Deadline groupbuy "snelle nokkenassen"

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 12:37 #1263018 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooie setup
Dank je het werkt erg goed samen allemaal.
De volgende stappen zijn inderdaad een A/F meter en een EBC om de boel beter te controleren. Binnenkort moet ik de auto ook weer een beurt geven.
Daarna wil ik naar een 15G turbo toe.

PS met de nieuwe nokkenas heb ik ook weer wat dikkere klepstelplaatjes er tussen kunnen doen varierend van 0,05-0,10 mm dikker.
Groeten A-J  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 19:53 #1263055 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dollarkoers
Mooi dat de dollarkoers gunstig is maar het is nog steeds niet bepaald goedkoop.
Zoals eerder aangegeven zijn de prestaties van een IPD turbo nokkenas helemaal niet zo veel beter dan bijvoorbeeld een A nokkenas, de specificaties zijn ook niet zo spannend. Mooi dat je nu tot 6500 toeren vermogen hebt maar wat heb je daaraan als de toerenbegrenzer bij 6000 toeren al het plezier beeindigt of je 13c turbo zo klein is dat de motor na 3500 toeren alleen maar de kop warmstookt (zullen je kleppen en zetels blij mee zijn, net als de turbo zelf trouwens).
In mijn ogen zonde van het geld. Een A of V of zelfs een VX3 is veel goedkoper. Kun je de rest van het geld aan andere zaken uitgeven.
Het is verstandiger om de 13c in de dichtsbijzijnde prullenbak te dumpen en minimaaleen 15G te monteren. Begin met het inbouwen van een wideband. Vervang de einddemper  door een absorbtiedemper (zet er een middendemper voor terug) en zet in rechte pijp in het platgeknepen gedeelte. OEM volvo nokkenas monteren (A/V/VX3/K/D/H afhankelijk van wat je kunt vinden en je wensen), chip de computers en zet er eventueel grotere injectoren in. Later kun je nog naar een 3" uitlaat upgraden maar als je al een andere turbo monteert en de knelpunten van de originele uitlaat oplost is dit in mijn ogen geen must.
Kost je de helft van al die frankenstein setups (dikke nokkenas met mini turbo) die men hier voorstelt en levert tenminste iets op.
Dat een standaard B230FK/FT met 13c niet meer veel presteert boven de 3500 toeren ligt meer aan de turbo dan aan de nokkenas. De 13c is veel te klein. Ga eens hardlopen of fietsen en adem door een rietje in/uit. De koppelpiek wordt alleen nog maar erger door de druk met een MBC af te stellen en omhoog te draaien naar 0.8 bar en meer(en 0.8 bar is met een 13c al veel).
Daarnaast is een KG2T nokkenas echt geen toerenas, is zelfs behoorlijk koppelrijk. Zou zo'n nokkenas niet gebruiken icm een 13c, je wilt toch ook nog een turbinehuis en wastegate overhouden.
Als je dan toch geld wilt uitgeven kijk eens bij RSI dan profiteer je van de dollarkoers en leuk spul.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 19:54 #1263062 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic v of vx 3

Bossie schreef : Mooi dat de dollarkoers gunstig is maar het is nog steeds niet bepaald goedkoop.
Zoals eerder aangegeven zijn de prestaties van een IPD turbo nokkenas helemaal niet zo veel beter dan bijvoorbeeld een A nokkenas, de specificaties zijn ook niet zo spannend. Mooi dat je nu tot 6500 toeren vermogen hebt maar wat heb je daaraan als de toerenbegrenzer bij 6000 toeren al het plezier beeindigt of je 13c turbo zo klein is dat de motor na 3500 toeren alleen maar de kop warmstookt (zullen je kleppen en zetels blij mee zijn, net als de turbo zelf trouwens).
In mijn ogen zonde van het geld. Een A of V of zelfs een VX3 is veel goedkoper. Kun je de rest van het geld aan andere zaken uitgeven.
Het is verstandiger om de 13c in de dichtsbijzijnde prullenbak te dumpen en minimaaleen 15G te monteren. Begin met het inbouwen van een wideband. Vervang de einddemper  door een absorbtiedemper (zet er een middendemper voor terug) en zet in rechte pijp in het platgeknepen gedeelte. OEM volvo nokkenas monteren (A/V/VX3/K/D/H afhankelijk van wat je kunt vinden en je wensen), chip de computers en zet er eventueel grotere injectoren in. Later kun je nog naar een 3" uitlaat upgraden maar als je al een andere turbo monteert en de knelpunten van de originele uitlaat oplost is dit in mijn ogen geen must.
Kost je de helft van al die frankenstein setups (dikke nokkenas met mini turbo) die men hier voorstelt en levert tenminste iets op.
Dat een standaard B230FK/FT met 13c niet meer veel presteert boven de 3500 toeren ligt meer aan de turbo dan aan de nokkenas. De 13c is veel te klein. Ga eens hardlopen of fietsen en adem door een rietje in/uit. De koppelpiek wordt alleen nog maar erger door de druk met een MBC af te stellen en omhoog te draaien naar 0.8 bar en meer(en 0.8 bar is met een 13c al veel).
Daarnaast is een KG2T nokkenas echt geen toerenas, is zelfs behoorlijk koppelrijk. Zou zo'n nokkenas niet gebruiken icm een 13c, je wilt toch ook nog een turbinehuis en wastegate overhouden.
Als je dan toch geld wilt uitgeven kijk eens bij RSI.

Hallo
Een v cam hebben we al eens in een fk gehad en dat liep voor geen meter!
Janv heeft ook al eens geschreven dat een vx3 niet geschikt is voor een fk-ft.
Jij levert ook spul dus ik zou zeggen maak eens een mooie aanbieding...:]]]]
Volvo 940 estate / B230fk / LPi / 1997 / 360000 kms / 1997 ECC/grijs metallic/FERRITA 3 inch downpipe racecat+catback/HI-Tuning Steg2<a href="/taxonomy/term/1560"><acronym></acronym></a>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 20:00 #1263066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic re

scaniar164 schreef :

Bossie schreef : Mooi dat de dollarkoers gunstig is maar het is nog steeds niet bepaald goedkoop.
Als je dan toch geld wilt uitgeven kijk eens bij RSI.

Hallo
Een v cam hebben we al eens in een fk gehad en dat liep voor geen meter!
Janv heeft ook al eens geschreven dat een vx3 niet geschikt is voor een fk-ft.
Jij levert ook spul dus ik zou zeggen maak eens een mooie aanbieding...:]]]]
Volvo 940 estate / B230fk / LPi / 1997 / 360000 kms / 1997 ECC/grijs metallic/FERRITA 3 inch downpipe racecat+catback/HI-Tuning Steg2<a href="/taxonomy/term/1560"><acronym></acronym></a>

Een V nokkenas is een van de leukere assen om in een B230FT/FK te hebben. Mijn 242 met turbo liep er bijzonder goed op. Dat hij slecht liep heeft waarschijnlijk te maken met het verkeerd monteren, verkeerd afstellen, niet voldoende inleren met als gevolg arm mengsel etc.
Janv zou vandaag de dag waarschijnlijk een andere mening hebben over een VX3, hij heeft niet zo lang geleden nog in een B230FK+15G+VX3+ wat andere mods meegereden en was toch zeer te spreken (G3 als brandstof).
Ik reageerde niet op dit draadje omdat ik hier zelf financieel gewin uit hoop te halen maar omdat het een hoop vreemde informatie bevat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 20:03 #1263068 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb een V in mijn B230F+T
Ik heb een V in mijn B230F+T en dat loopt echt goed. koppel onderin is goed (ongeveer gelijk aan de A as die ik had zonder turbo). Lijkt goed door te trekken tot hoge toeren, een goeie duw op het gaspedaal resulteerde in wielspin+toerenbegrenzer (droog wegdek, 1e versnelling). Ook Ruben heeft een V in zijn B23ET gehad en dat liep ook echt goed.
Misschien stond deze V as niet goed op tijd?
Bij RSI (R-sport International) zijn de KG2T achtige assen ook te koop, iets boven de 200$. ook niet zo duur dus met de dollarkoers. 
Ik sluit me aan bij de turbo-opmerkingen van Ruben. Jammer dat Volvo het zo gedimensioneerd heeft uit de fabriek. Gelukkig is een 15G en co niet al te duur dus is het altijd makkelijk op te lossen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 20:09 #1263070 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .
Ik vind het vooral opmerkelijk dat het mengsel niet bekeken wordt. Ik zeg dit vrijwel iedere post onderhand, maar niemand lijkt het te zien....
En ietwat preciezer toegelichte resultaten zouden niet gek zijn, waar ik bij moet zeggen dat vrijwel alles waartoe mensen hier willen gaan al lang geprobeerd is en op internet beschreven is. 
Nu snap ik dat de eerste resultaten nooit echt precies zijn, maar ietwat objectiever kan geen kwaad denk ik. 
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 20:16 #1263071 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok
Ok ik geloof jullie jongens!
Maar die v cam hebben we wel in een automaat gehad misschien dat het dat was.....
Stond mooi op tijd verder..
Misschien is het te proberen.
Verder wbt mengsel heeft flip opzich wel gelijk maar de lpi auto's blijken wel allemaal rijk te lopenb dus echt bang ben ik niet.
Wel is het zo dat Meten=weten idd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 20:22 #1263073 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 15g
Wat doet zo'n 15 g op lpi met witte injectoren?
Niet te arm?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 20:38 #1263077 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb geen directe ervaring
ik heb geen directe ervaring met LPi, kan daar niets over zeggen. Maar iedere auto is weer anders. Ene injector lekt wat, andere auto heeft misschien een minder goede pomp. De normale turbo LPi injectoren geven volgens mij genoeg voor een 15G ja, maar of ze genoeg leveren is weer afhankelijk van wat de ECU wil.
Bij de LPi auto van een vriend (die er veel mee bezig is) is er echt veel koppel bij gekomen toen het mengsel wat armer is gemaakt. te veel LPG zorgt voor veel extra warmte en minder vermogen/koppel. normaal was de lambda onder vollast 0.69 (meter kon niet rijker aangeven) en na afstellen ergens 0.82. Met een 15G turbo. De precieze details weet ik niet meer uit mijn hoofd, die zou ik moeten vragen. 
Daarom kan ik iedereen aanbevelen om (eens) een wideband te gebruiken om te testen wat het mengsel doet. Sowieso is het handig omdat je meteen zit of er iets mis is, of het nu een standaard ongetunede auto is of een zwaar opgevoerd geval. beide auto's zullen niet optimaal werken en bijvoorbeeld sneller slijten of zelfs stuk gaan als er iets goed mis is met het mengsel. 

Maar ik realiseer me dat het wel weer wat offtopic gaat voor nokkenassen haha. Feit is wel dat je een onderdeel ook in de contekst moet zien. Een dikke nokkenas doet veel minder met een te kleine uitlaat, een grote turbo zal nog steeds niet super presteren als het mengsel slecht is, vul zelf maar in. 
In ieder geval leuk om dit initiatief te zien, deze groupbuy.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 20:52 #1263081 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leuk onderwerp
Nog 1 ding:
Wat is het gevolg voor je koppakking bij een 15 g?
In mijn geval heb ik een dikke downpipe.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC