m41 hulp qua revisie
- Ed van der Zee
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-08-2018 13:45 #178546
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
De OD kan gewoon van de bak af worden geschoven, maak de moeren/boutjes los van het tussenhuis en pak de poelie stevig beet en rommel deze heen en weer.
je kunt een hard rubberen hamer gebruiken om de OD te ' helpen' door aan werszijden op de ronde versterkte vlakken te slaan van de OD.
Het zou alleen problemen geven als de OD ingeschakeld zou zijn op moment van demontage, dat is technisch bijna niet mogelijk omdat hij al uit gaat op het moment dat vanuit de vier wordt terug geschakeld. Ik heb het nog nooit mee gemaakt.
Geen schroevendraaiers oid er tussen prikken en dan slaan ...
je kunt een hard rubberen hamer gebruiken om de OD te ' helpen' door aan werszijden op de ronde versterkte vlakken te slaan van de OD.
Het zou alleen problemen geven als de OD ingeschakeld zou zijn op moment van demontage, dat is technisch bijna niet mogelijk omdat hij al uit gaat op het moment dat vanuit de vier wordt terug geschakeld. Ik heb het nog nooit mee gemaakt.
Geen schroevendraaiers oid er tussen prikken en dan slaan ...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
24-08-2018 12:58 #178559
door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Bedankt Johan voor je aanbod, mijn huidige 1972 m40 (die in gebruik is) heeft 170k op de teller en doet het goed, maar of die goed is vind ik lastiger te beoordelen.
Ed, de ronde hoeken die je bedoeld zijn degene die ik in het plaatje heb omcirkeld?
Ga ik dan zo doen zodra ik dinsdag mijn nieuwe tweedehands werkbank ophaal, de schilders tafel werkt echt voor geen meter
Justin
Ed, de ronde hoeken die je bedoeld zijn degene die ik in het plaatje heb omcirkeld?
Ga ik dan zo doen zodra ik dinsdag mijn nieuwe tweedehands werkbank ophaal, de schilders tafel werkt echt voor geen meter

Justin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-08-2018 15:07 #178561
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
ja, exact je kunt een houten steel nemen en aan de 4 punten een fors tik geven, meestal schiet hij wel los..
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
31-08-2018 22:55 #178726
door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Nou ik heb wat gemept, maar kom nog niet verder dan op de foto. Rand is los, maar de as lijkt vast.
Toch een lange poelietreller proberen or kan ik iets met een wig proberen?
Toch een lange poelietreller proberen or kan ik iets met een wig proberen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
03-09-2018 00:26 #178759
door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Update, de overdrive is na wat extra meppen en met behulp van de zwaartekracht los.
Fotos volgen!
Fotos volgen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
03-09-2018 10:54 - 04-09-2018 16:20 #178764
door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Na de hele bak op te hebben gehangen met de overdrive naar beneden heb ik met heel wat hameren op de 4 punten de bak los gekregen.
Via het filterhuis had ik al gezien dat het hoesje dat aan het oliezuigertje zit los zat, nu met de overdrive los zie ik dat deze helemaal is gebroken. Niet zo handig.
Of het breken hiervan heeft geleid tot de kapotte lager of andersom maakt ook niet zoveel uit nu.
In overleg met de onderdelenwinkel blijkt het zuigertje nog wel te krijgen te zijn, maar het hoesje (nr
op het plaatje niet. Overigens wel apart dat die samen met de zuiger en het palletje 1 onderdeelnummer vormen.
Heeft er iemand toevallig deze liggen uit een oude OD?
Ik kan nu wel verder om de bak zelf even te repareren.
Groet,
Justin
Via het filterhuis had ik al gezien dat het hoesje dat aan het oliezuigertje zit los zat, nu met de overdrive los zie ik dat deze helemaal is gebroken. Niet zo handig.
Of het breken hiervan heeft geleid tot de kapotte lager of andersom maakt ook niet zoveel uit nu.
In overleg met de onderdelenwinkel blijkt het zuigertje nog wel te krijgen te zijn, maar het hoesje (nr

Heeft er iemand toevallig deze liggen uit een oude OD?
Ik kan nu wel verder om de bak zelf even te repareren.
Groet,
Justin
Laatst bewerkt 04-09-2018 16:20 door Justin van Orsouw.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 451
03-09-2018 19:29 #178778
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic m41 hulp qua revisie
beste Justin,
Heb een compleet tussenhuis voor je liggen ( voor weinig), stuur me een Pb met je mailadres,
dan komen we er uit.
Groet fred
Heb een compleet tussenhuis voor je liggen ( voor weinig), stuur me een Pb met je mailadres,
dan komen we er uit.
Groet fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
04-09-2018 16:25 #178789
door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Dank zij Fred kan ik op de beurs een mooi tussenhuis met het oliepomp-nok-hoesje overnemen 
Dat rest mij voor nu het werk aan de bak.
Vanavond maar beginnen aan het uit elkaar halen van mijn donor M40 en categoriseren van elk stukje, heb een mooie set zakjes gekocht om elk onderdeel genummerd op te kunnen slaan.
Nu maar hopen op degelijke lagers, en ringetjes.
Wordt vervolgd...

Dat rest mij voor nu het werk aan de bak.
Vanavond maar beginnen aan het uit elkaar halen van mijn donor M40 en categoriseren van elk stukje, heb een mooie set zakjes gekocht om elk onderdeel genummerd op te kunnen slaan.
Nu maar hopen op degelijke lagers, en ringetjes.
Wordt vervolgd...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-09-2018 18:59 - 04-09-2018 19:03 #178790
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
Justin, ik adviseer je goed te kijken welke M41 je hebt en of de M40 donor de exact zelfde versnellingen en tandwielen heeft, er zijn namelijk verschillen....
Dit kun je in het onderdelenboek zien, vergelijk de nummers onder op de bak op het koperen plaatje, identificeer beide bakken. en vergelijk of ze dezelfde inhoud hebben.
Kijk maar eens in de onderdeelboeken, dan vind je de 3-cijfer codes terug.
Je hebt een M41 voor een J-type OD, kan van een Amazon B20, 140 of een 1800 met B20 motor afkomstig zijn. Nu wordt het interessant.
De 1800ES heeft een bak met dikkere primaire as (shaft) en andere koperen plaatjes, ook moet je goed identificeren welke lagers je hebt en moet vervangen.
Mijn advies is om als je de bak demonteert altijd de lagers te vervangen, of het moet een vrijwel ongeschonden of nieuwe bak en OD betreffen, dit is erg zeldzaam.
Waar heb je de M41?OD vandaan ? weet je van welk model deze is en hoe veel km er mee is gereden ?.
Het is lastig te achterhalen of het lager eerst stuk ging of dit veroorzaakt is door een defect in je oliepomp. De huls drijft de oliepomp aan.
Deze schade heb ik nog niet eerder gezien.
Wat me opvalt is dat er veel bruine aanslag (roest) in de OD zit en het kan goed zijn dat deze heel lang niet heeft gedraaid en de huls gewoon vast zat door roest.
Dit kun je in het onderdelenboek zien, vergelijk de nummers onder op de bak op het koperen plaatje, identificeer beide bakken. en vergelijk of ze dezelfde inhoud hebben.
Kijk maar eens in de onderdeelboeken, dan vind je de 3-cijfer codes terug.
Je hebt een M41 voor een J-type OD, kan van een Amazon B20, 140 of een 1800 met B20 motor afkomstig zijn. Nu wordt het interessant.
De 1800ES heeft een bak met dikkere primaire as (shaft) en andere koperen plaatjes, ook moet je goed identificeren welke lagers je hebt en moet vervangen.
Mijn advies is om als je de bak demonteert altijd de lagers te vervangen, of het moet een vrijwel ongeschonden of nieuwe bak en OD betreffen, dit is erg zeldzaam.
Waar heb je de M41?OD vandaan ? weet je van welk model deze is en hoe veel km er mee is gereden ?.
Het is lastig te achterhalen of het lager eerst stuk ging of dit veroorzaakt is door een defect in je oliepomp. De huls drijft de oliepomp aan.
Deze schade heb ik nog niet eerder gezien.
Wat me opvalt is dat er veel bruine aanslag (roest) in de OD zit en het kan goed zijn dat deze heel lang niet heeft gedraaid en de huls gewoon vast zat door roest.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 04-09-2018 19:03 door Ed van der Zee. Reden: aanvulling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
04-09-2018 19:13 #178792
door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Ed,
De donor m40 is zeker van een 145 uit 73 en hoewel de m41 zat op een 144 uit 73 stond er geen M41 op dat chassisnummer, ofwel later toegevoegd. De kilometerstand van 120k van mijn donorauto is dan ook wat onbruikbaar.
Ik zal als eerst dan idd de nrs checken op beide. Vanmiddag had ik al de onderdelenboek paginas voor de 140 met betrekking tot de bakken uitgeprint. Met name de stuurgeschakelde handbak versie was wel opmerkelijk.
Is niet het gehele binnen werk over te zetten van de korte naar lange as zodat mix and match alleen op de as van toepassing is?
De donor m40 is zeker van een 145 uit 73 en hoewel de m41 zat op een 144 uit 73 stond er geen M41 op dat chassisnummer, ofwel later toegevoegd. De kilometerstand van 120k van mijn donorauto is dan ook wat onbruikbaar.
Ik zal als eerst dan idd de nrs checken op beide. Vanmiddag had ik al de onderdelenboek paginas voor de 140 met betrekking tot de bakken uitgeprint. Met name de stuurgeschakelde handbak versie was wel opmerkelijk.
Is niet het gehele binnen werk over te zetten van de korte naar lange as zodat mix and match alleen op de as van toepassing is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.