LPG probleem, specialist gezocht

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2014 17:53 #1410036 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Idd

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Persoonlijk heel goede ervaring met de firma Boertien, in Emmen (let op! Boertien Wezep is een ander!). Dat is wel een behoorlijke uithoek van het land, dus als je niet in die buurt zit, is een van de betere vialle dealers misschien een optie. In Rogat, bij Meppel, zit een van de drie specialisten die zelf installaties mogen ontwikkelen (o.a. meegewerkt aan LPi voor directe benzine-injectie). Dat is een stukje (60 km) dichter naar de rand van het land, maar ik heb er geen eigen ervaring mee.
In het zuiden des lands een regelrechte afrader: Lean Mesman, ooit een van de LPG-goeroes, lijkt zijn goede naam te danken te hebben aan personeel dat al lang uit dienst is...

Ook Boertien in Wezep is erg goed.  Ik stuur er hier alle turbo modellen heen die van een gasinstallatie moeten voorzien en het zit altijd keurig ingebouwd en werkt perfect !  Idd bij Mesman ver uit de buurt blijven, is 3x niks.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2014 18:23 #1410038 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais?

Mart schreef : Bij mij begin dit jaar hetzelfde verschijnsel, preventief relais vervangen
die bij het Luchtpompje zit, kostte iets van 13 euro.
Probleem opgelost.
 
Groet Mart, lidnr.: 950.

 
Dank voor jullie reacties. Volgens mij is het gewoon een standaard vialle lpi installatie zoals die van de importeur af geinstalleerd is. Het lijkt mij idd het beste om het (?) relais te vervangen. Is dit het zogenaamde omschakelrelais? En bij welk luchtpompje zit dat dan? In de diverse post heb ik nl ook een relais langs zien komen van zo'n 130 euro.
Om nog even aan te vullen. Bij een koude start heb ik geen probleem en schakeld ie normaal over en krijg geen storing. Als ik de auto daarna weer gebruik doet de storing zich op enig (onvoorspelbaar) moment voor. inhouden en stilvallen
Volvo 945 Polar Nordic 1998 AUT 360.000 LPG3
Volvo 945 GLE 1994 336.000
<a href=" www.photolutra.blogspot.com/ "> www.photolutra.blogspot.com/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2014 19:47 #1410043 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Op het Relais staat bij mij.: NAIS   CB1F12  ACB12201   JAPAN 70620
Het zit daar, als je voor de auto staat rechts tegen de Veerpoot rechts naast zwarte luchtpompje, achter de ABS.
Eenvoudig te vervangen, ik heb het gehaald bij Mesman in Son.
 
Groet Mart, lidnr.:950.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2014 22:26 #1410051 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Gevonden, althans dat moet wel gezien het opschrift dat bijna overeenkomt... Matsushita CB1F-12V ACB12201 made in Japan 50602
Ik ga eens kijken waar ik dit bij mij in de buurt kan vinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2014 22:28 #1410052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er
Er zijn twee relais. Eentje om de pomp aan en uit te zetten (doet de LPG computer) en eentje om de benzine injectoren te onderbreken. Misschien wordt het tweede relais ook "omschakelrelais' bedoeld maar mi is die benaming minder correct dan benzine onderbreekrelais.Die eerste kost € 13 en zit vaak aan de bestuurderszijde tegen de binnenkant van de veerpoot. Waar soms ook de pomp van de CC zit en waar zeker de ABS zit. De tweede kost € 130-150 en zit vaak onder de bobine aan passagierszijde.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2014 13:23 #1410066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomprelais
Dat relaistje van 13 euro is een standaard relais wat je bij iedere automaterialenhandel zo kunt kopen, waarschijnlijk zelfs ook nog wel bij Halfords of zo. Hoeft niet Japans te zijn, Hella oid is ook prima. Het is het proberen waard, maar dit zijn over het algemeen toch vrij betrouwbare dingen.
Het benzineverbeekrelais is inderdaad een ander geval. De  origineel gemonteerde versies gaven binnen een aantal jaren problemen en inmiddels levert Vialle een vervangend model. Helaas geen plug en play, want er moeten een paar draadjes anders aangesloten worden. Goed te doen, maar wel even een beetje pielen. Zo'n relais inclusief kabelboom is inderdaad rond de 100 Euro. Als dit relais (af en toe) niet goed werkt, krijgt de motor op LPG ook benzine toegevoerd en dat rijdt niet goed. Als de storing zich voordoet, moet je maar eens één of twee connectoren van de benzine-injectoren losnemen. Als het goed is, mag dit geen invloed hebben op de motorloop. Hoor je wel een verandering in het toerental, dan is het benzine-onderbreekrelais defect.
Je kunt ook de vier zekeringen van de gasinstallatie controleren. Vaak zitten die in open houdertjes gemonteerd, ergens in de buurt van de LPi computer en de accu. Door weer en wind vervuilen die op den duur en dat kan ook een oorzaak zijn van beroerd lopen.
Tenslotte kan ook de LPi pomp in de tank opspelen. Na een ton of twee geven die de geest. Ik ben met de derde pomp bezig. De eerste liep gewoon vast (zekering brandde door) en de tweede liep steeds na een tijdje rijden vast.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2014 22:38 #1410088 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog geen oplossing
Helaas, het goedkope relais vervangen verhelpt het probleem niet. Ik begin terug te verlangen naar m'n 240's met een simpele verdamperinstallatie..... ;-(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2014 11:02 #1410093 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet opgeven
Niet te snel opgeven, uiteindelijk vind je het wel. Dat er geen onderdelen voor een LPi installatie meer zouden zijn, is een kul verhaal. Hooguit zal een LPi computer wat lastiger kunnen zijn, omdat die specifiek voor een bepaald model zijn geprogrammeerd.
Ik verdenk toch als eerste het onderbreekrelais (stekkers van benzineinjectoren losnemen)en daarna de pomp in de tank. Maar zekeringen checken kan ook geen kwaad en kost niets.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2014 13:00 #1410094 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderde motorkap
is het een zootje, althans bij mijn LPI. Er zitten/hangen 5 zekeringen die zo geplaatst zijn dat ze vuil en water kunnen opvangen. Alle 5 er uit halen, houders schoonmaken met electro spray en de zekeringen vervangen kan ook helpen.
Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2014 09:14 #1410154 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic jacht
Ik zou geen wild-goose chase ondernemen op basis van alle mogelijke storingen die mensen hier gehad hebben, maar gewoon naar een goede LPG-specialist gaan, als je zelf niet de kennis en middelen hebt om een echte storingsanalyse te doen. Uiteindelijk ben je daarmee waarschijnlijk toch het goedkoopste uit.
Overigens heb je nog niet aangegeven wat voor installatie het precies om gaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD