Adverteren: moeten of kunnen we eisen stellen aan de advertentietekst?

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2009 16:49 #1231360 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Beste Jeroen,   van de 6
Beste Jeroen,

van de 6 linkjes die je als 'bewijs' toevoegd, is er 1 iemand lid en staan er in ieder geval al 3 ook op marktplaats, en de eerste advertentie vind ik zo niets zeggend, die zou ik op MP ook overslaan.
Maar ik snap je punt niet.
Wat is er mis met het iets hoogdrempeliger maken of het voorwaarden stellen aan het plaatsen van advertenties hier? En daarbij is het verkopen van een auto iets anders dan het uitwisselen van informatie.
Maar goed, ik heb er zo mijn mening over en jij de jouwe, en zijn we het blijkbaar niet met elkaar eens.... geeft niets, daar is dit forum gelukkig ook voor.

Gulle Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2009 17:04 #1231361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere optie..............

VErik schreef :

Eric Bakker schreef : Naar aanleiding van een advertentie waarin een mooie 940 werd aangeboden ontwikkelde zich een discussie over de inhoud van advertenties op onze verenigingssite. Deze reacties zijn (mede op verzoek van de plaatser van de advertentie) verhangen naar deze draad.

Goede zaak om hier eens over van gedachten te wisselen.
Het moeten of kunnen stellen van eisen aan een advertentie is iets wat op termijn alleen maar meer vragen op gaat leveren. Ook moet je, wanneer je eruit zou komen aan welke eisen moet worden voldaan, hierop controleren.
Extra werk voor de moderatoren in ieder geval.

Hoi Eric,
Natuurlijk heb je gelijk dat je nu ook al een onderscheid kunt maken. Ik denk dat dat ook gebeurd.
De discussie is gestart over de inhoud van een advertentie. Hier regels voor opstellen gaat een heleboel werk geven.
Vandaar mijn idee. Ander idee is dan om de advertenties in een vast format te gieten (voor niet-leden?) met een aantal verplichte velden en vervolgens een mogelijkheid om met vrije tekst de extra's aan te geven.
Op die manier kan je ook de (minimale) inhoud van een advertentie beinvloeden.
Wederom mijn bescheiden mening.

Groet,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2009 17:16 #1231362 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen lid meer

Miquelangelo1969 schreef : Beste Jeroen,
 [...] van de 6 linkjes , is er 1 iemand lid[...]
Maar goed, ik heb er zo mijn mening over en jij de jouwe, en zijn we het blijkbaar niet met elkaar eens.... geeft niets, daar is dit forum gelukkig ook voor.

Ik heb nog even gecontroleerd maar er is er nog 1 lid inderdaad.
Ach het is het verschil tussen de rekkelijken en de preciezen. Wie heeft gelijk? Ik weet het niet. Ik stel het graag open, en ben wat liberaler daarin wellicht, maar of dat beter is?
Daar kunnen we ook weer over discussieren. maar laten we dat maar niet doen. 
Ik wilde toch graag even de andere kant belichten. want ik vind het gewoon zonde om de buitenkansje ergens anders te moeten gaan oppikken terwijl ik hier een one-stop-shop had. Dat vind ik persoonlijk een achteruitgang van deze goede site, die mij mogelijk afgenomen wordt doordat een iemand een balletje op gooit waar zo op het oog veel mensen het mee eens zijn. Niks mis mee overigens hoor, iedereen mag een discussie aanslingeren. Maar als betalend lid vind ik ook dat de "betalers" bepalen. Bij meerderheid van stemmen het liefst.
Ik vind de argumenten van Eric Bakker ook wel steekhoudend.
En wellicht is er een grote zwijgende meerderheid, die het niet zoveel kan schelen, dus het ook niet uitmaakt dat er handel tussen zit.
zo dat was mijn gedacht.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2009 17:33 #1231364 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic muggenziften...

Jeroen schreef : Maar als betalend lid vind ik ook dat de "betalers" bepalen. Bij meerderheid van stemmen het liefst.

Beste Jeroen,

je kan het muggenzifterij vinden maar als je argumenten (linkjes enzo) aanhaalt moeten ze wel kloppen, anders vind ik het een hoop geschreeuw in de ruimte...
en ik begrijp je bovenstaande opmerking ook niet goed, voor zover ik kan zien gaat de discussie nu ook tussen 'betalende' leden..... toch?
Maar goed, de discussie was of er wel dan niet beperkingen en of voorwaarden gesteld moeten worden aan het plaatsen van advertenties hier, en ik vind van wel.
Het idee om een pagina te maken waarin bepaalde velden verplicht zijn (foto's, prijs ed.) vind ik ook een goed idee....
Misschien dat de zwijgende meerderheid nog van zich laat horen?

