Het is een monster geworden, vraag inleren ECU...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2010 21:34 #1081299 door V700 register
Dag Volvisti,mijn Volvo is nu ook voorzien van een EZK en ECU (Ruben) chip en ik kan jullie vertellen... het is monsterachtig, echt waar. Ik zal er verder niet te veel over uitweiden omdat ik weet dat niet iedereen op dit forum het eens is met het opvoeren van onze bakstenen, maar het is spectaculair.Dankzij "Blabla" ofwel Martijn heb ik nu mijn EZK kunnen chippen met een z.g. "daughterboard" er op als "mod". Mijn originele EZK is retour naar hem zodat deze weer voor een ander vermaakt kan worden.Nu heb ik een vraag over het inleren, de EZK is "instant" zoals ze dat noemen, hoeft dus niet ingeleerd te worden als de accuspanning er vanaf is geweest. De ECU daarentegen moet wel ingeleerd worden, en met deze nieuwe chip is het advies om toch zeker een tankvulling lang op benzine te rijden voordat je overschakeld op LPG. Super 98 getankt en rijden maar, maar... normaliter als de accuspanning los is geweest duurt het inleren hooguit zo'n 40 km.,  is het nu zo dat als ik deze nieuwe chip heb ingeleerd en daarna gaat de spanning er weer een keer vanaf weer in moet leren met een volle tank benzine leegrijden? Of kan ik dan gewoon toe met de gebruikelijke 40 km.? Kortom krijgt de ECU een soort definitieve "preset" na de eerste keer maagdelijk inrijden of begrijp ik dat verkeerd.Graag jullie deskundige mening.Ennuh... ik ben voorlopig wel even klaar met tunen hoor, het gaat hard zat. Ga me nu op de wegligging concentreren en ben daarom ook op zoek naar 2 sets spacers (de echte, dubbel gebout). Het liefste heb ik een set 25 mm. en een set 35 mm. dus als jullie nog iets hebben liggen en er vanaf willen stuur me dan een pb met prijsvoorstel.M.v.g. Chilm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-05-2010 22:29 #1278367 door Wytze Broerze
Het is mij nu duidelijk waarom ik vanmorgen van de weg geplukt werd in Loosdrecht toen ik daar met mijn "nieuwe" 417 gekleurde estate als loonslaaf op weg was met een sukkelgang naar mijn werk.
Kap moest open en papieren er bij gepakt.
Ik had al een vermoeden maar je bevestigd het dus nu.
He, bedankt he Rob!!! Ik kan mijn wagen weer verkopen en op zoek gaan naar een andere kleur.
Iedereen dus uit de buurt van Hilversum blijven met een 417 gekleurde stationcar.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2010 22:47 #1278369 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Het beste kun je deze vraag natuurlijk aan Ruben zelf stellen. Ik heb dezelfde chips en moet eerlijk zeggen dat ik maar weinig merk van het inleren. Als de accu er om wat voor reden dan ook af is geweest laat ik de auto eerst eventjes stationair draaien, vervolgens een stukje rustig rijden en dan wat sneller. Liefst wat wisselende snelheden en toerentallen. Dus niet alleen maar 80 km/u. Ook na een verandering (bv andere turbo) doe ik dit.
Ook check ik altijd de turbodruk die de EBC weergeeft aan de hand van een analoge turbodrukmeter.
Meer doe ik eigenlijk niet. Heb hier zeker geen volle tank benzine voor nodig. Misschien een halve tank.
Wat zijn volgens jou de grootste verbeteringen na installatie van de chips?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2010 22:52 #1278371 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lol
Ha Wytze,
nee dat zal je mij niet zien doen hoor in of buiten de bebouwde kom, ik heb zelf ook kinderen.Op de snelweg als het rustig is mag het wel eens los zoals afgelopen Zondag, om eens te proberen met de nieuwe "chippies", ba ba... met 140 je gas induwen spuit het nog weer vooruit, echt serieus snel geworden dus. Je moet er maar eens mee rijden Wytze, kun je eindelijk ook de uitlaat horen waar je zo benieuwd naar was, deze klinkt sinds de chips wel een "tikkeltje" aggressiever maar nog steeds heel erg acceptabel en echt geen "petjesgeluid".Cu Rob...

