Tuning in de hoofdstad
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik heb dat "wasted spark" draadje even bekeken, maar kan er zo 1, 2, 3 geen soep van koken. Wat is "wasted spark" en wat proberen ze precies te realiseren in dat draadje (en hoe)?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Bij wasted spark, heb je geen verderlerkap en krijgen cilinder 1 en 4 tegelijkertijd een vonk, en cilinder 2 en 3 tegelijktertijd een vonk.
1 van de 2 cilinders die allebei een vonk krijgen, bevat een brandbaar mengsel en ontbrand, en geeft zo zo'n zijn krachtslag, maar de andere cilinder, die ook een vonk krijgt, heeft GEEN brandbaar mengsel (bv uitlaatslag)..en doet dus niks..ofwel: wasted spark.
Bijna alle moderne auto'tjes werken volgens dit principe.
Zo is er geen verdelerkap meer benodigd.
In dat draadje, proberen ze dit dus te realiseren op een "ouderwetst" LH -EZK systeem.
Heb het draadje nog niet gelezen, zal dat zo is doen..lijkt me wel interessant (ik als electro liefhebbert).
Het heeft wel 1 nadeel: omdat ze allebei tegelijkertijd een vonk krijgen (verdeeld) en bij de ene de vonk "wasted" wordt, is de vonk over het algemeen iets Zwakker.(Maar ook dit valt op te lossen, door iedere cilinder zijn eigen Bobine te geven..alla 960 6 cilinder..en de onstekingsignalen in 12Volt erheen te sturen.)
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
gerryberrie schreef : Het heeft wel 1 nadeel: omdat ze allebei tegelijkertijd een vonk krijgen (verdeeld) en bij de ene de vonk "wasted" wordt, is de vonk over het algemeen iets Zwakker.
Inde cylinder waar op dat moment geen mengsel is, is het veel makkelijker om een vonk te geven. Daarbij het feit dat deze alfa bobines (uit twinspark auto's etc.) sterker zijn dan de Bosch bobines in onze volvo's EN dat er geen verliezen meer zijn bij de rotor/verdeler maakt dat de vonk in de cylinder waar deze nodig is veel sterker zal zijn als standaard. Allemaal weer extra handig voor vermogen/verbruik/starten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Aha, dus toch het "2CV" systeem. Als ik eerlijk ben, vind ik het "één bobine per cilinder" systeem beter. Omdat daarbij helemaal niks "ge-waste" wordt.
Ene "Alfa-bobines"? Zijn die net ze betrouwbaar als de rest van de Alfa's?
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het gaat hier gewoon om een bosch bobine.
Ze worden op een hoop autos gebruikt: Rover, Alfa, Fiat, Ferrari! Betrouwbaarheid is perfect.
Voor de volledigheid het bosch typenr : 0 221 503 407
<a href=" www.bosch-motorsport.com/pdf/components/ignition_coils/2x2.pdf ">datasheet
Zoals Philip al aangaf is de energie die uiteindelijk bij de juiste bougie terecht komt met deze bobine erg hoog.
Dus;
- Op papier zijn de bobines dus prima geschikt.- De praktijk bevestigd dit. - Goede prijs
Wat wil een mens nog meer?
Groeten,
Martijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Waar haal je het meeste effect uit het wasted spark systeem? Hoge toerentallen, veel vermogen, lage toerentallen, weinig vermogen? En als we het over meer vermogen en/of minder verbruik hebben, over hoeveel meer of minder is dat dan?
groetjes
Mathy (met een ongeblazen 16 klepper)