Welke olie moet er in de overdrive?

Lees meer
26-09-2010 23:03 #96570 door Hans Hendriks
Welke olie moet er in de overdrive? is gemaakt door Hans Hendriks
Mijn combi rijd al 15 jaar met een D-type overdrive met versnellingsbakolie erin, zonder een enkel probleem. Ik trap zowel bij in- als uitschakelen wel altijd de koppeling in.

PV444 - 1955, P221 - 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2010 11:14 #96569 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Welke olie moet er in de overdrive?
<p>beste medeleden', zie advies van Kroon olie:</p><p>Geachte heer Geers,

De gebruikte SAE 20W50 is inderdaad een stuk dikker dan destijds door Volvo voorgeschreven. Voor een bak met overdrive adviseert Volvo een SAE 30 motorolie te gebruiken. Op basis van deze smeervoorschriften wil ik u onze motor Oil HDX 30 adviseren. Een API GL-5 SAE 75W90 zou ik u in ieder geval niet aanbevelen, want Volvo schrijft een EP omgedoopte olie voor en API GL-5 is de meest zware EP gedoopte olie op de markt. De kans is groot dat dan de bronzen synchromesh ringen binnen de kortste keren worden aangevreten door de agressievere GL-5 olie. Motor Oil HDX 30 is volop verkrijgbaar via ons uitgebreide dealernetwerk in verpakkingen vanaf 1 liter. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende ge&iuml;nformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

ing. Tom Bruggeman
Technical Marketing Services
Kroon-Oil B.V. - Almelo
Chamber of Commerce NL-06046651
Tel: 0546-818165
tb@kroon-oil.nl
www.kroon-oil.com

Ik denk dat ik dit advies ga volgen deze mensen zijn specialist op olie gebied.</p><p>m.vr.gr.</p><p>Johan Geers</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2010 13:56 #96568 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Welke olie moet er in de overdrive?
<p>er zijn specialisten op gebied van olie, en ook op gebied van
versnellingsbakken en overdrives. Waarom spreken die mekaar tegen?
</p><p>
Ik was destijds (een 3tal jaar terug?) in Bergen-op-Zoom aanwezig
op de technische avond over werking van bak en (D-type) overdrive.
Ook daar werd 80W90GL5 olie voor M41+OD geadviseerd. Zelf gebruik ik
sedertdien "75W-90 API-4/5 gearboxoil semi synthetic". Na +-30000Km heb ik
nog geen last gehad van aangevreten bronzen synchromesh ringen. Wat bedoelt
de Kroon-oil ing. met "de kans is groot" dat dit gebeurt bij gebruik van
API GL-5, is dit na 10000, 100000 of meer Km? Waarom spreekt men hier van
"kans", en niet bvb. van "onderzoek heeft uitgewezen dat na x Km die
ringen niet meer bruikbaar zijn"?</p><p>
Wie verder voor zichzelf een poll wil maken over welke olien in bak en OD
gebruikt worden, en over ervaringen daarbij, kan bvb beginnen bij:</p><p>
www.v44.nl/main.php?mi_key=2&mi_value=36802&mi_description=Te veel olie ?&mi_sitelocator=1
</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2010 15:20 #96567 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Welke olie moet er in de overdrive?
<p>met alle respect voor de ingenieur van kroon olie maar als ik zijn verhaal lees maak ik er uit op dat hij uitgaat van het vroegere volvo advies sae 30 en heeft daar vervolgens hun moderne variant de hdx 30 mee vergeleken.</p><p>echter belangrijke mensen binnen de club zoals Han Misdom en Peter Frankefort waarvan de laatste een revisiebedrijf heeft en gespecialiseerd in de m40-m41 adviseren 80w90 en vertelt daarbij waarom.</p><p>zou het zo kunnen zijn dat het volvo advies uit de jaren 70 sae30 eigelijk een onjuist advies is.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2010 09:38 #96566 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Welke olie moet er in de overdrive?
<p>Beste Rene, ik ben het met je eens dat je zegt dat Peter Frankefort een specialist is op het gebied van versnellingsbakken. Maar de man van Kroon is specialist op het gebied van smeermiddelen en weet als geen ander wat er in olie zit en wat deze aan kan richten. Als deze man zegt dat de mogelijkheid bestaat de de synchromesh ringen aangetast worden door de GL5 olie dan geloof ik die man. Hoe snel dat die aantasting verloopt, ja dat blijf een vraagteken maar vast staat dat het gebeurt dus waarom het risico nemen. Ik denk dat er niets mis is met het advies van zowel Peter als het gaat om wat er mis is met de bak als deze de keuren vertoond zoals in mijn eerste verhaal omschreven alswel het advies van Kroon. Ik heb al een wat oudere bak die hier en daar niet zo jofel meer klinkt dus ik ga HDX 40 er indoen ook omdat de auto binnenkort naar een warm land geexporteerd wordt altijd 35grC.</p><p>Misschien dat Peter Frankefort nog een reactie kan geven op het advies van Kroon?</p><p>m.vr.gr.</p><p>Johan Geers</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2010 09:49 #96565 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Welke olie moet er in de overdrive?
<p>o.k., laten we aannemen dat Peter Frankefort deskundige is op het gebied van OD's in combinatie met Volvo versnellingsbakken. dat is er dan &eacute;&eacute;n.</p><p>ik ben zeer benieuwd wat andere deskundigen, (b.v. Nordrive en gespecialiseerde Volvo-klassieker garages) voor olie gebruiken. zij zijn toch degenen die de meeste Volvo's met OD onder handen krijgen, en zij zouden toch op de hoogte moeten zijn van de beste olie hiervoor!?! bij deze dus een oproep aan hen om te reageren! </p><p>in mijn 145 B20B is de versnellingsbak met D-type OD nu (nog) gevuld met 20W50; als de inzichten in de loop der jaren inderdaad gewijzigd zijn wil ik 'm uiteraard vullen met een beter alternatief.</p>

