- Berichten: 1
MBC en gauge geïnstalleerd.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2020 18:47 #1460660
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic HPT druk
is dacht ik 0,65.
Kortstondig 1 zal toch wel gaan zonder dat de boel kapot gaat ?
Mits je niet elke x bij een verkeerslicht plankgas wegscheurt.
En met je hoofd rijd en niet alleen met je rechtervoet
Kortstondig 1 zal toch wel gaan zonder dat de boel kapot gaat ?
Mits je niet elke x bij een verkeerslicht plankgas wegscheurt.
En met je hoofd rijd en niet alleen met je rechtervoet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2020 22:46 #1460665
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fuel cut
Zou een consequentie kunnen zijn maar kortstondig lijkt mij dat geen probleem? Ik vind het wel interessante materie, ken overigens ook mensen die zonder verder aanpassingen 0,8 bar aandurven en dus wel constant erg bewust rijden. Ik dacht dat ik met 0,7 wel safe zou zitten maar misschien is 0,6 nog beter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
26-05-2020 00:00 #1460669
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zoals gezegd
de fabriekswaarde voor een High Pressure Turbo ( B230FT) is 0,65.
Voor een lpt (B230FK) is het af fabriek een bescheiden 0,35.
Volvo "durfde" de HPT's dus met 0,65 af te leveren destijds.
Zal vast wel wat reserve op zitten lijkt me. Boven de 1 moet je zeker niet komen als standaardinstelling van je MBC. 0,8 lijkt me geen onzinnige bovengrens.
Bij welke waarde de brandstoftoevoer afgesloten wordt weet ik niet zo.
Turboloos hiero.
Voor een lpt (B230FK) is het af fabriek een bescheiden 0,35.
Volvo "durfde" de HPT's dus met 0,65 af te leveren destijds.
Zal vast wel wat reserve op zitten lijkt me. Boven de 1 moet je zeker niet komen als standaardinstelling van je MBC. 0,8 lijkt me geen onzinnige bovengrens.
Bij welke waarde de brandstoftoevoer afgesloten wordt weet ik niet zo.
Turboloos hiero.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
26-05-2020 12:17 #1460674
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Verschil tussen de LPT en HPT
Verschil tussen de LPT en HPT is alleen maar de turbodruk. (0,35 en 0,65 bar)
Maar Volvo heeft ook nog een Turbo+-kit gehad.
Hiermee draaide de boel op 0,85 bar (+-0,05).
Dit durfde Volvo echter niet aan door simpelweg alleen de druk op te schroeven, er hangt nog wel wat extra electronica bij aan om in te grijpen bij te hoge druk en bij knock/klop/pingelen.
Maar Volvo heeft ook nog een Turbo+-kit gehad.
Hiermee draaide de boel op 0,85 bar (+-0,05).
Dit durfde Volvo echter niet aan door simpelweg alleen de druk op te schroeven, er hangt nog wel wat extra electronica bij aan om in te grijpen bij te hoge druk en bij knock/klop/pingelen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-05-2020 17:26 #1460675
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan schroef ik hem nog iets terug.
Dan stel ik hem af op 0,65 . Het lijkt erop dat ik nu spikes heb tot 0,8 vervolgens zakt hij af naar 0,7. Ik merk verder geen rariteiten tijdens het rijden, maar toch zou het kunnen dat hij ongemerkt iets te arm loopt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het veertje en balletje ga ik er morgen uithalen om te kijken of ik dan mooie constante 0,65 kan behalen.
Er zijn chips verkrijgbaar die ervoor zorgen dat ontsteking en injectie bijgesteld worden dan kan die veilig naar de 1,1 bar zou goed zijn voor een dikke 210pk. Voorlopig vind ik de +/- 160pk waar ik nu op zit ook al erg aantrekkelijk.
Er zijn chips verkrijgbaar die ervoor zorgen dat ontsteking en injectie bijgesteld worden dan kan die veilig naar de 1,1 bar zou goed zijn voor een dikke 210pk. Voorlopig vind ik de +/- 160pk waar ik nu op zit ook al erg aantrekkelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-05-2020 18:21 #1460676
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slang
Hou het slangetje tussen MBC en turbo zo kort mogelijk. De wastegate actuator krijgt pas lucht als de MBC opengaat en dat geeft een beetje vertraging in de reactie van de actuator.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2020 09:40 #1460680
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC
Ik rij al meer dan 100.000 km met mbc op 0,8. Wel 98 tanken tegen pingelen en een andere ECU en chips plaatsen om fuelcuts te voorkomen. Samen met een 3 inch rvs uitlaat (goed voor de turbo ivm hitte afvoer) kom je op 170-180 pk. Het heeft me wel ooit een koppakking gekost, dat dan weer wel.
Jaren geleden heb ik kortstondig de mbc (veertje-balletje) ingeregeld op 1 bar. Maar ik merkte weinig verschil met 0,8 bar. Dus toen maar weer teruggeschroefd.
Het leukste zijn de inhaalacties tussen 80 en 120, dat gaat echt vlot. 200 Rijden in Duitsland op full boost heb ik nooit gedaan. Durf ik eigenlijk ook niet met 440.000 op de teller...
Vraag me af wat het verbruik is dan
Jaren geleden heb ik kortstondig de mbc (veertje-balletje) ingeregeld op 1 bar. Maar ik merkte weinig verschil met 0,8 bar. Dus toen maar weer teruggeschroefd.
Het leukste zijn de inhaalacties tussen 80 en 120, dat gaat echt vlot. 200 Rijden in Duitsland op full boost heb ik nooit gedaan. Durf ik eigenlijk ook niet met 440.000 op de teller...
Vraag me af wat het verbruik is dan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
27-05-2020 10:11 #1460681
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb hem ook al 200.000km
Ik heb hem ook al 200.000km op 0,8bar staan. (500.000 op de teller nu)
Maar rijdt op LPG (klopvaster dan 95 of 98) en heb er ook andere chips in zitten.
Moet zeggen dat ik zelden hoger kom dan 0,5bar in de praktijk.
Bij 200km/uur lukt het de standaard turbo (althans mijne niet) om de druk veel hoger dan 0,35 bar te houden. Vanaf +-160 kan de turbo het naar mijn ervaring niet echt meer bijbenen, de standaard 13c-turbo is dan ook maar een relatief kleine turbo. Voor wat betreft topsnelheid gaat het dus geen verschil maken.... acceleratie is een heel andere verhaal
Maar rijdt op LPG (klopvaster dan 95 of 98) en heb er ook andere chips in zitten.
Moet zeggen dat ik zelden hoger kom dan 0,5bar in de praktijk.
Bij 200km/uur lukt het de standaard turbo (althans mijne niet) om de druk veel hoger dan 0,35 bar te houden. Vanaf +-160 kan de turbo het naar mijn ervaring niet echt meer bijbenen, de standaard 13c-turbo is dan ook maar een relatief kleine turbo. Voor wat betreft topsnelheid gaat het dus geen verschil maken.... acceleratie is een heel andere verhaal

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2020 10:45 #1460682
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de response
Slangetje heb ik inderdaad zo kort mogelijk gehouden, ook heb ik gebruik gemaakt van een dikwandige verstevigde vacuümslang.
Ik tank altijd benzine met octaangetal 98 of hoger. Voorlopig zet ik hem dus op 0,65 zodra er chips inzitten durf ik naar de 0,85 te gaan.
Afgesteld op 0,65 zit er al behoorlijk veel gang in als dat ooit begint te vervelen kan ik altijd nog naar de 0,8 gaan. Of een 15G erop (-; Of een 2JZ erin... alle gekheid op een stokje, ik wil niet het maximale uit de B230fk halen en de aandrijflijn erachter. Volvo heeft ooit bevonden dat 0,85 bar nog door de beugel kan dus dat vindt ik een mooie grens.
Ik tank altijd benzine met octaangetal 98 of hoger. Voorlopig zet ik hem dus op 0,65 zodra er chips inzitten durf ik naar de 0,85 te gaan.
Afgesteld op 0,65 zit er al behoorlijk veel gang in als dat ooit begint te vervelen kan ik altijd nog naar de 0,8 gaan. Of een 15G erop (-; Of een 2JZ erin... alle gekheid op een stokje, ik wil niet het maximale uit de B230fk halen en de aandrijflijn erachter. Volvo heeft ooit bevonden dat 0,85 bar nog door de beugel kan dus dat vindt ik een mooie grens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2020 16:06 #1460683
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vergeten..
Mocht ik ooit de chips erin willen, welk adres raden jullie dan aan omgeving Arnhem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam