MBC en gauge geïnstalleerd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2020 17:46 #1460862
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Super
Heb hem via de mail gecontacteerd mocht dat niet lukken zal ik het via het forum nogmaals proberen middels een prive bericht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2020 12:57 #1460887
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat mij opvalt: in eerste
Wat mij opvalt: in eerste instantie kwam je maximaal aan 0,2 bar boost, in plaats van de 0,35 die het moet zijn.
Je hebt vervolgens een MBC geplaatst zonder de oorzaak van die afwijking te onderzoeken. Hoe weet je zeker dat je meter geen 0,15 bar te weinig aangeeft en je nu dus al met 0,75 bar plus spikes rondrijdt? Je turbo moet in de basis goed zijn, anders haalde je die 0,6 er ook niet mee...
Je hebt vervolgens een MBC geplaatst zonder de oorzaak van die afwijking te onderzoeken. Hoe weet je zeker dat je meter geen 0,15 bar te weinig aangeeft en je nu dus al met 0,75 bar plus spikes rondrijdt? Je turbo moet in de basis goed zijn, anders haalde je die 0,6 er ook niet mee...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2020 19:31 #1460934
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reactie
Beste Willem, correct de oorzaak heb ik nooit gevonden, de meter is nieuw en getest door de fabrikant (grootte afwijkingen zijn dus onwaarschijnlijk) het zou kunnen dat de waste gate te vroeg openging? Ik rijd niet dagelijks in de auto op dit moment, de kleine stukje die ik rijd merk ik geen rariteiten. De meter geeft nu dus 0,6bar aan en het is merkbaar dat er meer vermogen aanwezig is dus die 0,6 is wel degelijk correct. Waar zou de fabrieksafwijking van voor de MBC vandaan komen? Dan kan ik de checken en met een gerust hard rijden.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2020 01:54 #1460943
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Denk dat als je een tweede meter
inzet ter vergelijk je een beter beeld krijgt. Desnoods even lenen ergens.
Dat je meer vermogen ervaart en dat dan dus 0,6 correct is (want dat zeg je) is als conclusie natuurlijk drijfzand, dat is eerder wishfull thinking en dat is risicovol.
Bij 0,9 zal je ook meer vermogen ervaren, toch ?
Verschil kan misschien komen door de plek waar je het slangetje van de meter hebt aangesloten ?
Dat je meer vermogen ervaart en dat dan dus 0,6 correct is (want dat zeg je) is als conclusie natuurlijk drijfzand, dat is eerder wishfull thinking en dat is risicovol.
Bij 0,9 zal je ook meer vermogen ervaren, toch ?
Verschil kan misschien komen door de plek waar je het slangetje van de meter hebt aangesloten ?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2020 07:56 #1460948
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Precies: dat laatste is een
Precies: dat laatste is een manier waarop zoiets kan misgaan. Een goede turbodrukmeter is verstandig in een 940 (de standaard meter van een 740 is al heel goed, die mist alleen een geprinte schaal), maar je moet wel 100% zeker weten dat hij het juiste aangeeft voordat je erop kunt blindvaren...
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
09-06-2020 10:00 #1460951
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic 200.000km geleden heb ik ook
200.000km geleden heb ik ook mijn mbc geinstalleerd.
Ik kwam toen ook niet in de buurt van de 0,35 bar met de standaard opstelling.
Als ik het me goed herinner piekte die max op 0,25.
Misschien dat Volvo druk wel in de buurt van de turbo opgeeft?
Ik heb mijn aansluiting ook op het inlaatspruitstuk zitten.
Wel heb ik een goede drukmeter (Festo) er permanent aanhangen.
Ik kwam toen ook niet in de buurt van de 0,35 bar met de standaard opstelling.
Als ik het me goed herinner piekte die max op 0,25.
Misschien dat Volvo druk wel in de buurt van de turbo opgeeft?
Ik heb mijn aansluiting ook op het inlaatspruitstuk zitten.
Wel heb ik een goede drukmeter (Festo) er permanent aanhangen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2020 14:17 #1460964
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt mij dus duidelijk.
De 0,35 fabrieksopgave wordt misschien ergens anders gemeten. Daarbij kunnen fabrikanten van alles opgeven maar of dat ook gehaald wordt in de praktijk moet dan vaak nog blijken. Binnenkort hoop ik andere chips erin te hebben (nog niks gehoor van Fabian helaas) Dan stel ik hem af op 0,8 en kan ik zonder ook maar enige twijfel te hebben lekker rijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2020 18:44 #1460970
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oorzaak?
Zoals Willem al aangaf, zou ik wel willen weten waar de oorzaak ligt.
Vrijwel zeker, zoals bij alle 13c's die 3 ton plus gedraaid hebben, vreet de hele wastegate-poort weg.
Soms zo erg, dat het ontstane gat groter geworden is, dan het originele wastegate gaatje.
Natuurlijk kun je tot op zekere hoogte met een MBC de boel flessen, maar zorgen dat de boel gewoon heel is, is verstandiger.
Mijn turbo is compleet verrot (je kan door het gat bijna een boek lezen) en er gaat volgende week een geklokte 15g in uit een 850T5r met aangepaste flens aan de downipe. De bijgeleverde wastegate-actuator is 0,65 bar. Die test ik alsnog en als hij inderdaad bij 0,65 in beweging komt zet ik die erin en kan de MBC er weer uit.
Alleen even een aangepast beugeltje in elkaar lassen.
De meter in het dash, zit bij mij trouwens op de inlaatspruit.
Daar geldt dezelfde druk (wellicht met iets vertraging) als op het slangetje naar de wastegate-actuator.
De originele Volvo meter in de toerenteller heeft een bereik van -1 via 0 naar +1.
Als je deze 1 keer 'ijkt' kun je er redelijk van uit gaan dat ie de juiste waarde aan geeft.
Vrijwel zeker, zoals bij alle 13c's die 3 ton plus gedraaid hebben, vreet de hele wastegate-poort weg.
Soms zo erg, dat het ontstane gat groter geworden is, dan het originele wastegate gaatje.
Natuurlijk kun je tot op zekere hoogte met een MBC de boel flessen, maar zorgen dat de boel gewoon heel is, is verstandiger.
Mijn turbo is compleet verrot (je kan door het gat bijna een boek lezen) en er gaat volgende week een geklokte 15g in uit een 850T5r met aangepaste flens aan de downipe. De bijgeleverde wastegate-actuator is 0,65 bar. Die test ik alsnog en als hij inderdaad bij 0,65 in beweging komt zet ik die erin en kan de MBC er weer uit.
Alleen even een aangepast beugeltje in elkaar lassen.
De meter in het dash, zit bij mij trouwens op de inlaatspruit.
Daar geldt dezelfde druk (wellicht met iets vertraging) als op het slangetje naar de wastegate-actuator.
De originele Volvo meter in de toerenteller heeft een bereik van -1 via 0 naar +1.
Als je deze 1 keer 'ijkt' kun je er redelijk van uit gaan dat ie de juiste waarde aan geeft.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2020 21:59 #1460976
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt Baseman
Mijn 940 heeft nu 210.000 gelopen. De turbo nakijken kan natuurlijk nooit kwaad. Het is natuurlijk raar dat er 0,15 bar te kort was voordat ik de MBC installeerde. En een logische verklaring zou zeker een lekje in de waste gate poort kunnen zijn. Dat zou beteken dat ik een nieuwe turbo moet zoeken?
Een 15G is een leuke toevoeging, maar zelden aangeboden in goede staat. Meter heb ik ook op het inlaatspruitstuk.
Een 15G is een leuke toevoeging, maar zelden aangeboden in goede staat. Meter heb ik ook op het inlaatspruitstuk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2020 22:46 #1460977
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 0.35 vs 0.65
Is het niet zo dat de fabrieks druk van 0.35 de druk is net na de turbo.
Voordat de gecomprimeerde lucht in het inlaatspruitstuk is heb je neem ik aan altijd verlies in druk. Via de intercooler en slangen/buis zal er toch verlies optreden lijkt mij.
Wat je als turbo-rijder wilt weten is de druk in het inlaatspruitstuk, dus dit is ook de beste plaats om te meten. De druk voor de intercooler vindt ik persoonlijk nutteloze informatie.
Ik heb zelf de orginele turbodrukmeter in de toerenteller, aangesloten op het inlaatspruitstuk. Zonder mbc geeft deze keurig 1/3 in de plus en met mbc (0.65) 2/3 in de plus.
Voordat de gecomprimeerde lucht in het inlaatspruitstuk is heb je neem ik aan altijd verlies in druk. Via de intercooler en slangen/buis zal er toch verlies optreden lijkt mij.
Wat je als turbo-rijder wilt weten is de druk in het inlaatspruitstuk, dus dit is ook de beste plaats om te meten. De druk voor de intercooler vindt ik persoonlijk nutteloze informatie.
Ik heb zelf de orginele turbodrukmeter in de toerenteller, aangesloten op het inlaatspruitstuk. Zonder mbc geeft deze keurig 1/3 in de plus en met mbc (0.65) 2/3 in de plus.
Moderators: Jerry Stam