Tuning in de hoofdstad

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 01:38 #1319989 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic soep
Hallo Volvisti
Ik heb dat "wasted spark" draadje even bekeken, maar kan er zo 1, 2, 3 geen soep van koken.  Wat is "wasted spark" en wat proberen ze precies te realiseren in dat draadje (en hoe)?
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 08:31 #1319997 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet eten
Een verdelerloze ontsteking :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 13:00 #1320031 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Heel erg simpel
Mathy,
Bij wasted spark, heb je geen verderlerkap en krijgen cilinder 1 en 4 tegelijkertijd een vonk, en cilinder 2 en 3 tegelijktertijd een vonk.
1 van de 2 cilinders die allebei een vonk krijgen, bevat een brandbaar mengsel en ontbrand, en geeft zo zo'n zijn krachtslag, maar de andere cilinder, die ook een vonk krijgt, heeft GEEN brandbaar mengsel (bv uitlaatslag)..en doet dus niks..ofwel: wasted spark.
Bijna alle moderne auto'tjes werken volgens dit principe.
Zo is er geen verdelerkap meer benodigd.
In dat draadje, proberen ze dit dus te realiseren op een "ouderwetst" LH -EZK systeem.
Heb het draadje nog niet gelezen, zal dat zo is doen..lijkt me wel interessant (ik als electro liefhebbert).
Het heeft wel 1 nadeel: omdat ze allebei tegelijkertijd een vonk krijgen (verdeeld) en bij de ene de vonk "wasted" wordt, is de vonk over het algemeen iets Zwakker.(Maar ook dit valt op te lossen, door iedere cilinder zijn eigen Bobine te geven..alla 960 6 cilinder..en de onstekingsignalen in 12Volt erheen te sturen.)
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 14:04 #1320032 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

gerryberrie schreef : Het heeft wel 1 nadeel: omdat ze allebei tegelijkertijd een vonk krijgen (verdeeld) en bij de ene de vonk "wasted" wordt, is de vonk over het algemeen iets Zwakker.

 
Inde cylinder waar op dat moment geen mengsel is, is het veel makkelijker om een vonk te geven. Daarbij het feit dat deze alfa bobines (uit twinspark auto's etc.) sterker zijn dan de Bosch bobines in onze volvo's EN dat er geen verliezen meer zijn bij de rotor/verdeler maakt dat de vonk in de cylinder waar deze nodig is veel sterker zal zijn als standaard. Allemaal weer extra handig voor vermogen/verbruik/starten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 15:57 #1320038 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
zeg maar zo 'als het maar hard gaat'!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 20:33 #1320075 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Duck soup
Hallo Volvisti
Aha, dus toch het "2CV" systeem.  Als ik eerlijk ben, vind ik het "één bobine per cilinder" systeem beter.  Omdat daarbij helemaal niks "ge-waste" wordt.
Ene "Alfa-bobines"?  Zijn die net ze betrouwbaar als de rest van de Alfa's?
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 22:08 #1320095 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vag
Als ze maar betrouwbaarder zijn dan recente VAG en Renault bobines...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2011 13:23 #1320141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ....
We moeten er wellicht even een nieuw draadje voor openen, maar toch hier even verder over het wasted spark verhaal.
Het gaat hier gewoon om een bosch bobine.
Ze worden op een hoop autos gebruikt: Rover, Alfa, Fiat, Ferrari! Betrouwbaarheid is perfect.
Voor de volledigheid het bosch typenr : 0 221 503 407
<a href=" www.bosch-motorsport.com/pdf/components/ignition_coils/2x2.pdf ">datasheet
Zoals Philip al aangaf is de energie die uiteindelijk bij de juiste bougie terecht komt met deze bobine erg hoog.
Dus;
- Op papier zijn de bobines dus prima geschikt.- De praktijk bevestigd dit.  - Goede prijs
Wat wil een mens nog meer?
Groeten,
Martijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2011 14:59 #1320147 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toedeloe verdeelkap

Blabla schreef :
Wat wil een mens nog meer?

 
dat de test periode over is, zodat ik een bordje kan bestellen met die bobine en zonder kabels vanaf de verdelerkap kan rondrijden .. ! Maar dat is wss even wachten tot augustus/september.  Erg leuke ontwikkeling namelijk 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2011 15:39 #1320151 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Waar en hoeveel?
Hallo Volvisti
Waar haal je het meeste effect uit het wasted spark systeem?  Hoge toerentallen, veel vermogen, lage toerentallen, weinig vermogen?  En als we het over meer vermogen en/of minder verbruik hebben, over hoeveel meer of minder is dat dan?
groetjes
Mathy    (met een ongeblazen 16 klepper)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD