MBC en gauge geïnstalleerd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2020 09:55 #1109775 door V700 register
MBC en gauge geïnstalleerd. is gemaakt door V700 register
Beste mede liefhebbers,

Al geruime tijd wilde ik op mijn B230FK een MBC plaatsen. Voordat ik druk ging opvoeren heb ik met de turbodruk meter een paar runs gedaan om te kijken of hij netjes op 0,35bar liep. Dit was echter niet het geval maximaal de 0,2 aangetikt. Is dit een teken dat er iets mis is? Ondanks dat heb ik toch de druk opgevoerd naar 0,6 wat een verschil! Zit echt serieus gang in nu. Dit heb ik dus gedaan met een MBC van turbosmart. Waar ik nog wel vraagtekens bij krijg is het veertje en balletje die in de MBC zitten. Zelf geven zij aan dat je deze eruit kunt laten, maar het is mij niet duidelijk wanneer ik deze er beter uit kan laten? Wie heeft hier ervaring mee en kan vertellen in welk geval ik beter het veertje en balletje eruit kan laten en waarom? De gauge heb ik overigens aangesloten op het inlaatspruitstuk met een t stukje. Op de zelfde slang als het turbohuis.

Alvast bedankt mvg, Adriaan
Lidnummer: 1717.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2020 16:51 #1460592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maatwerk
Met een beetje passen en meten een mooi plaatje gemaakt van 3mm plaatstaal. Asbak is functioneel en zekeringen zijn zonder gereedschap te bereiken. Wordt nog netjes zwart gespoten binnenkort. Voor wie interesse heeft kan ik eventueel nog een plaatje maken. Kan ook met meerdere gaten erin om meer meters in te kunnen bouwen.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2020 22:50 #1460600 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mooi werk Adriaan!
Mooi werk Adriaan!

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2020 22:55 #1460601 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic 3 mm plaatstaal
Toe maar ,
Was je bang dat het anders te licht uitgevoerd zou zijn ?
;-)
En.. Hoe blijft het zitten op die plek ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2020 13:10 #1460609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt astax,
Bedankt astax,

Bij ons op het terrein zit een smederij daar kon ik dus gratis een plaatje meepakken hij had alleen 3mm. Toevallig is dit wel perfect voor in de inkepingen bij de radio en asbak. Daardoor zit alles stevig vast zonder extra bevestigen in de metalen plaat.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2020 08:30 #1460622 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mazzel dat de smederij niet
Mazzel dat de smederij niet alleen 10 mm had liggen :-)

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-05-2020 10:40 #1460651 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ze geven aan dat het veertje
Ze geven aan dat het veertje+balletje verwijderd kan worden wanneer je last hebt van boost-spikes.

Dat wil zeggen; stel je hebt hem ingesteld op 0,6 bar. Je trapt hem op zijn staart bij het stoplicht... de druk loopt op naar 0,6 bar en je verwacht dat hij niet verder stijgt. Maar dat gebeurd soms kortstondig wel, er is dan een "overshoot" of "boost-spike". Bij 0,6 bar wordt de wastegate dan aangestuurd, maar voordat die daadwerkelijk wat doet neemt de druk nog steeds toe. Zo kan de druk kortstondig oplopen naar (bijvoorbeeld) 0,7 bar, om vervolgens af te vlakken naar de ingestelde 0,6 bar.

De exacte werking van dit specifieke model mbc kon ik niet terugvinden. Maar logischerwijs werkt deze als volgt; met de draaiknop reguleer je als het ware een "lucht-lek", door de lekkage groter of kleiner te maken reguleer je eigenlijk de druk die wastegate ziet.

Dat veertje+balletje is simpelweg een klepje die het eerste beetje druk tegenhoud om te voorkomen dat de wastegate toch stiekem een beetje opengaat voordat de ingestelde druk behaald wordt.

Er bestaan ook boostcontrollers welke alleen dat veertje+balletje hebben. Ook hier zit dan een stelschroef in om de druk te regelen. Maar in plaats van een luchtlek te reguleren, kun je hiermee de veerspanning aanpassen door de veer meer of minder in te drukken. Het balletje houdt de druk/lucht tegen totdat de druk hoog genoeg is om de veer in te drukken.

Het latere systeem (met alleen balletje+veertje) heeft mijn persoonlijke voorkeur, maar dat terzijde....

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2020 11:04 #1460653 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah ha
Bedankt Noppen,

Nu is mij duidelijk wat de functie is. Zolang de boostspikes niet meer dan 0,7 bar zijn brengt het geen risico's met zich mee toch? Ga binnenkort nog eens een paar runs doen om te kijken of ik last heb van de spikes. Als dat het geval is verwijder ik het veertje en het balletje en stel ik hem opnieuw af.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-05-2020 17:12 #1460657 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Let wel op; de door mij
Let wel op; de door mij genoemde 0,7 is enkel als voorbeeld bedoeld. Of het een representatieve waarde is durf ik niet te zeggen. Het kan in werkelijkheid ook veel hoger zijn.

Iets om in je achterhoofd te houden; boost-spikes duren vaak maar kort, misschien wel zó kort dat deze mogelijk ook weggedempt kunnen worden door je drukmeter.

Heb er ooit een niet gedempte drukmeter aangehangen, maar daar kun je totaal niets op aflezen, de naald vliegt alle kanten op

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2020 17:28 #1460658 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 0,7 is de druk die ik
0,7 is de druk die ik maximaal aandurf. Of er nu spikes zijn durf ik niet te zeggen, en de boost gauge in inderdaad wel een dempende om hem minder zenuwachtig te maken. Zeg je dus eigenlijk dat het hoe dan ook beter is om het veertje en kogeltje eruit te laten?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC