- Berichten: 2147
Welke olie moet er in de overdrive?
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Daarna 20W50 erin gekieperd, rijdt perfect!
Reviseren kan altijd nog, als de druk te laag wordt, kan je ook een extra ringetje onder de boutjes leggen, wordt de druk wat hoger (betreft wel een D-type)
Van revisies ben ik nog niet echt overtuigd. Worden bijvoorbeeld ook de zonneplaneet tandwielen vervangen? Of alleen een setje nieuwe keerringen en evt rembanden? Dan loont het namelijk best de moeite om het zelf te doen! Wij hebben zelf op een OD nieuwe rembanden laten zetten, kosten waren +- 150euro. Daarna werkte ie weer als vanouds! Uiteraard met 20W50olie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Onder meer de verschillen tussen de D - en J-type komen aan de orde en wat een revisie nu precies inhoud, niet specifiek voor Volvo maar voor een breder publiek in Arnhem.
Presentatie door een ervaren Volvo monteur en een amateur-revisie particulier....interesse gewekt ?
Hou jullie op de hoogte en wellichtis het interessant om het bij te wonen, wordt vervolgd.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"E.S.G. Zee" schreef:
Zin & onzin over de overdrives, dit is het onderwerp van onze technische avond in maart.
Onder meer de verschillen tussen de D - en J-type komen aan de orde en wat een revisie nu precies inhoud, niet specifiek voor Volvo maar voor een breder publiek in Arnhem.
Presentatie door een ervaren Volvo monteur en een amateur-revisie particulier....interesse gewekt ?
Hou jullie op de hoogte en wellichtis het interessant om het bij te wonen, wordt vervolgd.
Beste Ed,
Vraag dan ook eens naar in hoeverre ze de druk meten bij een bak! Daarnaast test men hem wel vaak door hem, vrijwel, onbelast te laten draaien, problemen ontstaan echter vaak bij vermogensafname (denk aan slippende OD's etc.) Dat gebeurd immers ook tijdens het rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Zon
-
- Elite lid
-
- Berichten: 224
20W50 (of 15W40)
80W90GL4
Beiden door experts aangeraden...
Dus nu dacht ik: waarom niet 50-50?
Dus een beetje motorolie, gemixt met een beetje versnellingsbak olie.
Kan dat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950

het zou ook niet bij me opkomen om het te proberen... misschien is het wel dé oplossing; ik ben echter absoluut geen voorstander van het idee omdat je nooit weet hoe 2 verschillende soorten olie op elkaar reageren!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Dan zou ik het als volgt doen: Ene jaar 20w50, andere jaar 80W90 GL4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Zon
-
- Elite lid
-
- Berichten: 224

Overigens dacht ik dat er een stukje in het VKM zou komen?!
Ik heb ze allemaal nog eens doorgebladerd van dit jaar, maar kan het niet vinden ?!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 535
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Zon
-
- Elite lid
-
- Berichten: 224
Leuk stukje met grappig einde

Bij de reacties van specialisten wordt je echt heen en weer geslingerd (van motorolie naar bakolie en weer terug...)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- v ramselaar
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
kroon heeft de ongedoopte GL1 wisselbakolie weer in zijn programma vanaf april 2011 de vintage EP90
dit is een olie die geen brons aantast
zie de link
www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... e-gear-90/
voor de complete lijn classic olieen
www.kroon-oil.com/nl/nieuws/nieu ... ericht=195
groeten george
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.