MBC en gauge geïnstalleerd.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2020 23:10 #1460979
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Als ...
die 0,35 turbodruk is opgegeven door Volvo net na de Turbo bij een LPT.
Dan zal de 0,65 die bekend is van de HPT ook voor die plek opgegeven zijn lijkt mij.
Je zegt dat de druk op een plek verder weg van de turbo lager zal zijn.
En jij meet 0,65 op het inlaatspruitstuk, dat zou betekenen dat je dan logischerwijs net na de turbo op meer dan 0,65 zit.
Je theorie is niet in lijn met wat met je meter aangeeft.
Of je meter geeft iets aan wat je theorie niet ondersteunt.
Dan zal de 0,65 die bekend is van de HPT ook voor die plek opgegeven zijn lijkt mij.
Je zegt dat de druk op een plek verder weg van de turbo lager zal zijn.
En jij meet 0,65 op het inlaatspruitstuk, dat zou betekenen dat je dan logischerwijs net na de turbo op meer dan 0,65 zit.
Je theorie is niet in lijn met wat met je meter aangeeft.
Of je meter geeft iets aan wat je theorie niet ondersteunt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-06-2020 09:20 #1460987
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Exact wat Ferry940 zegt.
Exact wat Ferry940 zegt.
Je wilt de druk in het inlaatspruitstuk meten.
In het traject tussen turbo en inlaatspruitstuk treedt verlies in druk op.
Hoeveel verlies? Dat zal af fabriek bij nieuwe auto's wel redelijk constant zijn, en zal me dan ook niets verbazen als Volvo inderdaad de druk van de turbo op geeft.
Maar na een paar ton aan km's zijn er vaak slangen, turbo's en intercooler en weet ik wat nog meer vervangen. Intercooler is misschien wel iets lek, of is redelijk aangekoekt met olie etc.... allemaal drukverliezen die variabel zijn.
Je wilt weten wat er werkelijk in het motorblok gaat, en dat doe je zo dichtbij mogelijk de ontbranding.
Je wilt de druk in het inlaatspruitstuk meten.
In het traject tussen turbo en inlaatspruitstuk treedt verlies in druk op.
Hoeveel verlies? Dat zal af fabriek bij nieuwe auto's wel redelijk constant zijn, en zal me dan ook niets verbazen als Volvo inderdaad de druk van de turbo op geeft.
Maar na een paar ton aan km's zijn er vaak slangen, turbo's en intercooler en weet ik wat nog meer vervangen. Intercooler is misschien wel iets lek, of is redelijk aangekoekt met olie etc.... allemaal drukverliezen die variabel zijn.
Je wilt weten wat er werkelijk in het motorblok gaat, en dat doe je zo dichtbij mogelijk de ontbranding.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2020 10:40 #1460988
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Conclusie:
Die 0,2 bar op het inlaatspruitstuk is niet direct iets waar ik mij zorgen om hoef te maken, druk zal inderdaad wel degelijk afnemen in het traject naar het inlaatspruitstuk. De opgegeven druk door Volvo zal dus mogelijkerwijs heel dicht bij de turbo gemeten zijn. Dat zou dus betekenen dat dus 0,65bar op het inlaatspruitstuk betekend dat er meer druk op de turbo staat.... En dat is dus eigenlijk niet de bedoeling. Voor mij zouden de chips toch een geruststelling zijn. Zijn er trouwens meer bedrijven die chips kunnen leveren waar jullie goede ervaringen mee hebben?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2020 18:58 #1460998
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Nee,
Volgens mij dus juist niet wat Ferry zegt.
Natuurlijk wil je weten wat er in de motor gebeurt, eens op dat gedeelte.
Maar áls Volvo 0.65 heeft opgegeven voor de HPT vlak na de turbo dan is het goed je te realiseren dat je met 0,65 bij het inlaatspruitstuk hoger zit dus dan die 0,65 vlak bij de turbo. Vraag is dus... waar heeft Volvo die waarde gemeten ?
Natuurlijk wil je weten wat er in de motor gebeurt, eens op dat gedeelte.
Maar áls Volvo 0.65 heeft opgegeven voor de HPT vlak na de turbo dan is het goed je te realiseren dat je met 0,65 bij het inlaatspruitstuk hoger zit dus dan die 0,65 vlak bij de turbo. Vraag is dus... waar heeft Volvo die waarde gemeten ?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2020 22:45 #1461009
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Gewoon in het
Gewoon in het inlaatspruitstuk denk ik, anders hebben ze al die jaren gelogen in de specs. Er is namelijk wel gepubliceerd dat de vulling van de cilinders met die hogere druk gebeurt...
Reken je niet rijk: je bent echt ergens druk kwijt, en dat ligt niet aan een fabrikant die op heel rare manier turbodruk meet terwijl ze verder overal strikt de industrienormen hanteren!
Reken je niet rijk: je bent echt ergens druk kwijt, en dat ligt niet aan een fabrikant die op heel rare manier turbodruk meet terwijl ze verder overal strikt de industrienormen hanteren!
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-06-2020 09:49 #1461025
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic In 1 van de greenbooks staat
In 1 van de greenbooks staat hoe de turbodruk af te stellen voor een B21FT.
Dit doen ze bij de turbo, en dus niet aan de hand van druk in de inlaat. En de druk stel je bij de turbo in op de druk die Volvo opgeeft voor de auto. Dit zou betekenen dat 0,35/0,65 bar dus aan de turbo gemeten wordt...
Zo'n hele rare manier is dit overigens niet, want zoals eerder gezegd laat je zo heel veel variabelen weg. Neem bv de omgevingstemperatuur en rijsnelheid, heeft veel effect op de werking van je intercooler. Beter gekoelde lucht heeft minder volume, en dus lagere druk bij je inlaat.
Hoe zou je ook inlaat-druk specificeren? Bij welke snelheid, temperatuur, toerental, wel/geen airco, omgevingstemperatuur....
De turbo+ kit kijkt overigens wel naar de druk in de inlaat, om zo elektronisch 1 en ander te regelen. Hier geven ze voor de testwaarden in de installatie instructies een lagere inlaatdruk (0,8-0,85 bar@5000rpm) dan ze doorgaans volgens mij als specificatie vermelden (ik dacht 0,9 bar, maar kon dit zo snel niet terug vinden) en begint het "fault-finding" pas wanneer je hier 0,75 bar of minder haalt.
Persoonlijk zou ik me er niet al te "druk" om maken
Dit doen ze bij de turbo, en dus niet aan de hand van druk in de inlaat. En de druk stel je bij de turbo in op de druk die Volvo opgeeft voor de auto. Dit zou betekenen dat 0,35/0,65 bar dus aan de turbo gemeten wordt...
Zo'n hele rare manier is dit overigens niet, want zoals eerder gezegd laat je zo heel veel variabelen weg. Neem bv de omgevingstemperatuur en rijsnelheid, heeft veel effect op de werking van je intercooler. Beter gekoelde lucht heeft minder volume, en dus lagere druk bij je inlaat.
Hoe zou je ook inlaat-druk specificeren? Bij welke snelheid, temperatuur, toerental, wel/geen airco, omgevingstemperatuur....
De turbo+ kit kijkt overigens wel naar de druk in de inlaat, om zo elektronisch 1 en ander te regelen. Hier geven ze voor de testwaarden in de installatie instructies een lagere inlaatdruk (0,8-0,85 bar@5000rpm) dan ze doorgaans volgens mij als specificatie vermelden (ik dacht 0,9 bar, maar kon dit zo snel niet terug vinden) en begint het "fault-finding" pas wanneer je hier 0,75 bar of minder haalt.
