Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit

Lees meer
10-11-2014 17:41 #145326 door Dree Crauwels
Beantwoord door Dree Crauwels in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Hallo iedereen,
ik ben bij mijn nonkel een reusachtige hamer gaan halen en het is gelukt !!!
(ik heb me er zo goed als dood op geklopt :lol: )
Al een geluk dat de andere kant er iets makkelijker afging... :geek:
Iedereen bedankt voor de tips !!!
Dree

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-11-2014 21:04 #145331 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Hoi Dre, gefeliciteerd.

Fijn dat je ook nog even van je laat horen als het gelukt is ;) , helaas staat internet vol met herkenbare vragen op allerhande gebied en krijgt de vraagsteller vaak (veel ) hulp maar lees je steeds vaker niet of het uiteindelijk ook gelukt is :twisted:
Dat is jammer want als je met dezelfde vraag rond loopt weet je dan nóg niet of de antwoorden zinnig waren.

Veel plezier met sleutelen en gewoon vragen als je ergens niet uit komt, we proberen graag met je mee te denken.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2014 15:14 #145367 door Dree Crauwels
Beantwoord door Dree Crauwels in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit

"Jan van Bochove" schreef:
Hoi Dre, gefeliciteerd.

Fijn dat je ook nog even van je laat horen als het gelukt is ;) , helaas staat internet vol met herkenbare vragen op allerhande gebied en krijgt de vraagsteller vaak (veel ) hulp maar lees je steeds vaker niet of het uiteindelijk ook gelukt is :twisted:
Dat is jammer want als je met dezelfde vraag rond loopt weet je dan nóg niet of de antwoorden zinnig waren.

Veel plezier met sleutelen en gewoon vragen als je ergens niet uit komt, we proberen graag met je mee te denken.

groet Jan



Ja, dat is waar !!! Ik had nog 1 klein vraagje :mrgreen:
Namelijk alles ging geweldig goed = as eruit en oude lagers eraf, dan de oude olie pakking eruit, dan de nieuwe er in, vervolgens de nieuwe lagers (en de rest) goed insmeren en er in plaatsen.

Maar dan hangen de lagers er nog 5 mm uit, is dat normaal ??? Ik zou het spijtig vinden om de boel er weer te moeten uithalen :D ... Ik wil ze natuurlijk niet te vast willen zetten .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
11-11-2014 18:15 #145374 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Hallo Dre,

Goed dat je hier even vermeldt dat je behalve de keerringen ook de lagers vervangen hebt!

Dat vraagt namelijk om een preciese afstelling.
Het is zelfs niet zo dat alle Volvo-sleutelaars het altijd met elkaar eens zijn over de juiste wijze van afstellen.
Zelfs technische handboeken/werkplaatsboeken kunnen afwijkend adviseren.

Geen nood, ik denk dat we je toch wel kunnen helpen.
Waar het om gaat is dat de stapel dunne plaatjes die je tegen gekomen bent bij het loshalen van de rem-ankerplaat (de plaat waar je remschoenen en remcilinder op gemonteerd zitten).
Het afstellen van de lagerspeling gebeurd namelijk door méér of minder van die dunne plaatjes (shims) te plaatsen.

Ik moet nu zo weg maar wil vanavond met alle plezier uit leggen hoe het in z'n werk gaat.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2014 08:10 #145389 door Dree Crauwels
Beantwoord door Dree Crauwels in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit

"Jan van Bochove" schreef:
Hallo Dre,

Goed dat je hier even vermeldt dat je behalve de keerringen ook de lagers vervangen hebt!

Dat vraagt namelijk om een preciese afstelling.
Het is zelfs niet zo dat alle Volvo-sleutelaars het altijd met elkaar eens zijn over de juiste wijze van afstellen.
Zelfs technische handboeken/werkplaatsboeken kunnen afwijkend adviseren.

Geen nood, ik denk dat we je toch wel kunnen helpen.
Waar het om gaat is dat de stapel dunne plaatjes die je tegen gekomen bent bij het loshalen van de rem-ankerplaat (de plaat waar je remschoenen en remcilinder op gemonteerd zitten).
Het afstellen van de lagerspeling gebeurd namelijk door méér of minder van die dunne plaatjes (shims) te plaatsen.

Ik moet nu zo weg maar wil vanavond met alle plezier uit leggen hoe het in z'n werk gaat.

groet, Jan



Aah ok ik snap het !!!
Ik had ook even bij mijn nonkel hierover geïnformeerd, en die zei me dat het niet zoveel uitmaakte of je deze er nu strak in duwt. Zodus dan had ik de remankerplaat erop gezet, en ik begon dan alle bouten even hard aan te draaien (zodat de lager er overal gelijk in schuift) En ja hoor die past er perfect in :mrgreen: (oef ...), en er zijn juist genoeg spacers/shims dat dit uitkomt :mrgreen:
Alleen vond ik ze nogal roestig, iemand een idee waar ik deze nieuw kan kopen ???

ps ik had dan de remtrommel erop gezet voor eens te voelen hoe vlotjes deze draait, en amai !!! geen geruis en geschuur meer (daar zal ik even moeten aan wennen :lol: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2014 09:55 #145391 door Hans Kaashoek
Beantwoord door Hans Kaashoek in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Dag Dree,

Je kan nog wel axiale speling hebben. Dus deze even controleren (met beide wielen/assen vrij van de grond).
Als deze 0 is en je kan je steekas met de hand draaien dan is het ok, (In het boek staat 0,07-0,20mm)

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
12-11-2014 21:45 #145406 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Nog even over het afstellen;

Tegenwoordig zijn lagers zo precies gefabriceerd dat je bijna blindelings de zaak weer in elkaar zou kunnen schroeven, ook na vervanging van je lagers.

Toch is het een goed idee je speling goed te controleren/af te stellen.
Een aantal zaken kunnen er namelijk voor zorgen dat je speling na vervanging toch te klein is, bijvoorbeeld;

-iemand voor jou heeft de lager-speling al eens opnieuw afgesteld door een shim weg te nemen.
-je hebt een binnenlager niet ver genoeg op de steekas geslagen/geperst.
-je bent per ongeluk een shim kwijtgeraakt bij tijdens het sleutelen.
-je hebt een lager aangeschaft dat tóch ruimere toleranties heeft dan het spul van de betere merken.
(er komen steeds meer bedenkelijke auto-onderdelen op de markt)

Hoe dan ook, hoe meet je dat nauwkeurig op???

Hans merkte hierboven al op dat het boek aan geeft dat er een speling mag zijn tussen de 0,07 en de 0,20 mm.
Dat is zó weinig dat je het niet kunt opmeten met een rolmaat of duimstok :D
Er is dus iets nauwkeurigers nodig, een meetklokje is hiervoor een perfect middel;

Bijlage:


Alleen dat heeft niet iedereen in z'n gereedschapverzameling.
En je moet die meetklok ergens op vastzetten, dat doe je niet op een los punt naast de auto, als je dan de steekas heen-en-weer beweegt meet je niet alleen de speling op de steekas maar beweegt je complete achteras ietsje mee heen en weer. Je moet dus een hulpstukje fabriceren dat je tijdelijk vast kunt maken aan je achteras.
Dat hoeft niet high-tech te zijn, als het maar redelijk stabiel is.

Nu even praktisch verder met jóuw achteras;

Ik neem aan dat je opgelet hebt waar je de shims gedemonteerd hebt, als ze rechts zijn gedemonteerd moeten ze ook weer rechts gemonteerd worden.
Uit je post begrijp ik dat je de zaak al weer in elkaar hebt, wat je nu dus nog zou moeten controleren is de speling, én of de speling links en rechts hetzelfde is.
Als de speling aan één zijde 0,00mm is en de andere zijde heeft 0,15mm speling is het NIET goed.
Het gaat er om dat beide kanten dezelfde speling hebben, daarmee controleer je namelijk of het in je differentieel ook goed zit.

Wat :o in je differentieel??? :shock: maar dat is niet los geweest :?

Probeer je het volgende eens voor te stellen, ik heb alle onderdelen die te maken hebben met speling van links naar rechts schematisch genoteerd;


remankerplaat < lager < steekas < blokje in midden van differentieel > steekas > lager > SHIMS > remankerplaat

Tussen de linker en de rechter remankerplaat zitten alle genoemde delen opgesloten.
Je ziet vetgedrukt het woordje shims, hoe meer shims, hoe minder ruimte voor speling tussen de onderdelen die zich tussen de remankerplaten bevinden.

Daarmee is hopelijk het doel en nut van de shims verduidelijkt.
Nu komt het lastigste deel van het verhaal, het blokje in het midden van het differentieel dat speelt namelijk óók nog een rol in het afstellen van je achteras-lager-speling.

Bijlage:


Bijlage:


En dan heb ik het nog eens schematisch getekend, in dezelfde kleuren als de diff.tekening hierboven (die uit het onderdelenboek komt)

Bijlage:





Precies in het midden van je differentieel zit een asje, nummer 18 op het plaatje, groen gekleurd.
Om dat asje 18 zit een blokje, geel gekleurd nummer 20 en dat blokje zit met een ruimte van enkele millimeters op het asje.
Het blokje kan dus in de richting van de linker steekas iets opschuiven én het blokje kan in de richting van de rechter steekas iets opschuiven.
In de praktijk drukken je steekassen altijd tegen dat gele blokje nr. 20 aan.

Dus als je links de steekas helemaal IN de as duwt zal zal deze steekas via het gele blokje nr. 20 de rechter steekas maximaal naar buiten drukken.
Als je vervolgens de rechter steekas IN de as duwt zal deze steekas via het gele blokje nr. 20 de linker steekas weer naar buiten drukken.
Probeer je dat even voor de geest te halen , steekas < gele blokje > steekas en druk ze in gedachten van links naar rechts en weer terug.

Als je je dat voor kunt stellen zijn we bijna bij de kern;
Wat nu als één steekas het "gele blokje" nu al zo ver naar binnen drukt dat het blokje zelf al stijf tegen het groene asje nr. 18 aan drukt??
Als je dan je remankerplaat vastzet zou je het lager aan die kant superstrak opspannen en loopt je lager kapot.
De lagerspeling moet immers 0,07 - 0,20mm zijn.
Maar we fantaseren even verder ; je hebt niets door en gaat naar de andere kant, vult netjes zo veel shims aan dat de speling 0,07 - 0,20 mm is. Want je hebt ooit eens iets gelezen dat de speling maar aan één kant afgesteld hoeft te worden en je verheugd je al op de proefrit.
Die proefrit zal uiteindelijk wel goed verlopen maar de langere rit daarna kom je met pech langs de weg wegens een warm gelopen en dus vernield lager :twisted:

Ik heb er nu een heel lang verhaal van gemaakt om proberen uit te leggen waarom Volvo voorschrijft dat je de ene zijde zonder shims in elkaar zet en dan afsteld op de andere zijde.
Op die manier houdt je altijd genoeg ruimte op "het gele blokje" en is de speling links automatisch ook de speling rechts.

Als je niet weet vanaf welke kant jij JOUW as moet opbouwen zonder shims kan je hopelijk met deze uitleg je werk altijd zelf controleren.
Heb je een steekas die na montage van de remankerplaat gelijk strak staat dan ben je mogelijk aan de verkeerde kant begonnen met opbouwen zonder shims.

Conclusie; als jij morgen links en rechts DEZELFDE speling meet en die speling is tussen de 0.07 en 0,20mm dan feliciteer ik je van harte met een goed stuk werk!!

Is de speling links anders dan rechts, denk dan eens goed na over bovenstaand verhaal.

Is de speling links en rechts gelijk MAAR groter of kleiner dan 0,07 / 0,20mm dan moet je shims gaan weghalen of juist aanvullen.

Shims kan je kopen bij bijvoorbeeld onze onderdelenshop;

www.volvokv.nl/index.php?option= ... Itemid=163

Je ziet, ze zijn niet goedkoop, je oude netjes opschuren/is dus best geld besparen.
O ja, ik wil je zeker niet ontmoedigen maar het feit dat je wiel soepel draait zegt verder niet veel, ook met een lager dat te weinig speling heeft zal je wiel nog best aardig kunnen draaien.
Meten = weten
Speling 0,07-0,20mm is trouwens nodig om vet z'n smerende werk te laten doen en te zorgen dat de krachten op de lagers binnen de perken blijven als je steekas iets meer uitzet door warmte dan je rijwind-gekoelde achteraslichaam.


succes, en bij twijfel gewoon vragen hoor, ik snap ook alles niet in één keer ;) groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2014 17:20 #145422 door Dree Crauwels
Beantwoord door Dree Crauwels in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit

"Jan van Bochove" schreef:
Nog even over het afstellen;

Tegenwoordig zijn lagers zo precies gefabriceerd dat je bijna blindelings de zaak weer in elkaar zou kunnen schroeven, ook na vervanging van je lagers.

Toch is het een goed idee je speling goed te controleren/af te stellen.
Een aantal zaken kunnen er namelijk voor zorgen dat je speling na vervanging toch te klein is, bijvoorbeeld;

-iemand voor jou heeft de lager-speling al eens opnieuw afgesteld door een shim weg te nemen.
-je hebt een binnenlager niet ver genoeg op de steekas geslagen/geperst.
-je bent per ongeluk een shim kwijtgeraakt bij tijdens het sleutelen.
-je hebt een lager aangeschaft dat tóch ruimere toleranties heeft dan het spul van de betere merken.
(er komen steeds meer bedenkelijke auto-onderdelen op de markt)

Hoe dan ook, hoe meet je dat nauwkeurig op???

Hans merkte hierboven al op dat het boek aan geeft dat er een speling mag zijn tussen de 0,07 en de 0,20 mm.
Dat is zó weinig dat je het niet kunt opmeten met een rolmaat of duimstok :D
Er is dus iets nauwkeurigers nodig, een meetklokje is hiervoor een perfect middel;



Alleen dat heeft niet iedereen in z'n gereedschapverzameling.
En je moet die meetklok ergens op vastzetten, dat doe je niet op een los punt naast de auto, als je dan de steekas heen-en-weer beweegt meet je niet alleen de speling op de steekas maar beweegt je complete achteras ietsje mee heen en weer. Je moet dus een hulpstukje fabriceren dat je tijdelijk vast kunt maken aan je achteras.
Dat hoeft niet high-tech te zijn, als het maar redelijk stabiel is.

Nu even praktisch verder met jóuw achteras;

Ik neem aan dat je opgelet hebt waar je de shims gedemonteerd hebt, als ze rechts zijn gedemonteerd moeten ze ook weer rechts gemonteerd worden.
Uit je post begrijp ik dat je de zaak al weer in elkaar hebt, wat je nu dus nog zou moeten controleren is de speling, én of de speling links en rechts hetzelfde is.
Als de speling aan één zijde 0,00mm is en de andere zijde heeft 0,15mm speling is het NIET goed.
Het gaat er om dat beide kanten dezelfde speling hebben, daarmee controleer je namelijk of het in je differentieel ook goed zit.

Wat :o in je differentieel??? :shock: maar dat is niet los geweest :?

Probeer je het volgende eens voor te stellen, ik heb alle onderdelen die te maken hebben met speling van links naar rechts schematisch genoteerd;


remankerplaat < lager < steekas < blokje in midden van differentieel > steekas > lager > SHIMS > remankerplaat

Tussen de linker en de rechter remankerplaat zitten alle genoemde delen opgesloten.
Je ziet vetgedrukt het woordje shims, hoe meer shims, hoe minder ruimte voor speling tussen de onderdelen die zich tussen de remankerplaten bevinden.

Daarmee is hopelijk het doel en nut van de shims verduidelijkt.
Nu komt het lastigste deel van het verhaal, het blokje in het midden van het differentieel dat speelt namelijk óók nog een rol in het afstellen van je achteras-lager-speling.

Bijlage:


Bijlage:


En dan heb ik het nog eens schematisch getekend, in dezelfde kleuren als de diff.tekening hierboven (die uit het onderdelenboek komt)

Bijlage:





Precies in het midden van je differentieel zit een asje, nummer 18 op het plaatje, groen gekleurd.
Om dat asje 18 zit een blokje, geel gekleurd nummer 20 en dat blokje zit met een ruimte van enkele millimeters op het asje.
Het blokje kan dus in de richting van de linker steekas iets opschuiven én het blokje kan in de richting van de rechter steekas iets opschuiven.
In de praktijk drukken je steekassen altijd tegen dat gele blokje nr. 20 aan.

Dus als je links de steekas helemaal IN de as duwt zal zal deze steekas via het gele blokje nr. 20 de rechter steekas maximaal naar buiten drukken.
Als je vervolgens de rechter steekas IN de as duwt zal deze steekas via het gele blokje nr. 20 de linker steekas weer naar buiten drukken.
Probeer je dat even voor de geest te halen , steekas < gele blokje > steekas en druk ze in gedachten van links naar rechts en weer terug.

Als je je dat voor kunt stellen zijn we bijna bij de kern;
Wat nu als één steekas het "gele blokje" nu al zo ver naar binnen drukt dat het blokje zelf al stijf tegen het groene asje nr. 18 aan drukt??
Als je dan je remankerplaat vastzet zou je het lager aan die kant superstrak opspannen en loopt je lager kapot.
De lagerspeling moet immers 0,07 - 0,20mm zijn.
Maar we fantaseren even verder ; je hebt niets door en gaat naar de andere kant, vult netjes zo veel shims aan dat de speling 0,07 - 0,20 mm is. Want je hebt ooit eens iets gelezen dat de speling maar aan één kant afgesteld hoeft te worden en je verheugd je al op de proefrit.
Die proefrit zal uiteindelijk wel goed verlopen maar de langere rit daarna kom je met pech langs de weg wegens een warm gelopen en dus vernield lager :twisted:

Ik heb er nu een heel lang verhaal van gemaakt om proberen uit te leggen waarom Volvo voorschrijft dat je de ene zijde zonder shims in elkaar zet en dan afsteld op de andere zijde.
Op die manier houdt je altijd genoeg ruimte op "het gele blokje" en is de speling links automatisch ook de speling rechts.

Als je niet weet vanaf welke kant jij JOUW as moet opbouwen zonder shims kan je hopelijk met deze uitleg je werk altijd zelf controleren.
Heb je een steekas die na montage van de remankerplaat gelijk strak staat dan ben je mogelijk aan de verkeerde kant begonnen met opbouwen zonder shims.

Conclusie; als jij morgen links en rechts DEZELFDE speling meet en die speling is tussen de 0.07 en 0,20mm dan feliciteer ik je van harte met een goed stuk werk!!

Is de speling links anders dan rechts, denk dan eens goed na over bovenstaand verhaal.

Is de speling links en rechts gelijk MAAR groter of kleiner dan 0,07 / 0,20mm dan moet je shims gaan weghalen of juist aanvullen.

Shims kan je kopen bij bijvoorbeeld onze onderdelenshop;

www.volvokv.nl/index.php?option= ... Itemid=163

Je ziet, ze zijn niet goedkoop, je oude netjes opschuren/is dus best geld besparen.
O ja, ik wil je zeker niet ontmoedigen maar het feit dat je wiel soepel draait zegt verder niet veel, ook met een lager dat te weinig speling heeft zal je wiel nog best aardig kunnen draaien.
Meten = weten
Speling 0,07-0,20mm is trouwens nodig om vet z'n smerende werk te laten doen en te zorgen dat de krachten op de lagers binnen de perken blijven als je steekas iets meer uitzet door warmte dan je rijwind-gekoelde achteraslichaam.


succes, en bij twijfel gewoon vragen hoor, ik snap ook alles niet in één keer ;) groet Jan


Hallo Jan,

deze informatie is echt zéér handig, ik kan je niet genoeg bedanken !!! Ik vind het zeker tof te weten dat je dingen hebt verduidelijkt met Paint, dat vraagt al wat tijd... ;)
Dit staat niet zo gedetailleerd in mijn manual :? (Die is van Haynes. Waarover héél weinig staat beschreven van de achteras... :?: )
Ik ga hier zeker verder mee kunnen :!: :!: ,binnenkort, ik heb namelijk 1st mijn stage tot de examens voor de kerstvakantie :D :) :| :( :cry: Ik hoop tussendoor nog iets te kunnen doen. :mrgreen:
Nog eens bedankt !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-11-2014 17:45 #145424 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Hallo Dre,

Leuk om je enthousiasme te zien over mijn stukje.
Ik had al ingeschat dat je een serieuze sleutelaar bent en ook op serieuze manier gebruikt maakt van het forum :) , dat maakt het de inspanning van een stukje schrijven en painten dan wel waard.

Succes met je stage, ga je stage lopen in de techniek/garage?

Nog even een tip, (beslist niet om te zeuren) maar het is een goede gewoonte om alleen te quoten als het iets verduidelijkt.
Bijvoorbeeld als iemand halverwege een discussie iets geschreven heeft dat je nog eens aan wilt halen.
Nu geef je een quote van iets dat er pal boven staat, als je de quote achterwege laat weet ook iedereen waar je antwoord op geeft.Het staat ook wat overzichtelijker voor hen die het na ons lezen. ;)
Gelukkig is dit forum niet streng, er zijn echter Nederlandse fora waar je gelijk de wind van voren krijgt als je verkeerd quote of men begint gelijk te roepen RTFM (read the fucking manual) als je naar hun zin iets te snel vraagt wat je zelf op kunt zoeken.
Ik ben blij dat het hier gemoedelijk gaat, ik zit hier namelijk ook voor m'n ontspanning :D

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2014 21:56 #145437 door Dree Crauwels
Beantwoord door Dree Crauwels in topic Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
:D Oeps ik had het nog niet gezien, dat is inderdaad wat lastig. ;)
Ik doe de richting CNC, of te wel simpel gezegd :lol: computer gestuurde draaibanken en freesmachines, (voor wie het niet zou kennen) en dus voor mijn stage moet ik nu 2 weken mee in een bedrijf werken.
Ik was eigenlijk lang van plan om automechanica te volgen maar deze richting biedt niet zoveel toekomst... (ik weet niet of dat in Nederland ook het geval is :?: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.