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2010 10:28 #96564 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welke olie moet er in de overdrive?
<p>zo, begrijpen jullie er nog wat van.....goed empirie tegenover wetenschap...ik gebruik al jaren 20W50 in de J-type's, zonder problemen. En dat betreft meer dan 100000 km, vanaf nieuw.</p><p> Flok Boer heeft destijds mijn D-type in de Amazon gereviseerd en ik meen ook 20W50 gebruikt, de Amazon werd niet veel gebruikt en heb hier maar 10 km mee gereden, zonder problemen.</p><p>De laatste tijd begon de J-type achter mijn M410 in de 164 te haperen bij lange ritten, zat zeker 300K op de teller en heb de wagen verkocht maar was van plan 80W90 te gaan proberen. Ik geloof direct dat slijtage een rol speelde, waar ik benieuwd naar ben is wat Peter Frankefort ziet bij revisie in relatie tot de gebruikte olie. Synchromesh ringen ?</p><p>Je mag toch aannemen dat er veel OD's door zijn handen gaan, Peter ? help ons verder met empirie gekoppeld aan je kennis. Zou het zo kunnen zijn dat het bij een nieuwe OD niet uitmaakt....</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2010 12:35 #96563 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke olie moet er in de overdrive?
Ik zie door de bomen het bos ook niet meer. Gebruik zelf tot nu to 20W50 en dat gaat prima (binnen de marge van de gemaakte kilometers = circa 50K) met een bak en OD die al een gebruikt leven achter zich hadden.
Waarschijnlijk blijft het zoveel mensen zoveel wensen en zoveel meningen.
Klopt het dat de long list van opties die langs gekomen zijn nu is:
- 20W50
- 80W90GL5
- 75W90 API-4/5
- ATF

Persoonlijk zou ik er niet snel ATF in gooien (maar misschien is dat alleen gevoelsmatig vanwege de naam).


