Geschakelde plus
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2013 15:59 #1379372
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic hmm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2013 16:02 #1379374
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geeft niks hoor :)
Mijn auto
Geeft niks hoor 
Mijn auto radio ligt ook nog steeds op de voorstoel
Maar, zoals vermeld als je meer dan 14 dagen niet rijdt heb je met 70 mA toch nog een redelijk accu nodig. Tevens zul je 10 uur nodig hebben die accu vol te laden.
Niet heel effectief

Mijn auto radio ligt ook nog steeds op de voorstoel

Maar, zoals vermeld als je meer dan 14 dagen niet rijdt heb je met 70 mA toch nog een redelijk accu nodig. Tevens zul je 10 uur nodig hebben die accu vol te laden.
Niet heel effectief

- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2013 16:23 #1379376
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic hmm
Heb even zitten rekenen.
Een normale Volvo accu is ongeveer 60AH.
Als je 60 Ampere trekt, gaat de accu een uur mee.
Even omrekenen naar mili amperes.
60*1000=60.000
Dan even kijken hoeveel uren het duurt voordat de accu leeg is bij een stroom van 70mA.
60.000/70 = 857 uren. (35 dagen)
Natuurlijk, zal ver voordat deze uren voorbij zijn de accu niet meer voldoende vermogen hebben om de startmotor rond te krijgen.
Stel, de auto staat 10 dagen stil.10*24=240, 240*70=16,800. 60.000-16.800 = 43,200. Met 43Ah dat nog over is zou de accu nog voldoende vermogen moeten hebben om de motor te kunnen starten.
Natuurlijk heeft de accu ook nog een kleine eigen verlies stroom, en zal bij contact aanzetten, het draaien van alle andere electronica (dashboard, 2 of 3 computers..ECC..etc) de accu op dit moment aardig doen overspannen raken, de dan de startmotor er nog bij die meer dan 80 ampere trekt...ja..dan kan het zijn dat die niet wil.
+de kou erbij..
Opzich is een accu die 2,5 jaar meegaat echt niet verkeerd.
Met een 10Ah accu die solo de computer van stroom voorziet gaat dat 142 uren goed. Dat is een kleine 6 dagen.
Als je de auto op contact zet zou de kleine accu met de grote accu verbonden moeten worden, met dit contact en een flink bijlaadende dynamo, moet die kleine accu echt wel binnen 10 uren vol zijn hoor.
Groeten,Gerben
Een normale Volvo accu is ongeveer 60AH.
Als je 60 Ampere trekt, gaat de accu een uur mee.
Even omrekenen naar mili amperes.
60*1000=60.000
Dan even kijken hoeveel uren het duurt voordat de accu leeg is bij een stroom van 70mA.
60.000/70 = 857 uren. (35 dagen)
Natuurlijk, zal ver voordat deze uren voorbij zijn de accu niet meer voldoende vermogen hebben om de startmotor rond te krijgen.
Stel, de auto staat 10 dagen stil.10*24=240, 240*70=16,800. 60.000-16.800 = 43,200. Met 43Ah dat nog over is zou de accu nog voldoende vermogen moeten hebben om de motor te kunnen starten.
Natuurlijk heeft de accu ook nog een kleine eigen verlies stroom, en zal bij contact aanzetten, het draaien van alle andere electronica (dashboard, 2 of 3 computers..ECC..etc) de accu op dit moment aardig doen overspannen raken, de dan de startmotor er nog bij die meer dan 80 ampere trekt...ja..dan kan het zijn dat die niet wil.
+de kou erbij..
Opzich is een accu die 2,5 jaar meegaat echt niet verkeerd.
Met een 10Ah accu die solo de computer van stroom voorziet gaat dat 142 uren goed. Dat is een kleine 6 dagen.
Als je de auto op contact zet zou de kleine accu met de grote accu verbonden moeten worden, met dit contact en een flink bijlaadende dynamo, moet die kleine accu echt wel binnen 10 uren vol zijn hoor.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2013 20:14 #1379384
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank
dank jullie wel voor het meerekenen. Als ik het allemaal kan volgen, gaan de berekeningen uit van een volle accu die ook nog nieuw is. Prima uitgangspunt. Echter: een volle accu is een utopie met de kortere stukjes die we de laatste tijd rijden. Zeker omdat de computer ook na het uitzetten van de motor een paar minuten wat meer stroom vraagt dat de genoemde mA en dus de accu al niet meer vol is. En daarbij komt dat ik begrepen heb door meerder topics hier dat een accu gewoon harder slijt als er meer (sluip)stroom gevraagd wordt (leeg-vol verhaal). Een extra kleine accu is misschien toch wel een goed idee (hebben moderne auto's ook toch?).
Wat ik wil is dat mijn accu langer meegaat en dat ik kan starten met dit weer. Ik heb overigens afgelopen weekend de lader eropgehad (jaja, soms parkeerplek voor de deur) en hem helemaal volgeladen. Dan lukt het om hem gister (= 4 a 5 dagen) goed te starten (voelt fit genoeg aan).
Wat ik wil is dat mijn accu langer meegaat en dat ik kan starten met dit weer. Ik heb overigens afgelopen weekend de lader eropgehad (jaja, soms parkeerplek voor de deur) en hem helemaal volgeladen. Dan lukt het om hem gister (= 4 a 5 dagen) goed te starten (voelt fit genoeg aan).
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2013 21:04 #1379407
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Druppellader.
Martijn,
ik sluit altijd een druppellader aan als mijn s90 ( OMVL dampgas G3) langer dan een week stilstaat. Sinds die tijd geen problemen meer met kapotte of lege accu's.
Of de computer van het gas problemen geeft als je hem afsluit van de stroom weet ik niet. Je zou als probeersel een mechanische stroomonderbreker ( zo eentje als er vaak tussen de plus van oldtimers wordt gezet waar je een soort knop uitdraait waardoor de verbinding onderbroken wordt) kunnen monteren op de voeding van je gascomputer. Is makkelijk te fixen en kost niet veel. Kun je kijken of dat de oplossing is.
Groeten, Jan.
ik sluit altijd een druppellader aan als mijn s90 ( OMVL dampgas G3) langer dan een week stilstaat. Sinds die tijd geen problemen meer met kapotte of lege accu's.
Of de computer van het gas problemen geeft als je hem afsluit van de stroom weet ik niet. Je zou als probeersel een mechanische stroomonderbreker ( zo eentje als er vaak tussen de plus van oldtimers wordt gezet waar je een soort knop uitdraait waardoor de verbinding onderbroken wordt) kunnen monteren op de voeding van je gascomputer. Is makkelijk te fixen en kost niet veel. Kun je kijken of dat de oplossing is.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2013 21:24 #1379409
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic did that
dank je Jan. Ik woon alleen in een oud wijkje (letterlijk) in Utrecht oost waarbij het maar de vraag is of je in de buurt van je huis kan parkeren voor een druppellader. Verder heb ik de batterij brain wel eens geprobeerd hoor en kan ook niet direct een nadeel tav het resetten van de gascomputer bedenken (heb dat ook niet ervaren zo 123, vandaar mijn wens tot een relais). Het nadeel van die old-timer batterijbrain is dat hij ook weer 10 mA verbruikt en dat ik ook iedere keer weer de kap open moet doen om hem te resetten (hoe leg ik dit mijn vrouw allemaal uit).
Ik wil gewoon een auto die altijd start, zeker als mijn vrouw met kinderen ermee weg wil. Dus had ik bedacht dat die gascomputer gewoon uit moet als de motor ook uit is.
Zijn er accu's met het fysieke formaat van de accu voor de V90 die ipv 70A meer vermogen hebben? Hoewel, dit lost het niet op want hij wordt niet altijd helemaal bijgeladen. Moet ik gewoon accepteren iedere 2 jaar een nieuwe accu te monteren?
Ik wil gewoon een auto die altijd start, zeker als mijn vrouw met kinderen ermee weg wil. Dus had ik bedacht dat die gascomputer gewoon uit moet als de motor ook uit is.
Zijn er accu's met het fysieke formaat van de accu voor de V90 die ipv 70A meer vermogen hebben? Hoewel, dit lost het niet op want hij wordt niet altijd helemaal bijgeladen. Moet ik gewoon accepteren iedere 2 jaar een nieuwe accu te monteren?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2013 23:14 #1379417
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lpg computer
De Lpg computer leert niet niet in hoor. Deze is adaptief aan je Ecu.Stroom er vanaf halen mag dus niets uitmaken.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2013 13:25 #1379436
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic aarde controle?
Bij de lpt de truuk van Hein toegepast. De boordspaning is nu verbeterd, dus ook de laadspanning en de afgelopen periode heeft de accu zich weer prima gedragen. Er zit een zware versterker in de auto en af en toe hoorde ik een hapering van het geluid bij het afspelen van mp3's. Wie weet is dat nu ook weg. Ook dacht ik in het verleden een enkele hapering van de motor te merken. Dat lijkt ook tot het verleden te behoren.
Dus heb je laadstroom problemen dan verdient het aanbeveling de blauwe aardedraad tussen dynamo en blok los te halen, schoon te maken en opnieuw vast te zetten. Bij mij zat de borg van het boutje op de dynamo niet strak vast.
De diesel kan rustig een maandje stil staan en start ook dan bij vorst.
Dus heb je laadstroom problemen dan verdient het aanbeveling de blauwe aardedraad tussen dynamo en blok los te halen, schoon te maken en opnieuw vast te zetten. Bij mij zat de borg van het boutje op de dynamo niet strak vast.
De diesel kan rustig een maandje stil staan en start ook dan bij vorst.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2013 13:27 #1379438
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mp3's?
Via memory stick of
mp3's?
Via memory stick of op een cd'tje?
Zou dat niet perse als maat voor je boordspanning houden, merk bij mp3 op auto radio's wel vaker hikjes, maar dat ligt meer aan de dataflowrate en conversie mp3 naar geluid.
Via memory stick of op een cd'tje?
Zou dat niet perse als maat voor je boordspanning houden, merk bij mp3 op auto radio's wel vaker hikjes, maar dat ligt meer aan de dataflowrate en conversie mp3 naar geluid.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2013 22:25 #1379473
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic cd met 128kbps files
De speler is wel een oudje, een Blaupunkt Milano, maar volgens het boekje moet het apparaat deze bitrate aankunnen.
Moderators: Jerry Stam