- Berichten: 536
Welke olie moet er in de overdrive?
- Marc van der Marek (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
In de overdrives ging motorolie SAE 30, 20W40, en tenslotte ATF-F.
Ik denk eigenlijk dat ATF type F de meest recente aanbeveling voor de M41 van Volvo zou zijn. De olie die voorgeschreven werd is schone motorolie, met zo min mogelijk toevoegingen. Is ook niet nodig in de schone omgeving van een versnellingsbak, tandwielen en lagers draaien toch wel, er is geen waterdamp of andere verbrandingsresten, de temperatuur of druk is niet spectaculair hoog.
De twee kwetsbare zaken zijn de synchro's en de natte koppeling vd OD. Synchro-ringen zijn van brons, die vergaan oiv zwavelbestandelen in EP dopes. De olie mag niet te glibberig zijn want dan slippende de ringen te lang en doen ze hun werkje niet. De OD koppeling moet ook niet te lang slippen, anders slijt-ie te snel. ATF type F (een olie zonder frictieverlagende dopes) doet dat allemaal, en daarom zit het in de M46.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
ik begin dus ook steeds beter te begrijpen waarom de ep 80w90 slipt in de overdrive.
het is echter wel het advies van millers om deze olie te gebruiken .
dan nog de vraag wat het verschil is tussen een m41 en m46.
waarom biedt atf-f voor de m46 voldoende smering en niet voor de m41 , althans volgens diverse specialisten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Andere keerringen/pakkingen?"R. Brandt" schreef:
dat is mooi uitgelegd
waarom biedt atf-f voor de m46 voldoende smering en niet voor de m41 , althans volgens diverse specialisten.
Onze D-overdrive snort heerlijk op 20W50! Wel de oliedruk goed afgesteld. De J-type van de 1800 draait ook prima op 20W50. Alleen lekt die nogal olie. Ondanks het vervangen van de keerringen/pakkingen. Tzt nog maar een keer eronder uithalen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
"Ed van der Zee" schreef:
Boele, het zou kunnen dat de achterste keering bij de flens lekt, heb net 3x M41 of M410 & J type gereviseerd en alle drie bleken ze te lekken door de achterste
Hoi Ed,
Die heb ik tzt ook vervangen. Het wordt ervoor al nat.. Misschien nog maar eens uit elkaar halen en dan met nieuwe pakkingen EN vloeibare pakking.
Ik heb hem nog niet bij hoeven vullen, dus het is niet zo dat je sporen ziet na het verplaatsen van de auto
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Maar gisteren de overdrive geprobeert na de auto goed warm gereden te hebben en deze werkte.
Misschien dat het e.e.a. al slecht is in de overdrive (misschien de zuigers?) maar met de dikkere olie en in het warme land waar deze auto nu rijdt gaat het goed.
Ik heb hier altijd nog een gewone M40 bak mocht het e.e.a. niet goed gaan.
groetjes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik zou zeggen lekker mee doorrijden, overigens is de M40 bak gelijk aan de M41, behalve de doorgaande as.
Als je terug gaat naar een M40 heb je wel een normale lengte tussenas nodig, maar daa kom je gemakkelijk aan.
Voorlopig lekker doorrijden en ook in warme klimaten kan een OD op doorgaande wegen prettig zijn
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
Irv Gordon gebruikt al enige tijd 80W90...
I have used 80-90 gear oil during cold weather months and 85-110 gear oil
during warm weather months. The lighter grade oil is used just to allow ease of
shifting into overdrive when the gear oil is cold. This was a factory
recommendation and something I have followed with trouble free results for the
past 46 years and almost 3,000,000 miles. Volvo seems to have known what they
were talking about!
Irv
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mart Brouwer
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 20
"Rob Spoon" schreef:
Ik rijd al weer een tijdje met 20W50 in mijn overdrives, op aanraden van het revisiebedrijf. Een D en een J. Schakelen netjes, geen problemen. Eerder heb ik altijd 80W90 gebruikt. Ook zonder problemen.
Irv
Die 20W50 is gewone motorolie, die ze bij de supermarkt verkopen of is dat speciale motorfiets olie?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.