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-05-2010 22:54 #1278372 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic OKE Probeer donderdag of vrijdag wel effe iets af te spreken.
Bel ik je wel even.
Ben echt heel benieuwd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2010 23:09 #1278377 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inleren

gj schreef : Het beste kun je deze vraag natuurlijk aan Ruben zelf stellen. Ik heb dezelfde chips en moet eerlijk zeggen dat ik maar weinig merk van het inleren. Als de accu er om wat voor reden dan ook af is geweest laat ik de auto eerst eventjes stationair draaien, vervolgens een stukje rustig rijden en dan wat sneller. Liefst wat wisselende snelheden en toerentallen. Dus niet alleen maar 80 km/u. Ook na een verandering (bv andere turbo) doe ik dit.
Ook check ik altijd de turbodruk die de EBC weergeeft aan de hand van een analoge turbodrukmeter.
Meer doe ik eigenlijk niet. Heb hier zeker geen volle tank benzine voor nodig. Misschien een halve tank.
Wat zijn volgens jou de grootste verbeteringen na installatie van de chips?

Hoi Gert Jan,dat vermoeden had ik al, dat het korter kon dus. Maar ik lees ook steeds dat met nieuwe chips het in het begin eigenlijk helemaal niet lekker loopt, en dit steeds beter wordt naargelang je meer kilometers maakt, (heb ik overigens ook niets van gemerkt).Betreffende de verbeteringen vind ik:veel meer en eerder vermogen (bij 2300 toeren al boost).Echt heel erg veel sneller opspoelen van de turbo.Het vasthouden van het koppel tot aan 6000 toeren, vermogen zakte bij mij niet in (180 km. p.u.)Veeeeel bredere powerband dus en o zo gemakkelijk versnellen, alles komt echt vanonderuit en zoals eerder gezegd ben ik echt onder de indruk van de versnelling bij hogere snelheden. Heb even de 180 aangetikt en ben toen maar gestopt, mijn vrouw was er ook bij en die vindt dit allemaal niet echt leuk kan ik je zeggen, maar ja... adrenaline en zo he.Wees echt voorzichtig, medeweggebruikers verwachten dit niet van zo'n "ouwe Volvo" en schatten dan ook je snelheid totaal verkeerd in. En je rijbewijs ben je ook zo kwijt, dus mijn devies: verhuizen naar Duitsland als je echt hard wilt rijden ;bP.S. ik rijd met 0.8 bar nu. en ik heb helemaal niet de behoeft om naar een 15G turbo te gaan op deze manier. Denk dat mijn turbootje en spruitstuk gewoon heel goed geport zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2010 23:18 #1278378 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen voorkeur

Wytze schreef : Iedereen dus uit de buurt van Hilversum blijven met een 417 gekleurde stationcar.

Dat geldt ook voor 412-ers.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-05-2010 23:34 #1278382 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ik ga asiel aanvragen in een andere provincie
Effe denken waar ik heen ga.
Ik ga gewoon naar "mijn roots".
Daar kan ik misschien nog aarden.
Maar nu weer over naar Chilms zijn vraag! Ow.. die wil ook al verhuizen. Dus dit is on topic dus.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2010 23:55 #1278385 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .

Chilm Schreef: 
P.S. ik rijd met 0.8 bar nu. en ik heb helemaal niet de behoeft om naar een 15G turbo te gaan op deze manier. Denk dat mijn turbootje en spruitstuk gewoon heel goed geport zijn.

Geloof me: Over een tijdje wil je een 15G, en als je die hebt wil je een 19T
Goed om te horen dat je zoveel verschil merkt na het plaatsen van die chips, 0,8 bar is ook een mooie druk. Kan alleen uit eigen ervaring niet bevestigen dat een 13C'tje het tot 6000 toeren volhoudt... Nu heb ik natuurlijk maar de standaard uitlaat wat daarbij niet helpt, maar bij de mijne was de fut er voor 5000 toeren al lang uit.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-06-2010 00:00 #1278386 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Wat ik me even afvraag Rob
Is dit allemaal nog met de standaard Kat?
Of heb ik wat gemist in de ontwikkeling.
Als het nog met de standaard kat is heb je dus nog ruimte voor verbeteringen voor die 15 G.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC