940 lpt naar Rica Enkhuizen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
TECHNICAL SPECIFICATIONS POWER OPTIONS <table border="1" cellspacing="0" cellpadding="3" bordercolor="#808080"><tbody><tr><td width="120"> </td><td class="opttab" width="160">Standard</td><td class="opttab" width="160">Power options</td></tr><tr><td class="opttab">MAXIMUM POWER</td><td class="opttab">99 kW / 135 hp</td><td class="opttab">158 kW / 215 hp</td></tr><tr><td class="opttab">MAXIMUM TORQUE</td><td class="opttab">230 Nm / 2300 rpm</td><td class="opttab">305 Nm / 3400 rpm</td></tr></tbody></table>(<a href=" www.rica.nl/chiptuning/showupgrade.php?Merk=29&Model=119 "> www.rica.nl/chiptuning/showupgrade.php?Merk=29&Model=119 )
Hij heeft van tevoren op de rollerbank gestaan, toen gaf hij 130pk en 210 Nm. Dat viel mij alles mee voor een auto van 11 jaar oud. Na het chippen gaf hij 175 pk en 290 Nm aan. Daar moet ik dan wel bij melden dat er nog ron 95 in de tank zat, en volgens Rica de chip uitgaat van ron 98.
Ik heb de monteur gevraagd hoe het kon dat er zoveel verschil zat tussen de waarden op de site en die van mijn auto. Hij zei dat de turbodruk dan nog verder omhoog moest naar 1,0 of 1,1 bar, maar dat je bij 1,1 bar wel problemen kon krijgen als je langere tijd 200+ reed op de Autobahn. Hij voelde zelf duidelijk meer voor een boost controller, maar dacht dat dat minimaal €350 zou moeten kosten, en dat is me dan weer te veel, zeker aangezien zij zelf die 215 pk op de website hebben staan.
Goed, vraag: 1,0 of 1,1 bar turbodruk bij een 940 lpt uit 1997, levert dat in de praktijk problemen op volgens de ervaringsdeskundigen alhier?
Mijn 940 trekt met 0,9 bar nu ook al lekker vlot weg, maar ik heb nu het gevoel dat ik niet alles gekregen heb wat me toegezegd is. Overigens vinden ze het geen probleem om de druk nog even voor me aan te passen (lees: t-stukje met grotere opening te monteren), dus het gaat niet om een conflict of zo.
In een ander topic zei bodejodel op 2007/08/02 dit:
Voor zover ik meegekregen heb hebben ze bij Rica maar 1 chip aangepast ( in het metalen kastje onder het dachboard kastje) Zo te voelen is dat wel genoeg. Vraag 2: Hadden ze nog meer moeten doen?bodejodel schreef : Als je de juiste chips hebt gekocht kun je zonder problemen naar de 1Bar. (je hebt er dus 2 nodig, de brandstofchip en de ontstekingschip)Volgens diverse Dynoruns/rollenbanktests levert dat je ongeveer 210 Pk en 335Nm op.
<a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817 " target="_blank"> forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817
Deze chips kosten je ongeveer 250 euro. Koopje dus!
Ik kreeg trouwens geen (extra) korting met mijn lidmaatschapskaart. Rica geeft standaard 25% korting op het tunen van auto's van 3 jaar en ouder, maar dan kan je die extra 10% dus niet krijgen. Dit staat nog wel ergens op onze site, maar lijkt me niet erg nuttig, aangezien alle 700 en 900's wel ouder zijn dan 3 jaar.
Ik heb ook nog even gemeld dat de lpt en de turbo verkeerd om op de site staan bij Rica. Ik ben benieuwd of ze dat nog gaan aanpassen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn auto is ook bij Rica (Wateringen) getuned. Alleen bij mij hebben ze voor het geld waarmee ze adverteren wel degelijk een (manuele) boost controller geplaatst. De turbodruk staat bij mij op 1,0 Bar, wat theoretisch 200pk betekent. (standaard druk 0,35 bar, per 0,1bar ongeveer 10pk, dus 1 bar is 200pk)
Om je vragen te beantwoorden, ja, ze hadden meer moeten doen.
Het aanpassen van de software is nodig om je motormanagementsysteem om te kunnen laten gaan met de hogere turbodruk. Zouden ze dat niet doen, krijg je fuel cuts omdat je systeem er niets meer van snapt en de waarden "off the chart" zijn. Daarnaast moet de turbodruk verhoogd worden. Een t-stukje is een leuke oplossing om dat zelf mee te doen, als amateur/hobby-ist, maar als een professioneel bedrijf dat doet, dan moet de turbodruk toch "gecontroleerd" gebeuren. Daar heb je op z`n minst een manuele boost controller voor nodig. Mij is in wateringen verteld dat dat bij de prijs inbegrepen zat. En dat klinkt ook wel logisch, want zo`n ding kost een paar tientjes.
Een electronische boost controller is een ander verhaal, da`s een stuk duurder inderdaad.
Ik zou terug gaan en vragen waarom ze geen manuele boost controller hebben geplaatst, en dat Rica Wateringen dat wel doet, voor de prijs zoals ze adverteren.
Groeten,
Richard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tuurlijk mag je dat vragen, maar het staat gewoon op de site van Rica bij het linkje wat ik in mijn post had staan. 435 ex btw was het geloof ik. (Ja ok, dat kan goedkoper, maar nu kan ik terug als ik er niet blij mee ben en kan ik het zelf niet verprutsen.)Jerry schreef : Ik dacht dat er een andere (zwaardere) wastegate gemonteerd werd om die hogere turbo druk te behalen.Het klinkt mij allemaal een beetje vreemd in de oren in ieder geval.Wat heeft dit hele verhaal jouw gekost als ik vragen mag.De standaard software in de ecu kan probleemloos met 1 bar turbodruk werken en een t stukje kost 15cent bij de aquarium handel.Ps niks ten nadele van Rica en of chiptunen hoor.
Dank je Richard, had ik het software gedeelte toch goed begrepen.EndlessQuest schreef : Mijn auto is ook bij Rica (Wateringen) getuned. Alleen bij mij hebben ze voor het geld waarmee ze adverteren wel degelijk een (manuele) boost controller geplaatst. De turbodruk staat bij mij op 1,0 Bar, wat theoretisch 200pk betekent. (standaard druk 0,35 bar, per 0,1bar ongeveer 10pk, dus 1 bar is 200pk)
(...)
Een electronische boost controller is een ander verhaal, da`s een stuk duurder inderdaad.
Ik zou terug gaan en vragen waarom ze geen manuele boost controller hebben geplaatst, en dat Rica Wateringen dat wel doet, voor de prijs zoals ze adverteren.

Ik heb de monteur meteen al gezegd dat ik verbaasd was over het t-stukje, omdat ik hier op de site een post (dagboekitem?) gezien had van iemand waar er zo'n kraantje in de slang naar de wastegate gezet was. Hij melde dat hij dit altijd met een t-stukje deed. Toen ik liet vallen dat die 940 op lpg reed gaf hij aan dat hij daar misschien een kraantje voor gebruikt had omdat dat bij lpg precieser ingesteld moest worden, maar dat het verder niet uitmaakte. Als de instellingen eenmaal goed staan hoef je er toch niet meer aan te komen.
Ik denk dat ik morgen Rica Wateringen maar even moet bellen voor informatie. Kijken wat zij voor verhaal vertellen.
Trouwens iemand nog een mening over het "1,1 bar zou problemen opleveren op de autobahn" verhaal?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
het lijkt mij zo dat de monteur bij RICA heeft gedaan wat Jan in zijn dagboekposting omschrijft als Tstuk in de stuurleiding van de waste gate.
om te kunnen zeggen of 1.1 bar slecht is, is lastig te zeggen. standaard de druk zover opschroeven is zeker niet goed, maar je hebt dus al een gechipte ECU. mogelijk kan het dan wel zonder problemen. in het algemeen: je belast de motor zwaarder door m meer vermogen te laten leveren. kortdurig (optrekken bijv) is het geen probleem. langdurig (bijv. 200+ op de autobahn) krijgt je motor dus wel meer te verduren en lijkt me dat dat wel invloed kan hebben in de vorm van snellere slijtage.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat hoeft niet maar het is wel veiliger ook de ontsteking vervroegingscurve aan te passen.
Een LPT heeft bij lage belasting een conservatieve curve die scherper kan worden afgesteld.
maar juist bij hogere turbodrukken is de curve van een LPT weer link (dichter tegen de pingelgrens aan.)
Door de Ez116K ontstekingsmodule ook te chippen (speciale chipbare EZ116K module voor nodig!) kan je die onstekingscurve precies aanpassen voor hoge druk turbo gebruik.
