m41 hulp qua revisie

Lees meer
10-09-2018 21:26 #178955 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
Kijk je begint al aardig handig te worden...je hebt wel wat special tools nodig en een goede bankschroef om die tandwielen er voorzichtig af te slaan
Alles eerst goed schoon maken en de lagers verwijderen, let op sommige zitten met een clip vast en die moet eerst eraf.
Bij montage alles ruim in de olie zetten voor montage en sommige delen zoals de dogs met wat vet.
Omdat de lagers door de olie vanuit de bak worden gevoed hoef je deze niet in te vetten, in tegenstelling tot bv wiel lagers die moet wel stijf in het vet geklopt worden.
Op de foto's kan ik - zo ver er opnames van zijn - geen slijtage ontdekken op de tandwielen, als de achteruit er verder goed uitziet - dus geen tanden eraf - zou ik deze laten zitten.
Het is soms lastig om de slijtage goed te beoordelen, eerst goed reinigen, schakelmof en synchromeshes kun je pas goed vergelijken als je een nieuw exemplaar in je handen hebt.
Kijk ook eens op Tou tube, daar staan een aantal leuke filmpjes op, zoek onder 'Volvo M41 overhaul' of 'rebuild' dan kun je vast wat bewegende beelden zien.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2018 12:02 #178962 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Dank je,

De tandwielen gleden overigens zonder moeite van de as af nadat ik de clipjes verwijderde, alleen de lagers zaten echt vast.

Gisteren heb ik de ingaande as en de hoofd as even langs de lokale garage gebracht.
Zij waren zo vriendelijk om de oude lagers eraf te halen.

De kapotte lager was dermate vastgeroest dat de oude lager aardig wat verhit (rood gloeiend) moest worden en mep werk nodig had om eraf te komen.
Die man schuurde daarna van de as zelfs het overgebleven roest laagje er netjes vanaf :-).

Ik zal de mof en synchromesh ringen nog wel even laten bekijken door een collega die dit wat vaker heeft gedaan, anders ook gewoon nieuwe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2018 14:58 - 11-09-2018 15:04 #178963 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
Mijn advies; vernieuw alle lagers, veren en wellicht de synchromesh ringen, die schakelmoffen zijn aardig prijzig en meestal nog wel te gebruiken.
Als je ze goed fotografeert zodat de randjes zichtbaar zijn kan ik je wel adviseren of ze moeten worden vervangen.
Leg de volgorde goed vast monteren is lastiger dan je denkt
Bij montage is een truc om onderdelen in de diepvries te leggen of verwarmen naar gelang de positie, dan kun je ze er zo op/induwen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2018 18:30 - 11-09-2018 18:30 #178964 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Het is niet alles, maar hierbij de 6 hele ringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2018 18:31 - 11-09-2018 18:42 #178965 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
En een andere blik. 5+6 zijn overigens uit de m41 de andere 4 uit de m40
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2018 21:21 - 11-09-2018 21:22 #178975 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
6, 3, 2 en 5 zien er hetgoed uit, vergelijken met een nieuwe is de beste manier.
Ook op You tube heb je een filmpje waar wordt uit gelegd waar je op moet letten bij synchromeshes.
Ze moeten ook goed grip hebben aan de binnenzijde, dus goed schoonmaken...
Vergelijken met een nieuwe geldt ook voor de veertjes en de dogs

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2018 00:33 #178984 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic m41 hulp qua revisie
Zijn er geen revisie setjes voor dit soort bakken of moet je zelf alles uitzoeken qua lagers etc.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2018 11:02 - 13-09-2018 11:04 #179022 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Ik heb het nu uitgezocht met behulp van de onderdelen boeken, voor de lagers lijkt dit wel nodig.

Er is overigens wel een pakkingsset met de benodigde pakkingen, rubbers voor de gehele bak. Hierin is er blijkbaar een aparte set voor de m41 en m40.
De synchromeshringen zijn op de m40 allemaal hetzelfde onderdeelnummer, redelijk makkelijk.

@Ed, ik heb op mijn ringen de breedte van de synchromeshringtanden nu vergeleken en daaruit merk ik dat de tanden bij sommige smaller zijn. Die ringen wil ik dan niet gebruiken. Ik denk dat dit een handige manier is om het te kunnen vergelijken.

Is er een vuistregel welke versnellingen het meest gebruikt worden en daardoor de beste ringen behoeven? Ik kan me voorstellen dat je vaker de 1 inschakeld bijvoorbeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2018 16:26 #179026 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
Ja, 1 is natruurlijk het meest kwetsbaar.... kijk op You tube daar wordt uitgelegd waar op te letten bij synchromeshringen, dat is nog niet zo simpel.
Let op de originele zijn enorm duur, dacht iets van 100 euro, er zijn aftermarket synchro's ook bij het VKO verkrijgbaar die een stuk goedkoper zijn.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2018 11:05 #179335 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Fotos moet ik nog maken, maar ik heb de bak weer in elkaar, na wat foutjes
1. achterste lager op de as laten persen in de plaats van in het tussenstuk persen
2. secundaire as al vastzetten voordat de primaire as erin moest
3. verkeerde pakking gebruiken op tussenstuk waar achterste lager in gaat.

3 keer de secundaire as mogen losmaken weer. Gelukkig viel de as goed op de hoofdas zodra ik de bak omkeerde en hoefde ik niet teveel moeite doen om de spacer ringetjes (die met de uitstulpingen) van de secundaire as goed te draaien.

Keuzes:
Gemaakt met de wetenschap dat dit toch voor mezelf is
- Nieuwe voor en achter lager
- Beste rollagertjes gepakt van beide bakken
- Beste naaldlagernaaldjes gepakt van beide bakken
- Beste synchromeshringen, dogs en veren gebruikt, de allerbeste ring op de 1e versnelling gebruikt.

De bak schakelt en beweegt nu weer mooi en is nu nog schoon.

Tijdens de leuke beurs afgelopen zaternag heb ik nog de extra tip gehad dat de hoofas nagenoeg geenspeling mag hebben omdat anders de tandwielen die met de secundaire as verbonden zijn kapot kunnen gaan.

Heb ook het tussenstuk van de OD nu.En op de beurs met Fred kok gepraat over de werking van de OD. Heb daar nu een helder beeld van en snap ik de werking beter. Allemaal niet zo magisch :-)

Volgende stappen zijn:
- toch kijken in hoeverre ik de OD ook wil aanpakken. Druk kanalen zijn schoon gelukkig.
- Een opstelling maken om het geheel te testen met een elektromotor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.