m41 hulp qua revisie

Lees meer
20-08-2018 12:09 - 20-08-2018 12:14 #178459 door Justin van Orsouw
m41 hulp qua revisie is gemaakt door Justin van Orsouw
Na gisteren nogmaals mijn donor M41 te controleren denk ik dat er een revisie nodig is.

De kanalen waren open, solenoïde goed, maar zoals te zien op de foto zit er een plaatje los binnen in. Foto is genomen van achter het filter plaatje.

Draaien doet de bak wel, maar de OD schakelt niet in.

De 3e versnelling giert en springt er af en toe uit.
De 1e versnelling schakelt lastig in, dus dat is de synchromesh?

1. Kan iemand me vertellen wat dat plaatje is
2. Heeft het zin om de bak aan te bieden voor revisie anders?
3. Is er iemand/een bedrijf in de buurt (50km) van Eindhoven die dit kunnen?

Als het niet te complex is wil ik het ook graag samen doen als iemand dit soort revisies al eerder heeft gedaan en het leuk vind om te helpen. Al word het als moeilijk benaderd door Haynes (extreme cleanlyness enzo)

Alvast bedankt,

Justin
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-08-2018 22:27 #178484 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
De symptomen duiden inderdaad op een versleten bak, op de foto zie je de veer van een van de vier die de zuigers van de OD terug duwen en een deel van het druk mechaniek.
Ik zit buiten jouw 50 km grens in Arnhem, maar je bent welkom om samen de OD en de bak te demonteren om de staat ervan te beoordelen.
Mocht je willen reviseren dan is dat mogelijk, pas als het geheel in onderdelen op de werkbank ligt kan ik je een prijsindicatie geven.
Je kunt met een pb verdere details afstemmen.
Ik hoor het graag
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2018 09:03 - 21-08-2018 09:11 #178492 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Hoi Ed,

Gisteravond even uitgebreid mijn bak bekeken en na ook nageslagen te hebben op de pagina hieronder zie ik idd dat in de OD de "cam follower" van de pomp niet is aangesloten. Snap ik ook meteen dat deze niks doet. Zonder pomp geen stroming en geen inschakeling van OD.
www.buckeyetriumphs.org/technical/jod/JOD1/JOD1.htm

De bak zelf heb ik ook extra bekeken en zag dat idd de synchromeshring (656138-5) van de 1e versnelling gebroken is, dan snap ik wel dat in de 1 schakelen moeilijk is.
De derde versnelling had ik ook gevonden en daar is een of andere mof (656518-8) in 2 stukken en met de bouw van deze unit blijft de 4e versnelling dan wel zitten. Omdat deze mof los zit is er in de 3e versnelling wel genoeg speling dat deze los springt zodra de ingaande en uitgaande as iets van weerstand op elkaar krijgen (zoals bij afremmen)

Verder vind ik de bak er netjes uit zien eigenlijk en het grappig dat je zowel de 4e, 2e en achteruit kan inschakelen, de enige "beveiliging" die daartegen was ingebouwd zit in het kap schakel mechanisme zelf, erg vernuftig van die lui.

Nu ga ik toch maar even eerst de technische documentatie verder doorlezen, heb nu weer even moed gekregen om tenminste de 1e en 3e te repareren. Zeker ook met de hulp van de pagina hieronder waarin erg duidelijk al veel wordt laten zien!
www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/23799-...-m40-versnellingsbak

