Tuning in de hoofdstad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 15:51 #1319445 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waardes

Michael Oud schreef : Hoe zit het nu met AFR Waarden. Het dringt nog niet helemaal tot me door ofzo. Wat is rijk, wat is arm, en wat is ideaal voor onze auto's. Stationair schommelt ie bij mij tussen de 15.4 en 16, bij gas los komt ie boven de 17.9, dus buiten het meetbereik van mijn meter/controller. Onder deellast - ik heb alleen nog maar een paar stadsritjes gedaan - gaat ie richting 12.4.

Ha Michael, idealiter is 14,7 het mooiste. Hoe hoger de waardes hoe armer het mengsel en vice versa.Heb je een gechipte EGR? Zo niet dan wordt dat wel tijd nu denk ik, krijg je echt weer een dotje vermogen er bij plus veiliger afr waardes i.v.m. met je voor/na ontsteking.Tevens wordt ie dan ook weer zuiniger.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 15:52 #1319447 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic neeee!!
Dat klopt niet rob!
14.7 stationair een laag last.
Vol last lager (waardes weet ik zo niet want ik heb hem op lambda waarden staan,veel beter af te lezen!)
Vollast lambda 0.84 is goed op benzine,zoals gezegd veel beter waar te nemen dan afr.......let hier op bij afr waarde

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 15:57 #1319448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh
Huh... 14.7 is toch ideaal als Afr?Wat is dan ideaal bij vollast (Afr dan, geen lambda)?

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 16:33 #1319453 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Michael. rond de 14,7 stationair en bij deellast. Gas los oneindig omdat de injectoren dan niet inspuiten. Volgas rond de 11,5 - 12. Koude start geeft uiteraard een iets rijker mengsel de eerste paar minuten.
Mijne liep voorheen met de 13C turbo 10,5 bij volgas wat dus veel te rijk is. Met de 15G op 1,0 bar en standaard benzinedruk van 3 bar was de AFR 12,5 wat ik dan weer aan de arme kant vind. Met een iets hogere benzinedruk haal ik dus de bovengenoemde 11,5 -12.
De mijne is een AFR meter van 14point7 (what's in a name ) en deze 'filtert' de werkelijke waardes niet wat dus tot gevolg heeft dat de AFR behoorlijk varieert en het aan jezelf is om daar een gemiddelde waarde in te zien.
In het video'tje van mijn sprintje (link hieronder) kun je de waardes van mijn AFR meter redelijk goed zien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 17:16 #1319455 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmkay
Dus hoe lager het getal, hoe rijker, begrijp ik?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 17:34 #1319459 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep

Michael Oud schreef : Dus hoe lager het getal, hoe rijker, begrijp ik?

Yep...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 18:56 #1319463 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AFR waardes
Afr waardes mogen onder deellast best armer zijn dan 14.7 hoor, niks aan de hand.

12.5 is rijk zat voor een redblock onder bescheiden turbodruk.
Voor de hogere drukken kun je best richting 11.8 gaan.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 19:23 #1319465 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Met een vrij programmeerbaar management systeem kun je er inderdaad voor kiezen om de AFR boven de 15 te houden onder deellast, dan verbruikt de motor wat minder benzine. De meeste Jappen hebben dit standaard. Geen idee of dit ook middels chiptuning te realiseren is? Iets zuiniger is altijd mooi meegenomen natuurlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 20:25 #1319468 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan best

Jelmar86 schreef : Afr waardes mogen onder deellast best armer zijn dan 14.7 hoor, niks aan de hand. 12.5 is rijk zat voor een redblock onder bescheiden turbodruk. Voor de hogere drukken kun je best richting 11.8 gaan.

Kan best zo zijn maar ik weet zeker dat je turbo beter opspoeld bij iets meer verijking tijdens begin van opspoelen.Teminste das onze ervaring zeer zeker,en idd een te rijk mengsel kost vermogen dat klopt.
We zijn er al een aantal keer meer aan het experimenteren geweest en toen bleek dus dat bij iets meer vollast vereiking dus 0.82 lambda de turbo veel beter opspoeld en dan lateer iets armer.
Misschien andere omstandigheden ofzo......das wel vaak van belang natuurlijk welke set up men heeft..

Mvg Chris

Volvo 940 estate B230fk  PRINS VSI 1997 FERRITA 3 inch downpipe 100 cpi racecat+catback.CHIPS BLABLA Tuning Steg2 PLX-DEVICE AFR -vx3cam<a href="/taxonomy/term/1560"><acronym></acronym></a>- 150%diesel clutch plate custom made.turbo-Garrett t3 cosworth

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 20:50 #1319475 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is het ook niet zo als die
Is het ook niet zo als die iets rijker staat de temperatuur lager blijft. Meer mengsel koelt ook dacht ik.
Dus ook iets veiliger met meer turbodruk. Ik dacht dat een afr van 11 met volgas goed was, maar dit is dus te rijk.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC