- Berichten: 30
missend onderdeel m40 versnellingsbak?
- Jeroen Knobben
- Offline
- Junior Lid
Deze week ben ik begonnen met het opknappen van mijn oude m40 versnellingsbak (1965). Met Haynes als leidraad.
Nu hebben ze het in haynes over een "friction drive spring" een onderdeel dat tussen de worm van kilometerteller en het achterste lagerhuis zit. Schijnbaar houd dit onderdeel de worm op zijn plek? Echter heb ik tijdens het uit elkaar halen van de bak dit onderdeel niet gezien en de foto in Haynes is zo onduidelijk, dat als je de vorm van het onderdeel niet kent je het ook nooit te weten komt..
Kan het zijn dat er meerdere versies zijn van de m40 bak en dat ze niet in elke m40 gemonteerd zitten, of zit dit onderdeel in elke m40?
Als ik het fout heb en dit onderdeel moet er echt inzitten, dan heb ik het niet meer Heeft iemand dan een adresje waar ik dit onderdeel nog op de kop kan tikken? of heeft iemand er 1 liggen?
Groet Jeroen
Amazon '65
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Knobben
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 30
"Arnold de Groot" schreef:
Kijk een in het onderdelen boek, exploded views geven meestal ook een goed beeld.
mvg
Arnold
Heej Arnold,
Dat heb ik gedaan, maar daar zie ik het onderdeel ook niet op. waardoor ik dus heel erg aan het twijfelen ben of het er uberhaupt wel zit
Groet Jeroen
Amazon '65
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Knobben
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 30
dan alles eruit:
en schoonmaken:
het huis staat nu in de verf maar daar heb ik nog geen foto's van.
Groet Jeroen
Amazon '65
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Reuvers
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 107
Deze adverteert ook op marktplaats voor het reviseren van bakken zoals de M40.
Hij heeft vorig jaar ook die van mij met overdrive gereviseerd. Goeie gast en weet wat hij doet.
Succes
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Wat voor verf gebruik je ?
Hoe bepaal je wat je verder nog gaat vervangen ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Knobben
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 30
"Jeroen Reuvers" schreef:
Mocht je er niet uitkomen met dat onderdeel kan je contact opnemen met Ronald.
Deze adverteert ook op marktplaats voor het reviseren van bakken zoals de M40.
Hij heeft vorig jaar ook die van mij met overdrive gereviseerd. Goeie gast en weet wat hij doet.
Succes
Bedankt voor de tip! Ik ga eens op zoek. Het internet is hier ook niet duidelijk mee, maar dit kan wel naar een oplossing leiden.
"Ed van der Zee" schreef:
Goed bezig, huis ziet er weer netjes uit. Synchromesh ringen vervangen....lagers op de uiteinden, oliekeerring, maar verder ziet het er nog redelijk uit.
Wat voor verf gebruik je ?
Hoe bepaal je wat je verder nog gaat vervangen ?
Als ik nou eens zeg dat het de orginele verf is De verf is nog in goed. Het verven van de binnenkant lijkt me ook niet handig, als ik de verkeerde verf gebruik die reageerd met de olie zit alles eronder en dan hik weer uit elkaar. Voor de buitenkant gebruik ik gewoon de rode primer van de motip. Kleur is precies hetzelfde.
Ik heb al een tweede bestelling geplaatst eerst had ik het idee dat er 1 synchro versleten was. Maar toen ik de nieuwe naast de oude legde bleken ze allemaal gaar te zijn dus nu maar alles vervangen.
Verder
-Lager voor
-Lager achter
-nieuwe veren voor de hub 4x
-Allemaal nieuwe naaldlagers - groot 14x
- Klein 48x
-Alle pakkingen en oliekeerringen, ook die van de kilometerkabel. Want die blijft maar lekken...
- 4 synchro's
- Nieuwe (goede tweedehands) secundaire as. De huidige is erg ingevreten.
- Nieuwe secundaire as ringen 2x
Als het binnen is ga ik ermee verder. Nu eerst maar wachten
Groet Jeroen
Amazon '65
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Knobben
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 30
Inmiddels zijn de onderdelen op 1 na binnen. Een prise-as lager komt nog. Toch alvast begonnen met het de hoofdas.
De onderdelen, er mist dus nog alleen een prise-as lager.
Vervolgens de hoofdas maar eens uit de vriezer gehaald. De glij-lagers van de versnellingen zitten er behoorlijk zonder speling op. Dit is natuurlijk goed, maar maakt kans op beschadiging tijdens het monteren groter. De as laat ik dus even krimpen en creëer wat meer speling zodat alles minder snel beschadigd. Monteer alles met genoeg nieuwe olie.
Stap 1 is het monteren van de eerste synchro-hub. het witte op de as is dus bevroren condens. De centreerpalletes zijn a-symmetrisch.
Oude synchro versus nieuwe:
hierna heb ik de vierde versnelling gemonteerd. volgende keer maar eerst de andere versnellingen.
vervolgens 3e
afstandsring, een vage clip met een volgende afstandsring:
2e versnelling:
daarna de eerste schakel-hub, hier zijn de centreerpallen wel symmetrisch:
vervolgens monteren op de as. Let op dat de goede kant op zit.
als laatste een zege ring die versnelling 2-3 opsluit:
en af:
Ook deze gaat de vriezer in om straks het lager makkelijk erop te zetten.
nu heb ik antwoord op de vraag of ik een onderdeel is. Het blijkt dus dat Haynes iets vernoemd wat er niet is.
Het gaat om deze foto, afb. 6,6d
Deze zit er dus niet. dus nu kan alles afgemonteerd worden. Bedankt Ronald!
Groet Jeroen
Amazon '65
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.