m41 hulp qua revisie

Lees meer
23-08-2018 13:45 #178546 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
De OD kan gewoon van de bak af worden geschoven, maak de moeren/boutjes los van het tussenhuis en pak de poelie stevig beet en rommel deze heen en weer.
je kunt een hard rubberen hamer gebruiken om de OD te ' helpen' door aan werszijden op de ronde versterkte vlakken te slaan van de OD.
Het zou alleen problemen geven als de OD ingeschakeld zou zijn op moment van demontage, dat is technisch bijna niet mogelijk omdat hij al uit gaat op het moment dat vanuit de vier wordt terug geschakeld. Ik heb het nog nooit mee gemaakt.
Geen schroevendraaiers oid er tussen prikken en dan slaan ...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2018 12:58 #178559 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Bedankt Johan voor je aanbod, mijn huidige 1972 m40 (die in gebruik is) heeft 170k op de teller en doet het goed, maar of die goed is vind ik lastiger te beoordelen.

Ed, de ronde hoeken die je bedoeld zijn degene die ik in het plaatje heb omcirkeld?
Ga ik dan zo doen zodra ik dinsdag mijn nieuwe tweedehands werkbank ophaal, de schilders tafel werkt echt voor geen meter :-)

Justin
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2018 15:07 #178561 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
ja, exact je kunt een houten steel nemen en aan de 4 punten een fors tik geven, meestal schiet hij wel los..

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2018 22:55 #178726 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Nou ik heb wat gemept, maar kom nog niet verder dan op de foto. Rand is los, maar de as lijkt vast.

Toch een lange poelietreller proberen or kan ik iets met een wig proberen?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2018 00:26 #178759 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Update, de overdrive is na wat extra meppen en met behulp van de zwaartekracht los.

Fotos volgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2018 10:54 - 04-09-2018 16:20 #178764 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Na de hele bak op te hebben gehangen met de overdrive naar beneden heb ik met heel wat hameren op de 4 punten de bak los gekregen.


Via het filterhuis had ik al gezien dat het hoesje dat aan het oliezuigertje zit los zat, nu met de overdrive los zie ik dat deze helemaal is gebroken. Niet zo handig.


Of het breken hiervan heeft geleid tot de kapotte lager of andersom maakt ook niet zoveel uit nu.


In overleg met de onderdelenwinkel blijkt het zuigertje nog wel te krijgen te zijn, maar het hoesje (nr 8) op het plaatje niet. Overigens wel apart dat die samen met de zuiger en het palletje 1 onderdeelnummer vormen.


Heeft er iemand toevallig deze liggen uit een oude OD?

Ik kan nu wel verder om de bak zelf even te repareren.

Groet,

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2018 19:29 #178778 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic m41 hulp qua revisie
beste Justin,
Heb een compleet tussenhuis voor je liggen ( voor weinig), stuur me een Pb met je mailadres,
dan komen we er uit.
Groet fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-09-2018 16:25 #178789 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Dank zij Fred kan ik op de beurs een mooi tussenhuis met het oliepomp-nok-hoesje overnemen :-)

Dat rest mij voor nu het werk aan de bak.
Vanavond maar beginnen aan het uit elkaar halen van mijn donor M40 en categoriseren van elk stukje, heb een mooie set zakjes gekocht om elk onderdeel genummerd op te kunnen slaan.

Nu maar hopen op degelijke lagers, en ringetjes.

Wordt vervolgd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-09-2018 18:59 - 04-09-2018 19:03 #178790 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
Justin, ik adviseer je goed te kijken welke M41 je hebt en of de M40 donor de exact zelfde versnellingen en tandwielen heeft, er zijn namelijk verschillen....
Dit kun je in het onderdelenboek zien, vergelijk de nummers onder op de bak op het koperen plaatje, identificeer beide bakken. en vergelijk of ze dezelfde inhoud hebben.
Kijk maar eens in de onderdeelboeken, dan vind je de 3-cijfer codes terug.
Je hebt een M41 voor een J-type OD, kan van een Amazon B20, 140 of een 1800 met B20 motor afkomstig zijn. Nu wordt het interessant.

De 1800ES heeft een bak met dikkere primaire as (shaft) en andere koperen plaatjes, ook moet je goed identificeren welke lagers je hebt en moet vervangen.
Mijn advies is om als je de bak demonteert altijd de lagers te vervangen, of het moet een vrijwel ongeschonden of nieuwe bak en OD betreffen, dit is erg zeldzaam.
Waar heb je de M41?OD vandaan ? weet je van welk model deze is en hoe veel km er mee is gereden ?.
Het is lastig te achterhalen of het lager eerst stuk ging of dit veroorzaakt is door een defect in je oliepomp. De huls drijft de oliepomp aan.
Deze schade heb ik nog niet eerder gezien.
Wat me opvalt is dat er veel bruine aanslag (roest) in de OD zit en het kan goed zijn dat deze heel lang niet heeft gedraaid en de huls gewoon vast zat door roest.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-09-2018 19:13 #178792 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Ed,

De donor m40 is zeker van een 145 uit 73 en hoewel de m41 zat op een 144 uit 73 stond er geen M41 op dat chassisnummer, ofwel later toegevoegd. De kilometerstand van 120k van mijn donorauto is dan ook wat onbruikbaar.

Ik zal als eerst dan idd de nrs checken op beide. Vanmiddag had ik al de onderdelenboek paginas voor de 140 met betrekking tot de bakken uitgeprint. Met name de stuurgeschakelde handbak versie was wel opmerkelijk.

Is niet het gehele binnen werk over te zetten van de korte naar lange as zodat mix and match alleen op de as van toepassing is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.