Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Lees meer
25-02-2018 18:26 #175398 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Jan van Bochove schreef : ik zit voor de aardigheid net wat te zoeken in de documentatie en begrijp uit het werkplaatshandboek fig. 88 dat de klemplaat wellicht tweedelig is, ik krijg de indruk dat je met een schroefbaar binnenstuk in je klemplaat de lagerspeling afsteld.

Welk handboek heb jij? Staat die online?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
25-02-2018 19:23 - 25-02-2018 19:54 #175401 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Op de VKV-site zie je rechts boven een kopje "documentatie", daar is onder "toegelaten modellen" een tweedelig boek te vinden over "drivetrain" het tweede deel beschrijft de afstelling.
Maak eens eens een duidelijke foto van je klemplaat, is die voorzien van een schroefbare afstelling waarop een speciale sleutel past?

Wat ik mij overigens afvraag, hoe zat de zaak in elkaar?
Meestal volg je dat toch, ik bedoel als ik iets uit elkaar haal dan gaat het meestal ook weer zo in elkaar met waar nodig nwe onderdelen.
Zaten er dan geen binnenste keerringen?
Is er wel een boring waar evt. een keerring zou kunnen passen?

Vervolgens post je verschillende afbeeldingen, een waarbij de buitenste lagerring éérst in de asbuis getikt moet worden, zoals bij de latere 140 en de 240. En een afbeelding waarbij de steekas eerst in de asbuis geplaatst moet worden waarna je de buitenring in de asbuis tikt.

Beide lageropstellingen hebben wezenlijke verschillen!

Zoals jouw laatste afbeelding toont en beschrijft is de speling van de steekas niet af/na te stellen, dat is namelijk al in de constructie "opgevangen" , als je goed kijkt is er namelijk een EXTRA ring die de kegels tegenhoudt bij zijdelingse belasting van de steekas. Te veel lagerspeling betekent dus vervangen.

De afbeelding die je in je openingspost toonde, eerste van links toont óók een extra ring die de kegels moeten tegehouden bij binnenwaarts gerichte kracht op de steekas, ook hier geldt; teveel speling is vervangen.
Misschien ben jij die ring wel vergeten en heeft de steekas dààrom teveel speling???



Bovenstaande afbeelding heb ik al eens op het volvolvo-forum gepost om de opsluiting van het lager te verduidelijken.
De groene ring is essentieel om het lager binnen de fabriekstoleranties te laten opereren!!!
Laat je die ring weg dan kan je het latere type steekas "er zo uit trekken" en het eerdere type steekas zal dus naar binnen schieten tot hij begrensd wordt door "asje 17".

De allervroegste variant lijkt DENK IK het meest op de amazon-constructie, daar heb ik ook een verhaaltje over getikt, dat zoek ik even op.

EDIT; stukje staat hier www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/23451-...er-niet-uit?start=10

Even scrollen tot de gekleurde tekening, daar staat uitleg over de amazon-achterasconstructie met shims.
Ik zou mij kunnen voorstellen dat de 140 ook nog even zo'n constructie had met stelbare klemplaten ipv omslachtiger shims, dat laatste is nadrukkelijk een veronderstelling, geen bewering.


Maak anders eens duidelijke foto's van alle gedemonteerde onderdelen en een verhaaltje waarom de zaak gedemonteerd is.(speling, afkeur,herrie,lekkage etc)
Ik voorzie anders een steeds groter wordende spraakverwarring (waar ik zelf onbedoeld ook aan meedoe).

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2018 23:12 - 26-02-2018 14:15 #175405 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Dank voor je antwoord Jan,

Ik denk dat ik de fout gevonden heb.
De as die wij hebben is van bouwjaar 1971, met vierkante flens aan de asbuis (het latere type dus).
In " <link> Onderdelenboek 140 -1972 " pagina's 116 tm 121 van groep 4 (2-J21) staat het tweede type as (die met vierkante flens aan de asbuis) afgebeeld zonder "inner oil seal"... [edit] en dat is correct, lees post van Renny hieronder[/edit]

als je in het " Onderdelenboek 140 1973 " kijkt, zie je dat het verhaal nog niet af was, en het op pagina 77 en 78 van groep 4 verder gaat. Je moet er stiekem toch nog ff een dat in latere versie (vanaf '74) van de as een extra olie-kerinkje (nummer 7 artikel nummer 383222, "sealring") ingestopt moet worden. Deze is er later bijgekomen, vandaar dat het appartement op een afbeelding staat (wel verwarrend hoor Volvo).
Welverdraaid!


Deze EXTRA afbeelding van de tweede versie as, is waarschijnlijk in het "140 onderdelenboek - 1972" vergeten geplaatst te worden..

Dat verklaart een hele hoop!
Dus óóóók de tweede versie as heeft een binnenste oliekering nodig (!!!), en die oliekering drukt misschien ook nog eens tegen het wiel-lager-cup, waardoor er minder zijwaartse speling op de as komt te staan...

Kan je me volgen Jan?

Ik dacht ook wel dat er uitsparing voor was voor die binnenste oliekering...

Als ik gelijk heb, heb jij ook goede uitleg gegeven, heeft Henny het niet juist dat er geen binnenste oliekering op latere 140 assen zit, en hebben we het "axle play" issue misschien ook opgelost...

Morgen de binnenste oliekeringen plaatsen, kijken wat de uitkomst is....


(by the way, er zit geen afstel-ring in de drukplaat, de drukplaat ziet er zo uit:


[edit]misschien heeft Henny toch gelijk, in service-manual-1973-04-power-trans staat op pagina 4:56 deze afbeelding:

Daarlijkt staat een binnenste oliekering op te zitten....
Zouden ze dan alleen in '73 dan de as zonder oliekering uitgevoerd hebben, en in '74 de kering toch maar weer teruggezet?? [edit] ja dus... Met verklaring dat deze as van een 164 gebruikt is, en die had toen nog geen binnenste seal[/exit]

Schiet mij maar lek, dit lijkt nergens op XD


En Jan, die groen gekleurde ring in jouw mooie afbeelding, welk onderdeel nummer is dat?
Ik zie die nergens in het onderdelenboek staan, maar inderdaad wel in de tekening..
[edit] sorry Jan, deze ring is onderdeel van het lager zo lijkt het... Dus geen aparte of losse ring! [/edit]


(achtergrond info: om zoveel mogelijk al jouw vragen te beantwoorden, nog even wat aanvulling: de as is origineel voor deze volvo 142 uit 1972, gefabriceerd in 1971, van vader op zoon, bijna eerste eigenaar dus, Luuk Ottenhof is de gelukkige eigenaar. De rede van revisie is tulpenrace door kleinzoon Ottenhof senior. As maakte na een dagje Zandvoort gierende herrie en was vervangen door een andere as. Nu dus na - ik weet niet hoe lang - gaat de originele as er weer onder. Alle onderdelen hebben dus lange tijd rondgezworven, met alle gevolgen van dien. Ik heb hem niet uit elkaar gehaald, ik help nu alleen maar...
Het type as is die van een 140 serie, een van de eerste types met een vierkante flens aan het einde van de asbuis. De drukplaat is dus plat, zonde afstelring, dan krijg je de ankerplaats, een oliekering, het lager, de krimpring, en misschien dus een binnenste oliekering. De uitsparing voor die oliekering zat er wel dacht ik.
In jouw tekening heb je een ring groen gekleurd, deze ontbreekt. Echter, deze ring zie ik in geen enkel onderdelenboek terug, als je me aan het onderdeel nummer zou kunnen helpen, dan zou dat de oplossing zijn...
)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 10:08 #175411 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Ik ben nog even in mijn documentatie gedoken. Bijgaande werkplaatsbulletins maken duidelijk welke wijzigingen in de loop der jaren zijn doorgevoerd. Ook bijgevoegd is het gedeelte uit het werkplaathandboek waarin het vervangen van keerring en lager is beschreven voor de achteras vanaf modeljaar 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 13:21 #175413 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Ik denk dat ik er nu echt uit ben.
Er is een korte periode van 1970 tot 1973 assen onder de 140 en 164 modellen geplaatst zonder binnenste oliekering.
Volgens Henny en Tom zet je het wiellager net als andere as versies in het vet, maar laat je de binnenste kering weg.

Voor 1970 had je drukplaten met afstelring en een dikke binnenste oliekering.

Tussen 1970 - 1973 had je drukplaten zonder afstelring en zonder binnenste oliekering.

Na 1973 had je nog steeds drukplaten zonder afstelring en MET binnenste oliekering.

3 jaar assen zonder binnenste oliekering?
Het lijkt erop dat Volvo zich bezonnen heeft, dat ze het toch wel beter vonden dat dat ding toch echt niet wegbezuinigd kon worden, of is het een kwestie van
"even Apeldoorn bellen",
"hij is een beetje dom",
"sorry, foutje",
"nou da's lekker... Jaha, da's zeker lekker"

?

Hieronder is wat een aanbieder van het lager setje erover zegt:

Bijlage niet gevonden


"Voor de 140 en 164 van 1970-1973 houd je keerring 383222 over."

Wat betreft de "axel play", ik denk dat de drukplaten iets krom zijn gedraaid, dat ze wat uitbollen. De eigenaar is het lager aan het uitvullen met chims, hoort niet. Beter is de platen en dan ook de krimpringen te vervangen, maar uitchimmen kan geen kwaad...
Marge voor "Axel play" ligt tussen 0,05 - 0,13 mm.

By the way, Goed te weten dat er 3 handboeken in de "100 serie / drive line" staan, '69 '73 en '74

Heren, iedereen bedankt voor het meedenken en uitleg. We zijn een stuk wijzer geworden... Thanx!



En

1974_4_transmission_rear_axle-3.pdf

Daar is de keering weer terug...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 13:40 #175414 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Hoi Renny,

Fantastische post!
Ik zie hem nu net pas :-)

Wat een schat aan informatie heb je, en wat goed dat je zoiets kan terugvinden. Kom je zelf bij Volvo vandaan?

Ik had na aanleiding van je eerdere post al begrepen dat ik een werkplaats handboek miste, en dat klopte, er staan niet 2 maar 3 boeken op volvokv model100, driveline....

1 boek heet iets van '73, daar staat jouw verhaal ook in beschreven, geen inner seal, wel lager invetten...

Leuk te lezen dat Volvo het een hele verbetering vond om er een keerring bij te zetten :-)

Deze as is dus uit een 164? Dat wil zeggen dat de 164 al een tijdje rond reed met een as zonder binnenste keerring?

Blijf het wel een beetje vreemd vinden dat je met nieuwere type as de axel play niet bij kan stellen...


Anyways, ik ga eens kijken vanavond of er een uitsparing is voor een binnenste keerring. Aan de plaatjes te zien heeft de oudere as daar geen plek voor...

Dank voor de opheldering!

Ps, zouden we je documenten misschien op volvokv erbij mogen zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 13:58 - 26-02-2018 14:14 #175415 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Mooi topic! Ik ben hier vorig jaar ook druk mee geweest bij een P1800E achteras. Ik ben hier tot op heden niet uit gekomen.
Het volgende viel mij op:

- Met gebruik binnenste keerring drukte het draaiende lager tegen de keerring (volgens mij dus niet voor dit type as.)
- Ik heb het dus zonder binnenste keerring gemonteerd. Zijn hier andere keerringen voor nodig?
- Als ik de lagerkooi+cup in mijn handen houdt, kan ik het binnendeel al 1 a 2 mm bewegen. Speling zit dus in het lager zelf.
- Bij mij is de speling zo groot dat ik zowel axiale als radiale speling heb.
- Het zelf plaatsen van shims aan de binnenzijde van de buis (dus achter de lagerkap) hielp niet.

Ik heb een filmpje gemaakt, zal kijken of ik dit hier kan posten.
Lagerspeling 2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 14:15 #175416 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 14:52 - 26-02-2018 14:52 #175421 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Hoi Boele,

Voor zover mijn studie gaat is er niets wat er in jouw asbuis past.
Ik kende het verhaal van een technische avond, daar was er ook iemand zonder scheiding tussen dif-olie en lagervet.
In het eerste type as met vierkante flens zit geen uitsparing of boring voor een binnenste keerring. Zie de twee plaatjes die ik hierboven heb gepost.
Lees Renny zijn post, hij heeft fantastische bullitins erbij staan, heel leuk om te lezen!

Tom en Renny wijzen erop dat je het lager en buitenste keerring flink in hoogwaardig lagervet moet zetten, net zoals assen met binnenste keerring.

Dat lager van jou zou ik toch wel vervangen XD hahaha.... Dat je daarmee nog hebt kunnen rijden! Oei :-)

Wat is jouw axiale speling nu?
En rijd dat "strak"?
De 145 station van mijn maatje dweilde nogal flink, ik zal nog posten of dat straks over is... Ben benieuwd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 14:55 #175422 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Branko Kreulen schreef : Hoi Boele,

Voor zover mijn studie gaat is er niets wat er in jouw asbuis past.
Ik kende het verhaal van een technische avond, daar was er ook iemand zonder scheiding tussen dif-olie en lagervet.
In het eerste type as met vierkante flens zit geen uitsparing of boring voor een binnenste keerring. Zie de twee plaatjes die ik hierboven heb gepost.
Lees Renny zijn post, hij heeft fantastische bullitins erbij staan, heel leuk om te lezen!

Tom en Renny wijzen erop dat je het lager en buitenste keerring flink in hoogwaardig lagervet moet zetten, net zoals assen met binnenste keerring.

Dat lager van jou zou ik toch wel vervangen XD hahaha.... Dat je daarmee nog hebt kunnen rijden! Oei :-)

Wat is jouw axiale speling nu?
En rijd dat "strak"?
De 145 station van mijn maatje dweilde nogal flink, ik zal nog posten of dat straks over is... Ben benieuwd...


Dit is dus een NIEUW lager van Timken, SKF heeft hetzelfde! Beide filmpjes zijn met nieuw lager gemaakt..
Flink insmeren met lagervet heb ik wel gedaan, maar dat wordt natuurlijk weggespoelt door de olie bij een flinke bocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.