GG,

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2009 17:48 #1231366 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Uitsluiten
Ondanks dat ik geen "lid" ben van de club en dus maar een beperkt recht van spreken heb, heb ik wel een mening over het plaatsen van advertenties.
 Ten eerste vind ik dat iemand die een auto gaat kopen zelf verantwoordelijk is voor een goed onderzoek naar de staat van de auto. Heb je hier geen kaas van gegeten, neem dan iemand mee die er wel verstand van heeft of ga met de auto naar een anwb keuringsstation. Verder zijn er op de site voldoende aankooptips te vinden. M.a.w. het is voor iedereen mogelijk om er achter te komen of een auto deugt of niet. De moderatoren, de vereniging of de club vindt ik hier op geen enkele manier verantwoordelijk voor. 
Ten tweede vindt ik dat men nog wel eens uit het oog verliest dat er een relatie is tussen de prijs van de aangeboden auto en de kwaliteit. Ik kom het nog wel eens tegen dat men valt over een dof knipperlichtje van een auto van E 1500,00. M.a.w. ik vindt dat hoe hoger de prijs is, hoe meer kwaliteit je mag verwachten. Ook is de jongste auto in de vereniging inmiddels 11 jaar oud. Op een enkeling na hebben ze inmiddels tonnen gedraaid. Het is onmogelijk om in een blok ofzo te kijken; het rijden van oude auto's brengt risico's met zich mee. Wil je die niet, koop dan een auto bij de dealert met garantie!
Ten derde kom ik de mazeltjes vaker tegen op speurders, marktplaats, en andere sites. De hier op het forum aangeboden auto's vindt ik vaak prijzig in verhouding tot wat ik verder in de markt tegenkom en het feit dat een auto van een lid is is voor mij geen garantie dat de auto helemaal ok is, mijn eigen kennis en inzicht wel. Ik denk dat het leuk zou zijn als wat dat betreft het aanbieden van auto's op de site levendiger zou kunnen zijn. Waar ik in dat kader wel voor ben is dat een advertentie aan bepaalde voorwaarden moet voldoen:    
                 - Goede foto's (minimaal drie ofzo)
                 - Duidelijke prijsvermelding
                 - Duidelijke contact gegevens
                 - Duidelijke check of de aanbieder wel of niet bekent is op de site (deze aanbieder heeft xxx berichten geplaats ofzo)
                 - Duidelijke omschrijving van de auto (minimaal aantal regels ofzo)
                 - Duidelijke vermelding van opties
En zo zijn er nog wel een paar regels te bedenken. Dit kan volgens mij wel met verplichte velden en omdat het maken van een advertentie dan enige moeite kost scheidt het kaf zich ook wel van het koren. Ik denk ook wel dat oplichters zoals jeroen al zei, er snel tussenuit gevist worden. Ik heb het idee dat de vereniging zich buiten niet aan oordelen moet wagen over auto's. Daar zijn taxateurs voor en anwb stations. In geval van conflicten is er ook nog altijd de consumentenbond en uiteindelijk de gang naar de rechter.
Ten vierde heb ik de vraag waarom het plaatsen van een advertentie afgeschermt moet worden.Ik vind het nu in ieder geval geen zooitje en in aansluiting van wat Eric zei bereik je met dit soort beperkingen vooral dat het verse bloed wegblijft.  In de geval van de 940 met 78.000 km vond ik het jammer dat er in eerste instantie een negatieve, wantrouwende toon in de reacties was. De advertentie was ok, linkje naar marktplaats waar foto's stonden, contact gegevens ok, een nette uitnodiging om contact op te nemen als er nog vragen waren, wat wil je nog meer????? De auto is absoluut een unicum met deze km-stand. Het zou jammer zijn als ie niet op de site gekomen zou zijn.
Conclusie van mijn betoog: Laat de verantwoordelijkheid waar hij behoort, bij de koper en de verkoper. Wil jij zonder uit je doppen te kijken of er iets voor over te hebben E 4000,00 uitgeven, vooral doen, maar dan niet lopen zeuren als er wat mis is. heb je ondanks alle voorzorgen toch pech, tja, het zijn auto's van elf jaar oud........

gr. bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2009 19:32 #1231376 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mis
Ik vind het verkeerd/gevaarlijk om bij het kopen van een auto van een medelid te denken dat het "dan wel goed" zou zijn omdat de aanbieder een medelid is. Leden die hier hun auto aanbieden zullen de beste bedoelingen hebben maar kunnen ook minder verstand van auto's hebben of zaken over het hoofd zien. Een auto van een medelid kopen is in mijn ogen geen enkele garantie dat die beter zou zijn dan van willekeurige andere aanbieder. Bovendien vind ik ook dat je bij kopen van een auto van een medelid je jezelf verplicht moet voelen om goed te kijken. Als er later (vlak na aankoop) zaken aan het licht komen voorkomt dat vervelende discussies met medeleden die het plezier kunnen vergallen. Dat is hier in het verleden voorgekomen en dus niet hypothetisch. Dus, altijd zelf goed opletten. Ook als je van een medelid koopt om te voorkomen dat je achteraf vervelende discussies krijgt als:A: "ik had het niet gezien"B: "maar je had niet gekeken"A: "ik dacht dat het bij een medelid wel goed zou zitten"

