m41 hulp qua revisie
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Alles eerst goed schoon maken en de lagers verwijderen, let op sommige zitten met een clip vast en die moet eerst eraf.
Bij montage alles ruim in de olie zetten voor montage en sommige delen zoals de dogs met wat vet.
Omdat de lagers door de olie vanuit de bak worden gevoed hoef je deze niet in te vetten, in tegenstelling tot bv wiel lagers die moet wel stijf in het vet geklopt worden.
Op de foto's kan ik - zo ver er opnames van zijn - geen slijtage ontdekken op de tandwielen, als de achteruit er verder goed uitziet - dus geen tanden eraf - zou ik deze laten zitten.
Het is soms lastig om de slijtage goed te beoordelen, eerst goed reinigen, schakelmof en synchromeshes kun je pas goed vergelijken als je een nieuw exemplaar in je handen hebt.
Kijk ook eens op Tou tube, daar staan een aantal leuke filmpjes op, zoek onder 'Volvo M41 overhaul' of 'rebuild' dan kun je vast wat bewegende beelden zien.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
De tandwielen gleden overigens zonder moeite van de as af nadat ik de clipjes verwijderde, alleen de lagers zaten echt vast.
Gisteren heb ik de ingaande as en de hoofd as even langs de lokale garage gebracht.
Zij waren zo vriendelijk om de oude lagers eraf te halen.
De kapotte lager was dermate vastgeroest dat de oude lager aardig wat verhit (rood gloeiend) moest worden en mep werk nodig had om eraf te komen.
Die man schuurde daarna van de as zelfs het overgebleven roest laagje er netjes vanaf .
Ik zal de mof en synchromesh ringen nog wel even laten bekijken door een collega die dit wat vaker heeft gedaan, anders ook gewoon nieuwe.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Als je ze goed fotografeert zodat de randjes zichtbaar zijn kan ik je wel adviseren of ze moeten worden vervangen.
Leg de volgorde goed vast monteren is lastiger dan je denkt
Bij montage is een truc om onderdelen in de diepvries te leggen of verwarmen naar gelang de positie, dan kun je ze er zo op/induwen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ook op You tube heb je een filmpje waar wordt uit gelegd waar je op moet letten bij synchromeshes.
Ze moeten ook goed grip hebben aan de binnenzijde, dus goed schoonmaken...
Vergelijken met een nieuwe geldt ook voor de veertjes en de dogs
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Er is overigens wel een pakkingsset met de benodigde pakkingen, rubbers voor de gehele bak. Hierin is er blijkbaar een aparte set voor de m41 en m40.
De synchromeshringen zijn op de m40 allemaal hetzelfde onderdeelnummer, redelijk makkelijk.
@Ed, ik heb op mijn ringen de breedte van de synchromeshringtanden nu vergeleken en daaruit merk ik dat de tanden bij sommige smaller zijn. Die ringen wil ik dan niet gebruiken. Ik denk dat dit een handige manier is om het te kunnen vergelijken.
Is er een vuistregel welke versnellingen het meest gebruikt worden en daardoor de beste ringen behoeven? Ik kan me voorstellen dat je vaker de 1 inschakeld bijvoorbeeld.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Let op de originele zijn enorm duur, dacht iets van 100 euro, er zijn aftermarket synchro's ook bij het VKO verkrijgbaar die een stuk goedkoper zijn.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
1. achterste lager op de as laten persen in de plaats van in het tussenstuk persen
2. secundaire as al vastzetten voordat de primaire as erin moest
3. verkeerde pakking gebruiken op tussenstuk waar achterste lager in gaat.
3 keer de secundaire as mogen losmaken weer. Gelukkig viel de as goed op de hoofdas zodra ik de bak omkeerde en hoefde ik niet teveel moeite doen om de spacer ringetjes (die met de uitstulpingen) van de secundaire as goed te draaien.
Keuzes:
Gemaakt met de wetenschap dat dit toch voor mezelf is
- Nieuwe voor en achter lager
- Beste rollagertjes gepakt van beide bakken
- Beste naaldlagernaaldjes gepakt van beide bakken
- Beste synchromeshringen, dogs en veren gebruikt, de allerbeste ring op de 1e versnelling gebruikt.
De bak schakelt en beweegt nu weer mooi en is nu nog schoon.
Tijdens de leuke beurs afgelopen zaternag heb ik nog de extra tip gehad dat de hoofas nagenoeg geenspeling mag hebben omdat anders de tandwielen die met de secundaire as verbonden zijn kapot kunnen gaan.
Heb ook het tussenstuk van de OD nu.En op de beurs met Fred kok gepraat over de werking van de OD. Heb daar nu een helder beeld van en snap ik de werking beter. Allemaal niet zo magisch
Volgende stappen zijn:
- toch kijken in hoeverre ik de OD ook wil aanpakken. Druk kanalen zijn schoon gelukkig.
- Een opstelling maken om het geheel te testen met een elektromotor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.