Bij mijn auto is dat gebeurd. 200+ over meerdere 10tallen km's heb ik afgelopen weekend nog gereden in Duitsland. geen enkel probleem.
(door het aan massa leggen van bepaalde pinnen van de EZ116K module kan je de hele ontstekingscurve met stapjes van 3 graden verschuiven (vervroegen/verlaten) . Ik neem aan dat Rica dat weet. Misschien hebben ze dat wel gedaan?)
B turbodruk naar 1 of 1,1bar : moet wel kunnen en inderdaad is een electronische boost controller (EBC) daar het ideaal geschikte apparaat voor maar bij die drukken draait het turbeautje op z'n maximum en bijna buiten z'n pomp efficiency bereik. d.w.z. dat als je 'm nog harder laat werken dat dan het effect zal zijn dat de turbo gaat werken als een fohn en alleen de inlaatlucht maar verder staat op te warmen. Er zal nauwelijks meer lucht verpompt worden. Hete lucht bevat minder zuurstof per liter (vulgraad gaat naar beneden) en hete lucht maakt de motor ook gevoeliger voor detonatie. De turbodruk nog hoger zetten heeft dus weinig zin.
C waarom levert de auto niet de beloofde PK's? Inderdaad is die 0,1 of 0,2 bar verschil daar de oorzaak van. Als een ervaringsregel op onze 2,3L 8klepper turo's mag je stellen dat iedere 0,1bar extra goed is voor 10pk erbij. Mits de motor in goede conditie is. Met versleten zuigerveren die al 450kkm hebben gedraait zal het niet echt opschieten maar dat zal niet verbazend zijn. Dat ron98 veilige is als de auto veel turbodruk gebruikt is logisch, de brandstof is gewoon klopvaster als ron95. Dan is er nog de factor rijwind/intercooler. als de intercooler niet goed schoon is van binnen en buiten dan werkt deze minder efficient en dat zie je terug in het vermogen. Zo is het bv ook zeer goed merkbaar dat de motor bij fris mistig weer zeker 10pk (schatting) meer levert dan op een hete zomerdag. De inlaatlucht is dan gewoon koeler en er gaat dan meer zuurstof per liter lucht de motor in >> de ECU gooit daar meer peut bij >> meer vermogen! Voor een motor die al 300kkm achter de kiezen heeft vind ik 195pk zeker niet verkeerd!
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar als de rollerbank 175 pk aangeeft en Rica 215 pk opgeeft op de site, gaat er bij mij een wenkbrauw omhoog.JanV schreef : Voor een motor die al 300kkm achter de kiezen heeft vind ik 195pk zeker niet verkeerd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groeten,
Richard
P.s. mijn auto loop ook op LPG (G3) en om die reden is de turbodruk niet verder gezet dan 1 bar. De LPi injectoren van mij LPG systeem kunnen namelijk maar 55/60pk per stuk aan, dus de auto tunen tot 215pk (1,15bar) zou op het randje zijn. Maar anders had ik dat rustig laten doen. Rica (wateringen) heeft ontzettend veel van dit type auto`s getuned toen ze nieuw waren, en ik heb nooit iemand gehoord die z`n blok naar de fillistijnen gedraaid heeft op 1,1 bar.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Er staat op de site nergens bij, waar dat vermogen gemeten wordt. Het standaard vermogen wordt normaalgesproken aan de motor en niet aan de achterwielen gemeten.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ok, ik tik voor de duidelijkheid de uitraai van de rollerbank wel even over:Mathy schreef : Er staat op de site nergens bij, waar dat vermogen gemeten wordt. Het standaard vermogen wordt normaal gesproken aan de motor en niet aan de achterwielen gemeten.
Genormaliseerd vermogen: 174,8 PS / 128.6 kWMotorvermogen: 176,3 PS / 129,6 kWWielvermogen: 139,8 PS / 102,8 kWTrekvermogen: 36,5 PS / 26,9 kWmax. vermogen bij: 4790 rpm / 148,4 km/h
Koppel: 290,8 NmMax. koppel bij: 2955 rpm / 91,5 km/hMax. bereikt toerental: 5740 rpm / 177,9 km/h
Als ik het goed begrijp meet de rollerbank 139,8 pk op de wielen, en wordt dat omgerekend naar 174,8 pk op de krukas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.