Zou het kunnen dat een bak + OD in goede staat prima uit de voeten kan met 20W50. Zodra dat niet meer werkt (slijtage/drukverlies/kantelende zuigers) dat je dan uit moet wijken naar 75W90 of 80W90?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2010 13:00 #96562 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Welke olie moet er in de overdrive?
<p>ik begrijp het advies van kroon olie wel.</p><p>kroon olie wijkt niet af van het volvo advies alleen al om eventuele claims te voorkomen zal waarschijnlijk nooit van het advies van de fabrikant worden afgeweken ook als dit advies gedateerd , fout ofwel achterhaald zal zijn.</p><p>het advies van Peter Frankefort en Han Misdom is precies zo als ik het op de mts geleerd heb namelijk dat hypoid olie 80w90 veel hogere drukken en krachten aankan dan gewone motorolie en dus veel minder slijtage met deze versnellingsbakolie en dat ook met minerale 80w90 dus geen gl5 , bijvoorbeeld millers 80w90 classic.</p><p>zelf begrijp ik het volvo advies totaal niet (sae30) en ik zou wel eens willen weten waarom dit advies er ooit gekomen is al verwacht ik geen reactie van volvo omdat volgens mij dit advies moeilijk te verdedigen zal zijn anno 2010.</p><p>het zou mooi zijn als er een algemeen nieuw advies zou komen ofwel van de club of volvo nederland.</p><p>misschien dat aktieve volvo leden /specialisten nog bereid zijn te reageren .</p><p>het is eigenijk te gek voor woorden dat er geen eenduidig olie advies voor een versnellingsbak anno jaren 60</p><p>is.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2010 14:00 #96561 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Welke olie moet er in de overdrive?
<p>Volvo en Laycock zullen, omwille van mogelijke claims zoals Rene beweert,
inderdaad hun oorspronkelijk advies nooit meer veranderen, en ook daar geen moeite
meer voor doen. Dat men zich bij Volvo wel bewust was van de evolutie in
de olie aanbiedingen moge oa blijken uit hun werkplaatsbulletins, zoals
bvb P12-8 van december 1967 met als titels "Aanbevolen smeerolie" en
"Wijziging in de aanbevolen smeerolien versnellingsbak"
(pag.9431 op cdrom van v44).</p><p>
De P12-8 nota begint als volgt:</p><p> </p><p>"verschillende faktoren hebben ertoe geleid dat wij hebben besloten om onze
aanbevelingen met betrekking tot de te gebruiken smeerolie gedeeltelijk te
wijzigen. Wij doelen hierbij op faktoren, zoals de voortgaande verbeteringen
van de smeerolien, die bestand zijn tegen kontinu snel rijden met de daaraan
verbonden hogere olietemperaturen en de zekere strukturele veranderingen,
die de smeerolie dientengevolge ondergaat. In het overzicht hieronder staan
de nieuwe aanbevelingen vermeld, waarbij de gewijzigde aanbevelingen zijn
onderstreept. Deze gegevens zullen in de technische publikaties worden
opgenomen...</p><p>
Versnellingsbak (zonder overdrive)
...
Voor de versnellingsbak wordt een gewone gear-oil SAE 80 gebruikt.
<strong>Bij langdurige buitentemperaturen boven de 30&ordm;C (87&ordm;F) moet een gear-oil SAE
90 worden gebruikt.</strong></p><p>N.B. Gebruik geen hypoid olie."</p><p>[wat hierboven in bold face staat, staat onderlijnd in P12-8, weet niet hoe dit hier gaat].</p><p> </p><p>Over OD zelf heb ik nog geen nieuwe aanbevelingen gevonden. Enkel in de
Volvo "Service Manual Part4(43a) Overdrive 120, 140, 1800" staat de
aanbeveling "Engine oil SAE 30 or multigrade oil SAE 20W-40 for Service ML
or higher".</p><p> </p><p>Wil men hun nieuwere adviezen kennen, dan moet men dus kijken naar hun
technische publicaties of naar wat expliciet op hun producten staat. Uit
stukje van Ronald Sluijter hierboven leid ik dan af dat een M46 bak (+OD?) ATF nodig
heeft.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.