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2018 10:09 - 21-08-2018 11:22 #178494 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
Hoi Justin, ik zag dat je al eerder met de M40 bent bezig geweest... netjes gedaan.
Het is natuurlijk geen rocketsience een M41/OD reviseren, maar er spelen wel een paar snacks en truukjes.
De onderdelen worden met de dag duurder, bv de synchromesh ringen zijn origineel erg duur, daarentegen is er een versie - zeg maar B-kwaliteit - die aanmerkelijk goedkoper is en ook verkrijgbaar in osn VKO.
De bak moet wel goed gesmeerd worden door een poos draaiend in een proefopstelling, dan gaat het schakelen pas soepel.
Ik heb nu een M41 met J-type gereviseerd, waar de 3e versnelling niet op gang komt en die er mogelijk weer onderuit moet.
Je moet erg opletten welke M41/OD je hebt, er zijn verschillen en de nummers staan op een plaatsje aan onderzijde van de bak.
Zoals in de hoofdas, bij de ES is deze een stuk dikker en dus ook die koperenspacers of glijlager genoemd (check nummers en uitvoering in odl boek !) aantal shims en de koperen spacers waar de secundaireas in hangt.
Overigens moet je die vastplakken in de bak om de secundaire as er in te krijgen en dan naar beneden te duwen om de primaire as erin te krijgen.
Ik maak gebruik van PVC buisje om de naaldlagers met wat vet te laten zitten zodat na het plaatsen van de primaire as de bakas er vanaf achter in wordt gebracht en de PVC vervolgens naar voren duwt zonder dat je naaldlagers weer onder in de bak liggen.
Als je hem loshaalt vervang ik stabnaard de lagers, deze zijn relatief goedkoop en kost weinig moeite om ze te vervangen.
Goed gereedschap is een must.
Je hebt wel wat special tooltjes nodig maar deze zijn gemakkelijk zelf te maken.
Als je foto's hier plaatst of aan me mailt, kan ik een poging wagen je op afstand te cochen, als je dit wil.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2018 00:33 #178515 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic m41 hulp qua revisie
Probeer deze eens advrider.com/index.php?threads/volvo-m40...sion-rebuild.641530/ uitgebrijder kun je het niet krijgen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2018 10:28 #178523 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Bedankt voor je aanbod, ik had al in mijn VKO winkelmandje een aantal onderdelen gezet alvast als reminder.

Gisteren heb ik nog even kort verder kunnen gaan en dat de oude pakking die de OD aan het tussengietsel zit erg aangekoekt zit en de OD dus niet 1-2-3 loskomt.

Volgens haynes zou de OD er zo af komen als de bak gemonteerd is nog in de auto, maar er werd ook gesproken over een lager waar de tussenas in vast zit.
Moet daar eventueel nog wat getikt voor worden of zou de OD en bak er gewoon direct af moeten glijden?

Maar ik zal toch maar eerst verder gegaan met de complete bak schoon te maken. En met wat geluk kan ik vrijdag verder met het echte werk!

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2018 10:32 #178524 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic m41 hulp qua revisie
Die vogel heeft het netjes gedocumenteerd, deM41 is net wat anders, door de lange main shaft is het lastig demonteren en moet je een lange poelietrekker hebben.
Ook de achterste lagers zit net wat anders en er zijn wel degelijk verschillen tussen de verschillende M40/M41, dus noteer het nummer en kijk goed in het onderdelenboek welke je hebt.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2018 16:36 #178533 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic m41 hulp qua revisie
Inderdaad de genoemde documentatie is mooi, wist ik dat 30 jaar geleden maar.Daarom door wat (schande?), maar wel schade wijzer geworden. Met de poeli trekker de aan drijfnaaf verwijderen, heb ik bijvoorbeeld van geleerd , special met de naaf op het differentieel Ontaarde dus in een kromme flens , heb zodoende een heavy tool gemaakt, zie foto:
Ook het verwijderen van het lager huis bij een bak met een "lange as" zou ik u niet met een "lange armen trekker" doen.
Het lager zit immers opgesloten aan binnen zijde met een segering, en vooral bij de aluminium uitvoering trek je het zou stk, het lager kan nog wel eens flink vast op de as zitten.
Met behulp van een zelfgemaakte pers demonteer en monteer ik 100% zeker
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2018 17:32 - 22-08-2018 17:32 #178534 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic m41 hulp qua revisie
Fred,

Wil je zeggen dan dat als die as niet vast zit in de lager de overdrive zo los zou moeten komen? De lager die je bedoeld is dan de lager in de OD (nr 380693)
Maar als er binnenin een seegerring (380764 of 380765) zit, dan neem ik aan dat je die eerst moet losmaken, waarbij ik me afvraag hoe dan.

Het plaatje (geleend van een andere website) hieronder lijkt namelijk op de as zelf niet zo'n ring te kunnen, of heeft het te maken met dat je de as met lager er aan vast in het ergste geval helemaal los trekt?


Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2018 00:42 #178542 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic m41 hulp qua revisie
Beste Justin, ik heb hier nog een versleten maar nog steeds werkende M41 bak en daar wil ik een goede M40 bak voor terug hebben.
Als dat je kan helpen.
Ik woon op de Filippijnen dus je moet al gauw op verzendkosten van rond de 300 euro rekenen (M40 bak hier naar toe en M14bak naar Nederland)
Dit heb ik via deze website www.parcelparcel.com/nl_NL/pakket-versturen-filipijnen/ bekeken.

maar des al niet te min succes
aan de documentatie zal het niet liggen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.