Persoonlijk zou ik me er niet al te "druk" om maken

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2020 11:51 #1461033
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan blijft de vraag
Willem, dan blijft voor mij de vraag: Hoe zou het verlies in jouw ogen veroorzaakt worden? Alle vacuümslangen heb ik vervangen voor versterkte type's met klemmetjes overal. Zoals noppen ook aangeeft zijn er veel variabelen waar het vanaf kan hangen. Maar als ik iets concreets is wat ik kan nakijken doe ik dat graag, just to be sure.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2020 23:06 #1461048
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt....
@fflunche;
Je hebt gelijk. Klopt dat mijn theorie niet gelijk is aan de waarde op de meter.
Kan dus zijn dat mijn luchtInlaattraject erg goed is en er weinig verlies optreed (is pas 200.000 km), of de orginele volvo meter is qua waarde aangepast aan de fabrieksopgave van 0.35 vs 0.65. Want bij een HPT zit de aansluiting orgineel ook op het inlaatspruitstuk.
Dan zou ik het een keer moeten meten met een externe meter met een nauwkeurige schaalverdeling. Misschien valt het dan wel tegen en komt ie niet boven de 0.5 (0.15 verlies). Dan zou ik de mbc dus zonder problemen op 0.8 kunnen zetten.
Je hebt gelijk. Klopt dat mijn theorie niet gelijk is aan de waarde op de meter.
Kan dus zijn dat mijn luchtInlaattraject erg goed is en er weinig verlies optreed (is pas 200.000 km), of de orginele volvo meter is qua waarde aangepast aan de fabrieksopgave van 0.35 vs 0.65. Want bij een HPT zit de aansluiting orgineel ook op het inlaatspruitstuk.
Dan zou ik het een keer moeten meten met een externe meter met een nauwkeurige schaalverdeling. Misschien valt het dan wel tegen en komt ie niet boven de 0.5 (0.15 verlies). Dan zou ik de mbc dus zonder problemen op 0.8 kunnen zetten.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2020 23:38 #1461049
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik schat zo in
dat het verlies ontstaat door de afstand tussen turbo en de inlaat.
Die lucht onder druk moet nogal een weg afleggen, Slangen, door de intercooler, weer slangen, etc.
Een ventilator blaast op 3 meter afstand ook minder hard dan vlak ervoor.
En een stofzuiger zonder buis op de slang zuigt ook harder dan met een buis op de slang. Denk normaal eigenlijk. Ook zonder lekkages.
Die lucht onder druk moet nogal een weg afleggen, Slangen, door de intercooler, weer slangen, etc.
Een ventilator blaast op 3 meter afstand ook minder hard dan vlak ervoor.
En een stofzuiger zonder buis op de slang zuigt ook harder dan met een buis op de slang. Denk normaal eigenlijk. Ook zonder lekkages.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2020 00:06 #1461052
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat kan heel goed zijn. En
Dat kan heel goed zijn. En dat betekent dan gelijk dat je uitgangspunt dus niet 0,35 bar moet zijn, maar de gemeten 0,2. Als het veilig is te verhogen van 0,35 naar 0,65 bar, dan betekent dat op deze meter dus van 0,2 naar 0,5 bar.
Stel dat je zou verhogen naar 0,9 bar, dan zit je feitelijk bij de kritische grens zonder verdere aanpassingen, het is bijvoorbeeld bekend dat de standaard intercooler niet meer dan 1,1 bar aankan. Veel eerder al zit je zover te verhogen dat je het brandstofsysteem moet aanpakken om niet met een veel te arm mengsel te rijden. Het is dus best belangrijk om echt te weten wat je meet!
Stel dat je zou verhogen naar 0,9 bar, dan zit je feitelijk bij de kritische grens zonder verdere aanpassingen, het is bijvoorbeeld bekend dat de standaard intercooler niet meer dan 1,1 bar aankan. Veel eerder al zit je zover te verhogen dat je het brandstofsysteem moet aanpakken om niet met een veel te arm mengsel te rijden. Het is dus best belangrijk om echt te weten wat je meet!
Moderators: Jerry Stam