Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Lees meer
27-02-2018 22:47 - 27-02-2018 22:51 #175487 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Renny Verwer schreef : Voor zover ik mij kan herinneren wordt het lager (384728) door Volvo in één geheel geleverd.
De "groene" ring hoort niet los te zitten.
Het lager wordt met de krimpring op de as geperst en daarna in de achteras gemonteerd.

Klopt.
Het lager bestaat uit twee losse delen, de cup en de cone.
De rolletjes zitten in de cone, en de "groene ring" zit om de cone... Met een beetje geweld kan je die lostrekken, maar hij hoort om de cone te zitten.

Als je het lager in elkaar zet, dan valt deze "groene ring" precies in en op de cup (zie tekening).
Is het lager gesloten, dan zijn de rolletjes gevangen tussen deze ring en de cup, dus ook de cone, due weer om de steekas komt te zitten... .

Het filmpje van Boele laat het echt heel mooi zien.
De speling die de cone met rolletjes tussen de ring en cup in heeft, is de axle-play die je bij montage op je as hebt... Als de cone op de as is geperst, en mogelijk ook nog doordat de cup in de buis is gedrukt, vervormt het lager zo, dat de speling binnen de marges van 0.05 en de 0.13 mm komt te liggen... In theorie. In praktijk hebben we 50 jaar oud spul...
Bovenstaand is een herhaling van wat Jan eerder uitgelegd heeft.. Je moet zo'n lager in je handen hebben gehad om het beter te begrijpen...

Renny, ik denk (en hoop) niet dat de cup bij onze wagen mee heeft gedraaid. Hij gaat er makkelijk in, maar zit niet echt "uitgesleten" los erin.. Hopenlijk is dat dus niet het geval, en Boele zegt terecht, geen putten erin slaan, dat geeft alleen tijdelijk effect.

Boele, ik ben een noob hoor, kan handig hobbiematig aan auto's sleutellen, en verder probeer ik de juiste termologie te hanteren, zonodig zoek ik het even op... Zo ben ik er zojuist achtergekomen dat het een "oliekeerring" is, en in Zeeland heb je een "waterkering". Een vierkante "oliekeerring" bestaat ook niet, dan zou het een "oliekering" zijn geweest... Haha, leuk die discussies die je al Googlend tegenkomt :-)
Anyhow, ik voel me vereerd Boele, want ik kom je vaker op fora tegen en zie jou als ervaren sleutelaar! Nu dus aan een 1800? Wow! En schokbrekers, ja, die had ik al op je site zien staan (of een link naar Mp).
Ook geschikt voor achter in een Ama Combi? Hoe weet ik of ze echt goed zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.