MBC en gauge geïnstalleerd.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-06-2020 15:39 #1461153 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De grens ligt er maar net aan
De grens ligt er maar net aan hoe en wat je precies veranderd...
Laat je alles standaard, behalve de druk, dan zou ik tot 0,6bar op de inlaat gaan met benzine. Misschien dat 0,7 veilig kan met euro98, maar daar zou ik niet van uit gaat. Je komt dan al aardig dicht in de buurt waarbij je knock/klop begint te krijgen. Ik denk dat er hier maar weinig zijn die, met een verder standaard baksteen, op 0,8bar draaien met e95 benzine (en het ook gebruiken, want 0,8bar haal je met normaal weggedrag niet)

LPG is klopvaster, en kan hogere boost verdragen dan benzine. Net als bij Baseman schiet mijn LPG in storing net boven de 0,8 bar (Ik verwacht ook fuel-cutoff, maar nooit naar gekeken). Maar mijne is wel gechipt voor LPG (onder andere ontsteking aangepast). Met als gevolg dat die paar liter benzine die ik soms tank wel echt euro98 moeten zijn, wat met de komst van E10 sowieso wel een aanrader is als je op LPG rijdt.

Met een 15g turbo en een setje chips kun je 1,3/1,4 bar halen. Maar dan zul je ook naar de injectoren, intercooler etc. moeten kijken, want die trekken dat standaard niet.

"de grens" ligt dus allemaal aan wat je onder de motorkap hebt liggen...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2020 17:18 #1461160 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk.
In tank altijd benzine met octaangetal 98 of hoger. Na het installeren van chips zou het zonder verder aanpassingen mogelijk moeten zijn om 0,8bar te draaien toch? Dat betekend een chip voor de de injectie om eventuele fuel cuts en een arm mengsel te voorkomen. En een chip die de ontsteking iets aanpast om kloppen te voorkomen correct?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2020 18:14 #1461163 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LMM
De ECU heeft geen informatie over de turbodruk, dus waar die druk precies op ingesteld staat, is voor de ECU niet belangrijk. De enige informatie die die wel heeft, is de hoeveelheid lucht die door de LMM passeert, waar die dan vervolgens de hoeveelheid ingespoten brandstof op aanpast.
Op benzine is dat onder vollast kritisch. Het mengsel wordt verrijkt om de verbrandingstemperatuur in de hand te houden. Een arm mengsel verband heter door het ontbreken van verdampende benzine. Ik vermoed dat dat de achtergrond is van de fuel-cutoff: de inspuiting dreigt het niet meer bij te kunnen benen als er bij steeds hogere turbodrukken steeds meer brandstof ingespoten moet worden.
Bij LPG is dat wat anders (maar dat weet de ECU niet), een arm mengsel verbrandt juist kouder, dus dat gevaar is er niet direct. Maar omdat een benzinemotor niet geoptimaliseerd is voor draaien op gas, kan daar toch schade ontstaan. Gas verbrandt trager dan benzine, waardoor zonder extra vervroegen van het onstekingstijdstip de verbranding nog bezig kan zijn als de uitlaatklep al open gaat. Die heeft daar geen schik in.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2020 00:14 #1461722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant
Intereressant om te leze. Timen heeft bij mij al ruim een jaar geleden een mbc geplaatst en ik meen dat de druk niet hoger komt dan 0.8 a 1 bar. Nu heb ik vorige week een BSR optiflow Lucht filter geplaatst. Wanneer ik optrek en daarna het gas los laat hoor ik een (mooie) harde Tsssssss. Dit lijkt me de overdruk die afgeblazen wordt. Of ben ik de boel (turbo) aan het vernielen ? Ik heb overigens nog geen drukmeter. Wie kan die er voor me inzetten?

Volvo 940, benzine, B230FK LPT aut ic. 13c. 497000 km

(modedit: Foto erin geplakt)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2020 11:43 #1461732 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zonder chip?
`0,8 / 1,0 bar zonder chip? Luchtfilter is inderdaad leuk voor het geluid, vermogenswinst zal echter niet tot nauwelijks aanwezig zijn. Drukmeter is gemakkelijk zelf te monteren, wel even een plek zoeken waar je deze wilt monteren. Eventueel als je er niet uitkomt wil ik je wel helpen, waar in het land zit je? En anders kan ik eventueel een uitgebreide how to doorsturen via email.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2020 13:07 #1461736 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Orgineel....
Als je een orginele drukmeter in de toerenteller wilt zul je een tellerbak met meter op Marktplaats of hier moeten scoren. Dan is het alleen wijzerplaat van de toerenteller verwisselen en een slangetje door het schutbord naar het inlaatspruitstuk. Er is linksonder bij de voeten een opening met een rubber dop.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2020 15:55 #1461748 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Met teveel turbodruk is het
Met teveel turbodruk is het meestal niet de turbo die je aan het vernielen bent, maar wel de rest van de motor... turbo's gaan vooral kapot door te weinigverkeerde of verkeerde koelende olie.
Mijn beperkte ervaring met BSR spullen wijst erop, dat die inderdaad vooral voor geluid gaan. Terugbouwen naar origineel luchtfilter leverde bij een V40 turbo een snellere en stillere auto op.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-07-2020 15:52 #1461757 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Beleving
Dit onderwerp gaat vooral over getallen en nauwelijks over beleving. Want laten we wel wezen: een ieder beleeft elke tiende bar druktoename anders. De een zal een drukstijging van 0.2 bar als sensationeel ervaren, terwijl de ander het maar zo-zo vindt. Veel, zoniet alles hangt bovendien af van de conditie van het blok, inclusief de turbo. En, zoals Baseman al eerder aangaf, nagenoeg alle 13c’s vertonen vroeg of laat duidelijke sporen van slijtage wanneer ze de drie ton zijn gepasseerd. Ook bij een standaard, goed onderhouden blok. Geen wastegateklep die nog goed afsluit. Alle zittingen ingebrand, van matig tot ernstig. Door drukverhoging wordt dat bepaald niet minder. Wat ook niet afneemt, is de verslavende werking van vermogenswinst. Na verloop van tijd lijkt 30 pk extra weer heel ’standaard’. Relevant is ook de vraag: hoe lang wil je blijven genieten van jouw 740/940. Want (uit ervaring) is het niet het blok, dan toch wel de aandrijflijn die op den duur kuren gaat vertonen...

Adriaan

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2020 00:38 #1461798 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic En de vraag is ook
Hoe beleeft je motorblok het ?
En de aandrijflijn inderdaad,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2020 11:44 #1461809 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo zelf.
Volvo zelf heeft bevonden dat dit type blok met deze aandrijflijn geschikt is om de turbo in ieder geval op 0,75 te hebben met het turbo ++ pakket. Natuurlijk vraag je meer van alles en dus zal er meer slijtage optreden, maar zolang je het vermogen niet constant maximaal gebruikt zal het allemaal wel meevallen. Goed onderhoud en netjes warm rijden zijn een stuk belangrijker.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC