Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Lees meer
26-02-2018 21:24 #175444 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Je laat ons wel lachen... Geen slepende remmen, maar wel als een dweil op de weg :-)

Bizonkit en een schuurmachine... Gaat goedkomen ;-)

Stel Jan, we hebben 0,45 mm axiale speling, ben ik dan te simplistisch om te zeggen dat je 0,35 van de lager-cup moet slijpen om 0,10 speling over te houden?

Nu net de auto in elkaar gezet en werkzaamheden tot later uitgesteld... Eerst gaan ze op vakantie, daarna weer een sleutel sessie om het beestje voor de tulpenrace klaar te stomen...

Boele, had jij het lager nu wel of niet gemonteerd? Hoe is bij jou de speling op je gemonteerde skf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
26-02-2018 21:49 #175445 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Dat zou ik ook denken ja, wat je axiaal meet moet er ook axiaal af, smaller slijpen dus.
Ik zou idd een tiende mm speling laten.

Het zou mij verbazen als je verschil in weggedrag merkt, 140's en later 240's staan nu niet bepaald te boek als auto's die rijden als op rails.......
Bovendien houden de splines de steekas ook in axiale richting wel enigzins op z'n plek, bij een beetje koppel zal die heus niet zo makkelijk schuifbaar zijn dat de auto merkbaar "over z'n steekassen heen en weer schuift".

En troost je met de gedachte dat dana (één van Volvo's assenleveranciers) ook nog wel eens andere spelingen voorbij heeft zien komen, google eens hierop;

Jeep c-clip failure , even afbeeldingen aanklikken en 0,45 lijkt ineens niets meer ;-)

Tenslotte; controleer voordat je gaat laten slijpen even of "de groene ring" niet àl te strak qua diameter in de originele buitencup past, door de coniciteit loop je anders kans dat hij straks niet helemaal vlak wil liggen op de buitencup.
Maar persoonlijk denk ik dat het met 0,30 mm wel zal gaan.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2018 22:47 #175449 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Jan van Bochove schreef : ... of "de groene ring" niet àl te strak qua diameter in de originele buitencup past,...

Helder, good thinking..
Ik zal mijn wiskundige knobbel niet pijnigen op hoeveel dat in de radius gaat schelen, maar ik snap precies de valkuil.... Volgens mij lag de "groene ring" redelijk strak in de boring van de cup (zeg ik het zo goed ?? :-) dus dank voor deze waarschuwing ...

Zou 0,45 mm niet voor (veel) meer slijtage zorgen aan de lagers?
En zou 0,45mm axiale speling niet in rijgedrag te merken zijn? Ook niet als je zo'n 145 oppimpt met pu'tjes en een vette sway bar? (bovenaan de wensen lijst, alleen weet de eigenaar dat nog niet ;-)

Off topic:
Mijn eigen Volvo (een Amazon Combi) heeft pu's rondom, ik dacht dat de speling op de wiellagers mooi binnen de marges had uitgeshimd (daar kan het dus wel gewoon nog), maar dweilt als een dolle.
Zijn dat dan de schikbrekers??? Ik werd moedeloos van gebrek aan opties bij een Combi achter, dus heb er monro's onder geschroefd. Ik heb het idee dat het alleen maar erger is geworden tov. mijn oude versleten schokbrekers...
Waarom ligt een katterug zo strak op de weg? Ik wil dat ook...
Aan vermogen niet te klagen, ik heb 170km/h op TomTom gezet (wind mee), trekken doet ie als een dolle, maar dat dweilen is zo balen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 08:47 #175455 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Branko Kreulen schreef : Je laat ons wel lachen... Geen slepende remmen, maar wel als een dweil op de weg :-)

Bizonkit en een schuurmachine... Gaat goedkomen ;-)

Stel Jan, we hebben 0,45 mm axiale speling, ben ik dan te simplistisch om te zeggen dat je 0,35 van de lager-cup moet slijpen om 0,10 speling over te houden?

Nu net de auto in elkaar gezet en werkzaamheden tot later uitgesteld... Eerst gaan ze op vakantie, daarna weer een sleutel sessie om het beestje voor de tulpenrace klaar te stomen...

Boele, had jij het lager nu wel of niet gemonteerd? Hoe is bij jou de speling op je gemonteerde skf?


Ik heb na montage SKF lager niet meer gemeten.Zo op het oog zag ik al dat de speling eigenlijk teveel is.

Ik begrijp jullie 'slijp'verhaal niet. Als je iets van de lagercup gaat afslijten, wordt de speling alleen maar groter toch? Daarom heb je juist shims nodig die je in de buis duwt en vervolgens het lagercup er in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 08:48 #175456 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Branko Kreulen schreef :

Jan van Bochove schreef : ... of "de groene ring" niet àl te strak qua diameter in de originele buitencup past,...

Helder, good thinking..
Ik zal mijn wiskundige knobbel niet pijnigen op hoeveel dat in de radius gaat schelen, maar ik snap precies de valkuil.... Volgens mij lag de "groene ring" redelijk strak in de boring van de cup (zeg ik het zo goed ?? :-) dus dank voor deze waarschuwing ...

Zou 0,45 mm niet voor (veel) meer slijtage zorgen aan de lagers?
En zou 0,45mm axiale speling niet in rijgedrag te merken zijn? Ook niet als je zo'n 145 oppimpt met pu'tjes en een vette sway bar? (bovenaan de wensen lijst, alleen weet de eigenaar dat nog niet ;-)

Off topic:
Mijn eigen Volvo (een Amazon Combi) heeft pu's rondom, ik dacht dat de speling op de wiellagers mooi binnen de marges had uitgeshimd (daar kan het dus wel gewoon nog), maar dweilt als een dolle.
Zijn dat dan de schikbrekers??? Ik werd moedeloos van gebrek aan opties bij een Combi achter, dus heb er monro's onder geschroefd. Ik heb het idee dat het alleen maar erger is geworden tov. mijn oude versleten schokbrekers...
Waarom ligt een katterug zo strak op de weg? Ik wil dat ook...
Aan vermogen niet te klagen, ik heb 170km/h op TomTom gezet (wind mee), trekken doet ie als een dolle, maar dat dweilen is zo balen...

Hier heb ik hele goede instelbare schokdempers voor te koop die zelfs goedkoper zijn dan Bilsteins. Maar nu gaan we off topic ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 09:02 #175457 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Vooropgesteld : Ik ben erg slecht in het beredeneren hoe de speling wordt opgesloten.
Ik kan mij voorstellen dat als de lagercup in de as heeft meegedraaid dat niet alleen het huis is uitgesleten ( waardoor je het lager zo in de as kunt duwen) maar er ook slijtage zit in lengte richting. Het lager moet worden samengedrukt om speling op te heffen. Ik weet niet waar je de shims hebt gemonteerd maar volgens mij moet er dan een shim achter de lagercup in het huis.
Correct me if i'm wrong.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 09:14 #175458 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?

Renny Verwer schreef : Vooropgesteld : Ik ben erg slecht in het beredeneren hoe de speling wordt opgesloten.
Ik kan mij voorstellen dat als de lagercup in de as heeft meegedraaid dat niet alleen het huis is uitgesleten ( waardoor je het lager zo in de as kunt duwen) maar er ook slijtage zit in lengte richting. Het lager moet worden samengedrukt om speling op te heffen. Ik weet niet waar je de shims hebt gemonteerd maar volgens mij moet er dan een shim achter de lagercup in het huis.
Correct me if i'm wrong.

Exact: Zo zie ik het ook! Dus in volgorde van monteren: (1) shim, (2) lagercup (huis), (3) steekas met lager en keerring + opsluitplaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 09:40 - 27-02-2018 10:02 #175461 door Branko Kreulen
Beantwoord door Branko Kreulen in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Hey Boele,

Cup, cone, (groene) ring

Die "groene ring" komt uit Jan zijn mooie kleurplaat een paar posts terug. Hij heeft ook een link naar een heldere uitleg hierover geplaatst in diezelfde post... Even terugbladeren...

Jan zijn uitleg begrijp ik nu, nu ik zelf achter de onderdelen heb gezeten (gisteren).

De speling zit in het lager, niet erbuiten.
Het lager kan je met alle kracht van de wereld in elkaar duwen, maar daar krijg je de speling er niet mee uit.
De "cup" is het schaaltje waarin de rolletjes straks in rollen.
De "cone" is zoals jij die noemt de rollertjes-kooi.
De "groene ring" is de dunne ring die op de cone ligt en met een dun randje in de cup valt en 1 geheel vormt met de cup.
Het is deze ring die de cone opsluit in de cup.

(cone met zijn rolletjes is hier groen gespikkeld, groene ring is effen groen)

(groene ring, en rode cup)
Stel de axiale speling is 0,45mm, dan wil dat zeggen dat de cone tussen cup en ring in heen en weer kan bewegen.. Zie je eigen filmpje!
Nu vlak je de cup nu 0,35 af aan de meest openstaande kant van de cup.

Als je de cone opsluit tussen ring en afgevlakte cup, dan zit daar minder ruimte tussen, en de cone zal dus maar 0,10mm speling over houden.

That's it...

Als je het lager weer in de asbuis plaatst, moet de drukplaat wel voldoende tegen het lager drukken (ertussen zit ook nog een oliekeering). Als dat niet zo is, dan kan je daar nog een shimmetje tussen zetten. Maar mijn ervaring van gisteren is dat dat wel goed zit...


UITERAARD AXIALE SPELING OPMETEN OP DE AS ALS DEZE VOLLEDIG GEMONTEERD IS.
Wees daarbij zeker dat de speling die je meet echt in het lager zit, en niet de speling is van de cup in de asbuis!

Je kan maar 1 keer teveel afslijpen...
En zoals Jan het al aangaf, dit is NIET zoals Volvo het bedoeld heeft :-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 11:05 #175468 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Voor zover ik mij kan herinneren wordt het lager (384728) door Volvo in één geheel geleverd.
De "groene" ring hoort niet los te zitten.
Het lager wordt met de krimpring op de as geperst en daarna in de achteras gemonteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 11:09 #175469 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo 140 serie, wiellager in olie of vet?
Ha Branko,

Duidelijk verhaal! De definities zijn voor mij soms wat onbekend. De lagerschaal (=cup) is hetgeen we dus iets moeten vlakken of afdraaien in een draaibank. Interessant. Ik heb nog wel wat losse lagerschalen, dus zal daar eens mee experimenteren (na gecontroleerd te hebben dat ik dus geen radiale speling meer heb. Dat zou duiden op de noodzaak van het plaatsen van shims achter het lagercup, right?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.