LPG inbouwen: kleppen smeer systeem?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2012 14:08 #1094969
door V700 register
LPG inbouwen: kleppen smeer systeem? is gemaakt door V700 register
Het moet er toch eindelijk maar eens van komen, ik wil LPG in laten bouwen in mijn 940. Ik heb een aanbieding liggen van Schouten in Heerenveen die voor EUR 1.625 een Landi Renzo systeem aanbiedt. Nu bieden ze daarbij tevens optioneel een kleppensmeer systeem aan:
"Tevens is er de mogelijkheid om voor een sterk gereduceerd tarief een vacuumgestuurd kleppensmeer systeem te monteren (alleen ic.m. de aktie Landi renzo). Dit systeem zorgt ervoor dat de klepzittingen minder snel inslijten. De kosten zijn 75,- incl btw gratis montage en 400 cc vloeistof."
Het gaat mij niet over die 75 euro extra, maar geen idee of dit nodig danwel wenselijk is. Iemand een idee hierover en de voor- en nadelen van zo'n systeem?
Alvast mijn dank.
"Tevens is er de mogelijkheid om voor een sterk gereduceerd tarief een vacuumgestuurd kleppensmeer systeem te monteren (alleen ic.m. de aktie Landi renzo). Dit systeem zorgt ervoor dat de klepzittingen minder snel inslijten. De kosten zijn 75,- incl btw gratis montage en 400 cc vloeistof."
Het gaat mij niet over die 75 euro extra, maar geen idee of dit nodig danwel wenselijk is. Iemand een idee hierover en de voor- en nadelen van zo'n systeem?
Alvast mijn dank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2012 14:44 #1370644
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Flashlube
Over de voor- en nadelen zijn de meningen verdeeld, internet staat er vol mee.
Zoek maar eens op "Flashlube".
Ik heb het wel laten inbouwen, aangezien mijn garage er heilig van overtuigd is. Voor de kosten hoef je het het niet te laten, het verbruik is ook niet heel hoog van dat spul.
Het is beter voor de kleppen, je hoeft ze niet zo vaak te stellen aangezien het die extra bescherming bied.
Om even te citeren van een website:
Bij benzine-injectie wordt door de verdampende vloeibare benzine een koelende werking (interne koeling) aan de kleppen en verbrandings ruimte verkregen. Daarbovenop heeft de vloeibare brandstof een smerende werking. Bij LPG-gebruik ontbreekt deze koelende en smerende werking van de brandstof aangezien deze in gasvorm ingespoten wordt. Hierdoor komt het tot een verhoogde thermische belasting van de gehele motor en meer specifiek van de klepzittingen waar niet ieder type motor tegen kan.
Om slijtage door deze verhoogde thermische belasting te voorkomen/verminderen bieden gas-additieven als Flashlube o.a. bescherming tegen het zogenaamde “inslaan” van de klepzittingen.
Zoek maar eens op "Flashlube".
Ik heb het wel laten inbouwen, aangezien mijn garage er heilig van overtuigd is. Voor de kosten hoef je het het niet te laten, het verbruik is ook niet heel hoog van dat spul.
Het is beter voor de kleppen, je hoeft ze niet zo vaak te stellen aangezien het die extra bescherming bied.
Om even te citeren van een website:
Bij benzine-injectie wordt door de verdampende vloeibare benzine een koelende werking (interne koeling) aan de kleppen en verbrandings ruimte verkregen. Daarbovenop heeft de vloeibare brandstof een smerende werking. Bij LPG-gebruik ontbreekt deze koelende en smerende werking van de brandstof aangezien deze in gasvorm ingespoten wordt. Hierdoor komt het tot een verhoogde thermische belasting van de gehele motor en meer specifiek van de klepzittingen waar niet ieder type motor tegen kan.
Om slijtage door deze verhoogde thermische belasting te voorkomen/verminderen bieden gas-additieven als Flashlube o.a. bescherming tegen het zogenaamde “inslaan” van de klepzittingen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2012 15:24 #1370646
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij een turbo heeft het
Bij een turbo heeft het vacuumsysteem nul effect want een turbo heeft geen vacuum bij deellast maar overdruk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2012 15:27 #1370647
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat vacuum stuk begrijp ik
Dus, dat wordt dan de 75 euro in de zak houden (uitgeven aan twee keer LPG tanken) op de 940 LPT
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2012 16:55 #1370651
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En daarbij is de
En daarbij is de klepslijtage nihil. Bij mijn 230FB heb ik in 40000 km dat de kleppen voor het laatst gesteld zijn (wel regelmatig gecontroleerd) 1 klep iets moeten stellen omdat de 0,35 voelermaat er iets moeilijker tussen ging.
En dan als de boel na een paar ton echt uitgesteld is dan kan er altijd nog een stukje van de klepsteel af....
En dan als de boel na een paar ton echt uitgesteld is dan kan er altijd nog een stukje van de klepsteel af....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2012 17:01 #1370653
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Flashlube
Is onnodig.
Op mijn vraag aan de LPG inbouwert of zo'n Flashlube systeeem(pje) zin had was zijn antwoord dat hij best aan me wilde verdienen maar niet aan onzinnige dingen .......
Op mijn vraag aan de LPG inbouwert of zo'n Flashlube systeeem(pje) zin had was zijn antwoord dat hij best aan me wilde verdienen maar niet aan onzinnige dingen .......
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2012 17:05 #1370654
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Overdruk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2012 17:20 #1370656
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met een beetje vacuum werkt
Met een beetje vacuum werkt het ook niet Hein. Daarom wordt voor turbomotoren de electronische variant van flashlube aangeraden. Maar nogmaals gezien de harde klepzittingen van onze Volvo's is het niet nodig.
Gewoon rustig rijden helpt het meest -
Ik kom nooit boven de 120 kmh / 3000 toeren en de klepspeling verloopt heel weinig.
Gewoon rustig rijden helpt het meest -

- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2012 17:23 #1370657
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ah
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2012 21:02 #1370683
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afspraak staat
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij Schouten en toen gaven ze ook daar aan de telefoon aan dat ze dit altijd wel als optie meegeven maar dat het voor dit type motor eigenlijk niet nodig is.
Moderators: Jerry Stam