Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Lees meer
24-02-2018 12:46 - 26-02-2018 01:41 #175349 door Branko Kreulen
Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet? is gemaakt door Branko Kreulen
Beste volvo liefhebbers,
We hebben een 140 as gereviseerd, lagers en krimpringen op de steekassen gezet en nu is het onduidelijk of er de binnenste oliekeringen er *wel* of *niet* op horen (oftewel, zitten de wiellagers in het *vet* of in de dif-*olie*)?

De as heeft vierkante uiteinden aan de wielkant.
In het onderdelenboek staat de steekas afgebeeld *zonder* binnenste oliekeringen, maar in 1969_140_section_4_transmission_rear_axle-2.pdf manual wordt er *wel* over een "inner oil seal" gesproken...

Wat is wijsheid?

Vraag2, de drukplaten die buiten op de as worden geschroefd en de steekassen binnen houden, sluiten niet goed aan.
Zijn dan de lager cups niet goed in de as gedrukt? Of moeten er schimmen tussen? Mag je op de as kloppen om het zaakje verder naar binnen te tikken?


Alvast dank voor het meedenken!
Branko


De tweede foto is uit het onderdelenboek, index is als volgt:
3. krimpring
4. Lager cone +
4. Lager cup
5. Oliekering
6. Drukplaat

Geen schimmen, geen binnenste olie kering??
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-02-2018 16:15 - 24-02-2018 17:06 #175352 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Hallo Branko, welkom op het forum.
De toegepaste lagerconstructie is gelijk aan de volvo 240, die heeft ook keerringen aan de binnenzijde.
Ik zou dus ook gewoon keerringen toepassen en de lagers goed insmeren met vet.

De keerringen hebben dan de functie de (hete) differentieelolie gescheiden te houden van het lagervet.
Die keerring weglaten kan er toe leiden dat olie en vet op/met elkaar reageren en dat de smering van je lagers daardoor verminderen zal. Je kunt niet klakkeloos smeermiddelen mengen.

Er bestaan natuurlijk wel oliegesmeerde wiellagers maar dan is de totale constructie daar ook op aangepast om te zorgen dat bij langdurige scheefstand het hoogste wiellager niet droog komt te lopen. Bij bedrijfswagens zitten de wiellagers dan bijvoorbeeld óm de asbuis heen waardoor de lagers altijd een minimum voorraadje olie hebben, bij scheefstand zal alle olie ónder de asbuis immers niet terug kunnen stromen. ( ik zal er even een plaatje van zoeken)

Plaatje;

www.google.nl/search?q=free+floating+rea...imgrc=fCq2-xSRdbKq8M:


Wat de shims betreft; het asje van de satelietwielen in je diff zullen de steekassen uiteindelijk begrenzen in binnenwaartse richting, op de steekas slaan heeft dus niet zoveel nut.
Wat goed is om te controleren; kan je de steekas in lengterichting nog heen en weer bewegen in de asbuis?
Zo ja; ongeveer evenveel als er nog ruimte is tussen de klemplaat en asbuis?
Dan moet de buitenste lager-ring dus wel degelijk verder de asbuis in om die speling op te heffen.

Zo nee; dan weet ik het even niet zo snel, bij de ama worden er voor dit verschijnsel idd shims toegepast.
De tolerantie op alle afzonderlijk onderdelen was waarschijnlijk toen zo groot dat shims noodzakelijk waren.


Waarschijnlijk steekt de buitenring van je lager nog wat te ver naar buiten waardoor de klemplaten niet vlak komen te liggen. Ik zou proberen de klemplaten met normale kracht aan te draaien en dan kruiselings wat op de klemplaat te slaan met een stuk rond, verlengstuk van doppendoos oid, wellicht dat met de voorspanning van de klemplaat en wat tikken de lagercone wél verder naar binnen wil.
Zo lang je alles met een beetje beleid doet zal je niet snel iets vernielen.

Nagekomen bericht; ik zit voor de aardigheid net wat te zoeken in de documentatie en begrijp uit het werkplaatshandboek fig. 88 dat de klemplaat wellicht tweedelig is, ik krijg de indruk dat je met een schroefbaar binnenstuk in je klemplaat de lagerspeling afsteld. Kan je eens een detailfoto posten van jouw klemplaat?


Succes, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2018 17:12 #175353 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Beide uitvoeringen komen voor, zowel met keerring in de as en zonder keerring in de as. Beide types steekassen hebben ook verschillende lagers e.d. De scheiding ligt bij modeljaar 1970 ( v.a. sept. 1969 ), er vanuit gaande dat de originele as is gemonteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2018 19:39 - 24-02-2018 19:53 #175355 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Beste Jan,

Renny zegt al dat beide assen voorkomen..
Kennelijk is het wel goed, ik zal op Renny zijn post nog reageren, vragen hoe dat dan zit met jouw verhaal over hete olie en leeglopen assen bij scheefstand.. Klinkt logisch, maar kennelijk speelt dat geen rol...
In het onderdelenboek staat de as zonder binnenste keering afgebeeld:



Ook het asje waar je het over had aan de binnenkant van het differentieel bestaat voor deze as niet!
Kijk nog maar op de afbeelding...

Je zie hier wel asje in de lengterichting vd auto zitten (nr 17) maar niet het asje in het dif dat tussen de steekassen in komt... En dat klopt ook bij deze as...

Grt, branko
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2018 19:40 - 24-02-2018 20:32 #175356 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Beste Renny,

Dank voor je antwoord.
Dus wij hebben hier een as zonder binnenste keerring..
Klopt het dat het wiellager dan gesmeerd wordt met de dif-olie, en dat je het niet insmeert met vet???

Renny, over vraag 2, de drukplaten
[edit]
De ankerplaats moesten nog tussen as en drukplaat... Nu staat ie wel netjes!

Blijft dus nog de vraag:
Wiellager invetten of niet? [/edit]

Dank je...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-02-2018 20:41 - 24-02-2018 20:50 #175359 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Branko Kreulen schreef : Beste Jan,

Renny zegt al dat beide assen voorkomen..
Kennelijk is het wel goed, ik zal op Renny zijn post nog reageren, vragen hoe dat dan zit met jouw verhaal over hete olie en leeglopen assen bij scheefstand.. Klinkt logisch, maar kennelijk speelt dat geen rol...


Ik geloof Renny direkt.
Verder heb ik een poging willen doen jou iets bij te brengen over het hoe en waarom van de verschillen in achterasconstructies. Je begon je openingsvraag toch over onduidelijkheden of het er wel of niet in hoorde??
Verder heb ik ook niet gesuggereerd dat de as leegloopt bij scheefstand, zou een mooie smeerboel worden :-)


[/quote]
Ook het asje waar je het over had aan de binnenkant van het differentieel bestaat voor deze as niet! [/quote]

Rustig maar :-) waar denk jij dan dat asje 17 zit? Die bevindt zich in gemonteerde toestand echt haaks tussen beide steekassen hoor. Trek ze er beiden maar eens uit dan kan je as 17 zien zitten als je door je achteras kijkt.



Bovenstaande foto is van een achteras die ik eens ombouwde voor mijn volvo 240, je ziet een soortgelijk asje als "17" in het diff zitten en als je goed kijkt zie je rechts er van ook de splines van de steekas die net door het conische tandwiel van het dif steekt, bijna tegen "asje17" aan.


[/quote]
Kijk nog maar op de afbeelding...

Je zie hier wel asje in de lengterichting vd auto zitten (nr 17) maar niet het asje in het dif dat tussen de steekassen in komt... En dat klopt ook bij deze as...

Grt, branko[/quote]

Sorry voor alle door mij opgeworpen onduidelijkheden, ik stelde mij zo voor dat je op zaterdag aan het sleutelen bent en graag je as weer dichtbouwen wil. Omdat verder nog niemand gereageerd had wilde ik je proberen te helpen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2018 21:00 - 24-02-2018 21:05 #175360 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Hey Jan,

Wordt erg gewaardeerd! Thanx...
Ik weet dat er discussie is over deze latere versie (vanaf september '69), waarbij de olie tot en met het wiellager loopt, zonder de binnenste oliekering...
Ik heb op een technische avond ook van iemand gehoord over deze as, met de vraag wel of geen vet gebruiken, het antwoord weet ik niet meer...
Zelf heb ik alleen ervaring met de Amazon assen, maar probeer nu iemand te helpen...

Als je het leuk vindt, hieronder een fotootje van in de as, aan het einde zie je alleen het asje nr 17, en niet het asje dat de steekas zou moeten blokkeren (zoals in de oudere assen)

Maar dank je voor je verhaal... Ik moet nu alleen weten of je het lager in moet vetten
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2018 21:27 #175361 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Ik smeer bij mijn 144 uit 1972 de wiellagers met wiellagervet...bij mijn vorige uit 1972 ook trouwens.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2018 11:40 #175375 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
In het werkplaatsboek wordt bij beide types vermeld dat het lager met vet moet worden gevuld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2018 18:06 #175396 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Renny Verwer schreef : In het werkplaatsboek wordt bij beide types vermeld dat het lager met vet moet worden gevuld.

Het werkplaatshandboek op volvokv genaamd 1974_4_transmission_rear_axle-3.pdf zou toch voor de latere as zijn?
Hierin staat op pagina 4:56 onder punt 4 "pull out the inner oil seal", ook op de afbeelding 4-143 zie je de binnenste oliekering zitten..

Renny, als jij een ander handboek hebt, dan hoor ik dat graag.. ik zou die graag willen inzien, ook om het probleem hieronder:

We vechten ook met een "axle play" van meer dan 1 mm, die zou tussen de 0,05mm - 0,13mm moeten liggen.
In het handboek staat op pagina 4-55

"bearing clearance is not adjustable"

Hoe moet je dan de axel play afstellen? Over schimmen wordt nergens gesproken...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.