Geschakelde plus

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2013 23:08 #1379477 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic idd

Chilm schreef : De Lpg computer leert niet niet in hoor. Deze is adaptief aan je Ecu.Stroom er vanaf halen mag dus niets uitmaken.

Dit klopt. Dus, als je onverhoopt op de een of andere manier een harde reset geeft aan je lpg computer kun je wel degelijk de LPG instellingen kwijt zijn. De vergelijking 1 op 1 met je benzine ecu gaat niet op. De vertaling van de benzinemap naar een lpg map is voertuigspecifiek en is vaak niet een kwestie van "ff laten inleren". Ik zal niet ingaan op het samenstellen van de omrekenfactoren en de benodigde correcties, das teveel om in een postje te doen. Daarvoor moet je handboeken doorspitten. (en ik weet ook alleen maar de broodnodige basis)
Het LPG systeem is "piggy back" en leert zelf niet in (tenminste, de meeste LPG systemen), het hanteert een vast model van omreken- en correctiefactoren van benzinetijd naar LPG injectietijd die autospecifiek bij inbouw ingesteld wordt. Dat de auto na accu los beter rijd op LPG komt alleen doordat de benzine ecu opnieuw inleert en de lpg computer de nieuw ingeleerde tijden  1 op 1 naar LPG vertaald.
Hoe het precies geregeld is dat de LPG computer zijn instellingen houd als de spanning eraf is geweest weet ik niet. Maar ik weet wel dat je de meeste LPG computers geen reset moet geven als je geen software, uitleeskabel en een beetje kennis er van hebt. Er zijn natuurlijk uitzonderingen van systemen die wel "zelf" inleren.
Groeten,
Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2013 11:07 #1379492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic instellingen
de instellingen, zoals bij welke temp naar lpg overschakelen, blijven gewoon gehandhaafd als de stroom er ook langere tijd vanaf is geweest. Als gebruiker kan ik verder niets instellen.
Rest de vraag waar hij, als er niets in te stellen valt, dan stroom voor nodig heeft in rust, daar kan ik niet achterkomen.
Enige nadeel van stroom eraf geweest is dat je handmatig het lpg-knopje op dash moet indrukken om weer op lpg te rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2013 11:16 #1379495 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mem

mbroeren schreef : Rest de vraag waar hij, als er niets in te stellen valt, dan stroom voor nodig heeft in rust, daar kan ik niet achterkomen.

Die stroom zal hij gebruiken om de ingestelde waardes te onthouden, als hij die waardes kwijt is zal hij erg slecht lopen op gas en opnieuw ingesteld moeten worden.
Ik denk niet dat je er aan zal ontkomen dat hij in je accu leeg trekt in een aantal dagen of je zal een parkeerplek voor de deur moeten kopen van de gemeente zodat hij aan de druppel lader kan, maar wat is in dat geval wijsheid,Parkeeplek kopen of elke 2,5 jaar een nieuwe accu?
Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2013 11:18 #1379496 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zwaardere dynamo ?
Zou het helpen als je een zwaardere dynamo monteerd?

Een 100 amp dynamo als die er nog niet inzit? Dat je accu sneller vol komt?

Of vaker 4000 toeren rijdt voor een maximale laadstroom? Ik doe dat dagelijks en heb nooit problemen met m'n accu.

Terwijl ik bovengemiddeld lang moet starten omdat mijn auto niet op benzine werkt en ik op gas start.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2013 11:36 #1379504 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt me niet

TGTF schreef : Die stroom zal hij gebruiken om de ingestelde waardes te onthouden, als hij die waardes kwijt is zal hij erg slecht lopen op gas en opnieuw ingesteld moeten worden.

Dat lijkt me toch niet hoor. Volgens mij zitten er voertuig-specifieke settings in die gewoon zonder accu ook onthouden blijven. Afhankelijk van de LPG installatie mogelijk nog aangevuld met kleine correcties die adaptief zijn en de LPG computer zelf berekent. ECU's en LPG computers worden ook niet aan de stroom opgeslagen of met een batterijtje eraan verstuurd. In het slechtste geval ben je je adaptieve instellingen kwijt maar hij moet gewoon kunnen rijden.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2013 12:11 #1379512 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic mm
Het kan wel een (klein!) effect opleveren op het verbruik, omdat ie dan bij iedere start weer in "Basic" mode zit en opnieuw moet leren, kan het zijn dat je (klein) beetje meer verbruikt.
Maar, dat lijkt me wel verwaarlooosbaar.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2013 13:49 #1379607 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic adaptief?
Zou die LPG Ecu echt adaptief zijn, net als de benzine ECU? Dan zou je dus twee adaptieve ECU's hebben die samen lekker adaptief gaan werken. Ben geen electronica-man, maar dat lijkt mij toch geen fijne situatie met een onvoorspelbare resultaten.
Is 70mA niet erg veel om een paar waardes in het ECU geheugen vast te houden? En is het echt wel de LPG ECU die die 70 mA opeet of zijn er misschien andere verbruikers met lekstroom?
Een startaccu is niet geschikt voor langdurig stroom afgeven en moet je niet te ver ontladen. Als je de vuistregel aanhoudt dat een startaccu niet meer dan 20% ontladen mag worden, dan moet je een 60 Ah na een week toch wel gaan opladen (of er mee gaan rijden). Als je accu weer aan de beurt is, zou je er ook het zwaarst mogelijke type (diesel) in kunnen zetten.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2013 16:27 #1379621 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Diesel
De Diesel accu bij de 7 serie is 100 AH en past niet in het originele vak in de benzine modellen.
De accu bak is dan verhoogd en zit scheef zodat de accu past.

De 9 serie Diesels hebben een kleinere accu die gewoon past, maar het vermogen is ook lager en komt overeen met de Benzine modellen.

Je moet dus zoeken naar een accu, met dezelfde afmeting maar een hoger vermogen.

Groeten,
Gerben

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2013 19:45 #1379647 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic niet
Mmm, we gaan zo wel een eind af van de TS, maar het is wel interessant.
Zal mijn best doen, ben zelf ook nog steeds een noob op dit gebied en ik vind het geen gemakkelijke kost die je "ff" uitlegt.
Hebben we het over inleren of over adaptief of "adaptief".
De benzine ecu leert in om te zien of de voorgeprogrammeerde inspuittijden wel leiden tot sensorwaarden die binnen de geprogrammeerde waarden vallen, zo niet dan wordt er bijgestuurd "gedrag" opgeslagen. Ben geen expert, maar denk dat het bij de LH2.4 erg beperkt leergedrag is. Bij een LH2.4 zal denk ik geen sprake zijn van een sterk adaptief systeem.
De lpg computer is niet inlerend of adaptief in dezelfde zin als de benzine ecu. Sommige LPG computers zou je wel als "indirect adaptief" kunnen bestempelen.
Zie even de laatste update in dit <a href="/node/45132" target="_blank">draadje</a> en de bijlage met uitleg over injectiesystemen. Dat kan helpen bij het lezen van onderstaand stukje.
Bij inbouw "ziet" de LPG computer de inspuitmap van de benzine ECU, deze benzinemap wordt als referentie opgeslagen ("geleerd"). De inspuittijden van LPG worden vervolgens zo "geleerd" dat de benzine ECU bij LPG bedrijf dezelfde inspuittijden vraagt. De ingeleerde benzinemap is hierbij de referentie op basis waarvan de LPG tijden (lpg map) berekend worden.
Kort gezegd LPG inspuittijd is goed wanneer in LPG bedrijf benzinetijd = benzinetijd.
Normaal gesproken is de LPG map met inspuittijden eenmaal geprogrammeerd een vast gegeven, immers, zolang de motor en lpg installatie onveranderd blijven zullen de maps niet veranderen.(volg je 'm nog?)
Nu kan het zijn dat door slijtage of andere veranderende omstandigheden de "geldigheid" van de LPG map verloopt.
Dus de situatie LPG bedrijf/lpg inspuittijden -&gt; benzinetijd ≠ benzinetijd
Daar komt dus het woord adaptief weer om de hoek kijken. Er zijn nu ook systemen die je zo kunt programmeren dat ze "bijleren" als dit gebeurt. Maar dat is op basis van de afwijkingen van de geleerde benzinemap en de tijden die nu doorgegeven worden door de benzine ecu. De eens geleerde map is geen vast gegeven meer maar wordt steeds een beetje bijgestuurd.
Hopelijk heb ik geen fouten gemaakt hierboven, als er iemand is die het nog wat kan verbeteren of aanscherpen.,..
groet, Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2013 22:11 #1379670 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beweringen

Rversteeg schreef : Zou die LPG Ecu echt adaptief zijn, net als de benzine ECU? Dan zou je dus twee adaptieve ECU's hebben die samen lekker adaptief gaan werken. Ben geen electronica-man, maar dat lijkt mij toch geen fijne situatie met een onvoorspelbare resultaten.
Is 70mA niet erg veel om een paar waardes in het ECU geheugen vast te houden? En is het echt wel de LPG ECU die die 70 mA opeet of zijn er misschien andere verbruikers met lekstroom?
Een startaccu is niet geschikt voor langdurig stroom afgeven en moet je niet te ver ontladen. Als je de vuistregel aanhoudt dat een startaccu niet meer dan 20% ontladen mag worden, dan moet je een 60 Ah na een week toch wel gaan opladen (of er mee gaan rijden). Als je accu weer aan de beurt is, zou je er ook het zwaarst mogelijke type (diesel) in kunnen zetten.

de lpg-inbouwer beweert van wel, wel volgend uiteraard. Ook vind hij die 70mA niet vreemd. De accu is overings 70A. Ik heb erg goed gemeten en het is echt de lpg-computer die tussen de 65 en 75 zit. De rest (radio, etc) pakt nog een 30. Helaas past een grotere accu niet maar dat zou uiteindelijk niet de oplossing zijn omdat bij korte stukjes geen volledige lading volgt. Combi iets grotere accu en sterkere dynamo zou het mooiste zijn maar dat kost behoordelijk wat, als het al kan. Ik elimineer dus liever de verbruiker. Waarom hij zoveel nodig heeft vind ik technisch ook een raadsel.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC