Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Lees meer
26-02-2018 15:21 - 26-02-2018 15:35 #175424 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Boele Braaksma schreef :
Dit is dus een NIEUW lager van Timken, SKF heeft hetzelfde! Beide filmpjes zijn met nieuw lager gemaakt..


Dank voor deze info, wij wilde het lager al terugsturen, maar hadden bedacht om het op te vullen met schimmen... De eigenaar heeft een vracht aan schimmen besteld oa. voor differentieel revisie, daar zaten ook precies-passende schimmen bij die op de buitenste keerring komen te liggen, daarmee gaan we axiale speling eruit halen..

De lagers lopen toch conischisch? Hoe kan je dan radiale speling hebben als je ze in elkaar drukt?

Ik zal vanavond de lagers van ons filmen en je de bevindingen laten weten van het uit shimmen. Blij te weten dat er ook iemand is met dit issue...
Stomme vraag hoor, maar de krimpring en lagercone zitten wel volledig bij je op de as geperst??

Toegevoeging: Jan van Bochove heeft het over een ring die op het lager komt te liggen. Volgens mij is dat onderdeel van de lagercup:

(klein detail, geel zijn bouten, paars is drukplaat, en het dunne witte verticale lijntje zou dan het ankerplaats morten zijn...)

Maar stel dat ik dat nu verkeerd heb?? Jan?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 15:49 #175426 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Leuk zo die discussie, Branko!

Hoe kan ik dan radiale speling hebben (wat je op het filmpje ziet) als het lager conisch is? Goede vraag!!
Ik denk dat ik nog eens de steekas los haal. Ik reviseer ook met regelmaat differentieel (s) van P1800, Ama en 140, daar heb ik de juiste maat shims ook van over.
Een vriend van me heeft ook met shims de speling er uit gekregen. Die plaats je dan achter de lagerschaal.

To be continued...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 17:09 #175432 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Hoi Branko,
Wie iets bewaart .......
"Zelf" Volvo-dealer geweest van 1957 tot 1998
In het bulletin staat dat de constructie gelijk is gemaakt aan de assen van de 164, de assen en lagers zullen niet gelijk zijn.
Volgens het bulletin van 1974 zou in de as van nà 1969 er ruimte zijn voor de keerring.
De bulletins mogen wat mij betreft wel worden opgenomen in de documentatie op de site.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 17:24 #175433 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Hoi Renny,
Echt leuk, zuinig op zijn!

Volgens Boele past het interne lager niet in zijn 1800 as, en volgens mij is dat hetzelfde lagersetje als voor een 140 as uit die tijd...
Ik zal vanavond nog mijn bevindingen posten, als Boele dat ook doet zijn we compleet :-)
Er is hoop, want olie tegen je lagervet aan zal geen kwaad kunnen, maar voelt niet natuurlijk aan..

Geen volvo dealer meer?
Een vriendje van me zegt ook, alles wat voorwiel aangedreven is is ook geen echte auto meer :-)
De goede oude tijd..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
26-02-2018 18:00 #175434 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Die "groene ring" die ga je ook niet in een onderdelenboek tegenkomen om meerdere redenen;

- de ring maakt deel uit van één onderdeelnummer, net zo goed als dat je de kegel/rollen niet los kunt bestellen of de lagerkooi kan je ook die groene ring niet los bestellen.

- het is technisch niet wenselijk om lageronderdelen "in het wilde weg" uit te wisselen, de maatvoeringen / toleranties zijn in één productieserie op elkaar afgestemd.

- onderdeelboeken zijn geen werkplaatshandboeken, het is de bedoeling de technici de juiste onderdelen te verschaffen, sommige onderdelen zijn dus meer symbolisch geschetst dan heel detaillistisch. Een los-getekende "groene ring" roept meer vragen op dan het beantwoord...... (Of hij zou met een accolade aangegeven moeten zijn als zijnde deel van)

Boeles filmpje is treffend! Bij hem zie je ook overduidelijk de "groene ring" aan de onderkant tegen de buitenring gedrukt worden.
Volvo suggereerd in de mooie documentatie dat de getoonde speling nog af zal nemen door uitzetting van de binnenring na perspassing op steekas en ook een eventuele klempassing van de buitenring in de asbuis zal de speling doen afnemen.

Shimmen heeft alleen zin als je de indruk hebt dat je keerring onvoldoende breed is om de "groene ring" op de buitenring te klemmen. De shims moeten dan aanvullen wat de keerring te dun is.
Stel dat je dan nóg 0,35 mm axiale speling meet dan zou ik de buitenring op een vlakslijpbank 0,30 mm (laten) afslijpen.
Je kunt anders immers drukken wat je wilt maar de speling neemt er niet meer door af.

Evt afslijpen natuurlijk wél aan de grootste binnendiameter-zijde. :-)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 19:47 #175438 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Help!

Shimmen ertussen heeft geen enkel effect.
Zoals op het filmpje van Boele, en zoals Jan zegt, alle speling wordt bepaald door het lager en de groene ring in de tekening van Jan...

Wij hebben hier een oud lager van het merk Timkeno, een nieuw lager van Volvokv en een lager van de Volvo club van een onbekend merk.

Dat laatste lager hebben we er inzitten. Die geeft een axle play van 0,45 mm

Het andere van "Volvo Gotenborg made in the usa" heeft ook zo'n zelfde speling als die van Boele.

Nogmaals, Shimmen ertussen maakt niets (of heel weinig), alle speling zit in het lager veroorzaakt door de ring in de tekening van Jan groen gemarkeerd..

Iemand een idee waarom nieuwe lagers zo enorm veel axle play hebben, en niet zoals volvo opgeeft binnen de 0,05 en 0,13mm valt?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 19:56 #175439 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Hoi Jan,

Ik zie dat je al had geantwoord.
Je verhaal is duidelijk!

Stel: de speling wordt niet echt minder na verloop van tijd.... (stel hè, dat weten we nog niet), waarom hebben dan alle lagers deze speling?

Het is toch veel handiger om de lagers op maat te maken ipv de eindgebruiker ze af te laten slijpen?
Vreemd...

Maar ik hoop dat je gelijk hebt en het vanzelf oplost... Helaas gaat de eigenaar eerst op vakantie, en de auto komt nu nog niet af....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 20:19 - 26-02-2018 20:33 #175440 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Jan van Bochove schreef : Volvo suggereerd in de mooie documentatie dat de getoonde speling nog af zal nemen door uitzetting van de binnenring na perspassing op steekas en ook een eventuele klempassing van de buitenring in de asbuis zal de speling doen afnemen.


Hoi Jan,

Super dat je meedenkt!
De "binnenring" zit mooi strak op de steekas geperst, en klopt dat daarmee het meeste van de speling weg is...
Verder zeg je "een eventuele klempassing van de buitenring in de asbuis", due is bij ons hier nagenoeg nul. De lager-cup schuif je redelijk soepel de buis in.. We hebben geen speling tussen buis en cup, maar je kan hem er gewoon met twee vingers eruit halen.
Kan het zijn dat we een "uitgelubberde asbuis" hebben?
Is dan het afslijten van het lager-cup de goede oplossing?

(hiernaast zit een revisie bedrijf, met alle precisie werktuig. Dat is het probleem niet)..


"in"


"uit"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
26-02-2018 20:35 #175442 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Speling wordt niet vanzelf minder, eerder meer….
Slijpen is niet gebruikelijk, je moet mij niet als norm beschouwen, ik ga meestal mijn eigen gang hahaha.
Als ik voor dit probleem stond pakte ik zo'n vlakslijpmachine om zelf dan maar een correctie aan te brengen........



Je kunt met een soortgelijke machine heel zuiver en dus ook evenwijdig een aantal tienden / honderdsten afslijpen.

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat dit niet normaal is, ik heb het ook altijd een brakke constructie gevonden.
Volvo gaat waarschijnlijk uit van het slechtste scenario waarbij de binnenring maximaal wordt "uitgerekt" en de buitenring maximaal "in elkaar wordt gedrukt".
Onthoudt ook dat als je axiaale (lengte) -speling 0,45 mm is je radiale speling veel minder is omdat het lager conisch is.

Maar voor een autofabrikant met nota bene een kogellager-geschiedenis vind ik het een weinig elegante constructie.
Een voordeel is echter wel dat je remblokken niet snel blijven slepen, de speling zorgt er wel voor dat je zuigers terug worden gedrukt :-)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
26-02-2018 20:46 - 26-02-2018 20:48 #175443 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
" hiernaast zit een revisiebedrijf"

Dan is het kat in het bakkie, even langs de bakker voor gevulde koeken en hup langs de buren.
Voor die jongens een eitje om er even een paar tienden af te slijpen.

Dat de buitencup er met twee vingers zomaar in en uit glijdt had ik ook bij mijn 240's , laat je niet verleiden met een centerpunt butsjes te gaan slaan in het loopvlak van de asbuis, dat lost tijdelijk iets op maar niet voor de langere termijn.
Je zou de cup er met wat groene locktite in kunnen lijmen, dan zit hij goed vast, kleiner wordt hij er natuurlijk niet van!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.