- Berichten: 62
Welke olie moet er in de overdrive?
- Hans Hendriks
-
- aanwezig
- Senior lid
-
PV444 - 1955
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- aanwezig
- Platinum-lid
-
- Berichten: 3205
De gebruikte SAE 20W50 is inderdaad een stuk dikker dan destijds door Volvo voorgeschreven. Voor een bak met overdrive adviseert Volvo een SAE 30 motorolie te gebruiken. Op basis van deze smeervoorschriften wil ik u onze motor Oil HDX 30 adviseren. Een API GL-5 SAE 75W90 zou ik u in ieder geval niet aanbevelen, want Volvo schrijft een EP omgedoopte olie voor en API GL-5 is de meest zware EP gedoopte olie op de markt. De kans is groot dat dan de bronzen synchromesh ringen binnen de kortste keren worden aangevreten door de agressievere GL-5 olie. Motor Oil HDX 30 is volop verkrijgbaar via ons uitgebreide dealernetwerk in verpakkingen vanaf 1 liter. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
ing. Tom Bruggeman
Technical Marketing Services
Kroon-Oil B.V. - Almelo
Chamber of Commerce NL-06046651
Tel: 0546-818165
tb@kroon-oil.nl
www.kroon-oil.com
Ik denk dat ik dit advies ga volgen deze mensen zijn specialist op olie gebied.</p><p>m.vr.gr.</p><p>Johan Geers</p><p> </p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 796
versnellingsbakken en overdrives. Waarom spreken die mekaar tegen?
</p><p>
Ik was destijds (een 3tal jaar terug?) in Bergen-op-Zoom aanwezig
op de technische avond over werking van bak en (D-type) overdrive.
Ook daar werd 80W90GL5 olie voor M41+OD geadviseerd. Zelf gebruik ik
sedertdien "75W-90 API-4/5 gearboxoil semi synthetic". Na +-30000Km heb ik
nog geen last gehad van aangevreten bronzen synchromesh ringen. Wat bedoelt
de Kroon-oil ing. met "de kans is groot" dat dit gebeurt bij gebruik van
API GL-5, is dit na 10000, 100000 of meer Km? Waarom spreekt men hier van
"kans", en niet bvb. van "onderzoek heeft uitgewezen dat na x Km die
ringen niet meer bruikbaar zijn"?</p><p>
Wie verder voor zichzelf een poll wil maken over welke olien in bak en OD
gebruikt worden, en over ervaringen daarbij, kan bvb beginnen bij:</p><p>
www.v44.nl/main.php?mi_key=2&mi_value=36802&mi_description=Te veel olie ?&mi_sitelocator=1
</p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1148
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- aanwezig
- Platinum-lid
-
- Berichten: 3205
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans Latenstein (GAST)
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1955
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
Waarschijnlijk blijft het zoveel mensen zoveel wensen en zoveel meningen.
Klopt het dat de long list van opties die langs gekomen zijn nu is:
- 20W50
- 80W90GL5
- 75W90 API-4/5
- ATF
Persoonlijk zou ik er niet snel ATF in gooien (maar misschien is dat alleen gevoelsmatig vanwege de naam).
Zou het kunnen dat een bak + OD in goede staat prima uit de voeten kan met 20W50. Zodra dat niet meer werkt (slijtage/drukverlies/kantelende zuigers) dat je dan uit moet wijken naar 75W90 of 80W90?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1148
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 796
inderdaad hun oorspronkelijk advies nooit meer veranderen, en ook daar geen moeite
meer voor doen. Dat men zich bij Volvo wel bewust was van de evolutie in
de olie aanbiedingen moge oa blijken uit hun werkplaatsbulletins, zoals
bvb P12-8 van december 1967 met als titels "Aanbevolen smeerolie" en
"Wijziging in de aanbevolen smeerolien versnellingsbak"
(pag.9431 op cdrom van v44).</p><p>
De P12-8 nota begint als volgt:</p><p> </p><p>"verschillende faktoren hebben ertoe geleid dat wij hebben besloten om onze
aanbevelingen met betrekking tot de te gebruiken smeerolie gedeeltelijk te
wijzigen. Wij doelen hierbij op faktoren, zoals de voortgaande verbeteringen
van de smeerolien, die bestand zijn tegen kontinu snel rijden met de daaraan
verbonden hogere olietemperaturen en de zekere strukturele veranderingen,
die de smeerolie dientengevolge ondergaat. In het overzicht hieronder staan
de nieuwe aanbevelingen vermeld, waarbij de gewijzigde aanbevelingen zijn
onderstreept. Deze gegevens zullen in de technische publikaties worden
opgenomen...</p><p>
Versnellingsbak (zonder overdrive)
...
Voor de versnellingsbak wordt een gewone gear-oil SAE 80 gebruikt.
<strong>Bij langdurige buitentemperaturen boven de 30ºC (87ºF) moet een gear-oil SAE
90 worden gebruikt.</strong></p><p>N.B. Gebruik geen hypoid olie."</p><p>[wat hierboven in bold face staat, staat onderlijnd in P12-8, weet niet hoe dit hier gaat].</p><p> </p><p>Over OD zelf heb ik nog geen nieuwe aanbevelingen gevonden. Enkel in de
Volvo "Service Manual Part4(43a) Overdrive 120, 140, 1800" staat de
aanbeveling "Engine oil SAE 30 or multigrade oil SAE 20W-40 for Service ML
or higher".</p><p> </p><p>Wil men hun nieuwere adviezen kennen, dan moet men dus kijken naar hun
technische publicaties of naar wat expliciet op hun producten staat. Uit
stukje van Ronald Sluijter hierboven leid ik dan af dat een M46 bak (+OD?) ATF nodig
heeft.</p><p> </p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.