- Berichten: 76
m41 hulp qua revisie
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
De kanalen waren open, solenoïde goed, maar zoals te zien op de foto zit er een plaatje los binnen in. Foto is genomen van achter het filter plaatje.
Draaien doet de bak wel, maar de OD schakelt niet in.
De 3e versnelling giert en springt er af en toe uit.
De 1e versnelling schakelt lastig in, dus dat is de synchromesh?
1. Kan iemand me vertellen wat dat plaatje is
2. Heeft het zin om de bak aan te bieden voor revisie anders?
3. Is er iemand/een bedrijf in de buurt (50km) van Eindhoven die dit kunnen?
Als het niet te complex is wil ik het ook graag samen doen als iemand dit soort revisies al eerder heeft gedaan en het leuk vind om te helpen. Al word het als moeilijk benaderd door Haynes (extreme cleanlyness enzo)
Alvast bedankt,
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik zit buiten jouw 50 km grens in Arnhem, maar je bent welkom om samen de OD en de bak te demonteren om de staat ervan te beoordelen.
Mocht je willen reviseren dan is dat mogelijk, pas als het geheel in onderdelen op de werkbank ligt kan ik je een prijsindicatie geven.
Je kunt met een pb verdere details afstemmen.
Ik hoor het graag
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Gisteravond even uitgebreid mijn bak bekeken en na ook nageslagen te hebben op de pagina hieronder zie ik idd dat in de OD de "cam follower" van de pomp niet is aangesloten. Snap ik ook meteen dat deze niks doet. Zonder pomp geen stroming en geen inschakeling van OD.
www.buckeyetriumphs.org/technical/jod/JOD1/JOD1.htm
De bak zelf heb ik ook extra bekeken en zag dat idd de synchromeshring (656138-5) van de 1e versnelling gebroken is, dan snap ik wel dat in de 1 schakelen moeilijk is.
De derde versnelling had ik ook gevonden en daar is een of andere mof (656518- in 2 stukken en met de bouw van deze unit blijft de 4e versnelling dan wel zitten. Omdat deze mof los zit is er in de 3e versnelling wel genoeg speling dat deze los springt zodra de ingaande en uitgaande as iets van weerstand op elkaar krijgen (zoals bij afremmen)
Verder vind ik de bak er netjes uit zien eigenlijk en het grappig dat je zowel de 4e, 2e en achteruit kan inschakelen, de enige "beveiliging" die daartegen was ingebouwd zit in het kap schakel mechanisme zelf, erg vernuftig van die lui.
Nu ga ik toch maar even eerst de technische documentatie verder doorlezen, heb nu weer even moed gekregen om tenminste de 1e en 3e te repareren. Zeker ook met de hulp van de pagina hieronder waarin erg duidelijk al veel wordt laten zien!
www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/23799-...-m40-versnellingsbak
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Het is natuurlijk geen rocketsience een M41/OD reviseren, maar er spelen wel een paar snacks en truukjes.
De onderdelen worden met de dag duurder, bv de synchromesh ringen zijn origineel erg duur, daarentegen is er een versie - zeg maar B-kwaliteit - die aanmerkelijk goedkoper is en ook verkrijgbaar in osn VKO.
De bak moet wel goed gesmeerd worden door een poos draaiend in een proefopstelling, dan gaat het schakelen pas soepel.
Ik heb nu een M41 met J-type gereviseerd, waar de 3e versnelling niet op gang komt en die er mogelijk weer onderuit moet.
Je moet erg opletten welke M41/OD je hebt, er zijn verschillen en de nummers staan op een plaatsje aan onderzijde van de bak.
Zoals in de hoofdas, bij de ES is deze een stuk dikker en dus ook die koperenspacers of glijlager genoemd (check nummers en uitvoering in odl boek !) aantal shims en de koperen spacers waar de secundaireas in hangt.
Overigens moet je die vastplakken in de bak om de secundaire as er in te krijgen en dan naar beneden te duwen om de primaire as erin te krijgen.
Ik maak gebruik van PVC buisje om de naaldlagers met wat vet te laten zitten zodat na het plaatsen van de primaire as de bakas er vanaf achter in wordt gebracht en de PVC vervolgens naar voren duwt zonder dat je naaldlagers weer onder in de bak liggen.
Als je hem loshaalt vervang ik stabnaard de lagers, deze zijn relatief goedkoop en kost weinig moeite om ze te vervangen.
Goed gereedschap is een must.
Je hebt wel wat special tooltjes nodig maar deze zijn gemakkelijk zelf te maken.
Als je foto's hier plaatst of aan me mailt, kan ik een poging wagen je op afstand te cochen, als je dit wil.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3368
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Gisteren heb ik nog even kort verder kunnen gaan en dat de oude pakking die de OD aan het tussengietsel zit erg aangekoekt zit en de OD dus niet 1-2-3 loskomt.
Volgens haynes zou de OD er zo af komen als de bak gemonteerd is nog in de auto, maar er werd ook gesproken over een lager waar de tussenas in vast zit.
Moet daar eventueel nog wat getikt voor worden of zou de OD en bak er gewoon direct af moeten glijden?
Maar ik zal toch maar eerst verder gegaan met de complete bak schoon te maken. En met wat geluk kan ik vrijdag verder met het echte werk!
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ook de achterste lagers zit net wat anders en er zijn wel degelijk verschillen tussen de verschillende M40/M41, dus noteer het nummer en kijk goed in het onderdelenboek welke je hebt.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 310
Ook het verwijderen van het lager huis bij een bak met een "lange as" zou ik u niet met een "lange armen trekker" doen.
Het lager zit immers opgesloten aan binnen zijde met een segering, en vooral bij de aluminium uitvoering trek je het zou stk, het lager kan nog wel eens flink vast op de as zitten.
Met behulp van een zelfgemaakte pers demonteer en monteer ik 100% zeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Wil je zeggen dan dat als die as niet vast zit in de lager de overdrive zo los zou moeten komen? De lager die je bedoeld is dan de lager in de OD (nr 380693)
Maar als er binnenin een seegerring (380764 of 380765) zit, dan neem ik aan dat je die eerst moet losmaken, waarbij ik me afvraag hoe dan.
Het plaatje (geleend van een andere website) hieronder lijkt namelijk op de as zelf niet zo'n ring te kunnen, of heeft het te maken met dat je de as met lager er aan vast in het ergste geval helemaal los trekt?
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3368
Als dat je kan helpen.
Ik woon op de Filippijnen dus je moet al gauw op verzendkosten van rond de 300 euro rekenen (M40 bak hier naar toe en M14bak naar Nederland)
Dit heb ik via deze website www.parcelparcel.com/nl_NL/pakket-versturen-filipijnen/ bekeken.
maar des al niet te min succes
aan de documentatie zal het niet liggen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.