Tuning in de hoofdstad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ha Michael, idealiter is 14,7 het mooiste. Hoe hoger de waardes hoe armer het mengsel en vice versa.Heb je een gechipte EGR? Zo niet dan wordt dat wel tijd nu denk ik, krijg je echt weer een dotje vermogen er bij plus veiliger afr waardes i.v.m. met je voor/na ontsteking.Tevens wordt ie dan ook weer zuiniger.Michael Oud schreef : Hoe zit het nu met AFR Waarden. Het dringt nog niet helemaal tot me door ofzo. Wat is rijk, wat is arm, en wat is ideaal voor onze auto's. Stationair schommelt ie bij mij tussen de 15.4 en 16, bij gas los komt ie boven de 17.9, dus buiten het meetbereik van mijn meter/controller. Onder deellast - ik heb alleen nog maar een paar stadsritjes gedaan - gaat ie richting 12.4.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
14.7 stationair een laag last.
Vol last lager (waardes weet ik zo niet want ik heb hem op lambda waarden staan,veel beter af te lezen!)
Vollast lambda 0.84 is goed op benzine,zoals gezegd veel beter waar te nemen dan afr.......let hier op bij afr waarde
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Mijne liep voorheen met de 13C turbo 10,5 bij volgas wat dus veel te rijk is. Met de 15G op 1,0 bar en standaard benzinedruk van 3 bar was de AFR 12,5 wat ik dan weer aan de arme kant vind. Met een iets hogere benzinedruk haal ik dus de bovengenoemde 11,5 -12.
De mijne is een AFR meter van 14point7 (what's in a name ) en deze 'filtert' de werkelijke waardes niet wat dus tot gevolg heeft dat de AFR behoorlijk varieert en het aan jezelf is om daar een gemiddelde waarde in te zien.
In het video'tje van mijn sprintje (link hieronder) kun je de waardes van mijn AFR meter redelijk goed zien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Yep...Michael Oud schreef : Dus hoe lager het getal, hoe rijker, begrijp ik?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
12.5 is rijk zat voor een redblock onder bescheiden turbodruk.
Voor de hogere drukken kun je best richting 11.8 gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan best zo zijn maar ik weet zeker dat je turbo beter opspoeld bij iets meer verijking tijdens begin van opspoelen.Teminste das onze ervaring zeer zeker,en idd een te rijk mengsel kost vermogen dat klopt.Jelmar86 schreef : Afr waardes mogen onder deellast best armer zijn dan 14.7 hoor, niks aan de hand. 12.5 is rijk zat voor een redblock onder bescheiden turbodruk. Voor de hogere drukken kun je best richting 11.8 gaan.
We zijn er al een aantal keer meer aan het experimenteren geweest en toen bleek dus dat bij iets meer vollast vereiking dus 0.82 lambda de turbo veel beter opspoeld en dan lateer iets armer.
Misschien andere omstandigheden ofzo......das wel vaak van belang natuurlijk welke set up men heeft..
Mvg Chris
Volvo 940 estate B230fk PRINS VSI 1997 FERRITA 3 inch downpipe 100 cpi racecat+catback.CHIPS BLABLA Tuning Steg2 PLX-DEVICE AFR -vx3cam<a href="/taxonomy/term/1560"><acronym></acronym></a>- 150%diesel clutch plate custom made.turbo-Garrett t3 cosworth
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus ook iets veiliger met meer turbodruk. Ik dacht dat een afr van 11 met volgas goed was, maar dit is dus te rijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.