- Berichten: 76
m41 hulp qua revisie
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
Type-Artnr-fabrbr
M40-254250-9935
M41-254570-305839
En mijn originele M40 van mijn 144 uit 1972
M40-245699-348620
Op de bak:
M41-380100-J47N-K4
M40-380100-E47M-K7
In de bak ogenschijnlijk alleen kleurverschillen.
Het verschil in dat de achteruit zit en wel/geen 4e versnelling schakelaar.
In het onderdelenboek zie ik in de 2e kolom aantal staan met de onderdelenopgavemaar niet direct de wijsheid waar mijn bakken bijhoren. Zeker met mijn originele oude M40?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Mijn aannames waren zoals verwacht verkeerd:
www.volvoamazonpictures.se/powertrain/powertrain.php
Die bovenstaande pagina leert mij het volgende
M40 254250: B18 A, B18 D 1962 - 1966 Floor lever P 120, P 130, P 220
M41 254570: B20 B 1969 - 1970 Floor lever P 130 (123 GT)
Beide amazon, nou ja weet ik in ieder geval waar ik moet kijken.
En mijn eigen 140 M40 was wel netjes genoemd in het 1972 onderdelen boek. Mix and match op beide donor bakken is wel heel typisch!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
De versnellingen zijn bij beide niet met naaldlagers uitgevoerd.
De achteruit is wel anders en dus ook de assen onder in de bak. De 3e versnelling heeft een iets lagere ratio 1.359:1 vs 1.362:1 op de M41
Al blijken alle andere onderdelen 1:1 hetzelfde genummerd, op papier.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Nu je de bakken hebt geidentificeerd kun je in het odl boek van de Amazon B20 de bakken vergelijken, je hebt mazzel want de secundaire as bij de Amazon is altijd 380157.
Zowel in de M40 als in de M41 en dat betekent dat de onderdelen uitwisselbaar zijn.
Dit is anders dan bij de 140 en 1800...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Ik ben nu op het punt dat ik de m40 in zoverre uit elkaar heb dat de hoofdas los is en daarvan het deel van de 3e versnelling eraf. Ik ben nu op het punt dat ik een seeger achtige ring met puntige einden eraf moet halen, deze geeft toegang tot de 1e/2e versnellingstandwielen, niet heel gemakkelijk los te krijgen vergeleken met een gewoon seegerringetje.
De ingaande as heb ik trouwens niet zomaar uit de bak kunnen pakken zoals Haynes lijkt te zeggen. Is hier nog een truuk voor?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Dat doe je door de binnen as van voor naar achteren eruit te tikken, dan kan de 2e as zakken en komt er ruimte om de primaire as - ook door de achterzijde - er uit te trekken
Dan voorzijde de cover losmaken door imbusjes los draaien en eruit trekken, dan komt ook de voorzijde los.
Hier ligt de sec as naar beneden, met de PVC buis erin
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
truc met PVC buis
om de secundaire as te plaatsen bij opbouw is de truc om de koperen spacers in de bak te lijmen en in de as de PVC buis zodat deze met wat vet de naaldlagers vast te houden.
Weer onder in de bak laten zakken, zodat de primaire as met de tandwielen kan worden terug geplaatst.
Dan de bak op zijn kop zetten en voorzichtig de secundaire as op zijn plaats laten zakken en de binnen as er van achteren naar voren in te tikken.
Dan duwt deze de pvc buis voor zich uit
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Dan de PVC buis die precies even lang moet zijn als de sec as, met de naaldlagers erin, wat mogelijk maakt dat je hem in de bak plaatst en naar beneden kan worden geduwd
Dan de voorste as plaatsen ( met nieuw lager) Vervolgens kan je de primaire as plaatsen en met een boutje ingedraaid aan de achterkant op zijn plek houden.
Dan kan de primaire as er vanaf de achterzijde in worden gebracht, ik hou de bak iets achterover gekanteld om te voorkomen dat de voorste synchromesh ring er af valt en gebruik veel vet om de naaldlagers en 2 O-ringen op hun plek te houden.
Hieronder de primaire as vlak voor plaatsing
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Als ik het goed begrijp gaat de secundaire er uit zodat de lager op de ingaande as vervangen kan worden. Mijn lager daar ziet er nog netjes uit, maar je zei dat het altijd verstandig is om de lagers te vervangen geloof ik of zou invetten ervan (indien die schoon is en geen speling heeft) voldoende zijn?
Voor het ene ringetje op de primaire as in het midden heb ik nog niet het juiste tangetje, wil ik vanmiddag even gaan kopen.
Update: Ik ben in parallel ook in de mailing met onder andere Fred Kok, en die heeft me naar de juiste tang (Midlock 47-R) geholpen! Maar ook dat kilometerlange slijtage/gruis e.d. altijd wel een set nieuwe lagers verdient.
Groet,
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Van het weekend vrijwel alles uit elkaar gehaald en naast elkaar gelegd. Hoort de bak zelf van de m40 en m41 niet anders te zijn, in de zin dat er een extra oliegaatje zou moeten zijn, lijkt niet als ik de 2 vergelijk.
De lagers er nog niet vanaf, ga ik toch maar even een garage opzoeken om dat voor me te doen.
En de achteruit as, welke kan gaat die eraf?
Zie het verschil tussen links de versleten 3e versnelling en rechts de erg nette nog van de nog oudere m40 donor.
Ook het verschil in de syncromesh ringen, de linker is van de 3e versnelling wat duidelijk verklaar waarom deze niet in de versnelling bleef. De onderste ziet er nog zeer goed uit, de ribbeltjes binnenin de ring zijn nog vrij netjes.
De uitgaande lager was wel erg stuk:
Na 2 meter 5/8e pvc buis van 32ct gekocht te hebben was ik klaar voor de secundaire as. Even zagen tot 194mm en het werkt perfect! Geen naaldlager verloren.
Nu nog even de oude lagers er dus af en de achteruit omwisselen, verder schoon maken en denk ik weer in elkaar zetten, is het handig om de tandwielen schoon of toch ingevet weer op de as te schuiven?
Groet,
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.