m41 hulp qua revisie
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
je kunt een hard rubberen hamer gebruiken om de OD te ' helpen' door aan werszijden op de ronde versterkte vlakken te slaan van de OD.
Het zou alleen problemen geven als de OD ingeschakeld zou zijn op moment van demontage, dat is technisch bijna niet mogelijk omdat hij al uit gaat op het moment dat vanuit de vier wordt terug geschakeld. Ik heb het nog nooit mee gemaakt.
Geen schroevendraaiers oid er tussen prikken en dan slaan ...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Ed, de ronde hoeken die je bedoeld zijn degene die ik in het plaatje heb omcirkeld?
Ga ik dan zo doen zodra ik dinsdag mijn nieuwe tweedehands werkbank ophaal, de schilders tafel werkt echt voor geen meter
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Toch een lange poelietreller proberen or kan ik iets met een wig proberen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Fotos volgen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Via het filterhuis had ik al gezien dat het hoesje dat aan het oliezuigertje zit los zat, nu met de overdrive los zie ik dat deze helemaal is gebroken. Niet zo handig.
Of het breken hiervan heeft geleid tot de kapotte lager of andersom maakt ook niet zoveel uit nu.
In overleg met de onderdelenwinkel blijkt het zuigertje nog wel te krijgen te zijn, maar het hoesje (nr op het plaatje niet. Overigens wel apart dat die samen met de zuiger en het palletje 1 onderdeelnummer vormen.
Heeft er iemand toevallig deze liggen uit een oude OD?
Ik kan nu wel verder om de bak zelf even te repareren.
Groet,
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
Heb een compleet tussenhuis voor je liggen ( voor weinig), stuur me een Pb met je mailadres,
dan komen we er uit.
Groet fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Dat rest mij voor nu het werk aan de bak.
Vanavond maar beginnen aan het uit elkaar halen van mijn donor M40 en categoriseren van elk stukje, heb een mooie set zakjes gekocht om elk onderdeel genummerd op te kunnen slaan.
Nu maar hopen op degelijke lagers, en ringetjes.
Wordt vervolgd...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Dit kun je in het onderdelenboek zien, vergelijk de nummers onder op de bak op het koperen plaatje, identificeer beide bakken. en vergelijk of ze dezelfde inhoud hebben.
Kijk maar eens in de onderdeelboeken, dan vind je de 3-cijfer codes terug.
Je hebt een M41 voor een J-type OD, kan van een Amazon B20, 140 of een 1800 met B20 motor afkomstig zijn. Nu wordt het interessant.
De 1800ES heeft een bak met dikkere primaire as (shaft) en andere koperen plaatjes, ook moet je goed identificeren welke lagers je hebt en moet vervangen.
Mijn advies is om als je de bak demonteert altijd de lagers te vervangen, of het moet een vrijwel ongeschonden of nieuwe bak en OD betreffen, dit is erg zeldzaam.
Waar heb je de M41?OD vandaan ? weet je van welk model deze is en hoe veel km er mee is gereden ?.
Het is lastig te achterhalen of het lager eerst stuk ging of dit veroorzaakt is door een defect in je oliepomp. De huls drijft de oliepomp aan.
Deze schade heb ik nog niet eerder gezien.
Wat me opvalt is dat er veel bruine aanslag (roest) in de OD zit en het kan goed zijn dat deze heel lang niet heeft gedraaid en de huls gewoon vast zat door roest.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
De donor m40 is zeker van een 145 uit 73 en hoewel de m41 zat op een 144 uit 73 stond er geen M41 op dat chassisnummer, ofwel later toegevoegd. De kilometerstand van 120k van mijn donorauto is dan ook wat onbruikbaar.
Ik zal als eerst dan idd de nrs checken op beide. Vanmiddag had ik al de onderdelenboek paginas voor de 140 met betrekking tot de bakken uitgeprint. Met name de stuurgeschakelde handbak versie was wel opmerkelijk.
Is niet het gehele binnen werk over te zetten van de korte naar lange as zodat mix and match alleen op de as van toepassing is?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.