Stotteren; Pomp, relais of anders?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2017 18:46 #1107359
door Yannic Nuijt
Stotteren; Pomp, relais of anders? is gemaakt door Yannic Nuijt
Iets wat mijn nieuwe Volvo had sinds de aanschaf is dat die zo af en toe op LPG begint te stotteren en bijna geen vermogen(lees slecht op snelheid komen) heeft. Gebeurde eigenlijk bijna altijd na een tijdje op constante snelheid te hebben gereden en daarna voor een bocht afremmen mede door middel van op de motor te remmen. En zodra ik dan weer gas gaf dat die dan begon te stotteren en bijna geen vermogen. Nu het kouder is het ook zo dat die soms ook al begint te stotteren zodra die koud op LPG overschakelt.
Meestal is het na een seconde of 5 automatisch weer weg, maar soms duurt het een langere tijd. Nu is het wel zo dat als je weer op benzine gaat rijden het probleem gelijk weg is. En dan 2 seconden wachten en terug op LPG en weer geen problemen. Dit is soms ook wel iets langer maar meestal is 2 seconden voldoende.
Het stotteren lijkt alsof hij op 3 cilinders loopt of teveel/te weinig LPG krijgt.
Nu heb ik het één en ander al opgezocht wat het kon zijn en de volgende punten aangepakt/vervangen;
-LPG filter, gasklephuis en CIS-klep gereinigd
-BDP sensor vervangen door een Bosch variant
-Bougie's vervangen
-Complete ontsteking vervangen, gelijk voor Wasted Spark vervangen
-Vacuümslangen vervangen
-BTI LPG chips gemonteerd via een Daughterboard
-Iets wat ik nog wel zie is dat de LPG injector bij het schutbord los zit(valse lucht). Maar dit was bij mijn vorige wagen ook het geval maar bovenstaande probleem niet.
Wat ik nog lees op forum/google is dat de volgende problemen het nog kunnen zijn volgens mij;
-De pomp die op z'n laatste poten begint te lopen
-Een bepaald relais van het LPG systeem maar welke precies durf ik niet te zeggen.
Zijn er bepaalde onderdelen makkelijk te testen om uit te sluiten of moet ik echt onderdelen gaan vervangen?
Of zie ik nog bepaalde mogelijke oorzaken over het hoofd?
Het betreft in dit geval een 940 uit 1997 met een B230FK blok erin met een Vialle LPi gasinstallatie. Waarbij eind 2009 een ruiltank is gemonteerd.
Meestal is het na een seconde of 5 automatisch weer weg, maar soms duurt het een langere tijd. Nu is het wel zo dat als je weer op benzine gaat rijden het probleem gelijk weg is. En dan 2 seconden wachten en terug op LPG en weer geen problemen. Dit is soms ook wel iets langer maar meestal is 2 seconden voldoende.
Het stotteren lijkt alsof hij op 3 cilinders loopt of teveel/te weinig LPG krijgt.
Nu heb ik het één en ander al opgezocht wat het kon zijn en de volgende punten aangepakt/vervangen;
-LPG filter, gasklephuis en CIS-klep gereinigd
-BDP sensor vervangen door een Bosch variant
-Bougie's vervangen
-Complete ontsteking vervangen, gelijk voor Wasted Spark vervangen
-Vacuümslangen vervangen
-BTI LPG chips gemonteerd via een Daughterboard
-Iets wat ik nog wel zie is dat de LPG injector bij het schutbord los zit(valse lucht). Maar dit was bij mijn vorige wagen ook het geval maar bovenstaande probleem niet.
Wat ik nog lees op forum/google is dat de volgende problemen het nog kunnen zijn volgens mij;
-De pomp die op z'n laatste poten begint te lopen
-Een bepaald relais van het LPG systeem maar welke precies durf ik niet te zeggen.
Zijn er bepaalde onderdelen makkelijk te testen om uit te sluiten of moet ik echt onderdelen gaan vervangen?
Of zie ik nog bepaalde mogelijke oorzaken over het hoofd?
Het betreft in dit geval een 940 uit 1997 met een B230FK blok erin met een Vialle LPi gasinstallatie. Waarbij eind 2009 een ruiltank is gemonteerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2017 19:57 #1442581
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Inspuitpijp lpi
Lijkt op inspuitpijpjes probleem. Losse injectorhouder is natuurlijk ook niet goed.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2017 06:31 #1442588
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Inspuitpijpjes
Zijn deze makkelijk zelf te vervangen of moet dan het hele spruitstuk eraf?
Dat een losse injector niet goed is snap ik ook, maar gezien dat het bij de vorige wagen ook zo was en hier niet bovenstaande probleem optrad kan ik dat denk ik uitsluiten.
Dat een losse injector niet goed is snap ik ook, maar gezien dat het bij de vorige wagen ook zo was en hier niet bovenstaande probleem optrad kan ik dat denk ik uitsluiten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2017 10:05 #1442590
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzineonderbreekrelais
Een haperend benzineonderbreekrelais kan ook dit soort problemen geven. Als die de benzine-inspuiting niet helemaal kan voorkomen, krijgt de motor twee brandstoffen op twee of vier cilinders.
Als het weer eens voorkomt één voor één de stekkers van de benzineinjectoren lostrekken en kijken of dit invloed heeft op het stationaire toerental.
Het relais zelf zit normaalgesproken in de buurt van de bobine gemonteerd.
Als het weer eens voorkomt één voor één de stekkers van de benzineinjectoren lostrekken en kijken of dit invloed heeft op het stationaire toerental.
Het relais zelf zit normaalgesproken in de buurt van de bobine gemonteerd.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2017 17:24 #1442597
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Benzineontbreekrelais
Is dit een 5 pins relais of een van kastje van zo'n 8x5x3 cm? Dan is dit kastje bij mijn wagen onder het expansievat en boven het luchtfilter gemonteerd waarbij de lange zijde horizontaal ligt.
Dan lijkt dit het relais waar ik over gelezen heb. Nu nog een keertje proberen het probleem te krijgen en de mogelijkheid om te stoppen om te testen.
Dan lijkt dit het relais waar ik over gelezen heb. Nu nog een keertje proberen het probleem te krijgen en de mogelijkheid om te stoppen om te testen.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2017 14:44 #1442615
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Gecheckt
Wonder boven wonder begon die vanochtend toen ik de wagen bij het werk we zette meteen te stotteren en bleef ook stotteren. Dus gelijk ff de benzine injectoren los getrokken. Maar helaas geen verschil in lopen. Lijkt dus inderdaad de inspuitpijpjes te zijn. Dus maar ff afspraak maken bij Timen kan gelijk de losse injector opgelost worden.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2017 13:17 #1443043
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Lijkt opgelost
Ondertussen 2 weken geleden naar Timen geweest vanwege het probleem. Hier hebben we het spruitstuk omgewisseld met een goed exemplaar waar de zittingen vast zitten en ook nieuwe inspuitpijpjes.
En tot nu toe is het probleem niet meer voor gekomen dus lijkt het probleem verholpen.
Heb wel het idee dat ik de ECU opnieuw moet inleren omdat die nu natuurlijk minder/geen valse lucht zuigt bij de oude losse injector zitting.
En tot nu toe is het probleem niet meer voor gekomen dus lijkt het probleem verholpen.
Heb wel het idee dat ik de ECU opnieuw moet inleren omdat die nu natuurlijk minder/geen valse lucht zuigt bij de oude losse injector zitting.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2018 17:32 #1443126
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU inleren
De LPi computer is niet in te leren, die heeft een vast programma. De ECU is simpel te resetten door zekering no. 1 er even uit te trekken.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2018 22:20 #1445852
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Update
Hier ook nog weer even een update.
Het probleem van stotteren was helaas nog niet helemaal opgelost. Het was namelijk zo dat die nu alleen nog maar met overschakelen soms nog begon te stotteren(meestal toch wel 2 á 3 keer per week denk). Dit kon na 1 á 2 keer terug naar benzine en dan lpg schakelen wel weer over zijn maar soms ook zo erg dat ik eerst bijna 10 kilometer moest rijden voordat ik kon overschakelen zonder overschakelen.
Dus meerdere keren het ontbreek relais getest op bovenstaande manier van de benzine injector los trekken maar zonder resultaat.
Daarom een week of 2/3 geleden maar gewoon het pomp relais (standaard automotive relais op de veerpoot bij de bestuurder) vervangen. En tot nu toe nog maar 1 keer stotteren gehad maar dit mag bijna geen naam hebben omdat dit max 1 á 2 seconden duurde. Dus lijkt erop dat het nu zo goed als opgelost is.
Het probleem van stotteren was helaas nog niet helemaal opgelost. Het was namelijk zo dat die nu alleen nog maar met overschakelen soms nog begon te stotteren(meestal toch wel 2 á 3 keer per week denk). Dit kon na 1 á 2 keer terug naar benzine en dan lpg schakelen wel weer over zijn maar soms ook zo erg dat ik eerst bijna 10 kilometer moest rijden voordat ik kon overschakelen zonder overschakelen.
Dus meerdere keren het ontbreek relais getest op bovenstaande manier van de benzine injector los trekken maar zonder resultaat.
Daarom een week of 2/3 geleden maar gewoon het pomp relais (standaard automotive relais op de veerpoot bij de bestuurder) vervangen. En tot nu toe nog maar 1 keer stotteren gehad maar dit mag bijna geen naam hebben omdat dit max 1 á 2 seconden duurde. Dus lijkt erop dat het nu zo goed als opgelost is.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2018 14:49 #1445867
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic iets met een duiveltje en een staart?
Vandaag wonderbaarlijk weer gehad dat die begon voor een langere tijd begon te stotteren en het ook niet na 1 á 2 keer omschakelen over was. Dus bovenstaande is het toch niet helaas.
Heeft iemand nog een tip/idee wat het nu nog zou kunnen zijn. Zit zelf te denken aan de pomp of de LPi computer. Dit zijn alleen niet de goedkoopste onderdelen.
Heeft iemand nog een tip/idee wat het nu nog zou kunnen zijn. Zit zelf te denken aan de pomp of de LPi computer. Dit zijn alleen niet de goedkoopste onderdelen.
Moderators: Jerry Stam