête in te vullen is vele malen lager dan speciaal een dag vrij te moeten houden om naar een balv te gaan.

Nu heb ik de moeite genomen wel naar de balv te gaan, maar als ik had geweten dat er niet gestemd ging worden, had ik waarschijnlijk geeneens gegaan. Discussiëren over statuten laat ik wel aan andere mensen over. Door al die juridische taal ben ik afgehaakt bij pagina 1 toen ik het VKM las.

Als jongere ben ik een groot voorstander van vernieuwing. Zoals zo vaak al gezegd wordt; de jeugd is de toekomst. Ik vond het goed om te horen dat de website vernieuwd gaat worden. Hopelijk gaat dit geen jaren duren en krijgen we dan eindelijk ook een goede webshop? Dit zou fijn zijn. Dan krijgt het VKO ook wat meer omzet en waardering. Weg met het suffe imago en kijk naar de toekomst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-03-2013 18:32 #124899 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Belangrijke Algemene Leden Vergadering

"Eric van Vliet" schreef:
Om nog even te reageren over het digitale stemmen;

bij veel leden is geen juist e-mail adres bekend

Dit is simpel op te lossen door een oproep in het VKM te zetten om een goed e-mail adres door te geven.

Dit is al een paar keer gedaan, heeft wel effect gehad want het aantal bekende mailadressen is gestegen.
Maar dit kan nog veel beter!
Ik denk dat er met het live gaan van de nieuwe site een duidelijke brief naar de leden moet waar de voordelen van de site, nieuwsbrieven, agenda, enz haarfijn uitgelegd wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-03-2013 19:38 #124902 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Belangrijke Algemene Leden Vergadering
ik bedenk me dit nu pas:

digitaal stemmen is geopperd om sneller aan de nodige 75 stemmen te komen. Wanneer er een ALV is is de opkomst te klein omdat (denk ik dan) voor veel mensen de afstand te groot is en ze dan een gehele dag vrij moeten maken, voor misschien een minder leuke bijeenkomst.

De NFO heeft ook een Nederlands breed bestuur (DB) en die hebben ook regio's/registers (zij noemen dit kringen). Wanneer zij een beslissing moeten nemen dan houden zij een stemronde in elke kring voorafgaand aan een evenement. Uiteindelijk worden de stemmen bij elkaar opgeteld (of het resultaat, ben ik even kwijt) en zo worden dan de beslissingen genomen.

Dus in het kort. Stemrondes per regio/register. Via het lidmaatschapnummer is het te controleren wie er al gestemd heeft. Zo wordt de drempel (= afstand) voor het stemmen verlaagd, het kan eventueel voorafgaand aan een evenement/rit zodat er al een hoge opkomst is. Vervolgens telt men alle stemmen bij elkaar op en heb je een veel representatievere en hogere uitkomst dan de 75 man.

Alleen dient er 1 afgevaardigde van het bestuur het land rond te rijden om het bestuur te vertegenwoordigen en de stukken te presenteren. Persoonlijk denk ik dat een dergelijke taak van een bestuurslid verwacht mag worden.

Edit: doe het bijvoorbeeld bij de nieuwjaarsborrel van elke regio. Hier zijn altijd hoge opkomsten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2013 20:34 #124903 door Niek Deuze
Beantwoord door Niek Deuze in topic Belangrijke Algemene Leden Vergadering
Het verbaasd mij dat er weinig betrokkenheid is bij zo'n grote verenging.
Er lijkt nu steeds gesproken te worden over kleine details. Grote verliezen kunnen we blijkbaar hebben en zijn helemaal geen probleem meer. Het budget is groot genoeg om jaarlijks meer dan 50 000 verlies te hebben bij een onderdelen magazijn......
Het feit dat er nauwelijks 75 mensen , een paar procent van de leden, bereid gevonden worden om te komen zegt genoeg.
Ergerlijk is dat blijkbaar juist zij alles bepalen.
Wanneer er aangegeven wordt dat niet iedereen electronisch kan stemmen omdat er geen e mail adres vindt men dat blijkbaar in eens erg. terwijl men het niet erg vindt dat bijna 4000 leden gewoon niet naar de vergadering komen.....
Praktisch gezien zou het niet eens mogelijk zijn, maar het is wel mogelijk om een paar duizend leden elektronisch te laten stemmen. En daar is echt geen eigen e-mail adres voor nodig, wel een computer, maar dat mag ook die van de buurman zijn.......

Trouwens misschien een idee als we het geld toch in een bodemloze put storten ieder jaar: geef die mensen zonder computer gewoon een computer...... of zo......

Amazon Combi B20 - 1965

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-03-2013 20:47 #124904 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Belangrijke Algemene Leden Vergadering
wat veranderd electronisch stemmen aan 50.000 verlies.

In de presentatie op de BALV werd er ook met geen woord gesproken over financiën, dat verlies is een heel ander onderwerp, en dat veranderd electronisch stemmen ook niet.

Het probleem is dat met electronisch stemmen mensen heel makkelijk te beïnvloeden zijn. Degene die het mooiste tekstje schrijft wint. Zo simpel is het nou eenmaal. Als je daarna een paar schreewlelijkerds hebt die wat anders roepen( en misschien dit ook niet tactisch wegschrijven) is het verhaal heel snel uit zijn verband gerukt en niet meer bekend wie de waarheid spreekt.

Zo zag je ook dat er bij de leden op de BALV heel veel onduidelijk was over de gepresenteerde plannen. Op het forum kwam ook herhaaldelijk de vraag omhoog waar we over gingen stemmen. Het antwoord was: vernieuwing. Maar wat dat was, werd mijn inziens niet duidelijk uitgelegd.

niet iedereen is bereid een hele dag uit te trekken voor een vereniging die voor hun niets meer dan een paar mooie ritten in het jaar biedt.

Electronisch stemmen is het punt niet, dat is zo te regelen. Het hele punt is hoe presenteer je overzichtelijk en waarheidsgetrouw in een beschouwing (dus geen betoog) naar de leden toe waar ze over beslissen. In een vergadering hoor je het verhaal van alle kanten want er zitten altijd een paar critici bij die wat roepen en je aan het nadenken zetten. Op het internet verlies je snelheid het overzicht en word er te veel geroepen. Het is niet voor niets dat Louis Spanninks geen discussie wou voeren op het forum.

Over het internet geld:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.