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2009 20:47 #1231385 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een advertentie 'format' is wel een goed idee
Van mij mag iedereen op het forum een advertentie zetten, dus niet exclusief voor leden. Het verbieden van advertenties van niet leden is ook nog wel extra werk voor de moderators ,althans het controleren erop. Maar een advertentie voor een auto mag van mij wel aan een aantal minimum voorwaarden voldoen. Zoals de contactgegevens van de verkoper, kenteken, kilometerstand, bouwjaar en ten minste een foto van de buitenkant en van de binnenkant. Het mooiste zou zijn dat je die 'vereiste' gegevens via een webformulier zou kunnen indienen, want vooral die foto's plaatsen gaat niet iedereen makkelijk af. Je mag als vereniging zeker wel eisen stellen aan de advertentie. Adverteren op dit forum is aantrekkelijk omdat er geen kosten aan zijn verbonden en je veel kenners bij elkaar hebt. Als advertenties aan de voorwaarden voldoen, hebben ze ook een meerwaarde in het forum (naslagfunctie). Dus er mogen dan wel voorwaarden bijhoren lijkt me.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2009 21:34 #1231393 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen eisen
Beste Volvovrienden,
Wat mij betreft hoeven er geen eisen gesteld te worden aan advertenties. Als een verkoper denkt succesvol te zijn met een onvolledige advertentie dan is dat toch voor zijn of haar rekening?
Volgens mij is het gros dat reageert met: "foto", of "prijs", of "meer informatie", toch bijna nooit van plan de auto te kopen. Vaak ook the usual suspects.....
Degene die werkelijk geïnteresserd zijn komen heus aan de informatie die ze willen hebben. De forumgebruikers zijn toch niet zo achterlijk dat ze door anderen gepamperd moeten worden voor hun informatie voorziening?
Geen misverstand; zelf word ik liefst zo volledig mogelijk geïnformeerd, en probeer ik in een advertentie zo volledig mogelijk te informeren. Maar als iemand dat niet doet; soit! Kan de advertentie natuurlijk gewoon negeren als ie niet naar mijn zin is.........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2009 23:44 #1231417 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat een verhalen
wat een verhalen over hoe het zou moeten of niet. We komen nooit tot een algemene ISO standaard of NEN norm voor aanbieden van een een auto of onderdeel voor deze site. Een potentiele koper moet gewoon zijn gezonde verstand gebruiken en het is al genoemd, er staan genoeg aankooptips op deze site. En een lid hoeft niet altijd een showmodel Volvo aan te bieden, getuige mijn laatste aanbieding van een Volvo, voor de loop of voor de sloop. Ik gaf geen garanties voor die Estate. Maar voor iemand kon deze auto best interessant zijn voor de onderdelen.
Deze hele discussie is ontstaan naar aanleiding van een prachtige Estate met heel weinig km's. Ik maak mij sterk dat die auto in erbarmelijke toestand verkeert, volgens mij was het een plaatje en parel van een auto, een unikum. Als een koper geintereseerd is moet hij / zij gewoon een bezoek gaan brengen aan de verkoper.
Ik vind dat alles te koop kan worden aangeboden op de site. We hebben inmiddels met zijn allen genoeg verstand van zaken om de boel in eerste instantie te beoordelen van een afstand. En als men twijfelt, zul je gewoon een een bezoek moeten brengen of even bellen. Zo simpel zie ik het. Algemeen, niet de aangeboden waar afkraken met onzinnige opmerkingen. Als het te duur is, merkt de verkoper dat vanzelf want de wagen geraakt niet verkocht. De prijs is een afspraak tussen de koper en verkoper. Is men niet geinteresseerd, reageer dan ook niet, want je hebt sowieso geen interesse voor de aangeboden waar. Dat is mijn mening, misschien best hard, wel eerlijk.
Persoonlijk, en nu word ik emotioneel, vind ik dat er erg veel wordt gezeurd rond aangeboden waar. OK, het geeft soms ook een aanleiding tot een discussie. De site leent zich er toe en houdt wel de boel in leven, schept banden, activiteiten, group buys, noem maar op. Je zou er de kost niet aan willen geven hoe andere forums er aan toe zijn. Neem eens de moeite om in het documentatie gedeelte rond te neuzen en je zult versteld staan wat daar allemaal te vinden is. Ik ken geen enkele Volvo site waar zo veel details zijn te vinden, dat hebben we met zijn allen toch bijeen gebracht. Ik waag mij nu op glad ijs en heb geen spikes onder de auto, maar laat het gezeur rond advertenties gewoon achterwege. Laten we liever zeuren over de onderdelennaleveringsgarantie van Volvo na de overname door Ford. Of het monopolie van Bosch.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 00:04 #1231420 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mee eens maar ....
Volgens mij moet het niet al te ingewikkeld zijn om een template hiervoor te implementeren n Drupal. Een template is feitelijk een lijstje dat de verkoper (of zoeker) moet invullen om zijn/haar advertentie zo succesvol mogelijk te maken.
Gewoon de dingen die we allemaal willen weten en misschien hier en daar aangevuld met de specifieke kennis van Volvo in de vorm van aanvullende informatie zoals het kleurnummer en waar het te vinden.
Volgens mij een uitdaging voor ons nieuwe bestuurslid en een  briefje in de ideeënbus (of andersom).

Bert Stolker

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC