m41 hulp qua revisie

Lees meer
02-10-2018 00:09 #179477 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Ik heb de OD schoongemaakt zonder verder uit elkaar te halen. Eerst proberen te kijken naar de staat in werking nu er een hoesje bij is.

Het terug op schuiven van de OD lukt jammergenoeg niet. Wat doe ik mis?

Hij blijft steken met het excentrische hoesje half over het nokje. De tanden zijn al gekoppeld gezien de achterste flens van de OD meedraait. Ik krijg de OD er alleen niet verder op.

Moet ik behalve het hoesje nog iets anders uitlijnen? Volgens de uitleg zou die er zo op moeten schuiven...

Groetjes,

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2018 08:30 #179479 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
Nee, verder hoeft er niks uitgelijnd te worden, is een kwestie van beetje TLC en morrelen.
Schuif hem even terug en draai aan de flens en ev. ook aan de poelie, ik voorspel edat hij er dan overheen komt

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2018 22:16 #179501 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Het is gelukt.

Binnenin kekeken zag ik dat de twee tandwieldingen waar de as in gaat uit fase. Met de hand moeten gelijkdraaien zodat de tanden in lijn lagen. Weet zo niet welke twee dat moeten zijn dan.

Daarna in een keer weer in elkaar.

Net de olie erin gedaan hopelijk zit die goed dicht.

Nu gaan nadenken over een testopstelling.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2018 12:36 #179519 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic m41 hulp qua revisie
Justin,
misschien een open deur, maar als ik naar het laatste plaatje kijk, vraag ik mij af, of het huis van deze bak wel
van een M41 is. Bij de M41 zit de olie vul stop hoger, er moet immers meer olie in het geheel.
zie onder het verschil. Succes!


De laatste (menie gekleurde) was vlgs mij een later omgebouwde bak, ook hier de stop (te) laag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2018 13:25 #179520 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Hoi,

Op het plaatje kun je het niet perfect zien, maar de vulplug zit wel op de hoge uitsparing. De kleur is idd flauw rood terwijl de m40 donor fel rood was, al zou dit ook weer later geverfd kunnen zijn.


Ik heb overigens wel de magneet plug van de m40 op het vulgat gedraaid voor extra stukafvang capaciteit.

Eerder had ik vanaf de plaatjes op mijn m41 en donor m40 al nagezocht waar ze vandaan kwamen. In neem natuurlijk aan dat er niet met ID plaatjes ed. is gerommeld in die ~50 jaar.
Beide zijn Amazon bakken.(bron www.volvoamazonpictures.se/powertrain/powertrain.php )
M40 254250: B18 A, B18 D 1962 - 1966 Floor lever P 120, P 130, P 220
M41 254570: B20 B 1969 - 1970 Floor lever P 130 (123 GT)

De individuele onderdeel nummers kwamen daar ook mee overeen (nadat ik de 2 amazon onderdelenboeken erbij downloadde).
Al is na mijn wisseltruuk de bak een 254570 geworden met een aantal onderdelen uit de 254250 (met name tandwielen en secundaire as). Dat moet ik nog ergens noteren mocht het nodig zijn ooit.

Overigens is het tussenhuis dan weer gietijzer, zijn die vormen voor D en J type hetzelfde? Is er een lijn in te trekken welke wanneer zijn gemaakt?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2018 23:07 - 19-10-2018 23:24 #179807 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisielo
Update, bij gebrek aan een test setup de bak de laatste twee avonden onder de auto gelegen.

Ik had tijdens de eerste test een jaar terug de bekabeling met een extra relais, zekeringskast en OD lampje in mijn lintteller aangesloten. Dus die had ik nu zo weer gekoppeld. Alleen de bakwissel van m40 naar m41 was nodig, natuurlijk met andere andrijfas en zelfs een grotere flens op de diff. Allemaal van de donorauto.

Vanmiddag getest en de bak loopt. De grote vraag of de OD met alleen het nieuwe pomp hoesje zou gaan werken is ook beantwoord.

Eerst in de 4 op 3000 toeren, OD schakelt in.
In de 3 bij 2000 toeren ook!
Beide binnen 1 seconde. Hoe vlug zou het moeten zijn eigenlijk?

Ik ben iig heel blij dat die werkt.

De handigheid om eerste het koppelingspedaal in te drukken moet er nog in komen.

Eerst ga ik nog
- alle bevestigingspunten een keer extra na
- netjes een OD schakelaar/hendel monteren ipv loshangende schakelaar
- kilometerkabel vervangen
- snelheid afwijking checken
- Druk meter regelen voor OD oliedruk.
- Lange 50km+ test
- Is er iemand met een overdrive 140 embleem toevallig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2018 17:27 #179811 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisielo
Binnen een seconde inschakelen is prima, goede oliedruk dus
Je kunt dezelfde km kabel behouden door hem binnendoor te geleiden en ook een haakse hoek stuk zorgt ervoor dat de kabel niet sterk hoeft te buigen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2018 20:25 #179858 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
De huidige kabel heb ik via de binnenzijde kunnen verleggen. Er zat zelfs een gaatje waar een kabelhouder heeft gezeten, dus dan zit de teller kabel ook meteen vast in die positie, dan gaat de grote boog er niet zo snel uit.

Dank aan iedereen die me in en buiten deze thread heeft geholpen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2018 15:39 #180364 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Update en vraagjes na +/- 500km te hebben gereden:

- De gebruikte baksteun was heel snel kapot, dus vervangen...
- Solenoide zat niet goed vast, dus lekte wat olie.
- Oude korte tellerkabel was toch erg lawaaig met de te korte bocht , een nieuwe 1800mm versie werkt perfect!

Rijden met overdrive werkt overigens erg rustgevend op de snelweg.


Vraagje:
Het valt me op dat ik voorheen met de m40 tussen de 60 en 90km per uur bij het gas terug nemen veel herrie ervaarde. Vaker genoemd loeigeluid.
Uit andere verhalen leek dat door de differentieel te komen, nu heb ik dat niet meer.
Kan het zo zijn dat het eigenlijk versleten lagers waren in de bak en niet de diff?

Overigens heb ik nu wel weer lage trillingen, of misschien dat de hele auto resoneert als ik door de 60km per uur ga? Heel gek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2018 09:30 #180397 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
Ja, terug kijkend moeten dat de lagers zijn geweest.
Denk dat je nu voor de trilling naar je cardan moet kijken, waarschijnlijk disbalans en versleten kruiskoppelingen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.